Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance eller performance plus`? Behov for dobbellader?

Startet av broker, fredag 03. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

TeslaK

Da jeg tok valget så tenkte jeg at 22kW er fortsatt relativt tregt og det er uaktuelt å sitte og vente mens bilen lader på en så lav effekt. I praksis må det komme flere superladere for at TMS skal kunne erstatte fossilbilen 100%. Jeg har tro på Tesla og at de klarer dette:-) Når det er sagt så ville jeg valgt dobbeltlader hvis jeg skulle konfigurert i dag..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Lanber

Jeg har en P+ og en S85 på gårdsplassen i skrivende stund.

Hadde jo tenkt å ha P+ sjøl men har nå bestemt meg for å sende den ut som firmabil til en ansatt.
Det er ikke at den er stiv som at den aspirerer til sportslighet og blir hakkete over dårlige asfaltskjøter, humper og kanter. I tillegg fant ikke rompa mi seg til rette i setet i samme grad som sofaen i S85.

Just my 2 cents

teslaslaven

Kjære venn,

Ser absolutt ikke vitsen med å kjøpe Performance om du ikke skal ha Plus. Hva i all verden skal du med all kraften om du ikke får utnyttet den? Kun kjøre rett frem som en tradisjonell amerikansk muskelbil? Du må ha Plus-pakken for å få kjøreegenskaper som er i nærheten av å få utnyttet kreftene. Uten Plus vill jeg anbefalt vanlig 85.

tony@lunatech.no

Har akkurat gått igjennom samme prosess som deg og min ordre låste seg 1. Januar (teknisk sett natt til 2. Januar) Min konklusjon og bakgrunnen til at jeg kom frem til dette var som følger:

Dobbeltlader:
Ble faktisk også anbefalt av Tesla om å droppe denne da man ikke trengte den om man ikke hadde "et veldig spesielt kjøremønster", men etter litt research ble det for meg en no-brainer. Skal man bruke 28.000 Kr på å oppgradere fra 19 til 21" felg, men ikke 10.000 for å få dobbelt ladekapasitet... PÅ EN ELEKTRISK BIL? :) Under normale omstendigheter trenger jeg den sikkert ikke, men kan komme på en haug av eksempler hvor den både er kjekt og kritisk og ha. Med hva den koster å få inkludert kontra hva den koster å ettermontere samt at jeg har sett flere som faktisk har trodd de ikke trengte dette som har valgt å få den ettermontert gjør meg 100% sikker at dette var rett valg å ta den med. I alle fall for meg.

Plusspakke:
Var også farlig nære å ta med denne på samme grunnlag som at jeg etter hvert bestemte meg for Performance utgaven... Man vil jo ha det beste :) Det var å prate med folk som har prøvd begge samt masse lesing på forumet her som til slutt resulterte at jeg ikke valgte den. Grunnene mine var:

1. Jeg har kun prøvd uten +, men med sportsstyring og luftfjerer synes jeg nesten denne ble for stiv. Jeg kommer fra en Volvo XC60 og skal det bli enda stivere enn den jeg prøvde uten + så frykter jeg det går på komfort
2. Det hele føles litt "snake oil" I motsetningen til dobbeltladeren så er Tesla veldig hissige på at folk skal plukke med seg denne pakken. Samtidig har de problemer med å forklare hvorfor den faktisk koster så mye som den gjør og hva som egentlig forandres. Jeg tipper at dette er en solid marginbygger for dem som er sterkt overpriset kontra kostnaden de har.
3. Tesla model S for meg er ingen ultra performance sportsbil, men en fremtidsrettet luksusbil med masse power (bokstavlig talt) Jeg ønsker ikke at den skal oppføre seg som en Ferrari og de gangene jeg har kjørt Ferrari har det heller ikke vært spesielt komfertabelt på Norske veier
4. Plusspakken krever orginale 21" felg og jeg ønsket ikke å ha Turbine felgene. Synes disse er griselekre, men føler 50% av alle TMS kjører rundt på de og ønsker heller en 20 eller 22" tredjepartsfelg. Greit å skille seg litt ut :)
5. Det argumenteres over her at om du skal ha performance så trenger du plusspakke. Om du skal bruke den til racerbil på bane og det er grunnen til at du kjøper performance så kanskje. Men nå ligger primært forskjellen fra performance til normal 85 i 0 til 100km/t og da har du over hodet ikke bruk for plusspakken.
6. De fleste som argumenterer varmt for plusspakken virker det som faller inn under kategorien 1) Kjører ekstremt aktivt 2) Kommer fra biler som har vært svært sportslige, eller 3)  Har selv tatt kostnaden på dette på 40k og ønsker selvfølgelig å forsvare investeringern (ikke noe galt i det.. jeg er slik selv  :) )Erfaringene til Lanber over her bekrefter også mye av det jeg har trodd. Her har han valget til å gå for enten pluss eller ikke pluss og til tross for at utgaven uten pluss har mindre utstyr velger han den
7. Har også lest her på forumet at "nyere modeller" av TMS har fått deler av hva som tidligere lå i plusspakka (foringer?) og dette gjør at den allerede er stivet opp litt.

Så jeg endte altså opp med dobbeltlader og ingen plusspakke. Lykke til :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Kallagtunet

#19
Sitat fra: teslaslaven på lørdag 04. januar 2014, klokken 10:35
Kjære venn,

Ser absolutt ikke vitsen med å kjøpe Performance om du ikke skal ha Plus. Hva i all verden skal du med all kraften om du ikke får utnyttet den? Kun kjøre rett frem som en tradisjonell amerikansk muskelbil? Du må ha Plus-pakken for å få kjøreegenskaper som er i nærheten av å få utnyttet kreftene. Uten Plus vill jeg anbefalt vanlig 85.

Tullball.

Kjøp en performance, plenty gode nok kjøreegenskaper til å takle performance kraft etter at den fikk de nye stivere foringene i bakhjulsopphenget. Forskjellen mellom standard og performane er ett sekund eller så raskere akselerasjon opp til ca 50 kmt. Om det er verd det eller ei er jo en disksjon men jeg synes det rushet det gir er verd det. De marginalt bedre kjøreegenskapene som pluss gir på bekostning av støy og komfort er ikke verd det. Jeg vil heller ikke anbefale 21 tommer felger, gir kun ulemper mhp både komfort og kjøreegenskaper (forusatt at en skifter ut de jalla helårsdekkene som er standard på 19 tommer (som jo er heftig lavprofil som de er).)

Jeg har perf + og har prøvd ny performance og ville helt klart spart meg de kronene hvis jeg hadde bestilt på nytt.

cairnz

Det er vel litt forskjell på om du skal bestille p/s nå kontra før prisoppgangen? Før prisoppgangen var jo en god del ting inkludert i selve p-pakken, men som nå er ekstrautstyr.
Elbilist

Sjøhyene

Dobbeltlader er ikke noe poeng sånn jeg ser det med mindre du har behov for å kjøre veldig langt flere dager etter hverandre og du i tillegg er for langt unna SC`ere. Hadde den vært billigere så greit nok, men blir for dyrt med 10k for noe jeg tror vi omtrent aldri vil ha bruk for.
De gangene man trenger kjapp lading er jo SC tingen, da dobbeltlader fortsatt blir alt for tregt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tony@lunatech.no

Sitat fra: cairnz på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:35
Det er vel litt forskjell på om du skal bestille p/s nå kontra før prisoppgangen? Før prisoppgangen var jo en god del ting inkludert i selve p-pakken, men som nå er ekstrautstyr.

Jeg bestilte etter prisoppgang og da var det alcantara tak, spoiler og røde bremsekaliptere som var inkludert. De røde bremsene droppet jeg uansett da de ikke sto i stil til fargen på bilen. Hva var det som var inkludert før prisen gikk opp?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

valvolainen

Performance eller ikke - lommeboken din avgjør. smak og behag, ingenting annet.
Dobbeltlader derimot vil utgjøre en praktisk foskjell på 22kW stolpene.
Vi har vært på langtur flere ganger allerede, og har hatt _god_ bruk for dobbeltlader. Det er jo ikke annet enn  venting som innkortes. Jeg synes f.eks opp til en time er greit å vente et sted, mens to er uaktuelt. Klart vi skal kjøre mye langtur folkens! Jeg tror også dobbeltlader vil ha noe å si på omsetning av brukt bil.

Harlex

Sitat fra: Lunatech på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:48
Sitat fra: cairnz på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:35
Det er vel litt forskjell på om du skal bestille p/s nå kontra før prisoppgangen? Før prisoppgangen var jo en god del ting inkludert i selve p-pakken, men som nå er ekstrautstyr.


Jeg bestilte etter prisoppgang og da var det alcantara tak, spoiler og røde bremsekaliptere som var inkludert. De røde bremsene droppet jeg uansett da de ikke sto i stil til fargen på bilen. Hva var det som var inkludert før prisen gikk opp?
luftfjæring, performance skinninteriøret, carbondetaljer inni,
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 04. januar 2014, klokken 10:58
Tullball.

Kjøp en performance, plenty gode nok kjøreegenskaper til å takle performance kraft etter at den fikk de nye stivere foringene i bakhjulsopphenget. Forskjellen mellom standard og performane er ett sekund eller så raskere akselerasjon opp til ca 50 kmt. Om det er verd det eller ei er jo en disksjon men jeg synes det rushet det gir er verd det. De marginalt bedre kjøreegenskapene som pluss gir på bekostning av støy og komfort er ikke verd det. Jeg vil heller ikke anbefale 21 tommer felger, gir kun ulemper mhp både komfort og kjøreegenskaper (forusatt at en skifter ut de jalla helårsdekkene som er standard på 19 tommer (som jo er heftig lavprofil som de er).)

Jeg har perf + og har prøvd ny performance og ville helt klart spart meg de kronene hvis jeg hadde bestilt på nytt.

Ja, på slike spørsmål får man like mange meninger som det er folk her tror jeg. Jeg har også P85+ og om jeg skulle bestilt i dag, etter prisoppgangen, hadde det nok blitt en S85 med 21". Spesielt siden man nå får karbonfiberinteriør og mørke felger også på S85. Men om plus-pakken hadde vært tilgjengelig på S85 hadde jeg definitivt tatt den med. Jeg hadde altså klart valgt S85+ over P85. Kjøreegenskapene er i mine øyne mye viktigere enn den ekstra akselerasjonen, som man uansett sjelden får brukt.

Noen forskjell i komfort mellom 21" sommer og 19" vinter har jeg ikke merket på min bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Jirk har du prøvd P eller S med de nye nedre bærearmene i bakhjulsopphenget? Samme gode kontroll som P+ uten ulempene som jeg synes først og fremst de kraftige krengningshemmerne medfører (noe på en bil som om har så lavt tyngdepunkt at krenging ikke er noe stort problem.

Bonefish

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:48
Dobbeltlader er ikke noe poeng sånn jeg ser det med mindre du har behov for å kjøre veldig langt flere dager etter hverandre og du i tillegg er for langt unna SC`ere. Hadde den vært billigere så greit nok, men blir for dyrt med 10k for noe jeg tror vi omtrent aldri vil ha bruk for.
De gangene man trenger kjapp lading er jo SC tingen, da dobbeltlader fortsatt blir alt for tregt.

Jeg er enig, jeg droppet også dobbeltlader med samme begrunnelse.
Tror også at Tesla vil måtte komme med raskere ladere etter som årene går og satser på at disse blir retrofit. 
Føler litt at ladeteknologien følger litt den utviklingen vi så på pc for noen år siden. Uansett fasit får vi ikke før om noen år :)

Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Quattro

Jeg droppet dobbeltlader og valgte alt annet uten +, konfererte med Tesla, de sa at dobbeltlader var det jeg sannsynligvis ville savne minst.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:48
Dobbeltlader er ikke noe poeng sånn jeg ser det med mindre du har behov for å kjøre veldig langt flere dager etter hverandre og du i tillegg er for langt unna SC`ere. Hadde den vært billigere så greit nok, men blir for dyrt med 10k for noe jeg tror vi omtrent aldri vil ha bruk for.
De gangene man trenger kjapp lading er jo SC tingen, da dobbeltlader fortsatt blir alt for tregt.

Husk at dobbeltladeren også trengs for å lade med 32A enfase fra offentlige Type 2 stolper. Jeg tror det vil bli en del av disse etterhvert, siden lading fra 32A enfase ser ut til å bli vanlig på nyere elbiler (Leaf, i3 og sikkert e-Golf). Det er stor forskjell på å lade fullt på 12,5 timer og på 25 timer. Parkerer man i 8 timer (f.eks på jobben) på 32A enfase får man faktisk fylt helt opp om man ankommer med 1/3 av batterikapasiteten igjen. Kjekt om man f.eks skal videre til hytta eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA