Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance eller performance plus`? Behov for dobbellader?

Startet av broker, fredag 03. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:29
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:48
Dobbeltlader er ikke noe poeng sånn jeg ser det med mindre du har behov for å kjøre veldig langt flere dager etter hverandre og du i tillegg er for langt unna SC`ere. Hadde den vært billigere så greit nok, men blir for dyrt med 10k for noe jeg tror vi omtrent aldri vil ha bruk for.
De gangene man trenger kjapp lading er jo SC tingen, da dobbeltlader fortsatt blir alt for tregt.

Husk at dobbeltladeren også trengs for å lade med 32A enfase fra offentlige Type 2 stolper. Jeg tror det vil bli en del av disse etterhvert, siden lading fra 32A enfase ser ut til å bli vanlig på nyere elbiler (Leaf, i3 og sikkert e-Golf). Det er stor forskjell på å lade fullt på 12,5 timer og på 25 timer. Parkerer man i 8 timer (f.eks på jobben) på 32A enfase får man faktisk fylt helt opp om man ankommer med 1/3 av batterikapasiteten igjen. Kjekt om man f.eks skal videre til hytta eller lignende.

Men man får ladet på type 2 stolper med enkeltlader og ikke sant?
Poenget mitt er at det å gå fra 11kW til 22kW gir så og si ingen gevinst for meg.
11kW er kjapt nok nesten alltid og de gangene det ikke er det er også 22kW alt for tregt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kristian O

Dobbellader blir eg meir og meir i tvil om. Det er klart at det kan vere at det hadde vore veldig greit å ha den. 50 av vekene i året vil den nok ikkje vere sakna, men dei 2 vekene vi er på bilferie er muligheten der.
Venter i spenning på god informasjon om kostnad for ettermontering.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kagex

ettermontering av dobbelader koster 3600 dollar i usa, må forvente noe mer i Norge.

jeg ville tatt med dobbellader, hvis økonomi er issue her hadde jeg droppet pluss for å ta med dobbelladeren
P29687

jkirkebo

#33
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:45
Men man får ladet på type 2 stolper med enkeltlader og ikke sant?
Poenget mitt er at det å gå fra 11kW til 22kW gir så og si ingen gevinst for meg.
11kW er kjapt nok nesten alltid og de gangene det ikke er det er også 22kW alt for tregt.

Ja, du får ladet. Men står du aldri parkert flere timer enkelte steder uansett før du skal videre og må deretter kjøre langt? Det skjer ihvertfall meg titt og ofte, da vil jeg fylle på mest mulig før jeg skal videre. Men alle har jo forskjellig bruksmønster så dette får man vurdere selv. Nevner bare dette med enfase 32A ladestolper da det er flere som har blitt svært overrasket over at de kun får 16A (pt. kun 13A) fra disse med enkeltlader. Da er det kjipt om 7,4kW hadde vært kjapt nok men 3,7kW er for tregt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:56
Ja, du får ladet. Men står du aldri parkert flere timer enkelte steder uansett før du skal videre og må deretter kjøre langt? Det skjer ihvertfall meg titt og ofte, da vil jeg fylle på mest mulig før jeg skal videre. Men alle har jo forskjellig bruksmønster så dette får man vurdere selv. Nevner bare dette med enfase 32A ladestolper da det er flere som har blitt svært overrasket over at de kun får 16A (pt. kun 13A) fra disse med enkeltlader. Da er det kjipt om 7,4kW hadde vært kjapt nok men 3,7kW er for tregt.

Ekstremt sjelden jeg kjører mer enn 25 mil på en dag og i hvertfall uten mulighet for SC på veien.
Kjører du ofte flere etapper på 10-20 mil per dag flere dager på rad da eller?

Utvilsomt et spørsmål om kjøremønster dette her, men har faktisk vanskelig for å se hvordan folk flest kan ha noen særlig nytte av dobbeltlader.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

NilsG

Hm, så en ladestolpe på 32A gir bare 3,7kW? Høres rart ut. Er dette et problem Tesla har, og som vi kan regne med at vil bli fikset, eller er det bare sånn? Er fortsatt rimelig sikker på at jeg kutter ut dobbeltladeren.....
Men som mange er inne på, dette vil være avhengig av kjøremønster og den bruken hver enkelt vil ha. Personlig så kjører vi svært sjelden over 7-12 mil på en dag. De gangene vi kjører lengre vil vi kunne lade på SC eller på endepunktet.
Jeg forutsetter selvfølgelig også at Tesla fortsetter å bygge ut, og at SC-nettverket blir stadig mere finmasket! På en måte blir da dobbeltlader litt som å vedde på at Tesla ikke lykkes i mine øyne.....

Men er svært nysgjerrig på forklaringen på hvorfor en ladestolpe på 32A ikke klarer å levere mere enn 3,7kW til bilens lader som håndterer 11kW (En "normal" kurs på 32A skal vel levere/håndtere drøyt 7kW?)

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sigurdi

Jeg ser mer slik på det, svært iriterende om en får behov for dobbelt laderen.


sigurdi
X #645
Horten
Model X90D (18.03.17)

Gressvikingen

32 A ladestolper er vel normalt 3fas. Effekten er da oppgitt pr fase. 3 x 3,7kW er nær 11kW. Kan det være dette som er problemet?
P85D"+"

krister461

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:56
Nevner bare dette med enfase 32A ladestolper da det er flere som har blitt svært overrasket over at de kun får 16A (pt. kun 13A) fra disse med enkeltlader. Da er det kjipt om 7,4kW hadde vært kjapt nok men 3,7kW er for tregt.
Dette høres rart ut. Og det stemmer vel ikke helt med denne:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

JohanH


Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:53
32 A ladestolper er vel normalt 3fas. Effekten er da oppgitt pr fase. 3 x 3,7kW er nær 11kW. Kan det være dette som er problemet?

Nei. I Norge vil nok 32A 230V bli vanlig der hvor det er IT distribusjon.

Amoss

Sitat fra: NilsG på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:37
Jeg forutsetter selvfølgelig også at Tesla fortsetter å bygge ut, og at SC-nettverket blir stadig mere finmasket! På en måte blir da dobbeltlader litt som å vedde på at Tesla ikke lykkes i mine øyne.....

Nja, nei... Joda, Tesla har noen fine SC'er, og flere kommer :)  Men de blir aldri like mange og så spredt plassert som bensinstasjoner. Så jo, om du aldri noen gang kjører lengre enn at du alltid kan lade hjemme, eller er helt sikker på at superladenettverket dekker deg 100% de gangene du skulle være på tur, så trenger du nok ikke dobbeltlader.

Dersom du ikke kan garantere dette så kan det være lurt å sikre seg dobbeltlader. Kanskje du trenger det så sjeldent at du får god "timelønn" de gangene du må vente dobbelt så lenge på ladingen?  Men jeg skulle i så tilfelle tenkt veldig hardt på hvor mye jeg sparte for å ikke irritere meg grønn mens jeg venter :p
Model S 85D

valvolainen

Har selv hatt bruk for lading fra et AC ladepunkt på veien tre ganger i min 5 uker lange teslakarriere. Da har jeg vært glad for at jeg har hatt dobbeltlader, siden dette har halvert ventetiden alle tre gangene.
De gangene en avviker fra tesla sine kjøreruter så trenger man AC lading.
Og det skal ikke rare fantasien til for å tenke seg en kjørerute som går på utsiden av hurtigladerene. Oslo, skien og sarpsborg har vært mine hurtigladerbehov. Samt en gang i sandvika, men det var den dagen vi fikk bilen, så her lot det seg vanskelig planlegge lading på forhånd.

jkirkebo

Sitat fra: NilsG på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:37
Hm, så en ladestolpe på 32A gir bare 3,7kW? Høres rart ut. Er dette et problem Tesla har, og som vi kan regne med at vil bli fikset, eller er det bare sånn? Er fortsatt rimelig sikker på at jeg kutter ut dobbeltladeren.....

Men er svært nysgjerrig på forklaringen på hvorfor en ladestolpe på 32A ikke klarer å levere mere enn 3,7kW til bilens lader som håndterer 11kW (En "normal" kurs på 32A skal vel levere/håndtere drøyt 7kW?)

Fordi man med enkeltlader kan lade med 3x16A. Hver fase inn på ladekabelen leverer 16A til en av tre 16A ladere i enkeltladeren. Man har altså i prinsippet 3 stk. 16A-ladere. En 32A Type 2 stolpe leverer strøm kun til én av disse, altså får man kun 16A.

Med dobbeltlader har du ikke 3 stk. 16A ladere men 3 stk. 32A ladere. Altså får du utnyttet en 32A enfase stolpe maks.

Med UMCen samt Salto-boksen som monteres hjemme kommer man seg rundt dette ved at den ene fasen inn er koblet mot alle de tre fasene inn på bilen. Man fordeler altså 1x32A til de tre 16A laderne, hver belastes da med 10,67A. Dette er en ustandard kobling som ikke vil komme på offentlige ladestolper. Dette er da ikke noe Tesla kan "fikse" i software. Eneste muligheten er en spesialmodifisert Type 2 kabel kun for enfase stolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xprez

Type 2 ladepunkter vil bli meget utbredt de neste årene. Jeg er meget glad jeg fikk endret min bestilling til å inkludere dobbeltlader. Allerede når jeg får bilen får jeg benyttet dette, da jeg plutselig fikk et 22kW punkt hjemme på veggen. Om man en dag skal selge bilen, så vet jeg også at du da kanskje eliminerer mange potensielle kjøpere uten dobbeltladeren.
VIN: 24188 - Levering 18.03.2014 - Ålesund - Confirmed 14.09.13
S85 - Rød Multi,tech,luft,pano,park,lyd,SC,dobbel,19"

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:56
Nevner bare dette med enfase 32A ladestolper da det er flere som har blitt svært overrasket over at de kun får 16A (pt. kun 13A) fra disse med enkeltlader. Da er det kjipt om 7,4kW hadde vært kjapt nok men 3,7kW er for tregt.
Dette høres rart ut. Og det stemmer vel ikke helt med denne:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Den er basert på bruk av UMC med blått adapter. Da får du 32A fra én fase med dobbeltlader. Det får du ikke fra offentlige Type 2 stolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA