Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsepedal rett i gulvet

Startet av BE, mandag 06. januar 2014, klokken 11:37

« forrige - neste »

BE

Etter å ha lest litt om dette med rykking i bremsene ved køkjøring, og at noen har redusert dette med å trykke hardt på pedalen, testet jeg det samme i køen i morges. Til min store overraskelse kunne pedalen trykkes helt i gulvet!!?? Vel å merke kommer bremsepunktet veldig tidlig som det skal, men etter det normale bremsepunktet kunne pedalen trykkes videre helt inn til gulvet.

Dette trodde jeg ikke skulle være mulig uten at det er feil på bremsene, men dersom dette er normalt er det tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg på bremsesystemet på Leaf. På 35000 kjørte kilometer har jeg ikke merket noe som helst galt med bremsene, men dette her var noe overraskende. Jeg innbilte meg at dersom alt av elektronikk og dippedutter på bremsesystemet skulle svikte, så ville bremsesystemet fungere som i gamledager uten bremsekraftforsterker. Den eneste måten pedalen da gikk i gulvet var dersom hovedsylinderen var kaputt eller at det var mye luft i systemet.

Så derfor må jeg bare spørre, er det slik på alle Leaf og andre moderne biler, eller er det noe galt med mine bremser?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Powerflux

Er ikke i nærheten av å tråkke til bunns selv ved svært hardt tråkk. Pedalen beveger seg en god del lenger enn ved normal bremsing under kjøring men altså ikke i nærheten av å gå til bunns!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

fws

Problemet mitt er at bremsene tar alt for fort. Bremsene napper til så fort regenereringen skrur seg av slik at det er vanskelig å beregne. Men det er et lite område hvor det kan kjennes ut som bremsene ikke tar i det heletatt før de tar alt for mye
Nissan Leaf 2018

kjbu

Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:30
Problemet mitt er at bremsene tar alt for fort. Bremsene napper til så fort regenereringen skrur seg av slik at det er vanskelig å beregne. Men det er et lite område hvor det kan kjennes ut som bremsene ikke tar i det heletatt før de tar alt for mye

Nøyaktig det samme på min Tekna 2013  :o
Har blitt verre nå på vinteren...eller kanskje det er fordi bilen blir eldre
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Lynet

Bremsene på Leafen er diskutert mye før: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9767.msg128472.html#msg128472

Servoen er elektrisk, bilde her: http://www.mynissanleaf.com/wiki/images/5/5b/Electrically-driven_intelligent_brake_unit.gif
Masse fjærer og leamikk inni der.....
Men min også går å trykke i bunn når bilen står stille uten at det bekymrer meg. Sikkert komprimering av fjærer i servo/hovedsylinder.
Etter min mening har Leafen nydelige bremser.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

@Lynet:
Takker for bekreftelsen på at det er helt normalt. Jeg er enig i at bremsene er helt nydelige, men var faktisk ikke klar over at det var mulig å trykke pedalen helt i gulvet når alt funker som det skal.

Leste det innlegget du refererte til, hvor du skriver "- Det er kun hvis den svikter at det blir mekanisk kontakt mellom pedal og hovedsylinder.". Som er svaret jeg ønsket å lese, da er alt i orden :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kvikken

Sitat fra: kjbu på mandag 06. januar 2014, klokken 12:51
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:30
Problemet mitt er at bremsene tar alt for fort. Bremsene napper til så fort regenereringen skrur seg av slik at det er vanskelig å beregne. Men det er et lite område hvor det kan kjennes ut som bremsene ikke tar i det heletatt før de tar alt for mye

Nøyaktig det samme på min Tekna 2013  :o
Har blitt verre nå på vinteren...eller kanskje det er fordi bilen blir eldre
Samme som jeg også opplever som er litt skummelt på glatt føre.

Lynet

Sitat fra: BE på mandag 06. januar 2014, klokken 14:13
@Lynet:
Takker for bekreftelsen på at det er helt normalt. Jeg er enig i at bremsene er helt nydelige, men var faktisk ikke klar over at det var mulig å trykke pedalen helt i gulvet når alt funker som det skal.

Leste det innlegget du refererte til, hvor du skriver "- Det er kun hvis den svikter at det blir mekanisk kontakt mellom pedal og hovedsylinder.". Som er svaret jeg ønsket å lese, da er alt i orden :)

Tar litt forbehold om det jeg skrev den gangen, hovedsylinderen på Leafen er ikke lett å bli klok på.....
Mulig det er trykkøkning i bremsene selv om det ikke kjennes slik ut.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

artemiss

Jeg har måtte "teste" bremsene et par ganger da jeg måtte bråbremse (fordi jeg helt ærlig ikke følgte med). De fungerte helt utmerket, ingen ulykke  :D
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA