Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solidaritet og kollisjonssikker bil

Startet av janhelge, søndag 07. september 2008, klokken 21:40

« forrige - neste »

janhelge

Ofte hører man at "småbiler er så farlige dersom man kolliderer med dem" – Dette er jo egentlig å snu det hele på hodet. Det er STORE biler det er så farlig å kollidere med – for de andre. I en kollisjon er det lover som gjelder, spesielt loven om massefartens bevarelse.  Jo mindre massefart du/din bil har i forhold til de kolliderende bilenes summerte massefart, desto større akselreaksjon (retardasjon) opplever du og favorittkroppen(e) din(e).

I bunn og grunn er det lite solidarisk å kjøre stor bil fordi man vil sikre seg ved en eventuell kollisjon, og dette synes jeg vi burde bli flinkere på å fremheve i debatten om kollisjonssikre biler. Dette vil jo i prinsippet ikke stanse. Neste gang folk snakker om kollisjonssikre biler, , kan det være greit å ta det helt ut og foreslå noe ala dette http://www.bamses.net/bamses_bilder/firma/maskinerna/dumper1.JPG Hvordan skal man kunne lage fornuftige biler når folk etterspør stadig større masse pga "kollisjonssikring". Det tar jo aldri slutt!  Kunne noen være så snille å hjelpe politikerne til å skjønne dette...

Først Th!nk, men nå iMiev.

cra

Godt poeng. Det blir jo et slags rustningskappløp der man hele tiden skal overgå hverandre.

Jeg merker selv at dette er et vanlig argument som blir brukt mot elbiler. Jeg vet ikke hvorfor enkelte har så mye mot bilene våre, men det kan virke som om de er livredde for å bli pålagt å kjøre en slik selv. Og kanskje hadde det vært nettopp den riktige medisinen. . . .
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Meget gode poeng !

En annen ting er også dette skriket etter stadig flere sikringsordninger som igjen
fører til en "tryggere" ferdsel og stadig flere som bryter trygghetsmarginene og
derav igjen øker behovet for ennå mere sikringstiltak...

Hva med å få politikerne til å forstå, og ikke minst trafikantene, at det er vår egen
holdning og hvordan vi oppfører oss når vi ferdes med våre motoriserte doninger
som er den største trusselen mot all form for ferdsel i trafikken. 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Rio

For det første så vurderes sikkerheten i biler vha en kollisjon mot en "fjellvegg", og ikke mot andre biler. Hvorvidt en bil går på strøm, bensin eller diesel bør faktisk ikke ha noen innflytelse for hvilket sikkerhetsnivå som er nødvendig/påkrevd.

For det andre, løsningen til "elbiler er ikke like sikre som andre biler" er faktisk enten å demonstrere at de er like sikre i en realistisk ulykke, eller sørge for at de er like sikre som andre biler. Igjen, jeg ser ingen som helst grunn til at elbiler skal holde en lavere trygghetsstandard.

Man argumenterer med at "førere av elbiler kjører mer defensivt". Det er kanskje sant så lenge elbiler er for de av oss som er spesielt interesserte, men poenget må jo være at alle skal kunne bruke elbiler. Ergo må de være like sikre som andre biler.

Sikkerheten skal være i høysetet, og det er ingen som helst grunn til at elbiler ikke skal være minst like sikre som andre biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

"Sikre" elbiler kommer om kort tid.

Husk at det vi kjører rundt i er biler konstruert for snart 20 år siden. ( F.eks AX'en min som solgte bra som fossilversjon allerede i 1987) Saxo og P106 er egentlig bare variasjoner av samme tema.

Berlingo og Partner er nyere, og også sikrere.

Når f.eks Smart kommer vil vi nærmest kunne dra et tilsynelatende uskadd lik ut av bilen etter møte med naboens Q7. Bilen er blitt omtrent så sikker som det er mulig, men det er tross alt grenser for hvor raskt et menneske tåler å deakslerere, og med begrensete deformasjonsoner vil tilslutt G kreftene ta knekken på passasjerene.. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

En ting er jo hvor sikker bilen er for de som sitter i bilen, og Smart har jo demonstrert at det ikke er størrelsen det komme an på. Da de uavhengige testene ble startet var det jo nesten ingen 5 stjernes biler, nå får nesten alle den karakteren, og kravene settes høyere, og det er jo bra.

Denne strengen gikk vell heller på total sikkerhet i trafikken.

Poenget i første innlegget her var solidaritet med de øvrige som ferdes i trafikken, og at det blir sikrere for alle om alle biler var små, lette og hadde begrensede resurser.  I-motsetning til egoisten som vil ha en stor og tung bil slik at en selv sitter trygt om en skulle treffe en småbil, eller en mykere trafikant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#6
Trist at vegvesenet ikk viser mer solidaritet og bygger flere veiskiller til å hindre front mot front kollisjoner.

Elbiler er bedre egnet til montering av automatisk bremsing hvis avstanden til bilen foran blir for lite. Kraftig motorbremsing bør kunne kobles inn automatisk hvis farten er over en viss grense. Om vi vil få fire hjuls drift i elbiler kan dette være like effektiv som friksjonsbremser.
Jeg regner med at nyere biler vil ha kraftigere motorer og derfor kraftigere motorbremsing hvis BMSen tillatter det.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA