Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance eller performance plus`? Behov for dobbellader?

Startet av broker, fredag 03. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:52
Sitat fra: krister461 på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:56
Nevner bare dette med enfase 32A ladestolper da det er flere som har blitt svært overrasket over at de kun får 16A (pt. kun 13A) fra disse med enkeltlader. Da er det kjipt om 7,4kW hadde vært kjapt nok men 3,7kW er for tregt.
Dette høres rart ut. Og det stemmer vel ikke helt med denne:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Den er basert på bruk av UMC med blått adapter. Da får du 32A fra én fase med dobbeltlader. Det får du ikke fra offentlige Type 2 stolper.
Den kalkulatoren viser 7,4kW på 230V 32A både med blått adapter og med type 2 uavhengig av om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Det er kun på 400V type 2 den viser forskjell på enkeltlader og dobbeltlader da sistnevnte kan utnytte 32A.

Gressvikingen

#46
Kan det være slik at det finnes både laskede og ulaskede 1-fas type 2 stolper?
I såfall bør vel de som setter opp ulaskede få dem lasket?
P85D"+"

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:48
Sitat fra: NilsG på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:37
Hm, så en ladestolpe på 32A gir bare 3,7kW? Høres rart ut. Er dette et problem Tesla har, og som vi kan regne med at vil bli fikset, eller er det bare sånn? Er fortsatt rimelig sikker på at jeg kutter ut dobbeltladeren.....

Men er svært nysgjerrig på forklaringen på hvorfor en ladestolpe på 32A ikke klarer å levere mere enn 3,7kW til bilens lader som håndterer 11kW (En "normal" kurs på 32A skal vel levere/håndtere drøyt 7kW?)

Fordi man med enkeltlader kan lade med 3x16A. Hver fase inn på ladekabelen leverer 16A til en av tre 16A ladere i enkeltladeren. Man har altså i prinsippet 3 stk. 16A-ladere. En 32A Type 2 stolpe leverer strøm kun til én av disse, altså får man kun 16A.

Med dobbeltlader har du ikke 3 stk. 16A ladere men 3 stk. 32A ladere. Altså får du utnyttet en 32A enfase stolpe maks.

Med UMCen samt Salto-boksen som monteres hjemme kommer man seg rundt dette ved at den ene fasen inn er koblet mot alle de tre fasene inn på bilen. Man fordeler altså 1x32A til de tre 16A laderne, hver belastes da med 10,67A. Dette er en ustandard kobling som ikke vil komme på offentlige ladestolper. Dette er da ikke noe Tesla kan "fikse" i software. Eneste muligheten er en spesialmodifisert Type 2 kabel kun for enfase stolper.
jkirkebo, nok en gang, er du sikker på at det da er 3 x 32A med dobbeltlader? Jeg mener (tror) at det er 6 x 16A hvor 32A-kurs fordeles med 16A på hver lader. Det er jo to ladere ved dobbeltlader, ikke utbytte av en lader med en annen?
Elbilist

Øyvind.h

Å vurdere om man skal ha Perf eller perf +, og samtidig stille spørsmål ved dobbeltlader er etter mitt syn helt utrolig.

Dobbeltladeren koster peanuts til sammenligning, og når man snakker elbil er det viktig å velge optimale lademuligheter. På lik linje skipper de færreste navigasjon når de kjøper premium-bil, og for elbil må man huske på å ta med optimale lademuligheter. Men man går kanskje på en smell med første bil, eks kan man jo bestille i3 uten hurtiglader :)

Å diskutere 70/100k ekstra for perf, og samtidig stille spørsmål ved dobbeltlader til 9700,- er helt unødvendig. Selv om man personlig sjelden har behov for dobbeltlader drar man på en skikkelig verditaps-smell pga høy pris for ettermontering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

#49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:52
Å vurdere om man skal ha Perf eller perf +, og samtidig stille spørsmål ved dobbeltlader er etter mitt syn helt utrolig.

Dobbeltladeren koster peanuts til sammenligning, og når man snakker elbil er det viktig å velge optimale lademuligheter. På lik linje skipper de færreste navigasjon når de kjøper premium-bil, og for elbil må man huske på å ta med optimale lademuligheter. Men man går kanskje på en smell med første bil, eks kan man jo bestille i3 uten hurtiglader :)

Å diskutere 70/100k ekstra for perf, og samtidig stille spørsmål ved dobbeltlader til 9700,- er helt unødvendig. Selv om man personlig sjelden har behov for dobbeltlader drar man på en skikkelig verditaps-smell pga høy pris for ettermontering.

Blir helt feil måte å rasjonalisere på. For noen kan det helt klart være riktig å velge performance men å droppe billigere ting som f.eks hurtiglader. Hver og en må jo gjøre opp en mening om ting er verdt prisen. For meg f.eks føles performance som en god deal, men jeg valgte den bort under tvil mens dobbeltlader anser jeg som en dårlig deal. Kan jo ikke svelge alt blindt bare fordi det har med lading av elbil å gjøre. Tenk nøye på hvordan du kjører i løpet av et år og regn på det. Selv hadde jeg sikkert valgt dobbeltlader hvis den kostet under halvparten.

Gjorde det også mye lettere å velge den bort når jeg vet at jeg kan få den ettermontert for ca 25k. Skulle det skje skal jeg være den første til å innrømme at jeg gjorde en 15k feil, men det blir i etterklokskapens lys, så det er uansett helt greit. Foretrekker å gjøre det mest rasjonelle  valget med den informasjonen jeg har der og da.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Hyperstress

Jeg tenkte først uten dobbeltlader, men endte med. Glad for det siden det kommer til å florere med 22kw punkter etter hvert. Greit å koble til her og der når en skal handle, spise etc. Samtidig tror jeg også at det kommer godt med hurtigladere som en kan benytte med CHAdeMO / CCS adapter, på sikt.
Jeg er enig i at en bør først bruke penger på rekkevidde, deretter lademuligheter, og til sist annet ekstrautstyr.
Bortsett fra CAdeMO adapter - det skal jeg aldri ha :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Gressvikingen

#51
Det er en balanse mellom rasjonalitet, økonomi og personlighet (hvilken pris setter en på å unnvære ergerlser).
I økonomien må en ta i betraktning av at man antakelig snart må betale kr2,5 pr min. for lading på en del ladestasjoner (Ikke Teslas). Da blir det i en del tilfelle dobbelt så dyrt uten dobbeltlader...
P85D"+"

Bonefish

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:43
Det er en balanse mellom rasjonalitet, økonomi og personlighet (hvilken pris setter en på å unnvære ergerlser).
I økonomien må en ta i betraktning av at man antakelig snart må betale kr2,5 pr min. for lading på en del ladestasjoner (Ikke Teslas). Da blir det i en del tilfelle dobbelt så dyrt uten dobbeltlader...

Så ved å bruke pengene på CAdeMO adapter istedet for dobbeltlader så vil det halvere kostnadene når vi må betale for lading :-)
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Øyvind.h

Sitat fra: Bonefish på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:59
Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:43
Det er en balanse mellom rasjonalitet, økonomi og personlighet (hvilken pris setter en på å unnvære ergerlser).
I økonomien må en ta i betraktning av at man antakelig snart må betale kr2,5 pr min. for lading på en del ladestasjoner (Ikke Teslas). Da blir det i en del tilfelle dobbelt så dyrt uten dobbeltlader...

Så ved å bruke pengene på CAdeMO adapter istedet for dobbeltlader så vil det halvere kostnadene når vi må betale for lading :-)
Nei DC-lading vil høyst sannsynlig være vesentlig dyrere enn AC lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:34
Blir helt feil måte å rasjonalisere på. For noen kan det helt klart være riktig å velge performance men å droppe billigere ting som f.eks hurtiglader.

Gjorde det også mye lettere å velge den bort når jeg vet at jeg kan få den ettermontert for ca 25k. Skulle det skje skal jeg være den første til å innrømme at jeg gjorde en 15k feil, men det blir i etterklokskapens lys, så det er uansett helt greit. Foretrekker å gjøre det mest rasjonelle  valget med den informasjonen jeg har der og da.
At man eksempelvis kan kjøpe i3 uten hurtiglader viser at markedet allerede er utfordrende. I elbil-markedet er rekkevidde og lademuligheter svært viktig. Å kutte i dette er etter mitt syn svært uklokt. Men andre kan selvfølgelig mene noe annet :)

At folk velger enkeltlader basert på infoen de har ved bestilling er ikke uventet, for mange kjøpere har ikke innsikt i hva 22kW ladere kan bidra med, ei heller tempoet disse settes opp i fremover.

9.700,- er uansett et kupp når man sammenligner med ettermontering (som direkte oversatt fra USA 27.450,- før man legger til høyere timepriser etc).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:12
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:34
Blir helt feil måte å rasjonalisere på. For noen kan det helt klart være riktig å velge performance men å droppe billigere ting som f.eks hurtiglader.

Gjorde det også mye lettere å velge den bort når jeg vet at jeg kan få den ettermontert for ca 25k. Skulle det skje skal jeg være den første til å innrømme at jeg gjorde en 15k feil, men det blir i etterklokskapens lys, så det er uansett helt greit. Foretrekker å gjøre det mest rasjonelle  valget med den informasjonen jeg har der og da.
At man eksempelvis kan kjøpe i3 uten hurtiglader viser at markedet allerede er utfordrende. I elbil-markedet er rekkevidde og lademuligheter svært viktig. Å kutte i dette er etter mitt syn svært uklokt. Men andre kan selvfølgelig mene noe annet :)

At folk velger enkeltlader basert på infoen de har ved bestilling er ikke uventet, for mange kjøpere har ikke innsikt i hva 22kW ladere kan bidra med, ei heller tempoet disse settes opp i fremover.

9.700,- er uansett et kupp når man sammenligner med ettermontering (som direkte oversatt fra USA 27.450,- før man legger til høyere timepriser etc).
Helt enig med Øyvind!
Listeprisen for ettermontert dobbelader i Norge er 44k
Jeg forstår ikke hvordan man kan la være å bestille dobbelader med bilen. Type 2 stolper popper opp overalt.
Jeg ser at mange ikke har bruk for det i det daglige- men det kommer nye situasjoner i bilens levetid hvor denne opsjonen er gull verdt. Det er stor forskjell om man lader med 50 eller 100km/t når man er på tur.
De som er på bruktbilmarkedet om noen år kommer til å verdsette dobbellader høyere enn ekstraprisen er nå- dette er en nobrainer.

Kallagtunet

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 04. januar 2014, klokken 18:34
Gjorde det også mye lettere å velge den bort når jeg vet at jeg kan få den ettermontert for ca 25k. Skulle det skje skal jeg være den første til å innrømme at jeg gjorde en 15k feil, men det blir i etterklokskapens lys, så det er uansett helt greit. Foretrekker å gjøre det mest rasjonelle  valget med den informasjonen jeg har der og da.

Interessant hvordan det argumenteres med en pris som er feil gang på gang. Ettermontering koster 40k.

Hvis valget står mellom perf + og dobbleltader er jeg ikke i tvil. I annenhånds markedet er jeg heller ikke i tvil om hva som vil ha mest verdi etterhvert som markedet får fler erfarne elbilister (det hjelper ikke med stivt understell og noen promille høyere teoretisk hastighet gjennom sving på tur hvis du er tom for strøm for å si det slik...).

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:21
Listeprisen for ettermontert dobbelader i Norge er 44k
44k? Ouch! Det var saftig. Håper den prisen kommer ned med økt volum og reduserte delekostnader, men jeg har flere ganger tidligere nevnt at US pris X10 er en grei pekepinn ettersom det er hva service er priset til. Dette er dog US pris X12.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kagex

P29687

Øyvind.h

Sitat fra: Kagex på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:38
hvordan er den prisen x12?
$3600 X12 :)

US pris X10 har vist seg å stemme greit med eksempelvis service-pris ($600 i USA, 6000,- i Norge). Mulig det tallet også stemmer greit med BigMac indeksen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA