Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: OW på mandag 13. januar 2014, klokken 11:03
Jeg lurer på hvorfor Tesla ikke er mer aktive i forhold til dette...

Kan det være sånn at mange av de som har ladeproblemer ikke melder ifra til Tesla? Om de får det til ved å snu litt rundt, trykke på brems, stå på hodet og slå floke så funker det, og da sier man ikke ifra? Lading skal bare funke. Om jeg hadde opplevd det samme ved lading av mobiltelefon eller bærbar PC så hadde den gått tilbake på reklamasjon. Jeg har ingen intensjon om å finne meg i at jeg må snu støpsel eller utføre rituale handlinger for å få det til å virke.

Hva med å lage en avstemming? Kanskje det allerede er laget en?

Kan være greit med mulighet til å huke av på spesifikt type problem, og en avhuking på at man opplever problemer (som ville vært totalen over alle som opplever problemer)

F.eks:
- Jeg opplever ladeproblemer (alle som opplever problemer huker av her - dette er totalen)
- Jeg må innimellom snu kabelen for å få ladet
- Jeg får feilmelding og må innimellom prøve flere ganger
- Jeg har opplevd problemer med lading i kulda
etc.

Jeg føler ikke jeg har oversikt for å lage en avstemming, men kanskje noen som føler de har litt mer oversikt kan lage en?

Det hadde også vært gode tall å komme til Tesla med. Da blir det mer tydelig at det er mange, eller få som har problemer. Jeg er enig i at det på et tidspunkt er greit å gå til media om det ikke løser seg. Lading er så viktig at det bare må fungere, men det er også slitsomt for alle som har, eller venter på bil å få oppgulpene fra alle skeptikerne som leser og elsker å koser seg meg riper i Tesla lakken.

De fleste som kjøper bilen har jeg inntrykk av at ønsker å beholde den lenge. Å løse problemene sammen med Tesla er å foretrekke, men om Tesla ikke tar tak i problemer og informerer om at de jobber med løsninger så er det vanskelig å ikke ta ibruk drastiske virkemidler, som media er. Håper Tesla følger med her, og klarer å ta tak i dette på en god måte  :)
Det er ikke lenge siden det ble avholdt ladeavstemning, men siden mange anser at de ikke har noe problem så lenge de klarer å komme seg rundt det og ikke tester de funksjonene som SKAL virke blir det dårlig statistikk ut av det. Men jeg tror jeg har tilgode å høre om en eneste som har full funksjonalitet på sin UMC på IT-nett.
Tesla jobber muligens med en løsning, men nå er jeg enig i at de har hatt god nok tid. At de ikke ønsker å snakke høyt (offentlig) kan jeg forstå i forhold til aksjekursen, men det tror jeg de fort revurderer hvis de oppdager at det ulmer såpass som det gjør nå.
Jeg er en stor Teslafan, og har stor forståelse for at de har store utfordringer som oppstartselskap men et sted går grensen. Om Elon ikke skriver en offentlig blogg om dette bør alle dom har kjøpt eller bestilt få en utførlig forklaring på epost på hvordan de har tenkt å løse dette.
Jeg leser at Kilroy er strålende fornøyd med ladingen selv med 12V problem. Jeg får bilen i Mars, over et halvt år etter lanseringen i Norge og forventer å få en UMC som holder det de lover i bruksanvisningen .Punktum.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjørn

#76
Sitat fra: petersv på mandag 13. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

Lagde denne av en gammel UMC (1gen euro) i utgangspunktet fordi jeg var lei av å vente på rødklumpen.. denne kan bare brukes på TN nett.
Da jeg har TN nett fant jeg ut at en chuko overgang hadde vært kjekt, så jeg kan dra 16A enfas.
Dette fungerte fint, så lenge jeg satte shukoen "rett vei", regner m den vil ha N-leder på rett plass!
Men hvorfor nøye seg m 16A når man først er igang..  :P Forsket litt på hvilke motstander som ga tilgang på hvilken strømstyrke.. Dette er "fasiten" :) 400V kontakten på enfas adaptret er lasket så alle 3 del-laderne får like mye.
Selvsagt må man bruke utstyr som tåler disse strømtrekkene fra UMC og inn til og med sikringen..!

OW

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:20
Sitat fra: petersv på mandag 13. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

Lagde denne av en gammel UMC (1gen euro) i utgangspunktet fordi jeg var lei av å vente på rødklumpen.. denne kan bare brukes på TN nett.
Da jeg har TN nett fant jeg ut at en chuko overgang hadde vært kjekt, så jeg kan dra 16A enfas.
Dette fungerte fint, så lenge jeg satte shukoen "rett vei", regner m den vil ha N-leder på rett plass!
Men hvorfor nøye seg m 16A når man først er igang..  :P Forsket litt på hvilke motstander som ga tilgang på hvilken strømstyrke.. Dette er "fasiten" :) 400V kontakten på enfas adaptret er lasket så alle 3 del-laderne får like mye.
Selvsagt må man bruke utstyr som tåler disse strømtrekkene fra UMC og inn til og med sikringen..!

Kanskje denne type modifikasjoner hører hjemme i en egen tråd?

For de aller fleste Model S eiere er denne type modifisering helt uaktuelt, både i forhold til kompetanse, og i forhold til garanti som du vel kan lage papirfly av og kaste ut vinduet. Lading skal uansett fungere uten at du trenger å modifisere noe.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Bjørn

Sitat fra: OW på mandag 13. januar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:20
Sitat fra: petersv på mandag 13. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

Lagde denne av en gammel UMC (1gen euro) i utgangspunktet fordi jeg var lei av å vente på rødklumpen.. denne kan bare brukes på TN nett.
Da jeg har TN nett fant jeg ut at en chuko overgang hadde vært kjekt, så jeg kan dra 16A enfas.
Dette fungerte fint, så lenge jeg satte shukoen "rett vei", regner m den vil ha N-leder på rett plass!
Men hvorfor nøye seg m 16A når man først er igang..  :P Forsket litt på hvilke motstander som ga tilgang på hvilken strømstyrke.. Dette er "fasiten" :) 400V kontakten på enfas adaptret er lasket så alle 3 del-laderne får like mye.
Selvsagt må man bruke utstyr som tåler disse strømtrekkene fra UMC og inn til og med sikringen..!

Kanskje denne type modifikasjoner hører hjemme i en egen tråd?

For de aller fleste Model S eiere er denne type modifisering helt uaktuelt, både i forhold til kompetanse, og i forhold til garanti som du vel kan lage papirfly av og kaste ut vinduet. Lading skal uansett fungere uten at du trenger å modifisere noe.

Ja.. det skulle vel vært en "umc modding" feks.. men risikerer vel da en haug m sinte kommentarer pga uansvarlighet osv.. vel vel, lar det bli m dette.
Uansett.. dette er samme mod. som man har sett Tesla selv gjør i sine verksteder. (bortsett fra enfas-trixet)
Og lading fungerer ikke som det skal, og røde adapter er fremdeles en våt drøm for de fleste.. derfor gjør noen slikt som dette.. :) 
Alle vet at slikt gjøres på eget ansvar, så det burde absolutt være rom for å dele ting som dette her..

eledille

#79
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Disse problemene er Tesla økonomisk ansvarlig for. Kabelen er en essensiell del av det produktet vi har kjøpt, og det produktet er bilen. Om bilen (inkludert ladekabel) ikke virker, så skal den fikses for Teslas regning, ellers har du krav på å heve kjøpet. Det vil heldigvis ikke bli aktuelt, siden det finnes tredjepartsutstyr som løser problemene.

Fremgangsmåten er som følger: Send klage. customereu kanelbolle teslamotors prikk com. Ikke per telefon, du vil ha dette skriftlig. Varsle i klagen at på dato slik-og-sånn (en uke eller to frem i tid) kommer du til å anskaffe tredjepartsutstyr hvis ikke problemene er fullstendig løst, og dette kommer du til å kreve at Tesla dekker.

Når datoen opprinner så kjøper du det du føler at du trenger som løser samme oppgave som UMC'en, og du tar selvsagt godt vare på kvitteringene.

Neste steg er å varsle Tesla om at du har gjort som du lovet forrige gang, og nå vil du ha pengene igjen innen dato slik-og-sånn.

Om ikke pengene står på kontoen din da, så klager du til Forbrukerrådet. Denne saken er krystallklar, og til syvende og sist vil Staten trekke pengene direkte fra Teslas konto for deg om de ikke bøyer av, og det koster oss ikke en krone.

Om alle gjorde dette så ville disse problemene vært løst for lengst. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk finner seg i dette tullet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

turfsurf

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

Dette gir vel ikke noe mere enn blått adapter ? Kunne man gjort noe lignende med trefas 230V, moddet en Norsk UMC ? Har to UMCer og 25A trefas i garasjen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OW

Sitat fra: OddB på mandag 13. januar 2014, klokken 12:08
Det er ikke lenge siden det ble avholdt ladeavstemning, men siden mange anser at de ikke har noe problem så lenge de klarer å komme seg rundt det og ikke tester de funksjonene som SKAL virke blir det dårlig statistikk ut av det. Men jeg tror jeg har tilgode å høre om en eneste som har full funksjonalitet på sin UMC på IT-nett.
Tesla jobber muligens med en løsning, men nå er jeg enig i at de har hatt god nok tid. At de ikke ønsker å snakke høyt (offentlig) kan jeg forstå i forhold til aksjekursen, men det tror jeg de fort revurderer hvis de oppdager at det ulmer såpass som det gjør nå.
Jeg er en stor Teslafan, og har stor forståelse for at de har store utfordringer som oppstartselskap men et sted går grensen. Om Elon ikke skriver en offentlig blogg om dette bør alle dom har kjøpt eller bestilt få en utførlig forklaring på epost på hvordan de har tenkt å løse dette.
Jeg leser at Kilroy er strålende fornøyd med ladingen selv med 12V problem. Jeg får bilen i Mars, over et halvt år etter lanseringen i Norge og forventer å få en UMC som holder det de lover i bruksanvisningen .Punktum.

Det er veldig dumt om Tesla ikke får beskjed hvis kundene opplever problemer. Om man bare "får det til" og lar være å si ifra så vil frustrasjonen blir langvarig, lading kan du ikke stole helt på, og Tesla får ikke oversikt over omfanget. Vi som kunder må også være flinke til å rapportere inn det som er feil på en ok måte, det er eneste måten Tesla kan bli bedre på. Tesla kan ikke gjette at du har problemer.

Tesla ønsker oss som kunder, ikke betatestere, men mange mener jo at de er nettopp det. Om man føler at man har gått inn i dette med tanke om at det er ok å være "betatester" så bør også noe av den rollen innebære at man rapporterer det som ikke fungerer sånn det skal. Jeg kan ikke helt huske i hvilke video det var, lurer på om det var fra TESLIVE, at Tesla oppfordret til tilbakemeldinger. Mulighetene er der  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

eledille

Og styr for himmelens skyld unna modding av Teslas utstyr som ikke virker. Kjøp lovlig utstyr fra en tredjepart og la Tesla betale, ellers påtar du deg all risiko hvis noe går skeis.

Modding er en uhyre dårlig idé!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

Dette gir vel ikke noe mere enn blått adapter ? Kunne man gjort noe lignende med trefas 230V, moddet en Norsk UMC ? Har to UMCer og 25A trefas i garasjen...

Vel, du kan trekke opp til 40A m 10 Ohm motstanden, om du har stor nok kontakt å hente fra, Og at det kommer fra et NT nett.

Nei, du kan ikke bruke 230V trefas..! du må ha N-leder.. så du får desverre ikke nytte av dette i garasjen din.. Men, du kan lage en slik å ta m på tur i tilfelle du skulle finne en rød kontakt. :)

OW

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:46
Sitat fra: OW på mandag 13. januar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:20
Sitat fra: petersv på mandag 13. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

Lagde denne av en gammel UMC (1gen euro) i utgangspunktet fordi jeg var lei av å vente på rødklumpen.. denne kan bare brukes på TN nett.
Da jeg har TN nett fant jeg ut at en chuko overgang hadde vært kjekt, så jeg kan dra 16A enfas.
Dette fungerte fint, så lenge jeg satte shukoen "rett vei", regner m den vil ha N-leder på rett plass!
Men hvorfor nøye seg m 16A når man først er igang..  :P Forsket litt på hvilke motstander som ga tilgang på hvilken strømstyrke.. Dette er "fasiten" :) 400V kontakten på enfas adaptret er lasket så alle 3 del-laderne får like mye.
Selvsagt må man bruke utstyr som tåler disse strømtrekkene fra UMC og inn til og med sikringen..!

Kanskje denne type modifikasjoner hører hjemme i en egen tråd?

For de aller fleste Model S eiere er denne type modifisering helt uaktuelt, både i forhold til kompetanse, og i forhold til garanti som du vel kan lage papirfly av og kaste ut vinduet. Lading skal uansett fungere uten at du trenger å modifisere noe.

Ja.. det skulle vel vært en "umc modding" feks.. men risikerer vel da en haug m sinte kommentarer pga uansvarlighet osv.. vel vel, lar det bli m dette.
Uansett.. dette er samme mod. som man har sett Tesla selv gjør i sine verksteder. (bortsett fra enfas-trixet)
Og lading fungerer ikke som det skal, og røde adapter er fremdeles en våt drøm for de fleste.. derfor gjør noen slikt som dette.. :) 
Alle vet at slikt gjøres på eget ansvar, så det burde absolutt være rom for å dele ting som dette her..

Beklager om jeg fikk deg til å føle at det var feil å poste dette. Jeg tror det er greit å holde modifikasjoner og problemer litt fra hverandre. Det bør vel være takhøyde for å legge ut denne type modifikasjoner, med god beskrivelse, og med en liten tekst som forklarer at det er på egen risiko i en egen tråd?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

eledille

Og uansett hva Tesla måtte sysle med av mulige løsninger på dette, så finnes det absolutt ingen unnskyldning for at de ikke på egenhånd og uoppfordret har utstyrt alle som har problemer med tredjepartsutstyr som virker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bjørn

Sitat fra: OW på mandag 13. januar 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:46
Sitat fra: OW på mandag 13. januar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 12:20
Sitat fra: petersv på mandag 13. januar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 01:49
En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

25A trekk med UMC enfas gjennom rødt adapter? Fortell mer :)

Lagde denne av en gammel UMC (1gen euro) i utgangspunktet fordi jeg var lei av å vente på rødklumpen.. denne kan bare brukes på TN nett.
Da jeg har TN nett fant jeg ut at en chuko overgang hadde vært kjekt, så jeg kan dra 16A enfas.
Dette fungerte fint, så lenge jeg satte shukoen "rett vei", regner m den vil ha N-leder på rett plass!
Men hvorfor nøye seg m 16A når man først er igang..  :P Forsket litt på hvilke motstander som ga tilgang på hvilken strømstyrke.. Dette er "fasiten" :) 400V kontakten på enfas adaptret er lasket så alle 3 del-laderne får like mye.
Selvsagt må man bruke utstyr som tåler disse strømtrekkene fra UMC og inn til og med sikringen..!

Kanskje denne type modifikasjoner hører hjemme i en egen tråd?

For de aller fleste Model S eiere er denne type modifisering helt uaktuelt, både i forhold til kompetanse, og i forhold til garanti som du vel kan lage papirfly av og kaste ut vinduet. Lading skal uansett fungere uten at du trenger å modifisere noe.

Ja.. det skulle vel vært en "umc modding" feks.. men risikerer vel da en haug m sinte kommentarer pga uansvarlighet osv.. vel vel, lar det bli m dette.
Uansett.. dette er samme mod. som man har sett Tesla selv gjør i sine verksteder. (bortsett fra enfas-trixet)
Og lading fungerer ikke som det skal, og røde adapter er fremdeles en våt drøm for de fleste.. derfor gjør noen slikt som dette.. :) 
Alle vet at slikt gjøres på eget ansvar, så det burde absolutt være rom for å dele ting som dette her..

Beklager om jeg fikk deg til å føle at det var feil å poste dette. Jeg tror det er greit å holde modifikasjoner og problemer litt fra hverandre. Det bør vel være takhøyde for å legge ut denne type modifikasjoner, med god beskrivelse, og med en liten tekst som forklarer at det er på egen risiko i en egen tråd?

Helt i orden OW :) det er jo sant.. Veeldig lett at en tråd sklir o.t. ! Men jeg lager en ny tråd.. "UMC Modding, for den som ikke har vett til å holde fingrene unna" :)


Brede

Jeg fyrte av en mail til deler av Teslaorganisasjonen i USA som jeg fant adresser til, bare for å høre om alle ledd er klar over problemet og konsekvensene av å ikke informere kundegruppen sin.

Linket til denne tråden.

OW

Sitat fra: Brede på mandag 13. januar 2014, klokken 14:15
Jeg fyrte av en mail til deler av Teslaorganisasjonen i USA som jeg fant adresser til, bare for å høre om alle ledd er klar over problemet og konsekvensene av å ikke informere kundegruppen sin.

Linket til denne tråden.

Interessant. Jeg har også fyrt avgårde en mail til en kontaktperson jeg har hatt god kommunikasjon med i Tesla. Tydeligvis flere som tenker at det kan være greit å prate med Tesla om dette  :) Linket også til denne tråden.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA