Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe rart skjedde med mine nykkete bremser :)

Startet av Powerflux, fredag 03. januar 2014, klokken 15:39

« forrige - neste »

MrMastodon

Det jeg har gjort er å bremse litt hardt i N, når jeg har litt fart og ingen bak meg. Da bremser du kun mekanisk. Men det skal sies at jeg ikke har hatt så mye rykking heller, kun de siste 2 km/t som stanses lovlig hardt.

olaover1

Dette har også irritert meg, men etter å ha prøvd bremsepedal i bunn trikset så funker bremsene helt utmerket:)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

MrMastodon

Vet ikke om det er placebo, men etter at jeg kjørte bremsen i bunn, synnes jeg at den aller siste nedbremsingen har blitt mykere. Eller så har jeg bare blitt mykere i bremsefoten :-D

sdhweb

Jeg må også prøve dette trikset. Bremsene er kjempevanskelig å dosere i lave hastigheter. Skulle rygge inn i garasjen nå og bråstoppet bare jeg var nær pedalen. Alt eller ingenting følelse.

moonbuggy

Nå brukes vel de mekaniske bremsene på elbiler relativt sjelden. Da får man sikkert litt rustdannelse osv. Kanskje det gir hakkete bremser ?
Ved å tråkke hardt på bremsepedalen i litt fart, så kanskje man sliper bort det meste ?

fws

Siden denne tråden er tatt frem igjen, så kan jeg ta en statusoppdatering. Jeg har ikke hatt problemer siden jeg begynte å trykke pedalen i bånn fra tid til annen.
Etter at bilen hadde vært inne på sin første service merket jeg også at bremsene gikk "mykere" enn tidligere.
Slik jeg tolker det, så er det sporene bremseklossene ligger i som er problemet. Hvis klossene henger seg opp så må du trykke hardere på pedalen, og plutselig blir det for mye når de først løsner.
Nissan Leaf 2018

eivisa

#21
Det jeg har funnet ut, er at med en gang jeg skifter dekk til piggfrie
dekk oppstår problemet med nykking under bremsing.
Setter på sommerdekk igjen, og problemet er vekke.
Det må være en sensor som ikke henger helt med på myke piggfrie dekk (tror jeg). ::)
Har kjørt snart 85000km så bilen kjenner jeg godt.
Jeg bremser daglig kraftig opp før jeg parkerer bilen, og bremseservice har jeg hatt 3 ganger hittil. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Kanskje faktisk en god grunn til at vi betaler for "bremseservice"?
Etter mye nedbør de siste månedene merker jeg faktisk litt lugging når jeg bremser, men jeg har ikke bremset hardt på lenge så jeg antar det er overflaterust på skivene.
Tror faktisk ikke jeg har bråbremset på flere måneder -det er ikke dårlig når man kjører E18 mellom Asker og Oslo!

Egentlig bør vi bremse en del under kjøring når det er mye fukt (regn eller våt sne) for å tørke skivene.
På dyrere biler (f.eks BMW i3) er dette automatisk...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

BE

Bremseservicen hjelper ikke det plukk på den luggingen det her er snakk om. Det er elektronikken som er overivrig i køkjøring akkurat i overgangen mellom regenerering og mekanisk brems. Pedalen bokstavelig talt i gulvet ordner som regel opp i dette, kanskje den får en liten "nullstilling" av bremsepunktet ved denne manøveren.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thomas Parsli

Det forklarer vel ikke hvorfor jeg får lugging nå, etter over 50.000km?
Eller mener du at jeg plutselig har lagt om kjørestilen?
(jeg snakker om lugging, ved jevn bremsing -ikke nykking i lave hastigheter)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

BE

Bremseservicen inkluderer ikke bytte skiver, så dessverre tror jeg ikke dette hadde hjulpet på ditt problem heller. Det høres mer ut som om du har kast i en eller flere skiver, eventuelt ujevn rustdannelse som resulterer i ujevn mekanisk bremsing i større hastigheter.
Tråden dreier seg om nykking som stammer fra overgangen mellom regenerering og mekanisk brems.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Mine bremser tar også finere etter jeg var på første service.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

NB: Det er en firmware oppdatering fra Nissan som fikser dette for biler i USA, men den er ikke tilgjengelig for biler i Europa.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Silkefot

Det at det kommer etter mange år kan ha sammenheng med at batteriet blir dårligere og regenereringen annerledes på grunn av det. Har også fått det i økende grad og har nå nesten 170.000 på telleren
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA