Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?

Startet av krister461, søndag 05. januar 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

krister461

Hallais,

I følge Teslas ladekalkulator skal biler med enkeltlader lade like raskt som biler med dobbeltlader på Type 2 230V 32A. Dvs. ca 7,4 kW eller 35 km/t som også er det samme man skal få ved blått adapter på 230V 32A.

Men,i en annen tråd ble det påstått av langt flinkere folk enn meg at man med enkeltlader bare får 3,7kW.

Er det noen som faktisk har testet dette? Er det noen som har tatt dette opp med Tesla?

laumb

Takk for at du tar opp denne tråden - jeg mente og å ha sett dette et sted, husket bare ikke hvor.

KingKongKent

I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader. 
Finialized 22.08.13, In transit 22.12.13 VIN:28138 Levert Tesla Drammen 03.02.14

Inv

Samme med meg. Valgte bort dobbeltlader pga ladekalkulatoren på tesla sine sider.

Når det er sagt. Kan ikke si jeg blir veldig sjokkert om noen her inne har påstått noe som er feil.

Griffel

#4
Sitat fra: KingKongKent på søndag 05. januar 2014, klokken 09:00
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader. 
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På offentlige ladeplasser med Type 2 kontakt er det avhengig av installasjonen:
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 32A såkalte 22kW stasjoner kan Dobbellader utnytte kapasiteten, enkeltadere det halve, og f.eks Leaf og BMW i3 med større lader rundt 7 kW og alle andre det lader i bilen kan utnytte.
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 16A såkalte 11kW  kan de med Dobbelladere og enkelladere i Tesla utnytte forskyne seg med opp til 11 kW, Mens BMWi3 og Leaf med over 6,5 kW ladere må nøye seg 3,6 kW.
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 16A (offentlig) Kan ingen få mer enn 3,6kW
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 09:46
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Jeg vet jeg trolig ikke kommer til å forstå svaret, men hvorfor denne forskjellen på privat og offentlig stasjon? :-)

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på søndag 05. januar 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 09:46
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Jeg vet jeg trolig ikke kommer til å forstå svaret, men hvorfor denne forskjellen på privat og offentlig stasjon? :-)

Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 10:31
Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.
Mange takk. Det var jo forståelig. :-)

Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?

Synes da at ladekalkulatoren til Tesla er misvisende. :-\

Har vi noe formening om hva som kommer av type 2 ladestasjoner rundtom? Blir det mest vanlig med 400V eller 230V eller en blanding? På 230V vil jo vi med enkeltlader knapt få noe raskere hastighet enn med schuko...

Havebigfun

Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?

krister461


Griffel

#10
Sitat fra: KingKongKent på søndag 05. januar 2014, klokken 09:00
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader.
Sitat fra: Inv på søndag 05. januar 2014, klokken 09:25
Samme med meg. Valgte bort dobbeltlader pga ladekalkulatoren på tesla sine sider.

Jeg har veldig vondt for å tro at noen av dere hadde noen formening om hvor vanlig enfas 32A 230V offentlige ladepunkt ville bli sammenlignet med f.eks 400V 16A eller 32A, eller 230V 16A, og baserte valge ditt av enkeltlader på dette.
(Tesla kalkulatoren spør "utaket du bruker mest", og det er vel trolig det du setter opp hjemme)

Så langt er det så vidt jeg vet her på forumet identifisert (ikke verifisert) et slikt ladepunkt, på Leira. Dette er delfinansiert av noen Leaf eiere, så at du ikke kan utnytte dette fullt kan du neppe klage på. Tela eiere snakker jo forøvrig om delfinansiering av 11 kW og 22 kW ladepunkt her og der.

På Beitostølen har jo de fleste hytteområdene fra senere tid 400V så det skulle ikke forundre meg om de planlagte punktene der blir 400V stasjoner.

Sitat fra: krister461 på søndag 05. januar 2014, klokken 10:44
Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?
Leaf, Trillinger og andre med Type 1 kontakt i bilen, (med å bruke en Type2 til Type1 kabel), - BMW i3 og VW-eUP, er alle uten problemer. Renault Zoe tørr jeg ikke svare på heller ikke for andre framtidige med 3-fase lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 10:58
Jeg har veldig vondt for å tro at noen av dere hadde noen formening om hvor vanlig enfas 32A 230V offentlige ladepunkt ville bli sammenlignet med f.eks 400V 16A eller 32A, eller 230V 16A, og baserte valge ditt av enkeltlader på dette.
(Tesla kalkulatoren spør "utaket du bruker mest", og det er vel trolig det du setter opp hjemme)
Jeg kan kun svare for meg selv på denne. Jeg valgte bort dobbeltlader fordi jeg hadde et begrenset budsjett og fordi det basert på ladekalkulatoren kun var ved type 2 400V 32A at det ville være en forskjell. Og i slike situasjoner ville jeg uansett få 11kW.

Nå viser det seg jo at det også vil være forskjell på offentlige type 2 230V 32A, uten at jeg kan si sikkert at det ville endret valget mitt.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 10:31
Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.

Bare en liten tanke...  Nå snakkes det jo om at TOC skal prøve å få satt opp en del type 2 punkter, og noen av disse vil nok temmelig sikkert havne på nettopp 32A 230V enfase. Hadde det da vært mulig å utstyre boksen med en bryter? "Standard" <-> "Tesla" - som slår av/på laskene?  Tviler vel egentlig på at det hadde vært så lurt, men teknisk sett burde det vel være mulig?
Model S 85D

OleJA

Det fantes tidligere en tabell over de forskjellige ladealternativene og hvor mye effekt de ga. Denne er jeg ikke lenger istand til å finne på Tesla sine hjemmesider, noen som vet hvor den har blitt av?
Her stod det bla. at type2 3-fase skulle gi 16/32A med hhv enkel- og dobbeltlader - hva som var spesifisert for 1-fase type2 husker jeg ikke....

smurf

Valgte bort dobbeltlader pga info fra Tesla's ladekalkulator. Min tankegang er at det vil være uaktuelt å vente i mange timer med AC lading så lading med både enkel og dobbeltlader vil ta for lang tid hvis jeg 'er på tur'. Da er DC hurtiglading med Cademo, combo eller SC mye mer realistisk. Ser at det allerede er en del chademo både i Danmark og Norge. Har også googlet litt og lest at Clever i Danmark bygger ut mange Combo på sine nye stasjoner. Her i Norge leste jeg at det var gitt støtte fra Transnova til nye stasjoner, de fleste combo. Ser ut som Combo er standarden det satses på fremover -med mindre de bytter til noe annet neste år... Min filosofi er ihvertfall å satse på hurtiglading med Combo (hvis det blir dominerende) når Tesla kommer med en adapter. De har allerede en adapter for chademo men er usikker på om det blir så mange flere chademo stasjoner her på berget...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA