Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. januar 2014, klokken 22:34
Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.
Hvilken dato er din UMC produsert?
aner ikke, står det stemplet på denne? Kan gå ut og se
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Jeg fikk ny UMC for en ukes tid siden. Blått lys fra ladeporten både med hoved-UMC og reserve-UMC nå i kveld. Heldigvis fungerte fugledansen og første vers av Macarena. Da startet ladingen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

asa

Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.

Jeg vil tro du har "charge cable problem" når du ikke får til å starte igjen via app, eller?

sondell

Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.
Ikke for å väre negativ. Men da har du sikkert også problemer med at den ikke restarter seg selv når ladenivået synker, eller at den ikke trekker ström fra nettet når du har HVAC på og ikke lader, eller at scheduled charging ikke virker etc? Det pleier å henge sammen med start/restart via app. Min har også fungert fint hjemme og på jobben på IT nett, men uten at dette har virket, noe som jeg også ser som problem. Men på et annet IT nett ved en hytte på Sjusjöen så fikk jeg Charging Error og 12V feil og alt mulig. Det siste gjorde at jeg kjöpte en 3. parts kabel. Må kunne stole på dette 100%.

Gusse

Siste oppdatering
Orginal UMC
Sikkert nyere utgave, da jeg hentet bilen 19.12
Ladekabel har hengt ute siden 19.12(åpen kaldgarasje ved siden av der jeg lader bilen), nå er tempraturen 18minus her.
Ladet i natt fra 2100 i går til i 11 tia i dag, da også med 17-18minus. Så ikke noe tegn til at lading var forsinket, så laderesultat var som forventet.
Nå står bilen å koser seg ute i 18minus med 13A,231v, og 13km/t ladehastighet. Kryss i taket, salt bak skuldra osv.

D.O

Sitat fra: asa på søndag 12. januar 2014, klokken 22:38
Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.

Jeg vil tro du har "charge cable problem" når du ikke får til å starte igjen via app, eller?
nei, får meldingen om charging will start momentarly eller noe sånt, blinker og grønt, både på bil og umc, men teller ikke opp Ampere' . Har ikke prøvd å la den stå sånn lenge men regner med den ikke lader, da det ikke er slik når jeg plugger  ladekabelen til bilen.
Eneste gang jeg har fått charge cabel problem var når hovedsikringa til byggestrømskapet bilen er tilkoplet gikk.

Var ute og tok bilde av umc, fant ikke noen dato. Hørte da at bilen regulerte ett eller annet (pga endring i summingen/lyd) så tipper den veksler med å varme og lade. Stilte den ned til 5A for å teste.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Epleskreller

Det har jeg ikke sett før, det står "IT Grid only", jeg har TN...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Orcuz

Har egentlig planlagt å legge opp 32A blå stikk hjemme, men ser ut som det er smartere med type 2. Finnes dette som ren stikkontakt eller må jeg kjøpe salto boks eller noe? Hva er billigste løsning for å bruke type 2 hjemme? (har elektriker)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Kallagtunet

Sitat fra: Lunatech på søndag 12. januar 2014, klokken 21:11
Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.

Første gangen var på Alnabru rett over jul hvor jeg sa at jeg bekymret meg for alle problemene som jeg har hørt om. Han sa at det hadde vært mye problemer i begynnelsen på grunn av UMC, men dette var fordi folk satte "kontakten i feil vei" og da "gikks trømmen feil vei" og mente at etter man snudde kontakten i veggen slik at ledningen pekte opp så var 95% av problemene løst...

Andre gangen var på Skøyen for et par uker siden. Problemet ble relativt arrogant avblåst med at alt det som jeg leser på forum må jeg ikke tro på.. "der sitter det kanskje max 50 personer som alle er kommet dit fordi de har problemer imens de som ikke har problemer ikke er på forumene. Nesten alle gangene de hadde hatt folk som hadde hatt problemer så hadde det vært brukerfeil og det ble fortalt eksempler med folk som hadde 20m skjøtekabel i trommel osv. osv...

Bilen min leveres i April og om ikke dette er løst innen den tid kommer jeg til å kreve alternativ UMC.  Heller vel også kanskje imot en Salto løsning hjemme.....

At ansatte i Tesla har ett så lettvint forhold til sannheten (les juger folk opp i trynet) må jeg si bekymrer meg nesten mer enn problemene med lading, for ladeproblemene er jeg rimelig sikker på at en vil finne en fiks på, løgnaktighet er nok mer krevende å fikse.

D.O

Da har bilen stått 1,5t på 5A ~ 1kW og merker ikke annet en at lade tid steg fra ca 5 t til 17t. Jeg hadde altså 26mil da jeg begynte å lade og det er vel ca 34mil på maks daily? Dvs 8 mil å lade på 5-6 timer, noe som stemmer godt med 13 A. Men da ser jeg ikke at der går noe til oppvarming av batteri. Mulig bilen kutter lading og så varmer og at dette derfor ikke kommer med i tiden til ladingen.
Lar bilen stå med 5A til i morgen, er samme temp (-17) men blåser mere ute nå.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjørn

Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 23:00
Sitat fra: asa på søndag 12. januar 2014, klokken 22:38
Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 22:32
Det som er litt merkelig er at noen har problemer mens andre ikke. Er det forskjellige versjoner av umc? Funker som fjell hos meg på både IT of TN. Bortsett fra start via app. Hentet bil og umc rett før jul.

Jeg vil tro du har "charge cable problem" når du ikke får til å starte igjen via app, eller?
nei, får meldingen om charging will start momentarly eller noe sånt, blinker og grønt, både på bil og umc, men teller ikke opp Ampere' . Har ikke prøvd å la den stå sånn lenge men regner med den ikke lader, da det ikke er slik når jeg plugger  ladekabelen til bilen.
Eneste gang jeg har fått charge cabel problem var når hovedsikringa til byggestrømskapet bilen er tilkoplet gikk.

Var ute og tok bilde av umc, fant ikke noen dato. Hørte da at bilen regulerte ett eller annet (pga endring i summingen/lyd) så tipper den veksler med å varme og lade. Stilte den ned til 5A for å teste.

Du har versjon #2 av UMC  02-A i slutten av P/N, Versjon 1 som var *helt* ubrukelig på it hadde 01-A i slutten av P/N.. såh.. konkluderer bare m at vi må vente på versjon #3 som forhåpentligvis kommer snart..


Bjørn

En mulig løsning for dem som savner rødt adapter.. og som ønsker å trekke mer en 13A enfas.. Noen som vil vite mer..?!  ::)

tony@lunatech.no

Sitat fra: asa på søndag 12. januar 2014, klokken 21:41
Morsomt at de som får bil i april bekymrer seg...

Da er det sommer og bare velstand...  tenk på oss som må få den til å overleve hele vinteren  ;)

Tror nok dette løser seg ganske snart, om ikke på annen måte så kjøper de inn en ordentlig ladekabel fra 3. part til alle mann.

For å løse et problem så er som regel første steg å innse at det er et problem. Gjør de ikke det så er det all grunn til bekymring - Selv om bilen kommer i April. Spesielt da jeg har lest om dette problemet i svært mange måneder nå, også før det ble minus 15 grader. Når man kjøper en bil til 750.000 som er verdiløs med mindre den får strøm og det virker som om problemet bunner ut i noe som utgjør mindre enn en halv prosent av kostnaden og relativt lett kan erstattes blir det bare frustrerende når det tar så lang tid å løse.. Men ja, all medfølelse til de som sliter nå.

Mulig det står litt spredt rundt på forumet her, men kunne vært interessant å høre hva Tesla sier til alle dere som har dette problemet når dere kontakter dem.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

turfsurf

Sitat fra: Lunatech på mandag 13. januar 2014, klokken 06:02
Mulig det står litt spredt rundt på forumet her, men kunne vært interessant å høre hva Tesla sier til alle dere som har dette problemet når dere kontakter dem.

Det kan jeg godt fortelle, jeg reklamerte formellt, og ga de frist til å utbedre. De var ikke villige til å dekke 3djeparts ladekabel av noe slag. De sendte meg blått adpater, og sa "vi får se om det løser problemet", noe det selvfølgelig ikke gjorde. Dette var Tesla sentralt. Skal levere bilen på service i morgen, hvis de ikke har en annen innstilling, så bærer det i retten. Å ikke kunne bruke bilen pga kjente feil med kjente muligheter for utbedring, det er ikke akseptabelt. Bagatellmessige feil som DAB mm, det kan jeg leve med en stund, men å risikere å strande pga ladeproblemer, det er ikke akseptabelt.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA