Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut Thinken med en trilling???

Startet av vilHAel, lørdag 04. januar 2014, klokken 18:01

« forrige - neste »

vilHAel

Lurer litt på å bytte ut zebra Thinken med en trilling. Er egentlig fornøyd med rekkevidden på Thinken men er lei av dyre reparasjoner. Vil ha elbil med garanti.
Lest mange poster angående rekkevidde, lurer veldig på om en trilling kan klare 100 km?
Normalt sett går skal bilen gå 30 km x2 men innimellom er jeg avhengig av 10 mils rekkevidde. Går det? Ellers noen andre grunner til ikke å bytte ut Thinken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

vilHAel

#1
Spørsmålstegn har vist blitt til rare
fjes?

EDIT: fiksa det

Sent from my iPhone using Tapatalk

svingen

Kjørte 10 mil her om dagen, men var foriktig jurrasic  simulatoren er veldig bra syns jeg stemmer bra :-) men hold fingra unna varme apparatet hvis ikke er det mere 6 mil enn 12 mil ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Kombinasjonen trilling + vinter (les varme) gir små marginar for og klare 100 km.

Vinter gir behov for varme både for komfort og for og ha sikt. Trilling har ikkje varmetrådar i frontruta, så varme og/eller AC er nødvendig. Kombinert med våt vegbane/vinterdekk forsvinn det raskt rekkevidde. Mellom 70-85 km er forventa rekkevidde med varme. Du er ein erfaren med elbil, så du kjenner at kjøyrestil spelar mykje inn.

Sommarstid er det ingen problem. Dermed vil diesel varmer vere ein måte for og strekke rekkevidden om vinteren.

Eberspächer Hydronic II C D5S finnes som eit tilpassa sett til trillingene. Dermed går det ingen rekkevidde tapt til varme - og rekkevidde på 100 km bør vere mulig og oppnå sjølv om vinteren.
(Eg har ikkje montert dette, så eg skal ikkje love noko...)

Eberspächer settet kan du lese meir om her, noko med at det er ein ny type tank som blir montert enn i starten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.0.html

Skal du kjøpe brukt, så kan du sjå etter bilar som har ferdig montert Eberspächer, ikkje så mange slike, men det finnes. Settet er tilpassa bilane, garantien på bilen vil gjelde sjølv med dette montert, ved korrekt montering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Grafisk visning over forbruk pr km i Wh vs total rekkevidde.
100 km rekkevidde betyr ca 150 Wh pr km i snitt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olemann

Sitat fra: vilHAel på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:01
Lurer litt på å bytte ut zebra Thinken med en trilling. Er egentlig fornøyd med rekkevidden på Thinken men er lei av dyre reparasjoner. Vil ha elbil med garanti.
Lest mange poster angående rekkevidde, lurer veldig på om en trilling kan klare 100 km?
Normalt sett går skal bilen gå 30 km x2 men innimellom er jeg avhengig av 10 mils rekkevidde. Går det? Ellers noen andre grunner til ikke å bytte ut Thinken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjører du ikke fortere enn 80 km/t OG utnytter bakker, og det ikke er slaps/snø OG har en tykk jakke på og ikke har på varme/AC går det.....Du må ha med etpar gode pusseskinn for å holde ruta klar....bruker du varme/AC på den jobben spiser du opp 2-3 mil av de 10 mil du trenger....

Ole

svingen

tenkte att think var rimlig i drift jeg,hva er det som er så dyrt med den?
Vurdere og kjøpe en billig elbil til jeg (har en ION i dag og et bensin dyr som jeg prøver og overtale sjefen til og kvite oss med)

hvis det er den eneste bilen du skal ha,hadde jeg ikke tvilt 1 sec på og montert inn diselvarmer,måtte selv ta bensinbilen i dag pga skulle ut og kjøre først 6 mil får og lever ungen til barnepass og så små kjør rundt par mil får så og reise hjemm igjen,(hadde barnevakt mens vi såg på sofaer) hadde jeg hatt dieselvarmer hadde jeg tatt elbilen,men uten den og lang tur tror jeg det blir fort dårlig stemning på vintertid)
en ting er jo og måtte kjør seint pga man har elbil og kanskje måtte lade et par timer ekstra,en anen ting er og sitte og fryse og kjøre på kanten av loven pga man ser dårlig ut front ruta pga IS :(

så vurdere og få inn disel selv,men må da først bli kvitt bensinbilen (og selger vi bensin bilen blir det nok en Euro leaf eller den nye golf`en som kommer snart)

Har kun hat bilen 1 mnd tid selv,men er veldig fornøg med den,anbefales på det sterkeste :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

vilHAel

#7
Sitat fra: svingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:45
tenkte att think var rimlig i drift jeg,hva er det som er så dyrt med den?

Skift av pcu kostet oss ca 30000 og nå er det en ny feil som koster omtrent det samme.

EDIT: tror det er feil med bmi nå.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ronny

Jeg hadde en miev med dieselvarme, alikevel måtte jeg kjøre fint for å klare 10 mil på vinterføre. Jeg pendlet ca 16 mil for dagen, og dermed holdt batteriet bra temp gjennom hele vinteren.
En leaf uten dieselvarme går 10-20% lenger under samme omstendigheter. 
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

svingen

Det her med 10 mil har jo veldig mye og si med tanke på høydemeter/fart osv.
@vilHAel har du lyst til og dele hvor du skal kjøre 10 mil?

kjørte selv skytta (nittedal) til heggedal (asker) og tilbake det er 9 mil og hadde da igjen ca 19% (som er ca 2kw ?) men da var det uten varme.

Når det er sakt så skal leafen ha igjen 30% og 7 kw igjen så det er jo ikke til og stikke under en stol att leafen kommer en del bedre ut da :)

på en anne siden er jo leaf helt nede I 139 tusen I http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45912033 så er jo ikke så mye opp man skal få og få en Nissan leaf eller,personlig så valgte jeg trilling pga lave utgifter (billigere servicer og enklere bil dvs mindre feil osv og er ikke så mye lengre men kommer med en leaf) men er det den eneste bilen du skal ha,så ville jeg nok eller gått får en Leaf :)


Det er ikke en hurtiglader på de 10 mila dine da? kan du jo lade på det kaldeste vinterene osv.
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
http://www.jurassictest.ch/GR/

hvis ikke tar det bare 6 timer og full lade bilen så på 1 time vanlig lading (16a) får du nesten 2 mil av det og hvis du skal handle inn dit du skal hvis det er hytta etc.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: vilHAel på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:01
Lurer litt på å bytte ut zebra Thinken med en trilling.
Hvorfor har du ikke vurdert VW e-Up?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

vilHAel


Sitat fra: tomrh på torsdag 09. januar 2014, klokken 19:08
Sitat fra: vilHAel på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:01
Lurer litt på å bytte ut zebra Thinken med en trilling.
Hvorfor har du ikke vurdert VW e-Up?

Hehe det har jeg faktisk gjort, bestil og får vel tidlig i våres.
Litt for kjapp skrev jeg svar i en lignende tråd i think seksjonen...


Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

Sitat fra: vilHAel på lørdag 11. januar 2014, klokken 19:27

Sitat fra: tomrh på torsdag 09. januar 2014, klokken 19:08
Sitat fra: vilHAel på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:01
Lurer litt på å bytte ut zebra Thinken med en trilling.
Hvorfor har du ikke vurdert VW e-Up?
Hehe det har jeg faktisk gjort, bestil og får vel tidlig i våres.
Litt for kjapp skrev jeg svar i en lignende tråd i think seksjonen...
Du høster sikkert ikke altfor mye bifall her på trillingforumet for valget ditt, men gratulerer med kjøpet! :) Det er bare å innse at i-MiEV & co er over sin storhetstid, og at tiden ruller videre. Er ikke så mange hurtigladere for combo enda, men det blir det nok sikkert ordning på i løpet av året. For det er vel omtrent den eneste fordelen i-MiEV fortsatt har mot e-Up.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

Og så har du prisen da ;-)  kjøpte bruk ion 2011  modell 125 tusen kjørt 14 tusen rett Før jul kjørt 140 mil alt meget fornøyd, men up er mye bedre bil men så var det de pengene da..... gratulere med ny bil :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA