Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemme lading for endte gang:)

Startet av Salvesen, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 23:19

« forrige - neste »

Muffinman

Høres nesten ut som du har kabling klar for trefase til parkeringsplassen? Burde fint kunne brukes til å legge ut f.eks. 16A enfase med god margin, men da må du sette inn en sikring i skapet hvis det ikke er en der fra før som kan brukes. Og så må hovedsikringen være tilstrekkelig dimensjonert, naturligvis. Ville kostet på meg en elektriker til å vurdere dette. 4mm2 er ofte tilstrekkelig til 20A.

Muffinman

25A gjennom 4kv så må nok kabelen ligge på utsiden av vegg. Skal den ligge inni er maks 20A om jeg ikke tar feil. Mulig det var annerledes for en tid tilbake, regelverk endrer seg. Uansett kan 4kv være knapt for selv 20A om det er litt lengde på strekket. Kortslutningsytelse er også noe man må ta hensyn til ved valg av kabeltversnitt og sikringskarakteristikk.

FU73

Bare husk på at Saltoboksen må laskes for at du skal få utnyttet alle 25A. dette er ikke automatisk gjort i boksen, da dette gjelder kun Tesla. Så det bør du sjekke. Hvis ikke den laskes, så får du uansett bare hentet ut 16A, såfremt du ikke har dobbeltlader i bilen da.
2016 Model S 70D

Muffinman

Det gjelder bare biler med enkeltlader levert før ca. i sommer. Nyere biler har en releboks som lasker automatisk i bilen. Tesla ettermonterer denne kostnadsfritt på biler som mangler på forespørsel.

FU73

såpass ja. det har jeg ikke hørt om før. Det nevnte de ikke hos Tesla engang, enda jeg snakket med dem om problemene i forhold til å utnytte 32A på hjemmeladeren. hmm. de vil vel unngå å montere inn denne da kanskje. da må jeg snakke med dem igjen, for da er vel det sikkert lurere enn å laske hjemmeladeren. jeg hadde egentlig tenkt på hjemmelader i fra GARO, da den er rimeligere enn Salto sin. men de ville ikke laske dem. Men da blir jo det greit, med påmontert releboks.
2016 Model S 70D


FU73

2016 Model S 70D

Diravi

Dette virker som en god tråd for oss med nybegynnerspørsmål.  8)

Jeg kommer til å utnytte en 20A kurs (230 V) og montere ladepunkt på utvendig husvegg (vender mot gate). Men er det noen vits i å montere en Saltoboks eller tilsvarende, i stedet for en blå 32 A industrikontakt? Jeg ser det som et visst komfortpluss å ikke måtte hente frem kabel i all slags vær, men er boksen også mer robust/mindre utsatt for is på vinteren? Det er ikke nevneverdig takutstikk over der kontakten/Saltoboksen skal stå, men Saltoboksen kan man jo få med et enkelt tak. Bekymrer meg vel svakt for muligheten for hærverk på kabelen på en installasjon mot offentlig gate; det taler for å bare montere kontakt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

FU73

hvis jeg skulle montere noe som helst ute mot offentlig gate, så ville jeg ha plassert blåkontakten eller Saltoboksen for den saks skyld inne i et skap som man kan låse. enten om man finner noe i passende størrelse, eller lage noe i treverk som passer med kledningen på huset kanskje? og såpass stor at ladekabelen kan henges inne i skapet når den ikke brukes, og bare et hull i underkant for å henge ut kabelen under bruk. da er det heller ingen som får til trekke ut eller plukke av adaptere. plus at det står da veldig værbeskyttet. 8)
2016 Model S 70D

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. januar 2016, klokken 15:55
Se på denne.
Jøss..  :o
Dette viste jeg ikke.. Det vil jo si at problemene vi med enkeltlader får på 32A 230V stolper er over..
Tro hvor mange slike oppdateringer tesla har på lager som folk ikke vet om..
Takk til deg for opplysningen ihvertfall..  :D

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på søndag 31. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. januar 2016, klokken 15:55
Se på denne.
Jøss..  :o
Dette viste jeg ikke.. Det vil jo si at problemene vi med enkeltlader får på 32A 230V stolper er over..
Tro hvor mange slike oppdateringer tesla har på lager som folk ikke vet om..
Takk til deg for opplysningen ihvertfall..  :D

Her er Service Bullentin på dette (se vedlegg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA