Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandnes - Bergen, noen som har kjørt denne strekningen ?

Startet av leaffreak, torsdag 02. januar 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

leaffreak

Skulle hatt meg noen arbeidsdager i Bergen og har vurdert å kjøre opp med Leafen, men er usikker på om dette går ?  Har forstått at det finnes en hurtiglader på Os, men spørsmålet er om jeg kommer så langt uten å lade selv om jeg starter med 100 % ?
Er også usikker på om de hurtigladerne som står avmerket funker ? Når jeg skulle lade på Klepp på Jærhagen, fungerte ikke hurtigladeren, og jeg var nødt for å reise hjem igjen med veldig lite strøm på "tanken". Det står også at det skal være 5 ladere der, men jeg så bare en.
Eier av Fiat 500E

BE

Jeg har kjørt dette strekket flere ganger.

DU kan bare glemme å nå helt til Os/Halhjem på en lading. På sommerstid kan du kanskje nå laderen på Leirvik, men jeg ville ikke satset på det nå (Ikke glem at det er 3 undersjøiske tunneler på veien)


SANDNES-BERGEN:
Kjøre til Aksdal og lad opp til 70-80%, for så å stoppe på Halhjem/Os og lade opp tilsvarende. Den laderen er rett ved fergekaien i det du kjører i land. Alternativt kan du sjekke når neste Halhjemsferge går, og lade godt opp på Leirvik. (Da når du Bergen)

BERGEN-SANDNES:
Start med 100%. På returen kan du KANSKJE kjøre helt til Aksdal, det går bra på sommeren. Men siden det ikke er sommer, og været er ustabilt nå, ville jeg kjørt til Leirvik og hatt en 5-10 minutters lading der, for så å kjøre til Aksdal og lade bilen til 80%. Du skal da ha nok til å komme deg tilbake til Sandnes.

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

leaffreak

Eier av Fiat 500E

Ingebrigt

Du lan også lade på halhjem på vei sørover om du mister fergen og må vente på neste. Da burde Aksdal være innen rekkevidde uten stopp på Leirvik.

leaffreak

Supert, takk :) da blir det nok at jeg prøver dette neste gang jeg skal til Bergen.
Eier av Fiat 500E

Spiffster

Det går helt fint. Jeg kjørte Bergen-Stavanger tur/retur på 13 timer på samme dag i september. Det er jo ganske mange hurtigladere å velge mellom. De jeg kommer på er i Randaberg, Aksdal, Leirvik, Halhjem og 2 i Bergen. Ikke la deg lure av tunnelene for de spiser mye batteri...

Knotten

Jeg har også, med stor fornøyelse flere ganger kjørt Bergen-Sandnes-Bergen.
Sist gang jeg skulle hjem til Bergen ladet jeg til 90% hos Ålgård i Sandnes, 90% på Aksdal, kjørte forbi Heiane og ladet 90% på Halhjem.
Må innrømme at det var 'litt' spennende de siste kilometerne før Sandvikvåg, he, he..
Har forlengst sluttet å nistirre på gjettometeret, det er 'tankmåleren' som gjelder.. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

prophan

Litt gammel tråd det her, men vi skal samme turen, Bergen Sandnes og tilbake rundt nyttår.
Vi blir 5 voksne i bilen, klimaanlegget skal tidvis på for å fjerne dugg og ta bort de verste kuldeperiodene. Er det noen som har oppdatert "ladeplan" eller vil ladeplanene under fungere. Og noen som vet om det er stor kø ved disse ladestasjonene?
Takker for alle svar.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

klawrenc

Akkurat kom tilbake til Bergen fra Stavanger. Tross kuldet går det greit med mellomladninger i Aksdal (til mellom 80 og 90%) og Halshjem. Leirvik (egentlig Heiane) varianten skissert ovenfor fungerer også, men vær klar over at du må betale  i Heiane og Randaberg. Det er bare 99 kr, men det er da mer komplisert hvis du ikke har gjort det før.
Jeg pleier å reise tirsdag eller fredag og tidlig på dagen, og da er det ikke ofte kø.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

lifern

Jeg kjørte Sandnes -Samnanger i sommer. Startet med 100%.Ladet til 85% i Aksdal. Hadde 11% igjen når jeg var fremme. Ca 30 min fra Halhjem.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA