Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klage mot Algaard??

Startet av andreash, mandag 15. september 2008, klokken 09:37

« forrige - neste »

andreash

Noen som har fått problemer etter Vannfylling hos Algaard...?
Jeg har fått redusert kjørelengden betydelig etter service hos ALgaard.. Og lurer på i hvilken grad andre el-bil eiere har opplevd tilsvarende.. Og evt. hvilke klagerettigheter man har i en slik sak??
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Vannservice er en risikosport:

Noen verksteder bruker initiallading uten først å tømme batteriene. Dette kan medføre skader på batteriet ved service.

Det samme kan forsøk på å måle rekkevidden etter en slik service. Etter vannfylling bør en ikke kjøre bilen tom for strøm, da blokkene har vært ekstra varme og kan ha desynkronisert seg.

Et annet problem er at kjølevifta på bilene våre etterhvert kan svikte. Da kan batteriene bli for varme under servicelading, og dermed skades. Kjølevifta bør derfor funksjonstestes før en starter servicelading.

En siste grunn til skade er at batteriene er for tørste idet bilen endelig blir satt på vannservice. Dermed kan den utvidede ladeprosessen vannservice er skape for mye varme og skade batteriene.

Dersom en passer på å unngå disse fellene øker sjangsen for at batteriene overlever servicen betydelig større. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#2
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. september 2008, klokken 17:38
Et annet problem er at kjølevifta på bilene våre etterhvert kan svikte.

Dette kan du lett sjekke ved følgende prosedyre:

Sett tenningen på. Åpne panseret. 
Når du står foran radiatoren så vil du på venstre side finne en kontakt/sensor som er skrudd inn i radiatoren omtrent halveis oppe (vanligvis en grønn "dings").
Trykk inn metallfjæra på kontakten og trekk kontakten ut slik at sensoren ikke lenger er koblet til.
Vifta skal da starte. Mål motstanden i sensoren over kontaktene, du burde få ca 3 Ohm.

Dersom vifta ikke går, sjekk sikringen. Den sitter i den boksen som er montert på hjørnet av 3er kassen i motorrommet (boks A). Sikring nr 11.

Dersom sikringen er gåen, er sannsynligheten stor for at vifte begynner å bli dårlig. Motstanden blir for stor enten pga av dårlig lager eller utslitte børster som lugger/tar kontakt i sidene.

Dette fungerer kun på Saxo og P106. På Partner/Berlingo må man sjekke litt annerledes siden sensoren sitter i serie med viftemotoren.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

andreash

Vifta fungerer fint..
Har nå sendt inn en formell klage, så får vi se hva som skjer..
Alle batteriene er under 4 år, så det er i mine øyne et spørsmål om tolkning av kjøpsloven..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Håper du kan bruke reklamasjonsretten. Den sier at dersom varen, i dette tilfellet batteriene, er ment å vare mer enn 2 år har du 5 års reklamasjonsrett.

Om det kun betyr at du har rett til å syte, eller faktisk får dekket nye batterier blir interresant å følge med på.

Fikk nylig dekket en helt ny 11er kasse på Berlingoen jeg solgte til en arbeidskolega. Denne bilen var solgt som ny i Norge i 2004, men var egentlig en overligger fra 2001.

Siden den var solgt av en Citroen forhandler, og hatt service der gikk det bra med reklamasjonen, da en blokk i 11er kassen sviktet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA