Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

OddB

Det sitter en DC til DC konverter foran i bilen som gjør om 400 V til 12V. 12V Batteriet virker som et buffer på 12V som kommer fra den. Alt unntatt hovedmotoren går på 12V, varming og AC ....
Når bilen er avslått er må det være strøm på det for å få vekket bilen til liv. Med et forbruk på 12-13 kW  ville ikke et lite 30Ah 12V batteri leve lenge uten konstant lading :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leif1

Jo visst lader den 12 volt, både mens du kjører og når den står i ro.
Står en stor kladuns av en lader bak høyre forhjul.
Eneste gangen denne ikke gjør det er når bilens elektronikk tror det er noe feil. Da kutter den hovedbryteren fra 400v batteriet. Dermed slukner den lille laderen og du er fri for 12v etter en liten stund.
Konvertitt fra S til X

Trustno1

Sitat fra: OddB på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:23
Det sitter en DC til DC konverter foran i bilen som gjør om 400 V til 12V. 12V Batteriet virker som et buffer på 12V som kommer fra den. Alt unntatt hovedmotoren går på 12V, varming og AC ....
Når bilen er avslått er må det være strøm på det for å få vekket bilen til liv. Med et forbruk på 12-13 kW  ville ikke et lite 30Ah 12V batteri leve lenge uten konstant lading :D

er du helt sikker på varme og AC går på 12v? Uten at jeg vet så tviler jeg veldig på dette. Dette vil isåfall kreve en ekstremt kraftig dc-dc converter og kabler som må tåle over 1000A. Virker for meg svært usannsynlig.

Bjørn

Sitat fra: fredag på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:18
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:08
Når jeg har hatt de værste problemene, så har det alltid vært snø eller is inneblandet. Kan jo være noe sånt. Stoppet bilen etter å ha kjørt 50 mil, satte i ladekabelen som lå i bagasjerommet, og ble noe overrasket over å få 12v low meldingen, skulle tro 12v batteriet var ladet etter 50 mil.

Model S lader da ikke 12V batteriet mens bilen kjører? Såvidt jeg husker er det ingen dynamo. 12V batteriet lades når du lader bilen.

Helt feil dessverre.. :) 12V batteriet får lading så lenge bilen er "på".. Når du kjører er d jo masse 12v forbrukere som trekker strøm.. klart det må ha ha strøm da.. "dynamoen" i mod s heter DC/DC konverter.. Når bilen er av. el du lader hovedbat. vil det ikke være noe 12v trekk, (så lenge du ikke sitter i bilen da) og 12v batteriet mottar *ikke* lading.. det er dette som har slått krøll på seg v disse "sudden dath" tilfellene.. og 12v systemer har trekt fra 12v bat. uten at dette har fått tilførsel fra DC/DC.
Bare plugg i en av disse spenningsmålerne fra biltema etc i sigarettenneren.. så ser du.. :)

Bjørn

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 16. januar 2014, klokken 01:08
Sitat fra: OddB på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:23
Det sitter en DC til DC konverter foran i bilen som gjør om 400 V til 12V. 12V Batteriet virker som et buffer på 12V som kommer fra den. Alt unntatt hovedmotoren går på 12V, varming og AC ....
Når bilen er avslått er må det være strøm på det for å få vekket bilen til liv. Med et forbruk på 12-13 kW  ville ikke et lite 30Ah 12V batteri leve lenge uten konstant lading :D

er du helt sikker på varme og AC går på 12v? Uten at jeg vet så tviler jeg veldig på dette. Dette vil isåfall kreve en ekstremt kraftig dc-dc converter og kabler som må tåle over 1000A. Virker for meg svært usannsynlig.

AC er jeg *litt* usiker på.. men mest sans går det på hovedbat.. muligens via en egen konverter..? men varmen til hoved bat og kupe er garantert fra h.bat..  :P

OddB

Har nok rett i det når det gjelder de rene varmeelementene... AC-pumper etc er nok 12 V
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: Bjørn på torsdag 16. januar 2014, klokken 01:16Når bilen er av. el du lader hovedbat. vil det ikke være noe 12v trekk, (så lenge du ikke sitter i bilen da) og 12v batteriet mottar *ikke* lading.. det er dette som har slått krøll på seg v disse "sudden dath" tilfellene.. og 12v systemer har trekt fra 12v bat. uten at dette har fått tilførsel fra DC/DC.
Bare plugg i en av disse spenningsmålerne fra biltema etc i sigarettenneren.. så ser du.. :)

Det du ser der er bare at den kutter strømmen til sigarettenneren når den slås av. DC-DC etterfyller 12 V-batteriet når som helst uavhengig av om bilen er på eller av.

Det som skjer når 12 V går tom er at bilen tror den ser farlig spenning fra hovedbatteriet et sted hvor det ikke skulle være spenning, og så kobler den ut hovedbatteriet for sikkerhets skyld. Da får ikke DC-DC spenning, og dermed blir ikke 12 V etterfylt og går tom på noen timer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bjørn

Sitat fra: eledille på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Bjørn på torsdag 16. januar 2014, klokken 01:16Når bilen er av. el du lader hovedbat. vil det ikke være noe 12v trekk, (så lenge du ikke sitter i bilen da) og 12v batteriet mottar *ikke* lading.. det er dette som har slått krøll på seg v disse "sudden dath" tilfellene.. og 12v systemer har trekt fra 12v bat. uten at dette har fått tilførsel fra DC/DC.
Bare plugg i en av disse spenningsmålerne fra biltema etc i sigarettenneren.. så ser du.. :)

Det du ser der er bare at den kutter strømmen til sigarettenneren når den slås av. DC-DC etterfyller 12 V-batteriet når som helst uavhengig av om bilen er på eller av.

Det som skjer når 12 V går tom er at bilen tror den ser farlig spenning fra hovedbatteriet et sted hvor det ikke skulle være spenning, og så kobler den ut hovedbatteriet for sikkerhets skyld. Da får ikke DC-DC spenning, og dermed blir ikke 12 V etterfylt og går tom på noen timer.

Hum.. er du sikker..? grunnen til at jeg mente dette er fordi jeg har sett på sig.tenner-måleren min at når bilen har stått en stund, og jeg låser opp og sig.tenner slår seg på, så står det ca 12,3V 2-3 sekunder.. så trapper det seg opp til 14-15V.. Jeg tolket dette som at 12V bat. da lå på tomgangs spenning..
Men selvsagt er d mulig dette bare var tilfeldig, og DC/DC ligger å føler på 12V bat. og bare kobler inn når nødvendig.. ?!

Muffinman

Nå er det blitt litt plussgrader her, men jeg kjørte gjennom - 18 i natt. Måtte prøve flere ganger før bilen registrerte at UMC`en ble plugget inn ved ankomst. Med temperatur litt over null registerers den på første forsøk.

Tydelig at bilen ikke liker kulde. UMC`en lå jo i varm bil i timesvis, så den var ikke kald.

Real EoN

Tror noen burde tenke I = P / U her ja  ::) 

Ville nermest bli sjokka om dem kjører 12 kW over 12 V batteriet  :D

(Ingenting er umulig, men det høres jæ.... merkelig ut)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

eledille

#175
Sitat fra: Bjørn på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:38
Hum.. er du sikker..? grunnen til at jeg mente dette er fordi jeg har sett på sig.tenner-måleren min at når bilen har stått en stund, og jeg låser opp og sig.tenner slår seg på, så står det ca 12,3V 2-3 sekunder.. så trapper det seg opp til 14-15V.. Jeg tolket dette som at 12V bat. da lå på tomgangs spenning..
Men selvsagt er d mulig dette bare var tilfeldig, og DC/DC ligger å føler på 12V bat. og bare kobler inn når nødvendig.. ?!

Det stemmer, det er vlsst den vanlige måten å gjøre det på. Thinken gjør det samme. De måler 12-volten kontinuerlig og kobler inn DC-DC når det blir for lavt, og kobler den ut igjen når de synes at batteriet er fulladet.

Når du slår på bilen så kommer også DC-DC'en på. Med litt dårlig 12 V-batteri på en Think så hører du på vifta når den slår inn :) Thinken har vannkjølt DC-DC, og innimellom hører man vannpumpa summe når man går forbi når den står parkert. Da lader den servicebatteriet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på mandag 13. januar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: D.O på mandag 13. januar 2014, klokken 15:07
Sitat fra: Brede på mandag 13. januar 2014, klokken 14:15
Jeg fyrte av en mail til deler av Teslaorganisasjonen i USA som jeg fant adresser til, bare for å høre om alle ledd er klar over problemet og konsekvensene av å ikke informere kundegruppen sin.

Linket til denne tråden.
USA sliter med å lese vårt forum, de får melding om at de er nektet tilgang. I allefall i følge linker som er lagt ut på teslaforumet på tesla.com

Dette var jeg ikke klar over, får høre om jeg får noen tilbakemeldinger på det.

Her er et utdrag fra mailen jeg har sendt. Noe er ganske forenklet og satt delvis på spissen, men jeg håper problemet kommer fram.
Ser også at språk og grammatikk forsvant litt i hastverk tidlig på dagen.  :-[

"Since the arrival of the Model S in Norway there has been a steady amount of reported problems conserning charging and trouble with the UMC.
This culminated yesteday with a pretty harsh thread being started on the electric car forum.
Our winter did not really get cold until yesterday, and when it got cold it seems like a lot of norwegian Teslas could not cope with the conditions. I myself had severe problems getting the car started and charging had stopped shortly after being initiated.

The Tesla dealers in Norway seems to have little understanding of the problem and keeps blaming user error or handing out new UMC's which also seems to have the exact same problems.
The challenge Tesla faces regarding the norwegian power grid is also often mentioned, this seems irrelevant as third party providers can supply adapters/cables which produces absolutley no problems. Nissan owners also reports having owned the Leaf for years with no faults, but often have to latch/unlatch the cable several times on the Model S to get charging started. And even when it charges they can never trust it to be completed, even the fear of the dreaded empty 12V battery still plagues us..

Several memebers of the society do not see any other solution than bringing this to the national media in the hope that negative exposure will wake the Tesla organization up.
I hope that this can be avoided if Tesla steps up and addresses the problem and above all keeps the buyers informed about problems and solutions. As of now we all feel left out in the dark with no solution in sight....

I will provide a link to the mentioned thread, unfortunately it is all in norwegian but I hope you will take the time to get some translations done. I've allready seen the thread being linked on other manufacturer specific sites and the "Tesla opposition" seems to love it..

This mail is not written as a personal complaint from me, but as a friendly warning about the problem and a measure to ensure all links of your organization is aware that the Model S as of yet is not a capable winter car here in Norway. This will hopefully be rectified shortly."

Blablabla osv.  ;)



Noe nytt vedrørende klagen/mailen som ble sendt til ledende personer innen Tesla konsernen?

Mye engasjement tidligere i tråden.. Taust som i graven nå..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Ingenting å rapportere angående mailen nei..  :-\

OW

#178
Jeg sendte på mandag en e-post til Tesla for å høre hva de sier rundt problemene med lading. Jeg nevnte da feil ved ladestart, lading som stopper av seg selv, at man må snu støpsel, og nå i det siste kuldeproblemer som eksempler på problemer jeg har registrert de siste månedene. Svaret jeg fikk er at Tesla ser på dette med største alvor, og at de har dedikerte teknikere som jobber på spreng for å teste dette i Norge nå. Konkret hva som gjøres nevner de ikke, men jeg føler det er betryggende at Tesla jobber med dette. Det er jo flere andre som også har rapportert at Tesla jobber med ladeproblemene i denne og andre tråder. Det hjelper lite for de som har utfordringer akkurat nå, men teslarepresentanten nevner viktigheten av at Tesla får henvendelser når det er ting som ikke er som de skal, og at det ikke kun skrives her på forumet. Jeg regner med at de fleste har rapportert inn sine problemer, men for de som eventuelt ikke har gjort det så tenker jeg at det er viktig at Tesla får mulighet til å hjelpe dere. Selv om det funker etter noen forsjøk er det bra at Tesla får vite at det ikke fungerte med en gang. De kan ikke gjette seg til omfanget av problemer, og vi som kunder hjelper oss selv til å puffe de mest omfattende problemene opp :-)

Edit: jeg fikk svar på tirsdag, men har ikke fått postet før i kveld (torsdag).
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

FrodeW

Kommer "kanskje" en software oppdatering til tirsdag, skal visst løse alt via software!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA