Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om å la bilen stå tilkoblet

Startet av chal, søndag 12. januar 2014, klokken 10:59

« forrige - neste »

JWinterburn


Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:08
Det finnes ikke en eneste post (etter hva jeg har sett) hvor folk bruker denne kabelen og har problemer:

http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

Skaff dere den, krev den dekket av Tesla, eller selg den når dere får ny UMC eller software fikser problemet.

Kan vel ikke være så vanskelig å sikre seg mot problemer, selvom dette helt klart burde vært i orden fra Teslas side fra dag en.

Selv kjøper jeg denne ved første feilmelding.

RSy
jeg har bestillt denne igjennom elbilforeningen, men ikke hverken mottat kabel eller regning... Men har alle gode erfarknger med at 12 volt ikke tappes ved bruk av salto sin lader ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

rsy

Jeg har lest så og så alt på Model S-delen av forumet de siste månedene, og har ikke sett noen som har problemer med ladestasjoner med type 2-kabler eller mennekes schuko til type 2-kabelen.

Er det noen her som har ladeproblemer med noen av disse løsningene?

RSy

chal

OK. takk. Jeg betrakter det som avklart at man foreløpig ikke skal følge bruksanvisningen på dette punktet og at flere brukere har fått bekreftet det av Tesla.
Kjøp av Mennekes kabelen er jeg i tvil om løser problemet. Er det noen her som kan bekrefte at de med Mennekskabelen lar bilen stå tilkoblet hele tiden og ikke møter problemer?

jkirkebo

Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:57
Jeg har lest så og så alt på Model S-delen av forumet de siste månedene, og har ikke sett noen som har problemer med ladestasjoner med type 2-kabler eller mennekes schuko til type 2-kabelen.

Er det noen her som har ladeproblemer med noen av disse løsningene?

Jeg lader både stasjonært og mobilt med to ZCW-kit, har overhodet ikke hatt noen problemer. UMC har vel ikke vært i bruk i det hele tatt siste to måneder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rsy


Sitat fra: chal på søndag 12. januar 2014, klokken 19:08
Kjøp av Mennekes kabelen er jeg i tvil om løser problemet. Er det noen her som kan bekrefte at de med Mennekskabelen lar bilen stå tilkoblet hele tiden og ikke møter problemer?

Spent på svaret, men jeg tror akkurat det er tilfelle...

RSy

chal

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. januar 2014, klokken 19:27
Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:57
Jeg har lest så og så alt på Model S-delen av forumet de siste månedene, og har ikke sett noen som har problemer med ladestasjoner med type 2-kabler eller mennekes schuko til type 2-kabelen.

Er det noen her som har ladeproblemer med noen av disse løsningene?

Jeg lader både stasjonært og mobilt med to ZCW-kit, har overhodet ikke hatt noen problemer. UMC har vel ikke vært i bruk i det hele tatt siste to måneder.

Lar du den stå fast tilkoblet? Selv etter avsluttet lading?

chal

Heller nå mot å skaffe en Mennekes 13 A shuko kabel fra Salto - og la bilen stå koblet til den i garasjen.  Hvor får jeg enklest og raskest skaffet en slik?

rsy


Sitat fra: chal på søndag 12. januar 2014, klokken 19:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. januar 2014, klokken 19:27
Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:57
Jeg har lest så og så alt på Model S-delen av forumet de siste månedene, og har ikke sett noen som har problemer med ladestasjoner med type 2-kabler eller mennekes schuko til type 2-kabelen.

Er det noen her som har ladeproblemer med noen av disse løsningene?

Jeg lader både stasjonært og mobilt med to ZCW-kit, har overhodet ikke hatt noen problemer. UMC har vel ikke vært i bruk i det hele tatt siste to måneder.

Lar du den stå fast tilkoblet? Selv etter avsluttet lading?

Her har du en til:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11674.msg167214#msg167214

RSy

Harlex

Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. januar 2014, klokken 16:33
Sitat fra: Harlex på søndag 12. januar 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. januar 2014, klokken 12:23
Som dere kan se her er det noen med UMC funksjonalitet tilnærmet -eller lik det som loves av Tesla- de fleste ser dog langt etter denne funksjonaliteten.
Det er bare å teste ut- er bilen død etter noen dage på strøm hører du/dere til flertallet :o

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html
Det er en SVÆRT drøy påstand å hevde at flertallet har dette problemet.... Å basere seg på en avstemning på et forum ( som av natur er problemfokusert) er helt bort i natten.... Hvor mange av dem som overhode ikke har problemer med bilen oppsøker et forum for å fortelle det? Dette har vært diskutert i div. tråder før men allikevel ser det ut til at noen tror at det som fremkommer her er fasiten på hvordan alt er i forhold til bilen....Trist. Spesielt for dem som er nye her og vurderer kjøp.....
Og for å presisere: Jeg sier ikke at ingen har problemet og at det ikke er alvorlig for dem MEN grunnlaget for å hevde at flertallet har det basert på en spørreundersøkelse på et forum er SVÆRT TYNT...  J
Hei Harlex
I et slikt forum vil det alltid sammle seg en selektert gruppe. Mine utalelser baserer seg på denne gruppen, noe som er opplagt etter min mening. Det samme gjelder flertalls-begrepet. Jeg kan bare snakke for den gruppen som har delt info her.
Når det gjelder UMC-dysfunksjonaliteten er jeg personlig ikke i tvil at den gjelder svært mange norske Tesla-eiere men det er åpenbart min personlige mening.
Satt i perspektiv er UMC-problematikken liten ettersom man kan kjøpe en ladekabel fra Salto (eller en ZCW-boks) for noen få tusenlapper som fungerer fint.
Når det gjelder funksjonaliteten i hverdagslivet er UMC viktig, se evtl her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.msg167102.html#new.
Derfor er jeg tilhenger av nøktern, realistisk info rundt emnet selv om det åpenbart fikk håret til å reise seg hos deg. Det beklager jeg.
Flertallet av de som deler erfaring her har en UMC som ikke fungerer som lovet av Tesla- desverre. (Bilen er fin for det- heldigvis) :)
Verken det ene eller andre reiste seg hos meg ved ditt innlegg :D Men omsorgsfull som jeg er tenker synes jeg synd på mange nye her på forumet som nærmest tror at man må ha klar en ny uoriginal ladekabel før man får bilen.... Her er en annen vri som sikkert er like vanntett som å referere til avstemninger til forumet... Forskjellen er at den gir totalt motsatt resultat og vedkommende som lurer sparer seg iallefall i første omgang en ladekabel....
https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/579419578807146/?notif_t=group_comment_reply
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

rklokk

Sitat fra: chal på søndag 12. januar 2014, klokken 19:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. januar 2014, klokken 19:27
Sitat fra: rsy på søndag 12. januar 2014, klokken 18:57
Jeg har lest så og så alt på Model S-delen av forumet de siste månedene, og har ikke sett noen som har problemer med ladestasjoner med type 2-kabler eller mennekes schuko til type 2-kabelen.

Er det noen her som har ladeproblemer med noen av disse løsningene?

Jeg lader både stasjonært og mobilt med to ZCW-kit, har overhodet ikke hatt noen problemer. UMC har vel ikke vært i bruk i det hele tatt siste to måneder.

Lar du den stå fast tilkoblet? Selv etter avsluttet lading?

Har også to ZCW-kit (en fastmontert ute på 230V IT-nett og en mobil). Står alltid fast tilkoplet og absolutt ingen problemer ila siste 2 mnd. Kan starte og stoppe, den henter strøm fra pluggen ved forvarming og alt fungerer 100%. Den mobile har jeg benyttet via lang skjøteledning hos mine foreldre og det har også fungert kanon.

Prøvde UMC'en forrige uke på IKEA og fikk rødt lys i ladeporten umiddelbart. Måtte prøve noen ganger før den fungerte. Det skal sies at jeg ikke har store problemer med denne UMC'en hjemme, men noen ganger trenger den restart (inn/ut med støpsel) før bilen godtar lading. Jeg kan ikke starte etter stopp og jeg kan ikke se at den gir strøm ved forvarming. Den gir heldigvis ikke feilmelding etter endt lading så 12V problem har jeg aldri opplevd. Uansett kan jeg ikke stole på den og det fungerer heller ikke å instruere kona å vente og se om den tar lading, snu støpsel etc. Den får derfor ligge i bagasjen som nødløsning.

Jeg kan heller ikke huske å ha sett en eneste post i dette forumet angående problemer med 3.parts løsninger.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

TTLied

Skulle vist lest denne tråden før jeg dro hjemmefra. Etter en uke hjemmefra er 12V batteriet tomt for strøm, og bilen er ikke til å få liv i. Må nok frem med 12V lader når jeg kommer hjem om en uke...

Bilen står tilkoblet med blått adapter begrenset til 16A.
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

janmb

Selv om det sikkert fortsatt er mindretallet som opplever slike problemer kommer jeg aldri til å stole på UMC før de finner og retter feil.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Gjermund

Om du lar bilen stå uten ladekabel kan den vel stå veldig lenge og kun tape litt av batteriet? Lar dere den stå i lenge for å teste, eller behøver dere å ha den i?

hhartes

Takket være forumet unngikk jeg å stå på Værnes i -15 grader med baby på armen og død bil, på en søndag. Tesla Trondheim tok heldigvis raskt action da jeg sendte dem en bekymringsmelding og sjekket først status og reiste deretter til Værnes og fikset problemet på lørdagen. Synd at de ikke kan sende oss en felles oppdatering på problemet, så hadde alt dette vært unngått. Men hva hvis det hadde blitt en skikkelig kuldeperiode (>-30)? Siden det skal plugges i i forhold til garanti, regner jeg med at batteriet kan ta skade...
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Spinner

Sitat fra: chal på søndag 12. januar 2014, klokken 19:08
OK. takk. Jeg betrakter det som avklart at man foreløpig ikke skal følge bruksanvisningen på dette punktet og at flere brukere har fått bekreftet det av Tesla.
Kjøp av Mennekes kabelen er jeg i tvil om løser problemet. Er det noen her som kan bekrefte at de med Mennekskabelen lar bilen stå tilkoblet hele tiden og ikke møter problemer?
Den løser problemet ;) Min fungerer 100% som den skal med Mennekes, hadde diverse problemer med UMC'en.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA