Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oversikt over utstyrspakker etc.

Startet av Olemann, onsdag 01. januar 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

Toralfsen

Er det ikke slik at bilen har to batterier, og det er det lille, som er i alle biler, som er koblet til anlegget?

LMOR

Nei, det bruker selvfølgelig ikke 350W. Da tror jeg du trenger å være mer redd for hørselen enn for rekkevidden :-)

Det er bare tull å bruke det som argument mot. Det har ingen praktisk betydning. Ellers er jeg lest andre steder at både lys og stereo henter strømmen fra den normale 12v batteriet, slik som andre biler. I så fall betyr det enda mindre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#32
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 12:37
Nei, det bruker selvfølgelig ikke 350W. Da tror jeg du trenger å være mer redd for hørselen enn for rekkevidden :-)

Det er bare tull å bruke det som argument mot. Det har ingen praktisk betydning. Ellers er jeg lest andre steder at både lys og stereo henter strømmen fra den normale 12v batteriet, slik som andre biler. I så fall betyr det enda mindre.

Vel, det blir nok for enkelt,  om 12 V batteriet kommer under en viss limit så vil det antagelig lades fra framdriftsbatteriet, og da er man like langt.

Og 350 W trenger ikke låte høyt, her hjemme trekker mitt stereoanlegg ca 1.5kW, men lav virkningsgrad pga. rør-teknologi og tungdrevne høyttalere på ca 85 dB.  Derfor jeg spurte om noen visste om det var ICE power eller annen digital forsterkning, da er jo virkningsgraden meget høy og en diff på 350W fra standard anlegget virker svært mye.

I alle fall så vil både stereo og frontlykter bety minimalt for distanse,  men noen kilometer etter å ha kjørt etpar timer og 10-15 mil kan det nok utgjøre.

Ole

LMOR

Jeg har 600w i dag i bilen (BMW), og ikke noe annet batteri til å lade 12v batteriet, så det er nok "nesten" så enkelt :-)

Jeg har ikke enda opplevd selv etter 10t kjøring, at bilen er tømt for batteri, og jeg har MYE annet som trekker MYE mer strøm enn det jeg får i i3, dessverre...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

Slik jeg har forstått det, har fossile biler (også BMW) en slags dynamo som lader 12V batteriet når motoren er i gang. Kan det være forklaringen på at 12V batteriet aldri blir tomt?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

#35
Sitat fra: MortenH på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:28
Slik jeg har forstått det, har fossile biler (også BMW) en slags dynamo som lader 12V batteriet når motoren er i gang. Kan det være forklaringen på at 12V batteriet aldri blir tomt?

Ja, kanskje :-),.. selvfølgelig. Poenget er at det er ingen grunn til at det skal være et større problem på en elbil. El er 5-8 ganger mer effektivt enn å gjøre om bensin/diesel til el, og regenereringen i i3 gir litt mer energi enn en dynamo i en vanlig bil. Mange vet ikke at det står et normalt 12v batteri i i3, og så langt har jeg ikke sett noe sted at i3 ikke lader 12v batteriet med en vanlig dynamo type teknologi. Men utgangspunktet var om HK stereoen var et problem i forhold til vanlig stereo. Det første som ryker hvis vi skal spare strøm, er varme i setet og varme i kabinen. Stereoen står lengre nede på listen. Og hvis det hadde vært slik at de hadde lagt inn en A-klasse forsterker, så ville den ha produsert mye varme, og med varmepumpen i tillegg, så ville den varmen ha blitt brukt, slik at totalforbruket netto ikke hadde vært 350w.

(en typisk dynamo leverer ca 1 500wh, mens regenereringen i i3 kan levere opp til 70 000wh)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

lillemarius

#36
En lydanlegg med stor effekt (høy Watt) har det av av to grunner: kunne spille høyt og kunne spille rent. Jeg vil anta at det vanlige anlegget kan spille høyt nok for de fleste(?) Men med 350W har HK-anlegget kapasitet til å ta alle topper i musikken mer uanstrengt og anlegget spiller dermed renere. Det største anlegget bruker nok litt mer energi, men jeg vil anta at forskjellen i energiforbruk er svært liten i praktisk bruk på de to anleggene. Jeg kan ikke tenke meg at det er en Klasse-A forsterker som er brukt. Denne kjører med full effekt fra strømforsyningen hele tiden slik at den med minst mulig forsinkelse kan gi strøm til raske skifter i musikken (transienter). Et slikt anlegg ville brukt 350W (ca) kontinuerlig, men et vanlig anlegg arbeider med mindre gjennomsnittlig effekt. Så vidt jeg vet er det forskjellige høyttalere på de to anleggene. Virkningsgraden (følsomheten) til disse har også innflytelse på energiforbruk. Det er godt mulig at de dyreste er best på dette området, men samtidig er det flere høyttalere som skal drives. Ellers spiller det ingen rolle hvilket batteri energien hentes fra. Til slutt er det hovedbatteriet som må fylle opp behovet uansett.

Jalla

Selvsagt er det ingen A-klasse forsterker som brukes. Det er digital Class-D forsterker.

HK anleggene for BMW, og dermed også i3 kan leses om her.

http://www.bmw.harmankardon.com/en/vehicles/BMW-i3/

bromm

#38
Nå må dere lese dere opp litt - i3 har ikke noe "vanlig" batteri for slikt. Den har et mindre buffer-batteri for 12V systemene, ja - men det har i praksis mye større kapasitet enn et vanlig "bilbatteri", fordi det vedlikeholdes av energi fra den store pakken. Total kapasitet som kan brukes er vanskelig å anslå (sannsynligvis både dynamisk og situasjonsbetinget), men den ligger innbakt som en del av den reserverte kapasiteten av 22 kWh-pakken. Det er som kjent bare 18,8 kWh som er nyttbar til fremdrift, og de 3,2 kWh resterende skal både passe på slack i forhold til overladning/utladning, og samtidig gir det altså muligheter for "uendelig" mengde av 12V (sett i forhold til et normalt batteri som ligger på ca. 0,6 kWh på 55Ah). Brilliant løsning også her ;) Les gjerne mer på: https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html;jsessionid=8RzGS2bPjp3qK8vk5yzGr6c15WQFQLQFXGv2vDV5G8l41tvPz4VP!-496950273?title=the-bmw-i3&outputChannelId=9&id=T0143611EN_US&left_menu_item=node__6728

Sitat: The power electronics responsible for the interaction between the battery and electric motor are also developed by the BMW Group. The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun. And the operation of battery charging systems is also integrated into the power electronics, which regulate charge outputs of between 3 kW and 50 kW, depending on the electricity source.

Så i praksis vil 12V-systemet ha veldige gode resurser, i normale omstendigheter - dvs. hvis ikke den store pakken nærmer seg full utladning. Men selvfølgelig bruker ekstra utstyr mer strøm, og jeg tipper at alt som kan legges til er så effektivt som mulig. Hifi-pakken er derfor helt sikkert ikke noe A-klasse greier, og 350W er uansett MAX-verdier (normal bruk vil ikke trekke mer enn 5-30W). LED-lys kan derimot gjøre like stor utslag (noen sier mellom 1-2% på rekkevidde), fordi lysene står på med konstant effekt hele tiden.
 

LMOR

#39
Bra innlegg de siste 3!, og A-klasse var en spøk. Ville bare poengtere at selv da er det ikke slik at energien ville gått til spille, fordi varmen kunne vært brukt. Det er det samme som en gammel lyspære i et rom som uansett skulle varmes opp.

Ellers er det som det blir påpekt "trøkket" og dybden i lyden du trenger watt til, og ikke til å spille høyere. Det var også poenget mitt. At du bruker ikke effekten slik at du totalt sett bruker signifikant mer. Og hvis denne teknologien er bygget for å spare 30% effekt, så kan det godt være at den faktisk bruker mindre strøm enn standard-anlegget i praktisk bruk.

Jeg irriterer meg bare over de som problematiserer det å kjøpe et godt anlegg.

Ellers er det en annen tråd der lyd-kvaliteten diskuteres.

Hvis det mot formodning skulle trekke mer, så er det ingen av oss som i dag vet 100% hvordan 12v batteriet lades (se nærmest (95%) sannheten over), og om det i det hele tatt går ut over rekkevidden. Samme med lyset, og en del andre til. Og skulle det gjøre det, så vil altså HIFI trekke maks 50w ekstra, koste oss ca 600 meter per full lading... Da velger jeg å gå hjem i stedet :-)

BTW så sparer LED ca 55w, og dermed betydelig mindre enn 1%, men nok til å kunne spille HØYT :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#40
Selvsagt er det ikke A klasse amp, det er digital forsterker, dette bekreftet også BMW selger til meg.   Og like selvsagt har en fossil bil dynamo for å lade 12V batteriet, jeg skjønner ikke helt at dette må diskuteres....derfor blir det aldri tømt før enten dynamo ryker, eller batteriet er sulfatert eller defekt på annen måte. (eller man glemmer lysene på etc.)

12V batteriet holdes vedlike energimessig av framdriftsbatteriet, så det gis ikke noe gratis her, det er altså ingen hjelp eller gratis strøm å få selv om lydanlegget er koblet til 12V batteriet og ikke direkte på framdriftsbatteri.  Dette henger sammen.

Men min konklusjon er likevel:  Det er få kilometer å tjene på å kutte HK anlegget,  det samme gjelder med LED vs halogen.   Jeg valgte likevel LED fordi jeg tror det er viktigere for 2. håndsverdien enn oppgradert anlegg, fordi det er sikrere enn halogen på veien,  fordi et sted er budsjett-grensen, og fordi jeg synes standard anlegget låt helt greit etter å ha testet det i dag.  Skal jeg høre HiFi blir det hjemme:-)

PS! Selger anslo diffen ikke til 50W, men til 200W på anleggene.  Husk at dette er nominell ut-effekt, og selv med virkningsgrad på over 80 vil diffen i strømtrekk være nærmere 300W.  Likevel lite kilometer å tape på dette, man skal kjøre i 4 timer før man mister 10 km.

Det er en flott bil med eller uten LED/HK anlegg i alle fall!

Mvh Ole

LMOR

Sitat fra: Olemann på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:05

PS! Selger anslo diffen ikke til 50W, men til 200W på anleggene. 

Mvh Ole

Du er heldig hvis du har en selger som har så dyp kunnskap om ekstrautstyr til BMW. Det har ikke jeg truffet enda, etter å ha snakket med BMW forhandlere mange steder i Norge og i utlandet. Den verste var Bavaria i Oslo der selgeren sa til meg da han tok feil av batteriet og elmotoren under bagasjerommet, etter ikke å ha kunnet svare på spørsmålene mine: Vi har det for travelt til å sette oss like godt inn i utstyret som kundene våre.....
(Godt at ingen andre av oss har travle jobber :-))

Vi er i hvert fall enig i at Det er en flott bil med eller uten LED/HK anlegg i alle fall!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jaxry

Sitat fra: Vind på lørdag 04. januar 2014, klokken 04:33
Sitat fra: jaxry på lørdag 04. januar 2014, klokken 02:47
Jeg ser for meg følgende konfigurasjon: basispris 249900, vinterhjul (427) 14200, comfort package advanced 19200, driving assistant plus 6800, parking assistant package 6800, metallic lakk 4600, sommerfelg (428) 5900, DAB+ 1500, connecteddrive services 2400, interiør loft 10300, hurtiglader 10900.

Dette utgjør 332500.

Vil jeg angre svært hvis jeg ikke legger til andre enkeltelementer? F.eks. navi pro 6100, LED frontlykter 4800, HK hifi 5500. Syns dere det er et alternativ å droppe metallic lakk for heller å få inn noe av det foregående?
Du får en kjempebil!  Du har valgt det viktigste (etter min mening) så det er smak og behag (og hvor mye man skal legge i). Tror jeg ville byttet led mot Metallic, og valgt standard sort om du er på makspris.

Jeg har nå vurdert på nytt, og funnet ut at driving assist ikke er veldig viktig (var mest interessert i aktiv cruise ned til 0). Dermed kan jeg droppe oppgradert interiør. Jeg satser heller derfor på LED frontlykter og HK anlegg. Da blir pris 323500 inkl. eng.avg. Dette er mer spiselig ift egentlig budsjett på ca 300, samt at jeg tror bilen blir interessant ift senere salg. Da blir tillegg hurtiglader, DAB+, comfort advanced, connecteddrive services, metallic, LED frontlykter, park assist og HK anlegg. Hva tror dere?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

pberg

Jeg endte opp med dette ekstrautstyret:
Ekstrautstyr

Mobility kit 2VC
Alarm 302
Gulvmatter i velour 423
Ekstra koppholder 442
Hurtiglading DC
Hurtiglading AC
Navigasjonssystem Professional 609
DAB+ radio 654
BMW Apps
Comfort Advanced Pakke 7GA
Multifunksjonstaster pa rattet 249
Aut. avblendbare utvendige speil inkl. el. innklaffbare sidespeil 430
Midtarmlene foran 473
Oppbevaringspakke 493
Regnsensor 521
Klimaautomatikk 534
Dynamisk cruise control 544
LED frontlykter 5A2
Norsk ladekabel BLZ
Chassisnummer i frontrute SSM
19" BMW i vinterhjul Turbineike 428 ZVT

Da ble det 304k
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

janni

Det er greitt med fancy felger på sommerhjulene, men jeg ville valgt de billigste felgene på vinterhjulene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA