Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

jgilberg

Jeg har problemer med lading i minus grader, og jeg bruker IKKE UMC, men Slimbox type2 400v....
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Muffinman

Min bil får også problemer med å merke at en _varm_  UMC blir plugget inn etter å ha blitt kjørt i 15 minus. Må prøve kanskje 5 ganger. Da er ikke UMC problemet.

Oreo

Som stjernen sier har jeg også hatt en nokså problemfri tid mtp lading siden 11.09.13.
OK et par tilfeller der bilen ikke har startet lading nå og da, men ikke ofte.
På fredag morgen hadde ikke bilen ladet noe siden kvelden før. Da benyttet jeg det blå adapteret og ladet med 16A. Trodde problemene var relatert til schuko Under turen til barnehagen svartnet den store skjermen og jeg måtte resette den. Må nå overvåke ladinga nå skjønner jeg om en skal på langtur.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

stjernen

#228
Sitat fra: Oreo på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:34
Som stjernen sier har jeg også hatt en nokså problemfri tid mtp lading siden 11.09.13.
OK et par tilfeller der bilen ikke har startet lading nå og da, men ikke ofte.
På fredag morgen hadde ikke bilen ladet noe siden kvelden før. Da benyttet jeg det blå adapteret og ladet med 16A. Trodde problemene var relatert til schuko Under turen til barnehagen svartnet den store skjermen og jeg måtte resette den. Må nå overvåke ladinga nå skjønner jeg om en skal på langtur.

En ting som mulig skyldes mitt ladeproblem, er at jeg for første gang parkerte ute på jobben. Normalt sett parkerer jeg i garasjen på jobben, der er det plus grader. Men denne gang var jeg på et lite jobb ærend, som førte til at jeg parkerte ute en times tid før jeg kjørte hjem og fikk "charge problem".
Nå har bilen stått i garasjen oven natten, så tenkte å prøve igjen.

Skjønner ikke helt teorien med at det kan være bilen som ikke tåler kulde. Skulle jo tro at bilen og batteriet var varmt etter en god kjøre tur, eller oppvarming. Hmmm


Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:34
Som stjernen sier har jeg også hatt en nokså problemfri tid mtp lading siden 11.09.13.
OK et par tilfeller der bilen ikke har startet lading nå og da, men ikke ofte.
På fredag morgen hadde ikke bilen ladet noe siden kvelden før. Da benyttet jeg det blå adapteret og ladet med 16A. Trodde problemene var relatert til schuko Under turen til barnehagen svartnet den store skjermen og jeg måtte resette den. Må nå overvåke ladinga nå skjønner jeg om en skal på langtur.
Ditt og stjernens innlegg er gode eksempler på at "Jeg har ikke ladeproblemer med min bil" innlegg egentlig har null verdi.

MEN det har ingen ting å si, så lenge Tesla nå har innsett at ladetrøbbel er utbredt og krever full fokus :) Synd saken måtte via media, for jeg tror de var godt i gang med arbeidet nå. Men all pr er god per, eller hva  8)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stjernen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 11:21
Sitat fra: Oreo på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:34
Som stjernen sier har jeg også hatt en nokså problemfri tid mtp lading siden 11.09.13.
OK et par tilfeller der bilen ikke har startet lading nå og da, men ikke ofte.
På fredag morgen hadde ikke bilen ladet noe siden kvelden før. Da benyttet jeg det blå adapteret og ladet med 16A. Trodde problemene var relatert til schuko Under turen til barnehagen svartnet den store skjermen og jeg måtte resette den. Må nå overvåke ladinga nå skjønner jeg om en skal på langtur.
Ditt og stjernens innlegg er gode eksempler på at "Jeg har ikke ladeproblemer med min bil" innlegg egentlig har null verdi.

MEN det har ingen ting å si, så lenge Tesla nå har innsett at ladetrøbbel er utbredt og krever full fokus :) Synd saken måtte via media, for jeg tror de var godt i gang med arbeidet nå. Men all pr er god per, eller hva  8)

Enig :)

Maartensommer

Byttet ut UMC til en flunkende ny hos Tesla Skøyen 7. januar.  Nå har den nye begynt å fuske (selv etter at jeg har varmet opp UMCen på varmekabler). Ladeportåpneren sluttet å virke etter noen dager.  De siste dagene nå er det ikke alltid at den tar strøm - bruker blått adapter. 

Ladeporten lyser grønt, amperen teller opp til 32 og det viser mellom 224-232v.  Bilen beregner ladingen til mellom 24 og 32 km/t. Den grønne "tankmåleren" beveger seg ikke, det samme med typical range......  Det store spørsmålet er derfor, hvor mye har jeg på tanken?   

Muffinman

Nå har Tesla byttet ut skrytemail med overglatting som til dels inneholder direkte løgn. Her prøver man å gjøre bugs til features. Se hva som dumpet inn i innboksen min nettopp:

SitatHvis Model S fremdeles ikke vil lade er problemet i de fleste tilfeller relatert til strømmen som tilføres bilen, ikke ladekabelen.

Andre elbiler har ikke disse problemene, og de fleste problemene med Model S løser seg ved å bruke en tredeparts UMC.

Hestkuker.

Patosan

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:15
Hestkuker.
Kunde inte beskrivit min egen uppfattning på ett bättre sätt !!!  ;D
VIN 15026

LinkedIn

krister461

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:15
Nå har Tesla byttet ut skrytemail med overglatting som til dels inneholder direkte løgn. Her prøver man å gjøre bugs til features. Se hva som dumpet inn i innboksen min nettopp:

SitatHvis Model S fremdeles ikke vil lade er problemet i de fleste tilfeller relatert til strømmen som tilføres bilen, ikke ladekabelen.

Andre elbiler har ikke disse problemene, og de fleste problemene med Model S løser seg ved å bruke en tredeparts UMC.

Hestkuker.
Hva hadde du forventet egentlig?

Tesla er en kommersiell aktør som ønsker å gjøre det best mulig. Jeg vil tro de gjør sitt aller beste for å løse problemene, samtidig som de ønsker å gi mediene minst mulig mat å lage negative saker om.

Bjørn

Sitat fra: krister461 på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:15
Nå har Tesla byttet ut skrytemail med overglatting som til dels inneholder direkte løgn. Her prøver man å gjøre bugs til features. Se hva som dumpet inn i innboksen min nettopp:

SitatHvis Model S fremdeles ikke vil lade er problemet i de fleste tilfeller relatert til strømmen som tilføres bilen, ikke ladekabelen.

Andre elbiler har ikke disse problemene, og de fleste problemene med Model S løser seg ved å bruke en tredeparts UMC.

Hestkuker.
Hva hadde du forventet egentlig?

Tesla er en kommersiell aktør som ønsker å gjøre det best mulig. Jeg vil tro de gjør sitt aller beste for å løse problemene, samtidig som de ønsker å gi mediene minst mulig mat å lage negative saker om.

Det skjønner nok de fleste... men den setningen der kunne dem droppet..!
Må være meget provoserende for folk m disse problemene å få høre at det er ikke bilen som er problemet.. det er strømnettet ditt..!
Særlig når flere har/har hatt Leaf e.l. som har null problemer...

krister461

Sitat fra: Bjørn på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:40
Det skjønner nok de fleste... men den setningen der kunne dem droppet..!
Må være meget provoserende for folk m disse problemene å få høre at det er ikke bilen som er problemet.. det er strømnettet ditt..!
Særlig når flere har/har hatt Leaf e.l. som har null problemer...
Enig i den. :)

Muffinman

#237
Skal gladelig innrømme at jeg gikk varm når jeg leste den siste mailen. Samtidig som det dumper inn skrytemailer med "excellent winter performance" opplever de fleste problemer med ladingen i en eller annen grad, og fra servicesenterene kommer det motstridende og til dels feil informasjon om årsak, tiltaksplan og tidsaspekt for retting. Den siste mailen gjør en rekke ting; f.eks. nå er tabben de gjorde med å kastrere ladingen i siste softwareversjon blitt til til at bilen "analyserer spenningen" og en fin knagg å henge de eksisterende problemene på. Resten av feilene henger de på strømnettet, og ikke bil eller UMC.

Jeg skjønner at de vil prøve å snu noe negativt. Jeg skjønner derimot ikke hvordan de kan fantasere om at noen som har eid bilen en stund og opplevd disse problemene ikke vil bli provosert av en slik ordlyd. Kanskje slik fungerer i USA hvor det finnes mennesker som kjører videre etter å ha kjørt over noe som "løftet" bilen i 100 km/t jfr den første brannen, men neppe i Norge.

JohanH

Jeg har så langt ikke hatt problemer med min bil og min UMC, men så har jeg også stort sett ladet hver natt i egen garasje med stabil spenning samt kjört litt hver dag for å så lade igjen neste natt osv. D.v.s. lite utfordrende bruksområde.

Befinner meg nå i Sverige og skal bli her en del dager. Teslan står hjemme av ulike årsaker. Hadde tenkt å plugge den ut för jeg dro, men glemte det. Fant det ut da jeg allerede var halvveis. Gikk inn på appen og stoppet ladingen (på c.a. 300 km typical). Det virket fint.

Prövde idag å starte igjen via appen - går ikke. Lastet ned Visible Tesla på en maskin her og prövde starte fra den - går ikke. Visible Tesla viser 7V spenning via ladekabelen, det samme som jeg jo sett i displayet noen ganger om morgen (samtidig som den viser "charging Cable error"). Betyr nå dette at jeg kommer hjem til et tapet 12V batteri på onsdagen??? Uff og uff, charge anxiety er mye verre enn range anxiety.

Disse 7V som jo mange rapporterer om må jo vaere et symptom på selve rotårsaken til så vel ladeproblemene som problemet med tömming av 12V batteri (som vel er sekundaert til ladeproblemet ville jeg anta)???

Når det gjelder siste mailen fra Tesla så begynner jeg å miste litt respekten for dem... dessverre.

Havebigfun

Ser ut som om du har rett analyse, JohanH.
Du kjenner ingen som har tilgang til garasjen slik at du får nappet ut UMC.
Hvis du får av noseconen i garasjen er det heller ikke den største utfordringen med 12V ladehjelp-mange har gjort det- men mas er det :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA