Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 07. januar 2014, klokken 08:31

« forrige - neste »

Tønsberg

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:20
Sitat fra: flux på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:05
Et annet argument for ekstremt elbilsalg i 2014, er at det kommer til å bli et sluttrally. MVA fritak på elbil kjøp står i fare for å forsvinne allerede ved årskifte til 2015.

Det tviler jeg på... Klimaforliket sier 2017 eller 50.000 elbiler. I dag er det så vidt over 25.000 registrerte. Jeg nekter å tro at det blir registrert over 25.000 biler fra nå til statsbudskjettet skal vedtaes i høst ;)

... og når en av disse grensene krysses, så skal initiativene revurderes, ikke automatisk forsvinne. Skal Norge klare forpliktelsene sine for 2020, så må det til en rimelig massiv overgang til elbiler. Holder her med Fredrik som sier han tror på at det vil økes til 100.000, og da vil mva komme gradvis vil jeg tro.
I tillegg er 2017 valgår. Tror miljø fortsatt står høyt på valgflesk agendaen. Ikke umulig at avgiftsfritaket består en stund utover 2017 eller 50.000 solgte elbilser.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

glemmestad


Espen Hugaas Andersen

Så klart kan man fortsatt gjette et spesifikt nummer. Jeg bare tenkte det kunne være litt greit å ikke la avstemningen være åpen ut året - da får man flere og flere stemmer nærmere og nærmere sanheten mot slutten av året. Nå kan vi se hva vi trodde på begynnelsen av året, når alle muligheter fortsatt var til stede.

(Det var litt morsom lesing selv 2-3 uker bak i tid. :))
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Med 171 solgte i April, så ligger tallet hittil i år på 2227. Om takten for denne måneden fortsetter ut året havner vi på 3595, og om gjennomsnittlig takt hittil i år fortsetter, så havner vi på 6681.

Det virker som hovedtyngden av stemmene ligger greit an i forhold til tallene hittil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

paalv

S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

Sveinal

Jeg lurer på den geografiske fordelingen av registrerte Teslaer. Ved å kjøre et script på Bilogtilhenger skulle det være mulig i det minste å finne fordeling på biltilsynskontorer.

Hvis man vil studere mer kan man også gruppere på måned så får vi se hvirdan Teslasyken har spredt seg.

Mener jeg har sett et script publisert her på forumet, men har ikke funnet det igjen. Kan noen hjelpe til?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Amoss

#83
Sitat fra: Sveinal på mandag 09. juni 2014, klokken 18:38
Jeg lurer på den geografiske fordelingen av registrerte Teslaer. Ved å kjøre et script på Bilogtilhenger skulle det være mulig i det minste å finne fordeling på biltilsynskontorer.
            distrikt            | ant 
--------------------------------+------
Oslo                           | 1110
Bergen                         |  531
Billingstad                    |  433
Stavanger                      |  383
Trondheim                      |  367
Jessheim                       |  259
Drøbak                         |  186
Drammen                        |  169
Tønsberg                       |  144
Hafslund                       |  128
Larvik                         |   67
Haugesund                      |   64
Kristiansand                   |   63
Skien                          |   58
Hønefoss                       |   52
Hamar                          |   47
Arendal                        |   46
Stord                          |   43
Molde                          |   41
Egersund                       |   41
Ålesund                        |   38
Mysen                          |   30
Voss                           |   27
Gjøvik                         |   25
Mandal                         |   21
Levanger                       |   21
Lillehammer                    |   19
Førde                          |   18
Stjørdal                       |   18
Ørsta                          |   16
Bodø                           |   16
Notodden                       |   15
Kristiansund                   |   14
Kongsberg                      |   13
Brekstad                       |   13
Orkdal                         |   12
Steinkjer                      |   12
Mosjøen                        |   11
Kongsvinger                    |   10
Namsos                         |   10
Elverum                        |    9
Odda                           |    9
Tromsø                         |    7
Nordfjordeid                   |    6
Harstad                        |    6
Sogndal                        |    5
Sunndalsøra                    |    5
Narvik                         |    5
Otta                           |    5
Flekkefjord                    |    4
Tynset                         |    4
Fagernes                       |    4
Alta                           |    3
Mo I Rana                      |    3
Gol                            |    3
Storslett                      |    3
Setesdal                       |    2
Rjukan                         |    2
Sortland                       |    2
Svolvær                        |    1
Kirkenes                       |    1
Vadsø                          |    1

Sitat fra: Sveinal på mandag 09. juni 2014, klokken 18:38
Hvis man vil studere mer kan man også gruppere på måned så får vi se hvirdan Teslasyken har spredt seg.

Burde kunne hente ut dette også, men blir vel i så fall ett *langt* innlegg :p  Drøyer og ser om det virkelig er ønskelig.

EDIT:  Merk at for mange biler vil biltilsynet være det opprinnelig registrerte biltilsynet, ikke oppdatert ved salg. For å spare vegvesenet sine servere hentes ikke en registert bil på nytt for å sjekke om den har blitt oppdatert :p
Model S 85D

sn0le

@Sveinal:
www.gronnbil.no har statistikk fra OFV. Der kan man lett se hvor de TMS'ene solgt siste 12 mnd er registrert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sveinal

Takk til dere begge for gode og raske svar.

Nyregistreringer har vært ganske stabile (men noe økende) per mnd i år, med unntak for Teslas kalveslipp i mars.

Det jeg ikke kan se ( men det gjelder kanskje bare meg), er  om det kan finnes støtte for en smitte-teori i tallene. Altså at folk kjøper efterat naboen har kjøpt. Siden leveringstiden er lang i forhold til tiden vi har statstikk for, er det vel vanskelig å teste en slik hypotese ut fra registreringsstatistikken. En annen viktig driver enn nabosmitte kan være etablering av nye salgssteder, så dermed kompliseres også testingen.

Hva er viktigst for nye salg: selger eller naboen med Teslagliset? Jeg vet ikke, men må si jeg lurer litt. Og det kan i denne sammenheng være vanskelig å definere nabo. Er kolleger på jobben viktigere enn geografiske naboer?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

cra

Tror kolegaer på jobben er minst like viktig som naboen på andre sida av gjerdet, ja. Jeg snakker gjerne mer med dem enn naboene, i alle fall. Hilser selvsagt og slår av en prat hvis meg møter naboen, men kolegaene må jeg jo treffe daglig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Olatho

For min del er i alle fall ikke selger den som trigget kjøpet.
Forsåvidt heller ikke naboer, men nitidig lesing av både dette forum og andre kilder.

Men jeg er altså ikke veldig imponert over selgerne til Tesla.  De brukte veldig lang tid fra første prøvekjøring til de tok kontakt igjen.  Det var også åpenbart at de ikke plukket opp mine kjøps-signaler, og grep tak i meg.  Nå ble det jo salg til slutt, etter at vi selv tok initiativ til et nytt besøk på Skøyen, men en bedre selger hadde closa det minst en måned tidligere.

Nå kan det argumenteres med at de selger så mye uansett at de ikke behøver å være bedre og mer aktive, men det er jo en fryktelig dårlig holdning å ha som en salgs-organisasjon.

Omnilord

X Sig reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA