Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance eller performance plus`? Behov for dobbellader?

Startet av broker, fredag 03. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

broker

Hei ,

Jeg bestilte min Tesla Model S 23 desember. JEg har mulighet til å gjøre endringer i bestillingen min tom 5 januar.

Jeg har vært usikker på om jeg skal gå for Performance pluss eller kun performance? Har lest 15 titalls artikler på nett, men ikke blitt klokere av den grunn? De av dere som har kun Performance? Er dere fornøyde? Er bilen passe sportslig? Foreløpig har jeg bestilt Performance pluss, men er redd for at bilen ikke blir for stiv? Min nåværende bil er en ML 320 cdi (som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med Tesla, da det er en annen kategori). Før det hadde jeg en MB CLS 350, som jeg synes var komfortabel samt sportslig (iforhold til min smak) og som jeg var meget fornøyd med..

Det andre jeg lurer på er om jeg burde bestille med dobbellader eller ei?

Setter pris på tilbakemeldinger ;)
Tesla Performance +, Multicoat red, grå Performance interiør, alt utstyr (unntatt dobbel-lader) - Bestilt 23 des. Levering siste uke april 2014..

MyTess

Trodde dobbeltlader var inkludert med P? Har de endret etter prisoppgangen?

Alt tyder på at det blir flere muligheter for raskere lading med flere ladestasjoner. Synd å gå glipp av det da.

Hvis du er opptatt av litt komfort også hadde jeg droppet +, kun basert på det jeg har lest her inne.


Sent from my iPad using Tapatalk

JohanH

Sitat fra: broker på fredag 03. januar 2014, klokken 23:51
Hei ,

Jeg bestilte min Tesla Model S 23 desember. JEg har mulighet til å gjøre endringer i bestillingen min tom 5 januar.

Jeg har vært usikker på om jeg skal gå for Performance pluss eller kun performance? Har lest 15 titalls artikler på nett, men ikke blitt klokere av den grunn? De av dere som har kun Performance? Er dere fornøyde? Er bilen passe sportslig? Foreløpig har jeg bestilt Performance pluss, men er redd for at bilen ikke blir for stiv? Min nåværende bil er en ML 320 cdi (som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med Tesla, da det er en annen kategori). Før det hadde jeg en MB CLS 350, som jeg synes var komfortabel samt sportslig (iforhold til min smak) og som jeg var meget fornøyd med..

Det andre jeg lurer på er om jeg burde bestille med dobbellader eller ei?

Setter pris på tilbakemeldinger ;)

Kjøp P, ikke P+.

Kjøp dobbeltlader.

Høgis

#3
Sitat fra: JohanH på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:00
Sitat fra: broker på fredag 03. januar 2014, klokken 23:51
Hei ,

Jeg bestilte min Tesla Model S 23 desember. JEg har mulighet til å gjøre endringer i bestillingen min tom 5 januar.

Jeg har vært usikker på om jeg skal gå for Performance pluss eller kun performance? Har lest 15 titalls artikler på nett, men ikke blitt klokere av den grunn? De av dere som har kun Performance? Er dere fornøyde? Er bilen passe sportslig? Foreløpig har jeg bestilt Performance pluss, men er redd for at bilen ikke blir for stiv? Min nåværende bil er en ML 320 cdi (som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med Tesla, da det er en annen kategori). Før det hadde jeg en MB CLS 350, som jeg synes var komfortabel samt sportslig (iforhold til min smak) og som jeg var meget fornøyd med..

Det andre jeg lurer på er om jeg burde bestille med dobbellader eller ei?

Setter pris på tilbakemeldinger ;)

Kjøp P, ikke P+.

Kjøp dobbeltlader.

Dobbleltlader blir så vidt jeg har forstått dyr i ettermontering. Type 2 ladestasjoner blir bygget ut i stor grad og der vil du dra nytte av dobbeltlader. Etter det jeg vet i dag ville jeg huket av for dette.
P+ kan jeg ikke uttale meg sikkert om, men valgte selv kun P. Har prøvekjørt TMS P85 med 19' og ble litt skuffet (usikker på om det var helårsdekk), men ble overbevist da jeg prøvde en P85 med 21' sommerhjul. Tror du skal være rimelig "freak" dersom du skal dra nytte av de 38.000,- kr. pluss-pakken koster.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Celter

Sitat fra: JohanH på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:00
Sitat fra: broker på fredag 03. januar 2014, klokken 23:51
Hei ,

Jeg bestilte min Tesla Model S 23 desember. JEg har mulighet til å gjøre endringer i bestillingen min tom 5 januar.

Jeg har vært usikker på om jeg skal gå for Performance pluss eller kun performance? Har lest 15 titalls artikler på nett, men ikke blitt klokere av den grunn? De av dere som har kun Performance? Er dere fornøyde? Er bilen passe sportslig? Foreløpig har jeg bestilt Performance pluss, men er redd for at bilen ikke blir for stiv? Min nåværende bil er en ML 320 cdi (som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med Tesla, da det er en annen kategori). Før det hadde jeg en MB CLS 350, som jeg synes var komfortabel samt sportslig (iforhold til min smak) og som jeg var meget fornøyd med..

Det andre jeg lurer på er om jeg burde bestille med dobbellader eller ei?

Setter pris på tilbakemeldinger ;)

Kjøp P, ikke P+.

Kjøp dobbeltlader.

Kjøp P+, ikke nøy deg med P. Dobbeltlader, derimot har de fleste ikke bruk for.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

NilsG

Du bør dobbeltsjekke datoen din. Selv bestilte jeg 25. des med 7. jan som frist. Iflg Roy hos Tesla som ringte meg på nyttårsaften(!) så betydde frist 7. januar at den gikk automatisk i "lås" klokken 24:00 kvelden den 6., dvs ikke tom den 7. som jeg trodde... Prøvekjøring i morgen  ;D

Selv dropper jeg trolig dobbeltladeren og går i stedet for annen løsning, dette etter råd fra Tesla i Trondheim.  Mye av forretningskonseptet til Tesla ligger i utbygging av SC som skulle dekke det meste av behov. Jeg har ikke daglig kjørelengde som krever stor ladeastighet, og så vidt jeg har forstått det så må du ha +40A for i det hele tatt å kunne ha nytte av dobbeltladeren?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

x525

Jeg kjøpte P+ og var litt redd for at den skulle være for stiv og ukomfortabel, men det er den overhodet ikke etter min mening. Har ikke hatt sportslig understell på noen av mine biler tidligere (siste var en 2011 BMW 5-serie), og jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell i komforten. I svinger derimot er det en markant forskjell, da P+ ikke viser antydning til krengning, så langt på vei får man det beste fra to verdener - sportslig og komfortabel på samme tid.

Om det er vesentlig forskjell fra ordinær P, og om det er verdt prisen kan sikkert diskuteres, men du trenger i alle fall ikke være redd for at P+ er for stiv og ukomfortabel.
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

Mons

Dette er sikkert avhengig av hva man er vant til fra før. Jeg synes ikke + er noe spesielt stivt i det hele tatt, og i alle fall ikke ukomfortabelt. Bilen kjører akkurat der jeg styrer, følger vegen og oppleves veldig god å kjøre. Dersom noe er negativt er det vel heller støynivået, men jeg vet ikke hvor stor forskjellen reelt sett er. Skulle du oppleve bilen som for sportslig kan du justere litt med dekkvalg.

Nå har jeg bare enkel lader i bilen, og gleder meg til å få installert dobbeltladeren. Det tar laaaang tid å lade bilen med den enkle, og om man må sitte og vente kan det bli veldig slitsomt. Spørsmålet er kanskje heller om et chademoadapter er like bra eller bedre. Det blir et valg mellom to standarder med forskjellige fordeler/ulemper.


Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Trøndertesla

Jeg har P85 med 19" sommerdekk og dobbeltlader. På sommerdekk så er den veldig god og stabil, og med normal aktiv kjøring så er den stiv nok. Om man skal kjøre "svært aktivt" (les: racing) så vil jo selvfølgelig P+ være bedre - såfremt underlaget er bra nok. Men for min del så holder P uten + i lange baner i 95% av tilfellene... Og da får jeg også vedig god komfort med på kjøpet.

Om jeg skulle bestilt på nytt så tror jeg at jeg hadde kjøpt P uten + selv om jeg hadde fått med + gratis. Nå har jeg aldri prøvd + så jeg vet ikke hvor mye komfort man mister, men jeg regner med at noe komfort forsvinner samt at dekkene spises opp litt raskere...

Dobbeltlader? Dette er en no-brainer! Det koster jo nesten ingenting å få den med, og er det noe man trenger på en el-bil så er det "maximalt tilrettelagt for lading"
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

broker

Takk for gode tilbakemeldinger folkens :)

JEg tror jeg i så fall går for dobbellader, performance, men med 21 tommer mørke sommerfelg..

@Nilsg Du har nok rett idet. Jeg kommer til å ta en tur innom Tesla-Alna i morgen før en evnt endelig endring senere i morgen kveld  :P
Tesla Performance +, Multicoat red, grå Performance interiør, alt utstyr (unntatt dobbel-lader) - Bestilt 23 des. Levering siste uke april 2014..

Kallisman

Jeg har P, ikke +, og er fornøyd med det, men den eneste måten du kan bli sikker er å prøve begge deler. Vil du ha superbil er nok + best, men for komfortbil ville jeg kutta det ut. Dessuten koster jo + en del ekstra, og krever 21-tommere. Da får du bredere dekk bak enn foran. Mulig de er dyrere også.

Jeg har dobbellader, og det har kommet godt med på tur. Ikke noe jeg bruker til daglig, men jeg hadde angret hvis jeg ikke hadde krysset av for det. Kan etterinstalleres, men det koster mer. Det blir stadig flere 22 kW ladepunkter, så den kan fort spare deg for noen timer ladetid hvis du reiser der det ikke er superladere, men 22 kW.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

morten007

Jeg har en P85 (med Michelin X-ICE), men prøvde en + (med P. Zottozero) i dag for første gang. Største forskjellen jeg opplevde var på styringen i sportmodus. Det gå mer "motstand" og veirespons enn på min P85. Noe av dette kan nok skyldes dekkene, men den føltes tightere. Har du råd og lyst, så anbefaler jeg deg også å prøve p85+ før du bestemmer deg.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

P85 (2013)  VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D (2015) VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)
Model X (2017)(Solgt)
Model 3 Performance (2019)(Solgt)
Model 3 Performance (2021) (Facelift Vin: 827114 utlevering 12.12.2020)
VW T-roc R (2020), Akrapovic, 300hk Turbo

Frodebo

Min mening:

+ er ikke nødvendig, ei heller er forskjellen så stor at den rettferdiggjør prisen. I tillegg blir ikke dekk-kostnaden mindre akkurat.... Om du har økonomi som tilsier at prisen ikke betyr all verden, bruk heller pengene på noe fete Vossenfelger.

Dobbeltlader er smart og verdt pengene. Mer og mer etterhvert som lademulighetene blir flere og flere. En typisk ting å angre på i ettertid. 
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

aryx

Jeg hadde aldri i verden droppet dobbeltlader, har merket det blant annet når jeg har kjørt mye og tømt batteriet og skal noe neste dag (ikke så ofte det har skjedd). De gangene er det veldig greit å kunne lade bilen dobbelt så fort. Jeg har ikke en 11 kwh lader eller 22 kwh lader hjemme, så det har vært et par anledninger hvor jeg har kjørt opp til Sønnico, tatt frem laptoppen og jobbet fra bilen i et par timer.
Dermed fikk jeg den strømmen jeg trengte å kan dra hjem igjen eller videre.
Dersom jeg hadde hatt enkel-lader måtte jeg stått der i fire timer...

Performance + føler jeg ikke er for stiv, hadde en C220CDI AMG som var stivere. Tesla flyter ikke helt på samme måte som ML med luftfjærer, men vil ikke si den er alt for langt unna, den tar ujevnheter i veien veldig fint.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Øyvind.h

Gå for + understellet om du vil ha den ekstra stivheten.

Og dobbeltlader burde vært standard! Ikke noe alternativ å droppe den!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA