Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefond - hvordan skal det fungere i praksis?

Startet av Bjoris, fredag 03. januar 2014, klokken 09:19

« forrige - neste »

Bjoris

Vi har vel ikke en egen tråd om ladefondet?

Jeg jakter på litt mer detaljer rundt hva som dekkes om en søker og hvordan ladepunktet skal fungere om en får støtte ifht betaling for strøm, det kan jo ikke innføres spiseplikt og hvordan skal dette fungere når restauranten er stengt. Andre typer elbiler med lang ladetid etc...

Jeg har vært bort i sporadiske diskusjoner om dette, men har vi noe konkret? Jeg jobber med ett konkret prosjekt og får selvsagt spørsmål da av typen:

- hva er det som dekkes, hele etableringen eller bare ladeutstyret?
- restauranten i dette tilfellet skal ikke ha åpent hele året, hva med betaling når den ikke er åpen?
- hva med betaling når ikke brukerene av ladepunktet benytter restauranten?
- hva med andre elbiler, skal de få lade?
- vedlikehold, brøyting (fortrinnsvis når restauranten ikke er åpen er dette viktig å ha avklart)
- hva om utstyret ryker, forventes det da at nytt kommer opp på rest.eiers regning?


Øggen

Hallais.
Jeg holder på å forhandle med et par objekter her i Ålesund og får samme sp.mål.
Det ble plutselig stillt i den andre fond tråden og vet ikke om det er aktuellt mere. Håper det???

OddB

Disse detaljene er vel ikke klare enda ?  Etableringen av foreningen kom rett før jul så dette blir vel diskutert og klarlagt av styret framover nå tenker jeg.
http://www.zerocarbonworld.org/ kan jo være et greit utgangspunkt ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Foreningens bidrag bør vel begrenses til et engangsbidrag i form av ladestasjonen og evt trafo for å få 400V 32A ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Først og fremst må vi ha et fond ;) Det avhenger av at folk melder seg inn i www.tocn.no (velger du sig.medlemskap spytter du ekstra inn i potten.)

Så er det arbeidet med å finansiere osv. Degaljer rundt dette finner du på www.tocn.no. Alt er ikke klart, men vi er smidige og vil lære mens vi går. Valg av plassering blir, som nevnt på Tocn, mest sannsynlig geografisk vektede avstemninger.

Vi har i dag kun 10% medlemmer i forhold til medlemmer av facebookgruppa, så det er bare å kjøre på!

Det blir mange medlemsfordeler f.eks rabattavtaler på bilpleieprodukter etc. Så et medlemskap vil fort tjene seg inn for mange.

Vil også anbefale kombinasjonsmedlemskap i Elbilforeningen, som gjør en unik og enestående jobb for elbilsaken, uten de hadde vi nok ikke hatt fordelene vi nyter ekstremt godt av i dag. Intensjonen er at Elbilforeningen vil bistå med deres brede kunnskap i prosjekteringen av ladeplasser som fondet vil støtte.

OddB

Skjønner at denne tråden kanskje hører hjemme i TOCN-underforumet men spørsmålet er om den når like mange her ?
Det er nok mange som kun går inn på "Tesla S"-underforumet og dermed går glipp av det som skjer ...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjoris

#6
Jeg hadde ikke oppdaget dette selv. Poenget var vel å diskutere hvordan det burde være jeg var jo klar over at ikke alle detaljer er på plass. Vel, vi kan se om det blir en dialog av det her...

I mitt tilfelle ser jeg at det blir vanskelig å komme noe vei om fondet bare dekker selve boksen og alt annet må gjøres av spisestedet. Slik blir det kanskje noen steder, der de enten ikke har noe tro på det eller ikke er noe typisk "drive-inn sted", men der det likevel er interessant for Tesla eiere å ha ett ladepunkt. Det er jo enormt med hytter i området samtidig er det mange på vestlandet som kjører opp til Seljestad/Røldalområdet, går på ski og kjører hjem igjen... Vi er derfor ikke dekket godt nok om vi får til noen midt oppå fjellet slik jeg ser det...

Kanskje må vi ta det helt på egen kappe, er det interessant f.eks?

I dette tilfellet har jeg leilighet i dette komplekset og trenger lading, jeg har forsøkt tidligere å få dem med uten hell og har i det siste sett på hva det vil koste å få lading på egen parkeringsplass, men det er jo en idiotisk løsning egentlig, jeg trenger strøm 3-5 ganger pr mnd i vinterhalvåret samtidig vil jeg jo ha parkeringsplassen min i fred da det ikke er andre steder å parkere innendørs... Mye bedre å fått til noe felles og billigere selvsagt for meg også, men, men... Om det blir på egen plass blir det bare en vanlig industrikontakt med 16 amp 400 volt

AllanW

Hvor mye er det i potten vår nå da?
Hadde vært fint å sett om det er blitt gjort noe enda.
Eller ta bilder av ladestasjoner som TOCN har satt opp.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Cronos

Hva er siste status?

Jeg sitter litt på sidelinjen foreløpig, men er interessert i å følge med. Hvis dette tar av kan jeg være interessert i å støtte.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



OddB

Jeg har fått i oppdrag av styret i TOCN til å følge opp arbeidet med ladefondet.

Nå har vi laget et kart over de forslagene til plassering av ladefondets ladere som vi har fått inn til nå.
Det er steder som noen har hatt konkret kontakt med.
Kom med flere forslag (helst også på PM til meg ), med kontaktperson på stedet, så legger jeg de inn.
Etterhvert vil vi sjekke interessen blant dem for å være med på opplegget vårt og til slutt vil vi lage en avstemming blant TOCNs medlemmer for å finne utbyggingsrekkefølge.
Støtten vil bli gitt som et kontantbeløp til utbyggeren når ladestasjonen er aktiv.

http://www.zeemaps.com/view?group=890654&x=19.881796&y=64.955706&z=13

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hyperstress

Sikkert lurt å konsentrere seg om de viktigste korridorene utenom SC. (Unntak er E134 om de bare går for 1 SC på strekningen. Da kan det være en trygghet med 22kw punkter i tilfelle kollonnekjøring, stengt vei etc.)

Geilo, Eidfjord, (øst/vest rute via hardangerfjordbrua), samt Setesdalen burde være høyaktuelle steder for 22kw i sør.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA