Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

pberg

I forhold til reklamasjon og slikt. Hva med å lage en logg på hver eneste lading, med dato og tidspunkter, slik at du har noe håndfast til å slå i bordet med. Da er det mye vanskeligere å avvise deg. F.eks. med et regneark med kolonner for dato-tid-resultat-kommentar eller noe slikt.

Det er en kjedelig jobb, men greit å ha i forhold til leverandør dersom du skal klage.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jgilberg

Sitat fra: jgilberg på mandag 13. januar 2014, klokken 22:24
Jeg fikk for første gang ladeproblemer i dag. Det var kaldt (minus 19) da jeg stod opp. Jeg valgte derfor å starte varmeapperatet i bilen pluss at jeg flyttet ladeprosenten til 90% for å få startet lading. Oppvarmingen startet, men ladingen feilet. Jeg lader med type2 (slimbox, 400v). Da jeg kom ut til bilen stod det flere error-meldinger (kontakt Tesla for service, error chargeing, cable not connected etc). Jeg har aldri hatt problemer med min type2 lading tidligere. Det hjalp ikke å tråkke på bremsen, prøve på nytt osv.

Spørsmålet er om det virkelig er UMC som skal ha all skylden pga kulde? Jeg tror det er "bilen" som har et problem. Nå er det minus 10 utenfor. Jeg skal prøve samme prosedyre igjen kl 0700 i morgen.

Det samme skjedde i dag tidlig, men i dag fikk jeg restartet ladingen da jeg tok kabelen ut og inn av ladeporten på bilen, noe jeg ikke klarte i går. I går var det minus 18-19, i dag minus 9.

MEN, jeg lurer litt på en sak. Jeg har lest meg til at batteriet ikke tar lading med engang når den er kald. Da jeg fikk start på ladingen manuelt i dag begynte den først med å si "charged stopped" før den tok lading. Når jeg har sittet inne i huset med appen så har jeg trykket som en "gal" på start charging siden den ikke "begynte". Altså, jeg tror kanskje at jeg har fått den til å gå i error fordi jeg har forsøkt å starte den 100 ganger når den kanskje egentlig holdt på å varme batteriet? Jeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Oppdatering følger.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

bakskj

SitatJeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Alle som jobber i dataverden vil nok forsiktig fortelle deg at å starte ett "program" 100 ganger på rappen er en dårlig ide :)

Jeg håper det stemmer det er som blir sagt her nå, at batteriet varmer seg først og starter deretter ladingen, man må bare beregne god tid på kalde dager. Mangler tydeligvis en god melding i display om at dette er tilfelle.

Blir og spennende å se om det kommer noe offisiell info om dette møtet med Elon ang ladeproblemene.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:33
Oi, kjørte 20 mil med til dels 15 minus i dag. Bilen registrerte UMC`en først på 5. forsøket når jeg skulle lade i parkeringshuset. Ble det for kaldt for bilen? UMC var for øvrig god og varm etter å ha ligget i bilen hele turen. Ikke opplevd dette før, men så har det vært mildt så langt også.
Oi igjen. Tre fire mil og neste parkeringshus. Bilen har stått og ladet i 5 minus i hele dag på det forrige. Måtte på nytt sette i kabelen gjentatte ganger før bilen registrerte den. Er det kulda som gjør dette, eller er UMC`en min i ferd med å gå til skauen? Det har jeg ikke råd til nå. Skal kjøre 25 mil i morgen kveld og er hjemme utpå natta med nye 25 mil om ettermiddagen. Får håpe det er forbigående.

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på mandag 13. januar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: D.O på mandag 13. januar 2014, klokken 15:07
Sitat fra: Brede på mandag 13. januar 2014, klokken 14:15
Jeg fyrte av en mail til deler av Teslaorganisasjonen i USA som jeg fant adresser til, bare for å høre om alle ledd er klar over problemet og konsekvensene av å ikke informere kundegruppen sin.

Linket til denne tråden.
USA sliter med å lese vårt forum, de får melding om at de er nektet tilgang. I allefall i følge linker som er lagt ut på teslaforumet på tesla.com

Dette var jeg ikke klar over, får høre om jeg får noen tilbakemeldinger på det.

Her er et utdrag fra mailen jeg har sendt. Noe er ganske forenklet og satt delvis på spissen, men jeg håper problemet kommer fram.
Ser også at språk og grammatikk forsvant litt i hastverk tidlig på dagen.  :-[

"Since the arrival of the Model S in Norway there has been a steady amount of reported problems conserning charging and trouble with the UMC.
This culminated yesteday with a pretty harsh thread being started on the electric car forum.
Our winter did not really get cold until yesterday, and when it got cold it seems like a lot of norwegian Teslas could not cope with the conditions. I myself had severe problems getting the car started and charging had stopped shortly after being initiated.

The Tesla dealers in Norway seems to have little understanding of the problem and keeps blaming user error or handing out new UMC's which also seems to have the exact same problems.
The challenge Tesla faces regarding the norwegian power grid is also often mentioned, this seems irrelevant as third party providers can supply adapters/cables which produces absolutley no problems. Nissan owners also reports having owned the Leaf for years with no faults, but often have to latch/unlatch the cable several times on the Model S to get charging started. And even when it charges they can never trust it to be completed, even the fear of the dreaded empty 12V battery still plagues us..

Several memebers of the society do not see any other solution than bringing this to the national media in the hope that negative exposure will wake the Tesla organization up.
I hope that this can be avoided if Tesla steps up and addresses the problem and above all keeps the buyers informed about problems and solutions. As of now we all feel left out in the dark with no solution in sight....

I will provide a link to the mentioned thread, unfortunately it is all in norwegian but I hope you will take the time to get some translations done. I've allready seen the thread being linked on other manufacturer specific sites and the "Tesla opposition" seems to love it..

This mail is not written as a personal complaint from me, but as a friendly warning about the problem and a measure to ensure all links of your organization is aware that the Model S as of yet is not a capable winter car here in Norway. This will hopefully be rectified shortly."

Blablabla osv.  ;)


Har det kommet noen tilbakemeldinger på mailen du sendte ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RuneW

Sitat fra: bakskj på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:43
SitatJeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Alle som jobber i dataverden vil nok forsiktig fortelle deg at å starte ett "program" 100 ganger på rappen er en dårlig ide :)

Jeg nekter å tro at å trykke "start lading" i appen 100 ganger på rappen kan lage noe som helst krøll.

Vi som "jobber i dataverdenen" vet at å slippe software som ikke takler slikt ville ha brakt skam over familien i 7 ledd framover og 7 ledd bakover.

Om det er NOE Tesla burde klare så er det vel programmering.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ebbrey

#141
Var å sjekket at alt er ok med ladingen. Det var litt merkelig tidligere idag at den brukte så lang tid på å øke ladehastigheten. Men regnet med dette var pga batterivarming. Bilen var av når jeg skulle koble den til. Trykke på nøkkelen. Hadde dørene åpne littegrann. Bla bakluka for å ta ut kabel. Også koblet jeg den bare til.

Syns det var noe merkelig at appen var så responsiv i et par timer. Selv om jeg ventet en stund før jeg sjekket igjen så gikk det maks 3-4 sekunder så var charge vinduet i appen oppdatert. Mistenkte at systemene stod på. Så lot være å gå inn på app og ventet 4-5 timer.

Når jeg nå sjekket bilen sto den lille skjermen på.. og bilen ladet. Låste opp bilen og tok av ladekabel. Ingen feilmeldinger på charge port eller inne i bilen. Det er jo bra.

Tok en "normal dans". Starta bilen, kjørte en halvmeter frem og tilbake. Satte den til lading igjen. Gikk litt unna med nøkkelen og bilen låste seg og skrudde av den lille skjermen etter ca 30 sekunder.

Noen som vet hvorfor den lille ikke skrudde seg av første gangen? Vet dette skjer i en halvtime om bilen skrus på uten å sitte i setet. Men jeg hadde bare døra åpen i 2 sekunder for å se gjenværende range før jeg startet å lade.

En annen ting. Bilen har ladet i flere timer.. Fortsatt var regen nesten på 0 og effektbegrensningen nede på ca 140kw. Trodde dette holdt seg bedre under lading..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:41
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:33
Oi, kjørte 20 mil med til dels 15 minus i dag. Bilen registrerte UMC`en først på 5. forsøket når jeg skulle lade i parkeringshuset. Ble det for kaldt for bilen? UMC var for øvrig god og varm etter å ha ligget i bilen hele turen. Ikke opplevd dette før, men så har det vært mildt så langt også.
Oi igjen. Tre fire mil og neste parkeringshus. Bilen har stått og ladet i 5 minus i hele dag på det forrige. Måtte på nytt sette i kabelen gjentatte ganger før bilen registrerte den. Er det kulda som gjør dette, eller er UMC`en min i ferd med å gå til skauen? Det har jeg ikke råd til nå. Skal kjøre 25 mil i morgen kveld og er hjemme utpå natta med nye 25 mil om ettermiddagen. Får håpe det er forbigående.

Med et slikt kjøremønster hadde jeg kastet alle prinsipper på båten og fluksens skaffet meg Saltos Mennekes-UMC, hvis du ikke allerede har en  :)  Den skal visstnok fungere hundre prosent, etter sigende.  I hvert fall er det bare godord å høre på forumet her.

jgilberg

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:33
Sitat fra: jgilberg på mandag 13. januar 2014, klokken 22:24
Jeg fikk for første gang ladeproblemer i dag. Det var kaldt (minus 19) da jeg stod opp. Jeg valgte derfor å starte varmeapperatet i bilen pluss at jeg flyttet ladeprosenten til 90% for å få startet lading. Oppvarmingen startet, men ladingen feilet. Jeg lader med type2 (slimbox, 400v). Da jeg kom ut til bilen stod det flere error-meldinger (kontakt Tesla for service, error chargeing, cable not connected etc). Jeg har aldri hatt problemer med min type2 lading tidligere. Det hjalp ikke å tråkke på bremsen, prøve på nytt osv.

Spørsmålet er om det virkelig er UMC som skal ha all skylden pga kulde? Jeg tror det er "bilen" som har et problem. Nå er det minus 10 utenfor. Jeg skal prøve samme prosedyre igjen kl 0700 i morgen.

Det samme skjedde i dag tidlig, men i dag fikk jeg restartet ladingen da jeg tok kabelen ut og inn av ladeporten på bilen, noe jeg ikke klarte i går. I går var det minus 18-19, i dag minus 9.

MEN, jeg lurer litt på en sak. Jeg har lest meg til at batteriet ikke tar lading med engang når den er kald. Da jeg fikk start på ladingen manuelt i dag begynte den først med å si "charged stopped" før den tok lading. Når jeg har sittet inne i huset med appen så har jeg trykket som en "gal" på start charging siden den ikke "begynte". Altså, jeg tror kanskje at jeg har fått den til å gå i error fordi jeg har forsøkt å starte den 100 ganger når den kanskje egentlig holdt på å varme batteriet? Jeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Oppdatering følger.

Jeg tror jeg fant feilen...... Når jeg kom hjem i dag så fikk jeg de samme feilene... Jeg prøvde så å benytte UMC i stedet for min type2 Slimbox (400v), og UMC funket som bare juling. Så prøvde jeg en annen Type2 kabel på min Slimbox, og samme feil dukket opp (tok ikke lading). Da valgte jeg å ta sikringen til kursen (både trafo og slimbox), ventet 5 min og satte sikringen på igjen, alt funker perfekt!! Jeg får høre med Slimbox leverandøren om det er "normalt" at den kan henge seg...
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 14. januar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:41
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:33
Oi, kjørte 20 mil med til dels 15 minus i dag. Bilen registrerte UMC`en først på 5. forsøket når jeg skulle lade i parkeringshuset. Ble det for kaldt for bilen? UMC var for øvrig god og varm etter å ha ligget i bilen hele turen. Ikke opplevd dette før, men så har det vært mildt så langt også.
Oi igjen. Tre fire mil og neste parkeringshus. Bilen har stått og ladet i 5 minus i hele dag på det forrige. Måtte på nytt sette i kabelen gjentatte ganger før bilen registrerte den. Er det kulda som gjør dette, eller er UMC`en min i ferd med å gå til skauen? Det har jeg ikke råd til nå. Skal kjøre 25 mil i morgen kveld og er hjemme utpå natta med nye 25 mil om ettermiddagen. Får håpe det er forbigående.

Med et slikt kjøremønster hadde jeg kastet alle prinsipper på båten og fluksens skaffet meg Saltos Mennekes-UMC, hvis du ikke allerede har en  :)  Den skal visstnok fungere hundre prosent, etter sigende.  I hvert fall er det bare godord å høre på forumet her.
Ikke sikkert det ville hjulpet meg. Dette kan jo skyldes at bilen er mer nedkjølt enn den har vært før. UMC`en var jo god og varm etter flere timer inne i en godt oppvarmet bil. Dessuten er ofte ikke schuko raskt nok, så jeg trenger fleksibiliteten Tesla`s UMC gir - bare de nå får sitteredskapen i drive og leverer meg det røde adapteret også. Bilen står heldigvis ikke så langt unna et servicesenter akkurat nå, og jeg skal forbi der på fredag også. Om noe hender med ladingen er de nok behjelpelige - de har skjønt hva service betyr gutta i bartebyen.

Jærbuen

Til alle dere med TN-nett og kalde dager nå; har dere disse samme problemene med lading og UMC?
Og er det noen som har motatt "rød" adapter og lader med 3x400V / TN-nett hjemme?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

tk74

#146
Sitat fra: jgilberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:26
Sitat fra: jgilberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:33
Sitat fra: jgilberg på mandag 13. januar 2014, klokken 22:24
Jeg fikk for første gang ladeproblemer i dag. Det var kaldt (minus 19) da jeg stod opp. Jeg valgte derfor å starte varmeapperatet i bilen pluss at jeg flyttet ladeprosenten til 90% for å få startet lading. Oppvarmingen startet, men ladingen feilet. Jeg lader med type2 (slimbox, 400v). Da jeg kom ut til bilen stod det flere error-meldinger (kontakt Tesla for service, error chargeing, cable not connected etc). Jeg har aldri hatt problemer med min type2 lading tidligere. Det hjalp ikke å tråkke på bremsen, prøve på nytt osv.

Spørsmålet er om det virkelig er UMC som skal ha all skylden pga kulde? Jeg tror det er "bilen" som har et problem. Nå er det minus 10 utenfor. Jeg skal prøve samme prosedyre igjen kl 0700 i morgen.

Det samme skjedde i dag tidlig, men i dag fikk jeg restartet ladingen da jeg tok kabelen ut og inn av ladeporten på bilen, noe jeg ikke klarte i går. I går var det minus 18-19, i dag minus 9.

MEN, jeg lurer litt på en sak. Jeg har lest meg til at batteriet ikke tar lading med engang når den er kald. Da jeg fikk start på ladingen manuelt i dag begynte den først med å si "charged stopped" før den tok lading. Når jeg har sittet inne i huset med appen så har jeg trykket som en "gal" på start charging siden den ikke "begynte". Altså, jeg tror kanskje at jeg har fått den til å gå i error fordi jeg har forsøkt å starte den 100 ganger når den kanskje egentlig holdt på å varme batteriet? Jeg skal prøve igjen i morgen og da la være med å trykke "start lading" fra appen 100 ganger.

Oppdatering følger.

Jeg tror jeg fant feilen...... Når jeg kom hjem i dag så fikk jeg de samme feilene... Jeg prøvde så å benytte UMC i stedet for min type2 Slimbox (400v), og UMC funket som bare juling. Så prøvde jeg en annen Type2 kabel på min Slimbox, og samme feil dukket opp (tok ikke lading). Da valgte jeg å ta sikringen til kursen (både trafo og slimbox), ventet 5 min og satte sikringen på igjen, alt funker perfekt!! Jeg får høre med Slimbox leverandøren om det er "normalt" at den kan henge seg...

Jeg hadde samme feilen på begge mine SlimBox i går. Den ene begynte og virke etter mange forsøk, mens den andre ville ikke sette igang ladingen. Til slutt tok jeg frem varmeluftpistolen og varmet forsiktig på SlimBox'n. Etter dette fungerte også denne.

Begge mine SlimBox står utendørs og jeg mistenker at det er mekanismen i Mennekes type2 kontakten som hadde fryst/satt seg fast. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer. Mennekes kontakten må låse kabelen før ladinger setter igang og dette skjer automatisk. 


Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

jgilberg


Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:04
Til alle dere med TN-nett og kalde dager nå; har dere disse samme problemene med lading og UMC?
Og er det noen som har motatt "rød" adapter og lader med 3x400V / TN-nett hjemme?
Jeg har TN hjemme og på jobb. Hjemme bruker jeg en slimbox (type2), på jobb bruker jeg UMC og rød adapter. ALDRI vært tull med UMC og rød adapter ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Bjørn

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:04
Til alle dere med TN-nett og kalde dager nå; har dere disse samme problemene med lading og UMC?
Og er det noen som har motatt "rød" adapter og lader med 3x400V / TN-nett hjemme?

Jeg har TN-nett.. og ladinga er stabil som fjell! :)
Jeg har ikke rødklumpen, men har "modifisert" en UMC til å plugges rett i 400V. Helt stabilt det også.. Kan stoppe lading, bruke tidsstyrt lading og starte/stoppe fra VisibleTesla (innen et døgn)
(Se tråden "UMC modding for den som ikke har vett til å la vær")

eclipse

For å sjekke dette med kulde og UMC gjorde jeg følgende test i dag:

1. Lot bilen stå i garasjen med +8 grader temp
2. La UMC i fryseren på -25 grader i 12 timer
3. Satte bilen til lading med iskald UMC og schuko

Resultat: Grønt lys kom på og ladingen startet umiddelbart.

Nå gjenstår det bare å sjekke hva som skjer når bilen står kaldt samtidig som UMC er varm/kald, men siden fryseren min ikke er stor nok må jeg som bor i Stavanger vente til jeg tar en tur til Røldal om et par uker.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA