Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?

Startet av krister461, søndag 05. januar 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: krister461 på søndag 05. januar 2014, klokken 10:44
Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?

Andre elbiler med enfase lader som Leaf, i3, e-UP og så videre vil fungere helt fint, også på 32A for de som støtter det. Det som er usikkert er hvordan biler med trefase-lader vil reagere. Enten går det bra, eller man får feilmelding. Foreløpig er det vel bare Renault Zoe som er annonsert med trefase-lader og den er vel ennå langt unna levering her til lands. Dermed er det ikke så lett å få testet dette.

Sitat
Synes da at ladekalkulatoren til Tesla er misvisende. :-\

Den er nok beregnet for lading hjemme, og da stemmer den.

Sitat
Har vi noe formening om hva som kommer av type 2 ladestasjoner rundtom? Blir det mest vanlig med 400V eller 230V eller en blanding? På 230V vil jo vi med enkeltlader knapt få noe raskere hastighet enn med schuko...

Vanskelig å si ennå. 1x16A og 3x32A vil nok bli ganske vanlige. Men siden mange biler kommer med 1x32A lader etterhvert tror jeg disse også vil bli vanlige å se der man ikke har tilgang på 400V eller der man ikke har nok strøm tilgjengelig til at alle stolpene kan levere 3x32A.

Oslo Kommune har bestilt 400 Type 2 stolper. Flesteparten av disse kobles opp som 1x16A i starten, men de skal kunne oppgraderes til 1x32A. Noen vil nok også bli koblet opp som 1x32A med en gang, der det er kraftig nok tilførsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 10:51
Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?

Du får 7,4kW ved bruk av UMC. Det blå adapteret er lasket internt slik at strømmen fordeles på alle de tre delladerne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på søndag 05. januar 2014, klokken 12:03
Bare en liten tanke...  Nå snakkes det jo om at TOC skal prøve å få satt opp en del type 2 punkter, og noen av disse vil nok temmelig sikkert havne på nettopp 32A 230V enfase. Hadde det da vært mulig å utstyre boksen med en bryter? "Standard" <-> "Tesla" - som slår av/på laskene?  Tviler vel egentlig på at det hadde vært så lurt, men teknisk sett burde det vel være mulig?

Jeg tror nok vil skal holde oss til 22kW. 7,4kW blir for tregt på langtur. Der det er kun 230V tilgjengelig er det bedre å gi støtte til trafo også etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 10:51
Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?

Du får 7,4kW ved bruk av UMC. Det blå adapteret er lasket internt slik at strømmen fordeles på alle de tre delladerne.

Kan bekrefte dette. Har bestilt dobbeltlader som blir ettermontert til uka, men får altså full effekt 32A = 7,4 kW med blå adapter på UMC allerede idag med enkeltlader.

Så etter min mening holder Tesla hva de lovet.

OddB

Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

#20
Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 13:11
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)
Det vil isåfall være et ulovlig adapeter om det ikke er kodet for 16A.
(Adapter av denne typen er i utgangspunktet ulovlig, men av hensyn til biler med Modus1 lading er dette et unntak men med 16A begrensning)

Offentlige ladestasjoner skal ha strømbegrensning i.h.h. til kabelkoding.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bonefish

Sitat fra: smurf på søndag 05. januar 2014, klokken 12:30
Valgte bort dobbeltlader pga info fra Tesla's ladekalkulator. Min tankegang er at det vil være uaktuelt å vente i mange timer med AC lading så lading med både enkel og dobbeltlader vil ta for lang tid hvis jeg 'er på tur'. Da er DC hurtiglading med Cademo, combo eller SC mye mer realistisk. Ser at det allerede er en del chademo både i Danmark og Norge. Har også googlet litt og lest at Clever i Danmark bygger ut mange Combo på sine nye stasjoner. Her i Norge leste jeg at det var gitt støtte fra Transnova til nye stasjoner, de fleste combo. Ser ut som Combo er standarden det satses på fremover -med mindre de bytter til noe annet neste år... Min filosofi er ihvertfall å satse på hurtiglading med Combo (hvis det blir dominerende) når Tesla kommer med en adapter. De har allerede en adapter for chademo men er usikker på om det blir så mange flere chademo stasjoner her på berget...

Det blir nok flere, men i kombinasjon med Combo.
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

krister461

Sitat fra: JohanH på søndag 05. januar 2014, klokken 13:07
Kan bekrefte dette. Har bestilt dobbeltlader som blir ettermontert til uka, men får altså full effekt 32A = 7,4 kW med blå adapter på UMC allerede idag med enkeltlader.

Så etter min mening holder Tesla hva de lovet.
Tja. Jeg synes fortsatt den kalkulatoren er missvisende. I seksjonen over kalkulatoren står det om offentlige ladestasjoner:
"Offentlige etater og organisasjoner i hele Europa arbeider for å installere offentlige ladestasjoner. Model S plugges inn i disse stasjonene med type 2-kontakt. Mens mange av de offentlige stasjoner som blir installert i dag kan brukes på full styrke med bare en enkeltlader, kan du støte på noen ladestasjoner med høy strømstyrke ute i det fri. Dersom du planlegger langturer anbefaler vi at du utstyrer din Model S med dobbelladere."

I neste avsnitt viser altså kalkulatoren at enkeltlader vil få samme hastighet som dobbeltlader på type 2-stasjoner med 230V 32A. Ikke noe sted er det beskrevet at dette ikke gjelder de offentlige ladestasjonene nevnt i avsnittet over.

jkirkebo

Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 13:11
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)

Da er det nok like greit å lage en spesial enfase 32A Type 2 kabel ferdig lasket. Det er ikke noe teknisk problem, men man må da ha to stk. Type 2 kabler. En normal for trefase og en spesialvariant for enfase 32A for de som har enkeltlader. Jeg kan nok få produsert slike spesialkabler om det er interesse for det. Send meg en PM i så fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#24
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 15:06
Sitat fra: OddB på søndag 05. januar 2014, klokken 13:11
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)

Da er det nok like greit å lage en spesial enfase 32A Type 2 kabel ferdig lasket. Det er ikke noe teknisk problem, men man må da ha to stk. Type 2 kabler. En normal for trefase og en spesialvariant for enfase 32A for de som har enkeltlader. Jeg kan nok få produsert slike spesialkabler om det er interesse for det. Send meg en PM i så fall.
(kjøp evt. slike av jkirkebo eller Tesla, ikke lag det selv.)
I den forbindelsen hadde jo vært artig å vite hvor disse enfas 230V 32A type 2 kontaktene finnes, og hvor det ikke er i kombinasjon med 400V 32A.

Sitat fra: krister461 på søndag 05. januar 2014, klokken 14:57
Tja. Jeg synes fortsatt den kalkulatoren er missvisende. I seksjonen over kalkulatoren står det om offentlige ladestasjoner:
"Offentlige etater og organisasjoner i hele Europa arbeider for å installere offentlige ladestasjoner. Model S plugges inn i disse stasjonene med type 2-kontakt.
Det er trolig bare i Norge hvor det overhode er aktuelt for offentlige ladestasjoner å velge enfas 230V, og de som arbeider med dette går nok også inn for 3 fas 400V, en kan nok ikke forvente 100% detaljering i et slik oppslag.
Det er vel ingen som har lovet et antall enfas 32A type 2 kontakter. Disse blir jo unntakene på offentlige stasjoner men kanskje ikke så uvanlig hjemme.

Jeg tror de færreste vil oppleve denne mangel, men prisen på en jkirkebo spesialkabel vil sikkert ligge solid under prisen på dobbeltlader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NilsG

Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"

Betyr ikke dette at er 240V anlegg vil kunne levere på inntil 40A enfase og (3X)16A på trefase og at bilens lader kan nyttegjøre seg dette? Om laderen ikke kan nyttegjøre seg 16A trefas så er den vel strengt tatt ikke kompatibel? Etter det jeg kan huske å ha lest i tidligere diskusjoner så er ikke lading med trefas 240V oppe og går, men kan klippet fra Tesla tydes dithen at det skal være det?? Eller om det ikke er det så kan vi forvente at det vil bli det? Vet at det er noen utfordringer for Tesla med norsk IT-nett... (Hvis ikke Tesla fikser det så fikser Kirkebø de overgangene vi trenger... ;-) )

Vil også si at det er bilens rekkevidde og, for meg, lite behov for "lading underveis" i min/vår normale bruk som gjør at elbil endelig har blitt aktuelt. Slik jeg ser for meg vår bruk så vil det være lading hjemme/på hytta som vil være dominerende og behovet for hurtig lading begrenses stort sett til ferier hvor jeg forutsetter at SC'er dekker vårt behov. Med de 6 som er i dag så er vi nesten dekket opp allerede i forhold til aktuelle feriereiser. Kommer det en omtrent midt mellom Oslo og Gøteborg så får vi en like ved hytta og! Fruens familie i Bergenstrakten og min i Trondheimstrakten nås fra Osloområdet med et stopp på SC. De få gangene vi kjører 60-70 mil på ferietur så tar det noen dager før vi skal ut og kjøre bil igjen, ihvertfall lenger enn til butikken... De gangene jeg evt skal til Oslo e.l på et møte så vil jeg ikke ha behov for å lade på offentlige ladestasjoner, jeg har mer enn nok kapasitet til å komme meg hjem igjen, så da kan de andre elbilene få lov til å lade! Kanskje jeg til og med kjører til Asker og tar toget derfra som det hender jeg gjør i dag?!?

Har et drøyt døgn igjen før bestillingen av vår grå 85 uten dobbeltlader blir låst..... Vi prøvekjørte på Alna på lørdag, og fikk fruen til å kjøre først, startet litt nervøst, men det tok vel ca 3 minutter før uttrykket "så enkelt det var å kjøre!" kom. Da vi satte oss i Fiestaen for å kjøre hjem så sa hun litt spøkefullt "hvor skal jeg sette veska mi?". I tillegg så kom hun på vei hjem inn på spørsmålet om vi burde ha en liten elbil i tillegg og kvitte oss med både Fiestaen og den gamle Land Cruiseren, Konklusjonen må vel være at en times tid i en model S gjør noe med folk!

(Dette ble litt lett blanding, og det er mulig dette hadde passet bedre under en annen diskusjon, men jeg håper det i så fall tilgis...  ;))
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 15:22
I den forbindelsen hadde jo vært artig å vite hvor disse enfas 230V 32A type 2 kontaktene finnes, og hvor det ikke er i kombinasjon med 400V 32A.

Den store plassen på Aker Brygge har vel en dobbel 32A stolpe?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: NilsG på søndag 05. januar 2014, klokken 15:27
Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"
Dersom det står nøyaktig slik er det nok feil. Nå viser jo Tesla 400V i sitt display som 3 stk 230V, så på "Teslansk" blir det jo på en måte riktig. (85-265V ville ellers bety at den ikke kunne benytte 400V). Nå er vel UMCen merket 200-265V, så helt ned til 85V virker litt snodig men betyr lite i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NilsG

Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Griffel

#29
Sitat fra: NilsG på søndag 05. januar 2014, klokken 15:58
Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Jeg synes stort sett de fleste av elbil leverandørene er relativt dårlige til å beskrive sine ladesystemer. I sin iver i å gjøre det forstårlig blir beskrivelsene så unøyaktige at de lett kan missforstås.

Alle elbiler kan lades med 230V enfas. Ellers er de ubruklige.
De bilene som har 3fas lader (Tesla Og Renault Zoe) har 400V ladere (men kan også lades med 230V enfas).
Tesla kaller det som følge av oversetelsesfeil fra "Californisk Teslansk" - "400V for 3 stykk 230V"

Terminologien her er jo såpass uklar at til og med installasjonbransjen feilaktig kaller enfas 230V fra et IT system for 2 fas, og ladestasjoner for ladere.

230V 3fas er ikke definert som standard ladesystem for elbil (men noen har hjemmelagede slike). Men det skal mye til at du finner dette i en elbil fra fabrikk.

Type 2 ladepunkt med 400V 3 fas kan også benyttes av biler med 230V enfaslader siden de da tar spenningen mellom en av fasene og 0. (230V). Derfor kan type 2 ladpunkt benyttes av alle, enten det er tilkoblet 400V TN system eller et 230V IT system.

Men mens BMW i3 med dobbeltlader kan få 7 kW fra et 230V 32A type 2 lade punkt får den bare 3,5 kW fra en 400V 16A (11kW stasjon), hvor Tesla med enkeltlader får 11kW. Mens Tesla fra et offentlig type 2 ladepunkt 230V 32A (7kW) får 3,5kW (men kan få 7kW med jkirkebo kabel).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA