Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen må på service etter stans langs veien, Tesla dekker ikke leiebil

Startet av FrodeW, lørdag 28. desember 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

oysteing

Da mitt 12v batteri var flatt, fikk jeg også beskjed om at Tesla ikke hadde noen avtale om leiebil, og det var ikke noe hun jeg snakket med kunne gjøre. Etter litt om og men viste det seg at hun jeg snakket med var fra NAF. Da jeg etterpå fikk tak i folk som faktisk var Tesla-ansatt, sa de bare at "Dette ikke var bra, det er ikke slik det skal være" osv, da de ble konfrontert med dette. NAF fikk liv i bilen på et vis, så var jo hjulpet, men Tesla logget inn og feilsøkte på de feilmeldinger som lå inne, og resatte også kodene som lå der, så det er fullt mulig. Det var en kar i Norge som sørget for.

Det høres ut som det er litt forskjellig behandling alt etter som hvem man snakker med. NAF har tydeligvis ikke fått noen beskjed om leiebilavtale, men hvis man snakker direkte med Tesla, så pleier det ordne seg.

FrodeW

Da fikk jeg telefon fra Tesla ca 8:30 idag, de er på leiebilsøk as we speak og kunne opplyse om at det var NAF jeg hadde pratet med igår kveld.

Han jeg snakket med idag hadde også fått bilen online i systemet, dvs at bilen sendte statusmeldinger men feilkoder.

Så vi får se hvordan det går til mandagen da bilen kommer fra NAF i hønefoss

Litt bedre opplevelse av tesla nå

Muffinman

Sitat fra: laumb på lørdag 28. desember 2013, klokken 09:11
2. Norsk lov sier noe om "uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren".
Hvis man har kjøpt bilen som privatperson er det forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen.

Sitat§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Med tanke på lånegjenstand veies altså ulempen forbruker blir påført ved å være avskåret fra å å bruke gjenstanden mot ulempe og kostnad selger påføres ved å stille lånegjenstand til rådighet. Merk at man må se setningen om "mer enn en uke" opp mot første setning i paragrafen - å være avskåret fra å kunne bruke bilen sin vil sannsynligvis påføre kostnad allerede fra dag en. Selger er dermed pliktig å dekke disse kostnadene.

Å stille låne/leiebil til rådighet vil sannsynligvis være enklest for alle parter - da vil kravene i lovverket oppfylles, og selger kan i tillegg smykke seg med en aldri så liten fjær i hatten mtp service.

laumb


Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:20
Sitat fra: laumb på lørdag 28. desember 2013, klokken 09:11
2. Norsk lov sier noe om "uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren".
Hvis man har kjøpt bilen som privatperson er det forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen.

Jeg vet det - lot bare være å nevne forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven da jeg ikke hadde kilden for hånden på mobil. ;)


Uansett - ingen tvil om at Tesla skal dekke alternativ transport. NAF derimot... Meh... Ikke de man har handlet av. :)

TS fikk jo uansett ordnet opp i det så fort det ble klart at han snakket med NAF og ikke Tesla. :)

takktakk

Sitat fra: Tai på lørdag 28. desember 2013, klokken 01:03
Etter alle historiene her inne og hvor flinke Tesla er på Lånebil synes jeg dette høres rart ut. Skal forsikringen ut med leiebil når det er feil på en bil som fremdeles er godt innenfor garantiperioden?!?

Tai

Ja. Det kommer heller ingen lånebil om det ryker en Volvo eller Audi. Dette ligger i forsikringen.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

oysteing

Nei, forsikringen dekker ikke nødvendigvis dette, som det er sagt før her. Hvis man har dekning for leiebil i forsikringen, kan det hende man får leiebil, men da ryker man vel  på en egenandel for veihjelp og.

Det er leverandøren som stiller med leiebil, det har det vært hver gang jeg har hatt garantitrøbbel med nye biler.

Problemet her er at Tesla har en avtale med NAF, som når du ringer utgir seg for å være Tesla, mens de ikke har fått noen beskjed om å tilby leiebil. Har man trøbbel med bilen, må man altså ikke ringe veihjelpstelefonen, men bruke andre kanaler for å få kontakt med faktiske Tesla-folk.

Gæsjan

Fikk lånebil av BMW i 3 virkedager da min 6 måneder gamle BMW stoppet langs veien ifjor. Det var det jeg hadde krav på. Kunne sikkert mast på selger som hadde gitt meg en demobil eller noe, men hadde annen bil å kjøre til det ble fikset så stresset ikke med det. Synes det var for dårlig da og synes det er for dårlig om ikke Tesla stiller med lånebil når alle TMSene er så nye som de er.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Spinner

Sitat fra: FrodeW på lørdag 28. desember 2013, klokken 00:38
Etter masse feilmeldinger ville ikke bilen kjøre lenger, ringte Tesla for å bestille bergningsbil, fikk da beskjed om at de ikke dekker leiebil!
Hva skjedde forresten? Kom det opp feilmeldinger i fart og bilen stoppet? Eller var det feilmeldinger på skjermen når du kom til bilen? Forsøkte du å "resette" skjermene?

Høgis

Ringte Tesla vedr. ladeproblemet rett før jul. Snakket med en hyggelig dame som holdt til på Skøyen. Hun sa at de kunne ta den inn på "dropp inn time" og at de måtte ha den et par dager. Fikk tilbud om lånebil med en gang. Låne-bilen ble en Hundai I 40 med automat. Samme kveld kl 21.40 fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig og jeg kunne hente den når som helst i åpningstiden dagen etter. Ingen tvil om at folket på Tesla virkelig står på og jeg var veldig fornøyd med servicen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

staleand

Huff og huff. Håper det løser seg for deg. Mon tro om dette er relatert til 12v batteriet? Kjenner jeg blir skikkelig nervøs mtp. jeg og samboeren min skal dele på en model s og ha denne som eneste bil. Virker som om så og si ALLE får problemer mer eller mindre... :/ Tenker også at alle disse problemene må koste tesla vanvittig mye i arbeidspenger og spise av marginen på bilene?

Vel vel, får virkelig håpe de har fått kvaliteten opp to-tre hakk innen februar/mars (da får jeg forhåpentligvis min).
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

FrodeW

For de som lurer på hva som skjedde så kom det masse feilmeldinger, når jeg satt bilen fra D til P så nektet bilen skifte av gir etterpå, forsøkte reset av begge skjermene, trykke på bremsepedal og skru av bilen fra touchpanel... noe feil med en styreenhet sanysnligvis, Tesla fortalte at de så CANbus feilmeldinger idag når bilen sto på Viking.

Når det gjelder leiebilforsikring via forsikringsselskapets superforsikring som jeg har via Storebrand, så var definitivt ikke dette dekket, grunnen er at de kun dekker leiebil ved plutselig stans hvis dette IKKE dekkes via produsentens garantier... så jeg kommer til å si opp superforskringen... heller kjøre standard kasko forsikring med leiebil ved skade.

Dette skyldes heller ikke 12v batteriet da jeg hadde 13.3v hele tiden (voltmeter i 12v uttaket i midtkonsollen) satt vel to timer i bilen å prøvde diverse med varme og full underholdning på i bilen.



Gjermund

Sitat fra: staleand på lørdag 28. desember 2013, klokken 19:03
Huff og huff. Håper det løser seg for deg. Mon tro om dette er relatert til 12v batteriet? Kjenner jeg blir skikkelig nervøs mtp. jeg og samboeren min skal dele på en model s og ha denne som eneste bil. Virker som om så og si ALLE får problemer mer eller mindre... :/ Tenker også at alle disse problemene må koste tesla vanvittig mye i arbeidspenger og spise av marginen på bilene?

Vel vel, får virkelig håpe de har fått kvaliteten opp to-tre hakk innen februar/mars (da får jeg forhåpentligvis min).

Alle har ikke problemer, men det er vel ikke så mange tråder om oss som ikke har problemer.

Teslanewbie

Huff... Dette er nesten en dealbreaker for meg etter å ha lest denne tråd.. Hvor mye problem er det med bilene ? Jeg har ikke tid til å ha bilen stendig på service .. Virker som om bilen er en beta versjon som testes på eksisterende kunder. Hvis de i tillegg ikke dekker leiebil under driftsstanser da blir jeg oppgitt.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA