Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ til Model S uten panoramatak.

Startet av buylove, onsdag 08. januar 2014, klokken 00:10

« forrige - neste »

buylove

Hei!
Er det noen som har erfaring med dette takstativet til Model S uten panorama tak?

http://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-flush-takstativ-til-tesla-s-uten-panoramatak.

Personlig synes jeg at det må være begrenset hvor mye en kan laste på et stativ som er festet med pop nagler, og hvem vil bore hull i taket?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

frankofobia

Jeg hadde ALDRI i verden laget hull i bilen min. Trenger man takstativ så kjøper man med pano. Helt fjernt å påføre bilen flere titallstusen i skade ved å borre hull i den.

kvp

Enkelt å greit spørsmål. Har først forstått at svaret er nei, men nå ble jeg sannelig ikke sikker, Om det er mulig med wispbar etc uten soltak, ønsker jeg å avbestille soltaket mitt, da det ser ut til å være en del problemer med dette; i tillegg til 15k
takk for svar

ps. mangnet skiholdere vet jeg at man kan ha

Brede

Må eventuelt borre hull i tak for festeanordning.
Kan heller ikke bruke magnetfester da taket er aluminium.

Så i praksis så bør en ikke tenke på takstativ dersom en ikke har panoramatak.

sn0le

Hvis du er villig til å borre hull i taket og popnagle festene fast i taket så kan du ha takstativ på non-panoramatak TMS'en din.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kvp

tusen takk for svar, da er den saken avklart
da blir det ingen endring på min bestilling
da står det bare igjen skinnseter, som jeg også vurdere å droppe (etter å ha lest her på forumet)
t

cairnz

Det eksisterer alternativer - som bruker vakuum - hvor mange behov vil bli møtt: http://www.seasucker.com/shop/1187/
Elbilist

Leaf_2014

Borre i tak er helt vanlig ved montering av rails, gjorde dette på min bil. Har aldri hørt om biler med lekkasje ifbm dette.

Er vel mye som tyder på at det gir mindre problemer enn takluka, ref dugg, vann som renner inn, knirk etc.
Leaf 2014

eledille

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:27
Borre i tak er helt vanlig ved montering av rails, gjorde dette på min bil. Har aldri hørt om biler med lekkasje ifbm dette.

Er vel mye som tyder på at det gir mindre problemer enn takluka, ref dugg, vann som renner inn, knirk etc.

Har du montert rails på MS'en din?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Leaf_2014

#9
Sitat fra: eledille på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:27
Har du montert rails på MS'en din?

Ikke MS, men tett og uproblematisk uansett.
Leaf 2014

hma

Ser ikke noen problemer med å montere Whispbar festepunkter på taket til Model S.
Festepunktene er små, godt integrert, lite synlig og det blir tett.

Jeg kommer trolig til å montere dette på min bil til høsten.



- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

kvp

jeg synes uansett det er litt lame av Tesla å ikke lage disse fire små hullene, for så "tvinge" folk til å bestille et soltak av ganske tvilsom kvalitet (slik oppfatter jeg det). Plastlisten mellom fremre og bakre glass er jo av helt vanvittig daff kvalitet, nærmest som en kina-plast leke både i lyd og følelse og finish (så taket på en helt ny TMS på skøyen for noen dager siden
K

hma

Sitat fra: kvp på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:28
jeg synes uansett det er litt lame av Tesla å ikke lage disse fire små hullene
Helt enig! :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

kdid

Sitat fra: kvp på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:28
jeg synes uansett det er litt lame av Tesla å ikke lage disse fire små hullene, for så "tvinge" folk til å bestille et soltak av ganske tvilsom kvalitet (slik oppfatter jeg det). Plastlisten mellom fremre og bakre glass er jo av helt vanvittig daff kvalitet, nærmest som en kina-plast leke både i lyd og følelse og finish (så taket på en helt ny TMS på skøyen for noen dager siden
K
Det er ikke bare fire små hull som må til. Det må også lages drenering av brønnene for disse fire små hullene.

Festene for takstativ i forbindelse med pano tak er nok montert inn på mye mer solid måte enn disse som du monterer med popnagler. Hvis popnaglene bare er festet i den tynne takplaten, og ikke i noe underliggende konstruksjoner, så tviler jeg på at de holder noe særlig hvis du f.eks. tar tak i og drar ett takstativ feste rett opp eller på skrå forrover eller bakover med rundt 100 til 200 kg kraft. I det tilfelle tror jeg at du lett kan dra ett slikt feste rett av. Så jeg tror jeg ville vært skeptisk til ett popnagle festet takstativ på bilen. Med 100 kg på taket vil du i en kollisjon utsette disse popnagle festene med utrolig høy belastning. Noe som kan medføre at stativ med last løsner og kan gjøre skade.

Motsatt tror jeg det er med festene som er i forbindelse med pano taket. Med disse tror jeg ikke det hadde vært umulig å løfte bilen kun ved bruk av disse fire festene.

Men hvis Tesla f.eks. hadde laget 4 hull direkte gjennom takplata med solid forankring på undersiden, og hatt noen vognskrue lignende skruer med unbrako hode som fluktet med taket når du ikke brukte takstativ, så hadde jeg selvfølgelig heller kjøpt bilen uten pano tak.

Jeg er heller ikke så glad for å måtte kjøpe pano tak. Hadde det vært originale fester for takstativ uten pano tak, så hadde jeg sløyfet pano.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

stiantveitofficial

http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-flush-takstativ-til-tesla-s-uten-panoramatak

Ser ut til at det skal være mulig med takstativ til Tesla uten panoramatak, men en må nok lese bruksanvisningen nøye og gjerne ikke ha flere enn 2 tommeltotter  ;)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA