Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 07. januar 2014, klokken 08:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg må innrømme jeg lurte litt på om denne tråden førte til artikkelen, på en eller annen måte. Det virket bare så rart at de skulle plutselig skrive en artikkel om det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En liten status på antall registreringer. 114 Model S registert i Juli, 3248 Model S registert til og med Juli.

Altså om forrige måneds registeringstakt fortsetter ut året, så havner vi på 3818 Model S, og om gjennomsnittlig registeringstakt hittil i år fortsetter ut året, så havner vi på 5568 Model S.

Det er bevist at 10,2% av de som har stemt har vært for pessimistiske.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenkte det er igjen på tide med en oppdatering her: 104 Model S registert i September, 3535 Model S registert til og med September.

Det er egentlig litt elendige tall for September. Man får anta at Kina har absorbert mye av produksjonen.

Men, om forrige måneds registeringstakt fortsetter ut året, så havner vi på 3847 Model S, og om gjennomsnittlig registeringstakt hittil i år fortsetter ut året, så havner vi på 4713 Model S. Det er også bevist at 19,7% av de som har stemt har vært for pessimistiske.

Synsingene fra tidligere i år virker ikke helt gale. Det virker som om median-gjetningen ikke vil havne forferdelig langt unna fasiten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:11
Det er egentlig litt elendige tall for September. Man får anta at Kina har absorbert mye av produksjonen.


Eller USA?
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/tesla-model-s-sets-alltime-sales-record-us-september
SitatPrior to the 2,500 Model S EVs sold in September, Tesla had not sold over 1,800 in a single month this year according to our research and if we bump out the 1,800 sold in June 2014, then the next highest single-month sales mark for 2014 was the 1,400 units we penned them down for in February of this year.

Skal også ha vært levert relativt mange i Nederland denne måneden.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:11
Men, om forrige måneds registeringstakt fortsetter ut året, så havner vi på 3847 Model S, og om gjennomsnittlig registeringstakt hittil i år fortsetter ut året, så havner vi på 4713 Model S. Det er også bevist at 19,7% av de som har stemt har vært for pessimistiske.

Sitter her men en bitteliten feeling av at det blir storleveranser i desember. Ikke helt på mars nivå... Tror fortsatt at vi bikker over 5k for året.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Er nok mulig en del av produksjonen har gått andre steder. Et annet moment er vel at produksjonen ble stengt ned i et par uker i Juli. Det er vel kanskje akkurat i denne perioden mange av bilene som skulle leveres i September skulle blitt produsert, og når det ikke var tid for å få produsert mange biler som vil ha tid til å komme frem gikk mye av produksjonen dette kvartalet til USA og Kina.

Jeg tror kanskje også vil vil se et godt antall Model S levert i Desember, så min gjetning på 4976 kan fortsatt være riktig. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:03
Jeg tror kanskje også vil vil se et godt antall Model S levert i Desember, så min gjetning på 4976 kan fortsatt være riktig. ;)

Kan blir spennede å se det ja, på hvilken side av 5k tallet man ender opp på ;)  Husk at selv om de nå har åpnet nye markeder, så skal de kunne øke produksjonstakten nå etter nevne nedetid...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

202 Model S registert i november, 3773 Model S registert til og med november.

Om forrige måneds registeringstakt fortsetter ut året, så havner vi på 3975 Model S, og om gjennomsnittlig registeringstakt hittil i år fortsetter ut året, så havner vi på 4116 Model S.

Jeg tror egentlig vi vil havne i området 4300 Model S. Mindre enn det jeg forventet ved begynnelsen av året, men fortsatt respektabelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Espen Hugaas Andersen

Da foreligger fasiten. 267 Model S i desember, og 4040 Model S i 2014. Sjøhyene traff nærmest og vant enormt med heder og ære! :)

Da får vi se fremover til året som nettopp har begynt. Jeg mistenker tallene vi har sett de siste månedene viser et realistisk nivå av salg slik utvalget og prisnivået har vært. I 2015 blir det spennende å se hvor dollarkursen går, og hvor mange "D" som selges. Jeg tror disse to momentene vil til stor grad nulle hverandre ut og at vi havner i området 3000-3500 Model S. Jeg forventer ingen Model X leveranser i Norge i 2015.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cairnz

Jaja, fornøyd med å ha tippet rett segment..

Har vi tilsvarende gjettekonkurranse for 2015? :)
Elbilist


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA