Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekostnad firmabil

Startet av Gjermund, fredag 03. januar 2014, klokken 13:24

« forrige - neste »

Gjermund

For oss som har firmabil setter vi jo ladekostnaden på firmaet. Gjennomsnittlig forbruk kan vi jo lese ut fra bilen og gange dette med kilometer. Så regne med effektivitet i lading på 0.95. Regner dere med annet tap, som drain på natten?

Er forvarming med i gjennomsnittlig forbruk?

janmb

Om du regner 2,5 kr per mil i løpende ladekostnader er du hvertfall innafor med god margin med dagens strømpriser.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Anders Heibø

Leste en plass at ladekostnader i utgangspunktet ikke dekkes hvis du tenker på skatteoppgjøret da det er vanskelig å vise til utgift. (Gratis lading etc.) Stod formulert som kun skatteetaten kan formulere det. Fant det dessverre ikke igjen nå. Skal søke mer senere i dag og poste link hvis jeg finner. De mente det ikke var noe å klage over og at det var inkludert i  50% beskatning, få avgifter, gratis bompassering, ladet gratis, listen er lang...

Skal skatteetaten godta utgiftsføring på lading må du ha minusmåler på stikk/ladeboks og regne ut fra faktura hvor mye du har brukt. Det blir min løsning når jeg får nytt hovedinntak og plass i skapet til minusmåler.

Har du kvitteringer fra lading offentlig er de bare å føre inn  ;)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Gjermund

Sitat fra: anders.heibo på fredag 03. januar 2014, klokken 14:31
Leste en plass at ladekostnader i utgangspunktet ikke dekkes hvis du tenker på skatteoppgjøret da det er vanskelig å vise til utgift. (Gratis lading etc.) Stod formulert som kun skatteetaten kan formulere det. Fant det dessverre ikke igjen nå. Skal søke mer senere i dag og poste link hvis jeg finner. De mente det ikke var noe å klage over og at det var inkludert i  50% beskatning, få avgifter, gratis bompassering, ladet gratis, listen er lang...

Skal skatteetaten godta utgiftsføring på lading må du ha minusmåler på stikk/ladeboks og regne ut fra faktura hvor mye du har brukt. Det blir min løsning når jeg får nytt hovedinntak og plass i skapet til minusmåler.

Har du kvitteringer fra lading offentlig er de bare å føre inn  ;)

Lader hjemme. Har ikke ladet på offentlige ladepunkter enda. Regnskapsføreren min mente i hvert fall det var en utgift for firmet.

janmb

Jeg leste problemstillingen fullstendig feil.

Da bør du nok uansett ha måler, alternativt om du får godkjent en eller annen takst - som da typisk er et estimat i motsatt retning av det jeg skrev. Da bør du nok maks regne med å få godkjent 1 kr / mil.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Høgis

Vedr. statens takster har man også en liten fordel vedr. el-bil kjøregodtgjørelse 4,20 mot 4,05
Samt at man har den samme godtgjørelsen uansett hvor mye man kjører i løpet av året.

Statens satser og skattereglene:
Egen bil 0 - 10000 km  kr 4,05 pr km
Egen bil over 10000 km  kr 3,40 pr km
Egen bil 0 - 10000 km - Tromsø  kr 4,15 pr km
Egen bil over 10000 km - Tromsø  kr 3,50 pr km
Tillegg for kjøring på skogs- og anleggsvei  kr 1,00 pr km
Tillegg for frakt av utstyr og materiell  kr 0,85 pr km
Tillegg for hver passasjer  kr 1,00 pr km
Elbil (gjelder ikke hybridbiler)  kr 4,20 pr km

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Sveinung1954

#6
Her snakkes det om to ulike forhold:

1. Kilometergodtgjørelse
Arbeidstaker eier selv bilen, og dekker selv alle bilkostnader. Får i dette tilfellet utgiftsgodtgjørelse fra arbeidsgiver i form av standard kilometergodtgjørelse (som er noe høyere for el-bil). Får da ikke fradrag for kostnader til bilhold av noe slag.

2. Firmabil
Arbeidsgiver eier bilen og dekker i utgangspunktet alle bilkostnader. I dette tilfellet mener jeg å ha lest en gang at arbeidstaker i utgangspunktet ikke får fradrag for eller godtgjort på noen som helst måte den strøm som vedkommende eventuelt "fyller på" bilen for egen regning. Finner dog ikke kilden for dette nå i farten....kansje noen andre kan hjelpe?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Høgis

Sitat fra: SKH på fredag 03. januar 2014, klokken 17:27
Her snakkes det om to ulike forhold:

1. Kilometergodtgjørelse
Arbeidstaker eier selv bilen, og dekker selv alle bilkostnader. Får i dette tilfellet utgiftsgodtgjørelse fra arbeidsgiver i form av standard kilometergodtgjørelse (som er noe høyere for el-bil). Får da ikke fradrag for kostnader til bilhold av noe slag.

2. Firmabil
Arbeidsgiver eier bilen og dekker i utgangspunktet alle bilkostnader. I dette tilfellet mener jeg å ha lest en gang at arbeidstaker i utgangspunktet ikke får fradrag for eller godtgjort på noen som helst måte den strøm som vedkommende eventuelt "fyller på" bilen for egen regning. Finner dog ikke kilden for dette nå i farten....kansje noen andre kan hjelpe?

Jeg kommer til og eie bilen og kjøre på kilometergodgjørelse. Burde vel ikke blandet dette inn i denne posten.
Verditapet på TMS kommer til å bety mye for min lønnsomhet. 

Tror de som benytter el-bil som firmabil må få til en avtale med arbeidsgiver for og få en kompensasjon for lade-kostnadene. Står litt vedr. beskattning mm. her:
http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator


P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Anders Heibø

Sitat fra: Gjermund på fredag 03. januar 2014, klokken 14:42
Sitat fra: anders.heibo på fredag 03. januar 2014, klokken 14:31
Leste en plass at ladekostnader i utgangspunktet ikke dekkes hvis du tenker på skatteoppgjøret da det er vanskelig å vise til utgift. (Gratis lading etc.) Stod formulert som kun skatteetaten kan formulere det. Fant det dessverre ikke igjen nå. Skal søke mer senere i dag og poste link hvis jeg finner. De mente det ikke var noe å klage over og at det var inkludert i  50% beskatning, få avgifter, gratis bompassering, ladet gratis, listen er lang...

Skal skatteetaten godta utgiftsføring på lading må du ha minusmåler på stikk/ladeboks og regne ut fra faktura hvor mye du har brukt. Det blir min løsning når jeg får nytt hovedinntak og plass i skapet til minusmåler.

Har du kvitteringer fra lading offentlig er de bare å føre inn  ;)

Lader hjemme. Har ikke ladet på offentlige ladepunkter enda. Regnskapsføreren min mente i hvert fall det var en utgift for firmet.
Jeg finner ikke linken jeg nevnte...

Skatteetaten må ha ett bevis (kvittering, faktura, etc) på utgifter, så hvis du kan bevise at du lader hjemme ville jeg ført det opp i regnskapet. Regnskapsføreren din har kanskje en plan?

Sivgers leide ut kontor til seg selv. Egen inngang og alt på stell. Leiepris etter marked, og hadde spesifisert lys/varme i leien. Dette godtok ikke skatteetaten. Han måtte inn med minusmåler for kontoret for å få godkjent strømforbruk. Jeg vil tippe at de kan være minst like vanskelige når det kommer til elbil.

Hadde vært kjekt å vite hva du kom frem til!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

nikola

Vet ikke om dette er 'kilden' det siktes til:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5328.0

Når man lader og kjører mye med en TMS kan strømkostnaden bli betydelig. Problemet er at det kreves investeringer for å kunne dokumentere strømforbruket overfor skatteetaten.

En annen kostnad som for mange vil komme på >10.000 er ny kurs, hovedsikring, ladestasjon og evt minusmåler. Er dette noe som arbeidsgiver kan betale uten at det utløser fordelsbeskatning?

Min garsjekurs på 16 A 230V2 er lite egnet da det allerede  fryseboks, div belysning, varmekabler og en liten panelovn benytter denne. 32A 230V3 hovedsikring er heller ikke lovende.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

sigurdi

#10
Efergy e2 tråløs energimåler.

Denne kan en enkelt montere selv, ved å hekte rundt kablene som går ut i garasjen.
(Står litt i tråden hvordan de har fått den til å fungere på enfas om det er behov for dette)

(Om den blir godkjent for dette formålet er vel noe helt annet, siden en enkelt kan jukse med den og hekte den på en annen fase for å få opp forbruket)

En som elektrikker må montere og da en erklæring fra vedkommende med måler tid osv må jo være godt nok.
Fast montert blir mer som denne (TN -nett)

Elektroimpororen har og for fastmontering av elektrikker.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

nikola

Skatteetaten vil vel bare godta spesifisert faktura fra 3. part som underlag kan jeg tenke meg. Jeg for min del kommer ikke til å henge meg opp i dette.

Det vil være mer interessant å få dekket installasjon av ladestasjon elign.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA