Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

UMC og feilmeldinger

Startet av FrodeW, onsdag 08. januar 2014, klokken 20:42

« forrige - neste »

arnehelge

Ladeport-åpneren har fungert helt fint i litt over 6 mnd. I helgen sluttet den å virke for meg også :(.
Har pratet med norske Robin, som sitter i Holland, om både det og endel annet. Han fortalte at de minst en gang i uken purret på service for å høre hvordan de lå an ift å kalle inn biler til rep/service/garanti. Han kunne ikke antyde noe tidsaspekt for verken UMC 2.0, eller bytte av korruderte speilfester.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:34
Har derfor i kveld varslet Tesla Motors om krav om dekning av alternativ løsning som faktisk er iht. spesifikasjonene for ladekabel de har solgt meg, og også varslet at saken sendes direkte til Forbrukerrådet ved negativ tilbakemelding.
Fikk du noe svar fra Tesla på dette?
Tja, hva skal man si. Etter at jeg varslet at jeg tar saken videre med Forbrukerrådet hadde jeg en hyggelig prat med Wold. Han beklaget og fortalte at de ventet på en ny løsning, men inntil videre hadde de ingen ting på lager. Etter litt diskusjon fikk jeg en brukt kabel som jeg tror de egentlig brukte på verkstedet, men det virket som jeg skrapte helt i bunn av UMC-tilgangen i Norge.

Jeg har mistenkt at UMC`ene ikke er skikkelig værtettet og at det er grunnen til at lukeåpner-knappen ryker. Muligens også noe av grunnen til at UMC`en ryker (men den ryker nok også pga variasjoner i nettet, og fra/tilkobling til nettet virker også å ta knekken på dem.....).

Jeg sørget derfor for at den nye UMC`en var helt tørr (var jo helt tørr og lagret innendørs når jeg fikk den. Har deretter plastet den skikkelig inn og tettet med tape. Både selve UMC`en og selve ladepistolen (ikke munningen). Har fungert feilfritt snart en måned, hengende ute i all slags vær.
Spent på om denne jalla værtettingen bidrar til forlenget levetid.

Angående løsning - aner ikke når nye UMC`er kommer. Alle som har problemer bør melde ifra om disse. Ikke lag workarounds uten å melde ifra om problemene.

Har forresten også en 13A Mennekes kabel jeg har fått fra Tesla. Den ligger fast i bilen til turer til hytta etc. Fungerer fjellstøtt, men i helgen var jeg på hytta (400V TN) og låste opp bilen mens kabelen stod i. Når bilen låste seg igjen lyste ladeporten grønt brøkdelen av et sekund før den ble rød og forble rød. Mao - jeg ville ikke stolt på at bilen fortsetter å lade om man bruker nøkkelen til å låse opp (dette var bare en test for meg da jeg alltid bruker automatisk opplåsing/dørhåndtak og bruker UMC med ladeluke-åpner).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. mars 2014, klokken 07:40
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:34
Har derfor i kveld varslet Tesla Motors om krav om dekning av alternativ løsning som faktisk er iht. spesifikasjonene for ladekabel de har solgt meg, og også varslet at saken sendes direkte til Forbrukerrådet ved negativ tilbakemelding.
Fikk du noe svar fra Tesla på dette?
Tja, hva skal man si. Etter at jeg varslet at jeg tar saken videre med Forbrukerrådet hadde jeg en hyggelig prat med Wold. Han beklaget og fortalte at de ventet på en ny løsning, men inntil videre hadde de ingen ting på lager. Etter litt diskusjon fikk jeg en brukt kabel som jeg tror de egentlig brukte på verkstedet, men det virket som jeg skrapte helt i bunn av UMC-tilgangen i Norge.

Jeg har mistenkt at UMC`ene ikke er skikkelig værtettet og at det er grunnen til at lukeåpner-knappen ryker. Muligens også noe av grunnen til at UMC`en ryker (men den ryker nok også pga variasjoner i nettet, og fra/tilkobling til nettet virker også å ta knekken på dem.....).
De to siste UMCene mine, som åpneknappen har sluttet å virke på, har kun vært brukt i garasjen. Kan riktignok være litt fuktig luft der, men de har aldri vært våte.
Har heller ikke fått byttet etter at min tredje UMC røk.

janmb

Dersom UMCene "ryker" i det tempoet der er det jo heller ikke rart om de sliter med etterforsyningen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på onsdag 19. mars 2014, klokken 07:55
Dersom UMCene "ryker" i det tempoet der er det jo heller ikke rart om de sliter med etterforsyningen.
De har sluttet å etterforsyne UMC for flere måneder siden. Nå går det kun i Mennekes frem til de får laget en god UMC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eadie

Merker at UMC er litt følsom for å åpne ladeporten. Må ofte trykke flere ganger, det hjelper også å holde UMC høyere enn ladeporten. Da reagerer den bedre, iallefall på min bil
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

tho

Jeg må peke UMCen mot bakvinduet for at ladeporten skal åpne. Hvis jeg gjøre det funker det nesten hver gang på første forsøk.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Øyvind.h

Sitat fra: tho på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:33
Jeg må peke UMCen mot bakvinduet for at ladeporten skal åpne. Hvis jeg gjøre det funker det nesten hver gang på første forsøk.
Skral sender eller mottaker? De første UMC`ene mine åpnet både min bil og nabobilen 5 meter bort på parkeringsplassen på Gardermoen. Trengte aldri peke den noe sted, ei heller den jeg har nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tho

Gammel men god tråd...

Nå ser det jammen meg ut som min UMC lade luke åpner også har tatt kvelden. Ser ut som det har vært en negativ progresjon på min, startet greit med at jeg kunne åpne langt fra bilen, så til å peke mot bakvinduet. Nå ingenting! Er det noen som har funnet ut hvorfor denne slutter å fungere? Er det noe batteri eller noe som går ut? Jeg skal sende en forespørsel til service uansett men det hadde vært greit å vite litt mer.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Hyperstress


Sitat fra: tho på fredag 28. mars 2014, klokken 09:22
Gammel men god tråd...

Nå ser det jammen meg ut som min UMC lade luke åpner også har tatt kvelden. Ser ut som det har vært en negativ progresjon på min, startet greit med at jeg kunne åpne langt fra bilen, så til å peke mot bakvinduet. Nå ingenting! Er det noen som har funnet ut hvorfor denne slutter å fungere? Er det noe batteri eller noe som går ut? Jeg skal sende en forespørsel til service uansett men det hadde vært greit å vite litt mer.

Min kuttet etter en uke. Meldte det inn til skøyen, men fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med dette på kort sikt. På lengre sikt så ville vi få ny UMC, innen Ca 4mnd...
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rawen76

Fikk bilen forrige mandag. Knapp for åpning av ladeluke sluttet å fungere etter ca 1 uke. Får som oftest låst opp og tatt ut kabel, men vil ikke åpne luken når jeg skal til å lade.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Sense


De to siste UMCene mine, som åpneknappen har sluttet å virke på, har kun vært brukt i garasjen. Kan riktignok være litt fuktig luft der, men de har aldri vært våte.
Har heller ikke fått byttet etter at min tredje UMC røk.
[/quote]

Akkurat som hos meg, ingen direkte regn, men fukt i garasje må man regne med i et land som Norge.
Er nå på min andre UMC.
Tesla innrømmet overfor meg at dette er en gjenganger. Om de ikke tåler fukt, så er det nesten ikke til å tro.
Det må da koste Tesla mye mer å bytte alle kablene enn å legge litt mer penger i produktet og slippe alle reklamasjonene.



tho

Min UMC er faktisk kun brukt i oppvarmete garsjeanlegg, men ladeluke åpneren tok kvelden innen 2 uker!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Hyperstress


Sitat fra: Rawen76 på fredag 28. mars 2014, klokken 21:00
Fikk bilen forrige mandag. Knapp for åpning av ladeluke sluttet å fungere etter ca 1 uke. Får som oftest låst opp og tatt ut kabel, men vil ikke åpne luken når jeg skal til å lade.

Samme her. Den funker til å avslutte lading, men ikke til å åpne luka. Rart..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nikola

Fikk bilen under en uke siden. Har kjørt 60-70 mil og har ladet i knusktørt vær. UMC er fremdeles som ny med beskyttelsesfolie, men ladeluken ville den ikke åpne etter en 4-5 ladinger.

Var innom Skøyen og hintet om en ny, men det var liten vilje til det ettersom 'de var klar over problemet og det jobbes med en bedre løsning'.

Selve bilen, den er bare fantastisk.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA