Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

sindrej

Kan det være kondensproblemer ?  Overgang fra "varme" til kulde kanskje ?

turfsurf

Sitat fra: sindrej på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:56
Kan det være kondensproblemer ?  Overgang fra "varme" til kulde kanskje ?

Når jeg har hatt de værste problemene, så har det alltid vært snø eller is inneblandet. Kan jo være noe sånt. Stoppet bilen etter å ha kjørt 50 mil, satte i ladekabelen som lå i bagasjerommet, og ble noe overrasket over å få 12v low meldingen, skulle tro 12v batteriet var ladet etter 50 mil. Men hadde da kjørt mange mil i snøføyk, og det var snø bak ladeporten. Rensket godt for snø, hentet den andre ladekabelen fra varmen og ladet fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snurrehue

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:08
Stoppet bilen etter å ha kjørt 50 mil, satte i ladekabelen som lå i bagasjerommet, og ble noe overrasket over å få 12v low meldingen, skulle tro 12v batteriet var ladet etter 50 mil.

50 MIL? 500 km? På en lading?

turfsurf

Sitat fra: snurrehue på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:29
50 MIL? 500 km? På en lading?

Turen var på 50 mil (52 for å være litt nøye), ladet på superlader underveis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Epleskreller

#154
Hjemme har jeg TN-nett, der har jeg opplevd problemer med igangsette lading når bilen er kald. Dvs det kommer en melding om "charging stopped". Dette var med Tesla sin UMC.

Jeg har også en Mennekes ladekabel kjøpt av Salto. Jeg har opplevd samme problem med denne når bilen er kald, dvs "charging stopped" etter meldingen "charging will start momentarily". I går lot jeg bilen stå med denne meldingen og forsøkte etter noen få minutter å starte ladingen via app. Det fungerte ikke. Ca. 10 minutter etter dette igjen gjorde jeg et nytt forsøk via app og da startet lading (her brukte jeg Salto sin kabel, da den andre normalt ikke fungerer å starte via app).

Så mitt spørsmål: Om bilen aldri teller opp ampere, og det kommer "charging stopped". Vil bilen likevel trekke strøm til varming av batteriet for så å starte lading senere? for meg virket det litt logisk at den kanskje gjorde det...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Blomman74

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:04
Til alle dere med TN-nett og kalde dager nå; har dere disse samme problemene med lading og UMC?
Og er det noen som har motatt "rød" adapter og lader med 3x400V / TN-nett hjemme?

Jeg har TN-nett hjemme og lader med UMC å rødt adapter 400/16 amp, har ikke hatt en problem så lenge jeg har hatt bilen(1 måned nå). Jeg kan starte å stoppe ladingen via appen og bruke tidsstyrt lading:-)
P85, P3374 , VIN 21201. I produksjon 20.10.13, ferdig 31.10.13. levering første uken i desember.

Epleskreller

Sitat fra: Blomman74 på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:30
Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:04
Til alle dere med TN-nett og kalde dager nå; har dere disse samme problemene med lading og UMC?
Og er det noen som har motatt "rød" adapter og lader med 3x400V / TN-nett hjemme?

Jeg har TN-nett hjemme og lader med UMC å rødt adapter 400/16 amp, har ikke hatt en problem så lenge jeg har hatt bilen(1 måned nå). Jeg kan starte å stoppe ladingen via appen og bruke tidsstyrt lading:-)

Blir så irritert, har hatt bilen snart 4 mnd og ikke sett snurten til rødt adapter.. Har også TN og kan ikke starte/stoppe via app med Tesla UMC på shuko.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

frosken

Ikke et ord fra offisielt hold om ladeproblematikken, hverken anerkjennelse av at det finnes eller plan for retting. Så dumper denne skrytemailen ned i epostkassa som forteller om "Excellent Cold Weather Performance".

De også skryter av hvor bra deres biler fungerer i kulda: "Tesla's highest sales per capita are in Norway and the individual customer who owns the most cars lives in Narvik, which is above the Arctic Circle."

Hele mailen:
SitatTESLA REVENUE EXPECTED TO EXCEED GUIDANCE BY 20% IN FOURTH QUARTER
SALES DRIVEN BY SUPERLATIVE SAFETY RECORD AND EXCELLENT COLD WEATHER PERFORMANCE

TUESDAY, JANUARY 14, 2014
PALO ALTO, Calif. – Tesla sales in the fourth quarter of 2013 were the highest in company history by a significant margin. With almost 6,900 vehicles sold and delivered, Tesla exceeded prior guidance by approximately 20%. A higher than expected number of cars was manufactured as a result of an excellent effort by the Tesla production team and key suppliers, particularly Panasonic.
The two key drivers of demand were the superlative safety record of the Model S and great performance under extremely cold conditions.

Safety Record
Tesla remains the only manufacturer with a perfect safety record of zero deaths or serious, permanent injuries ever. Including the Roadster, Tesla vehicles have now been on the road for almost six years in 31 countries with almost 200 million miles driven to date. Despite dozens of high speed collisions, the driver and passengers have always been protected. This is Tesla's proudest achievement.
Independent testing by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) awarded the Tesla Model S a 5 star safety rating overall and in every subcategory without exception. Of all vehicles tested, including every major make and model approved for sale in the United States, the Model S set a new record for the lowest likelihood of injury to occupants. While the Model S is a sedan, it also exceeded the safety score of all SUV's and minivans.

Excellent Cold Weather Performance
Due to the precision of its electric powertrain, the Model S has outstanding traction control relative to the much higher latency and inertia of a gasoline powertrain. As a result, it is able to perform better on snow and ice than many all-wheel drive gasoline cars, as shown in this Tesla produced video:
http://www.youtube.com/watch?v=GS9uDJGi52A
And many independent reviews and customer produced videos:
http://www.youtube.com/results?search_query=tesla%20cold%20weather&sm=3
Tesla's highest sales per capita are in Norway and the individual customer who owns the most cars lives in Narvik, which is above the Arctic Circle.

Muffinman

Merkelig at media ikke har fanget opp dette. Det er kanskje på tide slik at Tesla får en wakeup call.

ebbrey

La merke til noe for første gang idag. Det blinket gult 2 ganger etter at jeg koblet fra UMC før det gikk til hvit. Men ingen feilmeldinger..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:39
La merke til noe for første gang idag. Det blinket gult 2 ganger etter at jeg koblet fra UMC før det gikk til hvit. Men ingen feilmeldinger..
Gult kommer om kabelen ikke er skikkelig koblet til, dvs eks ikke stukket helt inn. Du får fortsatt ladet så lenge lederne har kontakt, men med redusert effekt.

Har selv fått gult lys når det var noe is i bunn av ladestøpselet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MyTess

Sitat fra: frskby på mandag 13. januar 2014, klokken 18:32
OPPDATERING FRA TRÅDSTARTER:
.......
Imens kommer Mr Wold gående og jeg huker tak i han. Forklarer situasjonen, og han tar dette svært alvorlig. "Dette er krise" er hans ord. Han er meget hyggelig og forstår min frustrasjon. Han sier videre at det jobbes på spreng med å finne løsning på problemet som er kjent. I "verste" fall skal de få kjøpt inn Salto kabler.
Det er også kalt inn til krisemøte med bla Elon i kveld sammen med norske representanter for å finne ut hva de skal gjøre med situasjonen.
.......

Venter spent på møte med Wold igjen i morgen tidlig og høre hva som kom ut av møtet i kveld.


Har du noe nytt frskby? Jeg tenker både på info om krisemøte med Elon, og ditt påfølgende møte med Wold?


Sent from my iPad using Tapatalk

frskby

Jeg vet ikke resultatet av møtet, men har full tillit nå til at de tar dette svært seriøst og at de gjør sitt ytterste for å komme opp med en løsning for oss så snart som mulig.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:37
Sitat fra: ebbrey på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:39
La merke til noe for første gang idag. Det blinket gult 2 ganger etter at jeg koblet fra UMC før det gikk til hvit. Men ingen feilmeldinger..
Gult kommer om kabelen ikke er skikkelig koblet til, dvs eks ikke stukket helt inn. Du får fortsatt ladet så lenge lederne har kontakt, men med redusert effekt.

Har selv fått gult lys når det var noe is i bunn av ladestøpselet :)

Okei takk, skylder på kulda da :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

fredag

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:08
Når jeg har hatt de værste problemene, så har det alltid vært snø eller is inneblandet. Kan jo være noe sånt. Stoppet bilen etter å ha kjørt 50 mil, satte i ladekabelen som lå i bagasjerommet, og ble noe overrasket over å få 12v low meldingen, skulle tro 12v batteriet var ladet etter 50 mil.

Model S lader da ikke 12V batteriet mens bilen kjører? Såvidt jeg husker er det ingen dynamo. 12V batteriet lades når du lader bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA