Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

jgilberg

Jeg fikk for første gang ladeproblemer i dag. Det var kaldt (minus 19) da jeg stod opp. Jeg valgte derfor å starte varmeapperatet i bilen pluss at jeg flyttet ladeprosenten til 90% for å få startet lading. Oppvarmingen startet, men ladingen feilet. Jeg lader med type2 (slimbox, 400v). Da jeg kom ut til bilen stod det flere error-meldinger (kontakt Tesla for service, error chargeing, cable not connected etc). Jeg har aldri hatt problemer med min type2 lading tidligere. Det hjalp ikke å tråkke på bremsen, prøve på nytt osv.

Spørsmålet er om det virkelig er UMC som skal ha all skylden pga kulde? Jeg tror det er "bilen" som har et problem. Nå er det minus 10 utenfor. Jeg skal prøve samme prosedyre igjen kl 0700 i morgen.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Muffinman

Sitat fra: lakjebra på mandag 13. januar 2014, klokken 22:19
Ladetrøbbel på mange måter her. Min vil ikke lade på 13A lengre. Etter ca 30 sek. på lading med 13A går den ned til 10A. Har prøvd ørten ganger ....samma hver gang. Kilden er den samme som funket greit før. Bilen er ikke kald. Står i temperert parkhus. Har resatt med "power off" i 10 min. og resatt UMC. Mistenker UMC-problem her også.....
Dette kan faktisk skyldes kulden, men ikke at den påvirker bilen. Belastningen er større på nettet når det er kaldt, og sannsynligvis vil spenningen variere mer også. Sannsynligvis slår den "geniale" funksjonen i siste softwareoppdatering inn og begrenser ladestrømmen siden du nå er dømt til å ha "bad wiring". Her har man etter min mening laget et ekstra problem med ladingen - med vilje.

Dark Knight

Kjent problem.  Tesla mener det skyldes ujevn ladespenning.

Triks:
Ta ut ladekontakten av veggen.  Evt. snu den.
Tråkk på bremsen for reset for hver gang det ikke virker.
Det holder ikke at det blinker grønt, se at ladingen starter.
Trykk stopp/start charging på skjermen inne i bilen.
Ta ut og og sett inn ladekabelen flere ganger.

Tesla sier det arbeider med å gjøre ladingen mer robust.  Men som vanlig ingen indikasjon på når problemet er løst.
Tesla Model S - Signtaure Performance Plus #S138

lakjebra

Javisst. Takker og bukker. Merket meg at spenningen er redusert og ligger og vingler mellom 210 og 215. Da kan det være svaret.  Har ellers kjørt 10000km nå siden 1.okt og har ikke hatt noe snag på bilen utenom tregt å starte schuko 13 lading.

D.O

Har som nevnt ikke de samme ladeproblemene som mange andre. Men fikk testet å starte vedlikeholdslading, lading via å øke sett charge limit etter ferdig lading og starte fra app og ingen av disse funksjonene virker hos meg heller.
Så heldigvis får jeg ladet uten problem, når jeg plugger i ladekabel, men umc fungerer ikke som den skal på overnevnte funksjoner.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Talvern

Hei.

Lader alltid ute og har fått opp den klassiske starting to charge men det skjer ikke noe.

Leverte så bilen inn til Tesla Stavanger og de resatte laderen, uten å røre umc. Nå fungerer lading 100% testet i 1 uke uten en eneste feilmelding sant at jeg for første gang kan slå av/på via app, noe jeg ikke kunne gjøre før.

Konklusjon: tror faktisk ikke det alltid er umc, men kanskje laderen og umc??
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

jsu224

Sitat fra: Talvern på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:58
Hei.

Lader alltid ute og har fått opp den klassiske starting to charge men det skjer ikke noe.

Leverte så bilen inn til Tesla Stavanger og de resatte laderen, uten å røre umc. Nå fungerer lading 100% testet i 1 uke uten en eneste feilmelding sant at jeg for første gang kan slå av/på via app, noe jeg ikke kunne gjøre før.

Konklusjon: tror faktisk ikke det alltid er umc, men kanskje laderen og umc??

Så det er altså minst 2 ladekomponenter de sliter med... herlig...dette blir en tøff vinter..

cairnz

Sitat fra: Talvern på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:58
Hei.

Lader alltid ute og har fått opp den klassiske starting to charge men det skjer ikke noe.

Leverte så bilen inn til Tesla Stavanger og de resatte laderen, uten å røre umc. Nå fungerer lading 100% testet i 1 uke uten en eneste feilmelding sant at jeg for første gang kan slå av/på via app, noe jeg ikke kunne gjøre før.

Konklusjon: tror faktisk ikke det alltid er umc, men kanskje laderen og umc??

Før du sier at det virker 100%, så må du få sjekket at den klarer vedlikeholdslade og holde minimumstemp i batteripakke (hvis det er kaldt) - samt at den ikke gir charge cable problem eller rødt lys ved fullført lading.. men fint at du kan starte og stoppe med app, det er jo et positivt tegn.
Elbilist

Havebigfun

Sitat fra: Talvern på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:58
Hei.

Lader alltid ute og har fått opp den klassiske starting to charge men det skjer ikke noe.

Leverte så bilen inn til Tesla Stavanger og de resatte laderen, uten å røre umc. Nå fungerer lading 100% testet i 1 uke uten en eneste feilmelding sant at jeg for første gang kan slå av/på via app, noe jeg ikke kunne gjøre før.

Konklusjon: tror faktisk ikke det alltid er umc, men kanskje laderen og umc??
Har du fått ny FW - eller kjører du med .58 som oss andre?

ebbrey

#129
Fikk ordnet min jordfeil idag   ;D

Bilen var veldig kald samme med UMC. -7. Koblet opp bilen med schuko adapter mot 16A kurs.
Den stod å telte en stund mellom 1 og 2A. Ca 2 minutter. Før den spratt opp til 13A.
Nå har den stått en halvtime ca. Lader med 1 km/h.

Regner med den varmer opp batteriet før den går opp automatisk til 13km/h?

Edit: er oppe i 3 km/h nå så da er smilet om munnen.

Edit2: en time senere 9 km/h.. Virker ikke som den vil gå høyere

Edit3: enda en time senere.. er nå oppe i 11 km/h. Har gått tregt oppover. Men alt er bedre enn RØDE LYS og 12V LOW.

Tenker jeg prøver å stoppe ladingen i kveld bare for å sjekke at det ikke spruter feilmeldinger igjen.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Muffinman

Oi, kjørte 20 mil med til dels 15 minus i dag. Bilen registrerte UMC`en først på 5. forsøket når jeg skulle lade i parkeringshuset. Ble det for kaldt for bilen? UMC var for øvrig god og varm etter å ha ligget i bilen hele turen. Ikke opplevd dette før, men så har det vært mildt så langt også.

Talvern

cairnz: Den lader og holder batteri varmt som før, men uten feilmeldinger. Aldri hatt rødt lys ved endt lading, men endel blålys og "starting to charge" før uten at det skjedde noe. Nå funker alt 100%

Havebigfun: .58 som dere andre.

Spenning ligger på 207-211 og ladehastighet 12KM/T


Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

Maartensommer

Jeg har begynt å legge UMC inne på gulvet i gangen (varmekabler) for å varme/tine den litt.  Ca. 2 timer så fungerer den igjen.  Viktig at klumpen ligger rett på gulvet-da blir den hurtigere "tint".

Relativt håpløst, men det får meg fra A til B.

Lanber

Ingen av de 2 bilene mine har noengang kranglet på å starte lading og UMC er aldri forvarmet.

Byggestrøm derimot, liker de dårlig. 7 meter grønn overledning ;-)

eclipse

Sitat fra: Talvern på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:58
Hei.

Lader alltid ute og har fått opp den klassiske starting to charge men det skjer ikke noe.

Leverte så bilen inn til Tesla Stavanger og de resatte laderen, uten å røre umc. Nå fungerer lading 100% testet i 1 uke uten en eneste feilmelding sant at jeg for første gang kan slå av/på via app, noe jeg ikke kunne gjøre før.

Konklusjon: tror faktisk ikke det alltid er umc, men kanskje laderen og umc??

Fikk du med deg hvordan de resatte bilens lader?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA