Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut 12v driftsbatteri. Bly til lithium?

Startet av TorC, onsdag 01. januar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

TorC

Som de fleste andre Leaf-eiere skulle jeg gjerne hatt "litt" bedre rekkevidde. Ideelt sett mye lengre...

Alle enhver watt teller. Jeg kom så over denne posten på USA forumet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11999

Der har man valgt å bytte ut bly-batteriet med et lettere og fysisk mindre litihium batteri.

Hva om: man kan bytte til et fysisk litt større lithium batteri, som kan levere driftsstrøm uten å ta fra fremdriftsbatteriet?

Såvidt jeg har forstått lades driftsbatteriet når bilen lader. Når man kjører, og batteriet kommer under 12,1v (?)  hentes det strøm fra fremdriftsbatteriet.  Altså bruker man indirekte strøm fra fremdriftsbatteriet til alt fra lys, setevarmere, stereanlegg osv. Og det må jo også være et visst tap ved å kjøre ned strømmen fra de ca 400v i fremdriftsbatteriet til de ca 12v driftsbatteriet skal ha.

Det høyeste jeg har hatt på skjermen "other" i engergimenyen er 500w, men bare i kort tid. Normalt ligger jeg langt under halvparten. Så et batteri som klarer å holde 500watt bør jo være mer enn nok for normal bruk?

Når så alle watt teller:
Hva med å bytte ut blybatteriet med et større lithium batteri. Installere et rellee som kutter "lade"strømmen når bilen ikke lades fra nettet, og som også kan åpne seg hvis driftsbatteriet har for lav spenning.

Er dette helt fjernt eller en god idè?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Prinsippet er samme som i båt, med batteri for forbruk, og start, som kobles ifrå når motor blir stoppa. Du vil koble ifrå når lading stoppar.

Men, vil det gi nok til at det vil forsvare kostnaden? Reknar spart forbruk på 400 W, for og ta høgde for tap i DC-DC osv., mulig dette er for høgt. Det vil gi deg 2 km ekstra rekkevidde pr time med 200 Wh pr km.

Ein tur på 2,5 time vil gi deg ca 5 km ekstra rekkevidde. Det er litt, men er det nok? Det er nok den dagen du treng 1 km ekstra for og nå fram til lader, men rekkeviddeangsten vil uansett vere sterk i ein slik situasjon?  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorC

Jeg har store vansker med å se at dette kan lønne seg i kroner og øre med det første. Greit nok at man kanskje kan spare et ekstra 12v batteribytte, men det blir jo en dråpe i havet.

Det jeg tenker det kanskje kan tjene seg inn på er at fremdriftsbatteriet får litt mindre slitasje siden det da ikke lades ned de 400 wattene. Og dermed forlenger levetiden litt. Også er det jo dette med de 3-4 km ekstra da...

Og minske faren for at 12v batteriet er dødt etter lengre tids stillstand.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

1) 12V-batteriet fungerer jo kun som et ...eh... batteri. Energien som kommer fra driftsbatteriet går i all hovedsak til lys, og andre 12V-laster. Selve batteriet brukes jo egentlig kun når man starter bilen - og (ser man bort fra at det ikke er 100% effektivt) så tar det kun strøm for å få denne energien tilbake.

2) Litium-batterier er litt lettere (man sparer vekt), men det er neppe verdt bryderiet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:15
1) 12V-batteriet fungerer jo kun som et ...eh... batteri. Energien som kommer fra driftsbatteriet går i all hovedsak til lys, og andre 12V-laster. Selve batteriet brukes jo egentlig kun når man starter bilen - og (ser man bort fra at det ikke er 100% effektivt) så tar det kun strøm for å få denne energien tilbake.

2) Litium-batterier er litt lettere (man sparer vekt), men det er neppe verdt bryderiet.

1) På en fossilbil er ikke dette et problem. Driftsbatteriet på en Leaf er jo nettopp driftsbatteri, og kan ikke lage strøm, kun lagre. Altså et eh, batteri. Det tappes strøm fra fremdriftsbatteriet til driftsbatteriet når bilen er på.

2) Det er ikke snakk om å spare vekt, men å redusere forbruk fra fremdriftsbatteriet for å få noen få km ekstra ut, og unngå den lille ekstraslitasjen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

1) Nei, det blir ikke tappet strøm fra 400V-batteriet (bortsett fra å gjennopplade det lille som ble brukt i starten) til 12V-batteriet, men fra 400V-batteriet til 12V-lastene. De sitter der uavhengig av om 12V-batteriet er bly, litium eller noe annet.

2) Med mindre du har tenkt å forhindre Leafen i å produsere 12V (14V), og vil drifte alt fra et uavhengig 12V-batteri, som du lader hjemme, så vil du selvsagt ikke spare noe som helst. Energien fra 400V-batteriet går til 12V-lastene, ikke til 12V-batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:10
1) Nei, det blir ikke tappet strøm fra 400V-batteriet (bortsett fra å gjennopplade det lille som ble brukt i starten) til 12V-batteriet, men fra 400V-batteriet til 12V-lastene. De sitter der uavhengig av om 12V-batteriet er bly, litium eller noe annet.

2) Med mindre du har tenkt å forhindre Leafen i å produsere 12V (14V), og vil drifte alt fra et uavhengig 12V-batteri, som du lader hjemme, så vil du selvsagt ikke spare noe som helst. Energien fra 400V-batteriet går til 12V-lastene, ikke til 12V-batteriet.

1) Jeg regner jo med at også du vet at det ikke er en "inn" kabel og en "ut" kabel på 12v batteriet som om det var en bøtte vann. Såvidt jeg har forstått kjører DC-DC ned fra 400v til 12v (14v?) for å holde spenningen oppe. Hvis spenningen allerede er høy nok vil det ikke tappes fra fremdriftsbatteriet. Eller? Og brytes strømmen fra DC-DC ut, så vil det heller ikke tappes fra fremdriftsbatteriet. Er det da ikke høy nok spenning på 12v systemet slutter ting å fungere.

2) Det er det som er poenget....Jeg ønsker å hindre at det brukes strøm fra fremdriftbatteriet til drift. Driftsbatteriet i seg selv forbruker jo egentlig ikke noe å snakke om så det er jo åpenbart ikke den som bruker strøm. Driftsbatteriet er imidlertid koplet opp i samme krets, så ved å kople ut DC-DC eller ha konstant høy nok spenning til at den ikke leverer, så vil man hindre at det trekkes fra fremdriftsbatteriet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Leiaren har allerede dette innebygd! Ladingen ligger på 14,5V til styreenheten finner ut at batteriet er fullt, da reduseres ladespenningen til 13,0V, så man kan si at ladingen slås av.
Hvis pusseren aktiviseres økes spenningen til 14,5V igjen en stund.

De 400W det vises til går til forbrukere, ikke batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:24
Leiaren har allerede dette innebygd! Ladingen ligger på 14,5V til styreenheten finner ut at batteriet er fullt, da reduseres ladespenningen til 13,0V, så man kan si at ladingen slås av.
Hvis pusseren aktiviseres økes spenningen til 14,5V igjen en stund.

De 400W det vises til går til forbrukere, ikke batteriet.

Det er godt mulig at min US-leaf er annerledes, eller at den gamle Leaf-Spy gir feil data. Men jeg har fulgt med på akkurat det der, og spenning på 12v anlegget har ligger jevnt på godt under 13v, og når pusserne slås på går den bare opp til rett over 13v, og aldri så høyt som 14,5v. Og dette er noe jeg har reagert på siden man i fossilbiler får langt høyere ladespenning. Men jeg har ikke målt det på 12v anlegget direkte. Hvis det du skriver er korrekt bør det heller ikke være noe problem å bruke ferdiglagde kit for DRL som bare går på spenning. Og det passer meg bra. Men det er forsåvidt "off topic".

Tør jeg spørre hvor du har denne informasjonen fra? Ikke det at jeg betviler den, men jeg spør for å forstå.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

Sitat fra: TorC på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:46
Sitat fra: Lynet på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:24
Leiaren har allerede dette innebygd! Ladingen ligger på 14,5V til styreenheten finner ut at batteriet er fullt, da reduseres ladespenningen til 13,0V, så man kan si at ladingen slås av.
Hvis pusseren aktiviseres økes spenningen til 14,5V igjen en stund.

De 400W det vises til går til forbrukere, ikke batteriet.

Det er godt mulig at min US-leaf er annerledes, eller at den gamle Leaf-Spy gir feil data. Men jeg har fulgt med på akkurat det der, og spenning på 12v anlegget har ligger jevnt på godt under 13v, og når pusserne slås på går den bare opp til rett over 13v, og aldri så høyt som 14,5v. Og dette er noe jeg har reagert på siden man i fossilbiler får langt høyere ladespenning. Men jeg har ikke målt det på 12v anlegget direkte. Hvis det du skriver er korrekt bør det heller ikke være noe problem å bruke ferdiglagde kit for DRL som bare går på spenning. Og det passer meg bra. Men det er forsåvidt "off topic".

Tør jeg spørre hvor du har denne informasjonen fra? Ikke det at jeg betviler den, men jeg spør for å forstå.

Kort innpå her TorC  - klarer ikke å dy meg heh  :) men leste på et forum at det problemet du beskriver ble rettet opp med en software oppdatering på 2011 og 2012 modellen i USA. Er du sikker på at du har nyeste software på din bil ?   (det har du vel sikkert ,men jeg spør nå likevel.)  :P

sven erik

en kan ikke bryte strømmen  der da batteri spenningen++ må gå samme veien  for å få riktig i display  å for at ikke batteriene skal bli ødekakte
har nå bil der en kan slå av servo ++ det sparer man mye  på  testa denne  med å uten servo det vil si ca 5 mil foskjell å det er en del  men da har jeg over 22 mil jeg kan kjøre da  har både et vanlig 12 volt  + et lite lithium batteri  det som er med  lithium  er at du får ikke forvarsel  når det er tomt det gir fult så er det slutt med bly ser en på lys eller annet at det blir dåligere

TB

#11
Sitat fra: TorC på onsdag 01. januar 2014, klokken 20:29
Når så alle watt teller:
Hva med å bytte ut blybatteriet med et større lithium batteri. Installere et rellee som kutter "lade"strømmen når bilen ikke lades fra nettet, og som også kan åpne seg hvis driftsbatteriet har for lav spenning.

Virkar som denne tråden har spora litt av - ikkje alle som har heilt forstått trådstartes intensjon.

12 V batteri i Leaf, og alle andre elbiler på markedet idag blir brukt for tre ting:
- Unngå at hovedbatteriet må bli brukt når bilen er av. Slik kan t.d. bilens styresystemer fungere, og det er mulig og t.d. starte klimaanlegg via mobil når bil er av.
- Ved start gir 12 V muligheit til at bilens styresystemer på ein trygg måte koblar inn hovedbatteriet.
- Når bilen er "på" vil 12 V batteri gjere at spenning blir meir jamn, batteriet fungerar som ein kondensator, ved høgt forbruk vil batteri lade seg ut, ved lågt forbruk vil batteri bli lada opp. Normalt er alltid forbruket mindre enn det som blir levert av DC-DC, som er elbilens "dynamo".

TorC sin plan var og koble eit rele mellom DC-DC, og batteriet. Dermed vil ikkje bilens hovedbatteri bli belasta av det forbruk som går på 12 V, og det vil gi ein litt lenger rekkevidde. Dette bør fungere heilt fint, men det kan gi feilmeldingar, om bilens elektronikk "oppdagar" denne fråkobling som skjer. Så lenge som rele blir plassert på "rett" plass bør det fungere.

Dvs, det er ikkje batteriet som blir kobla ifrå - då ville bilen stoppa umiddelbart - det er alt 12 V forbruk, og lading av batteriet som blir fjerna. Når bilen settes på normal lading, så kobles rele inn igjen, og 12 V batteri lades opp - via DC-DC. Dermed er du klar til ny tur.

Dvs, 12 V batteri blir ein form for "mini range extender", i teorien nok til ca 5 km, ref post nr 2.

Det som kan lage problem er at DC-DC vil få ein høg belastning etter ein lang tur der 12 V batteri er lada mykje ned. Er jo heilt sikkert at DC-DC ikkje er laga for denne typen bruk...  om det vil lage problem i praksis... må vel testes ut?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sven erik

noe vil en ødelegge uansett gidder ikke diskutrere dette  men har skjekket alt før min langtur  eneste en kan gjøre er å koble ut sån som servo og andre ting en ikke har brukt for da får en mer rekkevidde en  å tulle med 12 volt batteriet
lage egne brytre for det meste  da vil en få mer rekkevidde en ellers er det ikke det han er ute eter rekkevidde ikke å ødelegge ting

TorC

Sitat fra: TB på torsdag 02. januar 2014, klokken 20:22

Virkar som denne tråden har spora litt av - ikkje alle som har heilt forstått trådstartes intensjon.

12 V batteri i Leaf, og alle andre elbiler på markedet idag blir brukt for tre ting:
- Unngå at hovedbatteriet må bli brukt når bilen er av. Slik kan t.d. bilens styresystemer fungere, og det er mulig og t.d. starte klimaanlegg via mobil når bil er av.
- Ved start gir 12 V muligheit til at bilens styresystemer på ein trygg måte koblar inn hovedbatteriet.
- Når bilen er "på" vil 12 V batteri gjere at spenning blir meir jamn, batteriet fungerar som ein kondensator, ved høgt forbruk vil batteri lade seg ut, ved lågt forbruk vil batteri bli lada opp. Normalt er alltid forbruket mindre enn det som blir levert av DC-DC, som er elbilens "dynamo".

TorC sin plan var og koble eit rele mellom DC-DC, og batteriet. Dermed vil ikkje bilens hovedbatteri bli belasta av det forbruk som går på 12 V, og det vil gi ein litt lenger rekkevidde. Dette bør fungere heilt fint, men det kan gi feilmeldingar, om bilens elektronikk "oppdagar" denne fråkobling som skjer. Så lenge som rele blir plassert på "rett" plass bør det fungere.

Dvs, det er ikkje batteriet som blir kobla ifrå - då ville bilen stoppa umiddelbart - det er alt 12 V forbruk, og lading av batteriet som blir fjerna. Når bilen settes på normal lading, så kobles rele inn igjen, og 12 V batteri lades opp - via DC-DC. Dermed er du klar til ny tur.

Dvs, 12 V batteri blir ein form for "mini range extender", i teorien nok til ca 5 km, ref post nr 2.

Takk for at du bringer tråden "back on track". Du har forstått min intensjon korrekt.

Om min intensjon og idèe er spesielt god, eller for den saks skyld gjennomførbar en annen sak. :-)

Tanken var jo bare å bruke fremdriftsbatteriet kun til fremdrift, og drift kun til drift.

Og ja, det blir jo en form for en bitteliten range-extender. En micro-range-extender...

Hvis denne påstanden er korrekt:
Sitat fra: Lynet på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:24
Leiaren har allerede dette innebygd! Ladingen ligger på 14,5V til styreenheten finner ut at batteriet er fullt, da reduseres ladespenningen til 13,0V, så man kan si at ladingen slås av.

Så bør man kunne i teorien kunne sette inn et batteri som har høyere normspenning enn de vanlige 12,8v slik at DC-DC enheten tror batteriet er fullt, inntill spenningen faller lavt nok til at den slår inn.


Sitat fra: Daeedor på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:49

Kort innpå her TorC  - klarer ikke å dy meg heh  :) men leste på et forum at det problemet du beskriver ble rettet opp med en software oppdatering på 2011 og 2012 modellen i USA. Er du sikker på at du har nyeste software på din bil ?   (det har du vel sikkert ,men jeg spør nå likevel.)  :P

Hvilket problem? For lav driftsspenning eller "spøkelsesstrøm" (fritt oversatt)?

Sitat fra: sven erik på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:34
en kan ikke bryte strømmen  der da batteri spenningen++ må gå samme veien  for å få riktig i display  å for at ikke batteriene skal bli ødekakte
har nå bil der en kan slå av servo ++ det sparer man mye  på  testa denne  med å uten servo det vil si ca 5 mil foskjell å det er en del  men da har jeg over 22 mil jeg kan kjøre da  har både et vanlig 12 volt  + et lite lithium batteri  det som er med  lithium  er at du får ikke forvarsel  når det er tomt det gir fult så er det slutt med bly ser en på lys eller annet at det blir dåligere

Jeg er veldig usikker på forståelsen av hva du egentlig skrev. Strømmen kan jo bare gå "en vei", noe annet er jo kortslutning. Det er kun 12v anlegget det er snakk om her, og displayet har bare en varsellampe ikke noe om nivå.
Selv lithium mister spenning. Hvis de plutselig kutter strømmen så er det ikke fordi de er helt døde, men for å beskytte dem.  Jeg har meget store problemer med å fatte at en rattservo kan ta  20% av kraften som du påstår. Dessuten mistenker jeg at den går på 12v systemet. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:07
Sitat fra: Rio på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:10
1) Nei, det blir ikke tappet strøm fra 400V-batteriet (bortsett fra å gjennopplade det lille som ble brukt i starten) til 12V-batteriet, men fra 400V-batteriet til 12V-lastene. De sitter der uavhengig av om 12V-batteriet er bly, litium eller noe annet.

2) Med mindre du har tenkt å forhindre Leafen i å produsere 12V (14V), og vil drifte alt fra et uavhengig 12V-batteri, som du lader hjemme, så vil du selvsagt ikke spare noe som helst. Energien fra 400V-batteriet går til 12V-lastene, ikke til 12V-batteriet.

1) Jeg regner jo med at også du vet at det ikke er en "inn" kabel og en "ut" kabel på 12v batteriet som om det var en bøtte vann. Såvidt jeg har forstått kjører DC-DC ned fra 400v til 12v (14v?) for å holde spenningen oppe. Hvis spenningen allerede er høy nok vil det ikke tappes fra fremdriftsbatteriet. Eller? Og brytes strømmen fra DC-DC ut, så vil det heller ikke tappes fra fremdriftsbatteriet. Er det da ikke høy nok spenning på 12v systemet slutter ting å fungere.

2) Det er det som er poenget....Jeg ønsker å hindre at det brukes strøm fra fremdriftbatteriet til drift. Driftsbatteriet i seg selv forbruker jo egentlig ikke noe å snakke om så det er jo åpenbart ikke den som bruker strøm. Driftsbatteriet er imidlertid koplet opp i samme krets, så ved å kople ut DC-DC eller ha konstant høy nok spenning til at den ikke leverer, så vil man hindre at det trekkes fra fremdriftsbatteriet.


Jeg tror du misforstår noe fundamentalt her, TorC.  (Med all respekt!)

12V-batteriet "bruker" (nesten) ikke strøm (bortsett fra en liten lading for å fylle på det som ble brukt i tiden mellom man trykker på start-knappen, og til DC-DC-konverteren er på. Den eneste grunnen til at man trenger et såpass stort 12V-batteri er at man trenger det f. eks. til nødblink hvis ikke DC-DC fungerer.

Sagt på en annen måte - glasset er nesten alltid helt fullt. Det er snakk om dråper.

Energien som kommer fra DC-DC-omformeren brukes IKKE til 12V-batteriet, men til å drive lys, elektronikk, audio, osv. Og bittelitt til å lade opp 12V-batteriet (men det er lite).

Hvis du koblet fra 12V-batteriet under kjøring, ville du risikere å ta knekken på DC-DC-omformeren, fordi den forventer nok en viss last/kapasitans på 12V-utgangen.

Så selv om du kunne fjernet 12V-batteriet ville du ikke spart noe strøm (helt marginalt), og en ev. bedre rekkevidde ville kommet fra vektreduksjonen hvis du kjørte i byen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA