Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags kontakt er dette?

Startet av Cobos, torsdag 26. desember 2013, klokken 18:06

« forrige - neste »

Cobos

På jobben har vi solide blå kontakter med 4 pinner som brukes til å koble til scenelys (altså lysrigger med lyskastere). Jeg hadde håpet at blått adapter kunne brukes med disse slik at jeg kunne få til litt hurtiglading, men ser jo at det blå adapteret har bare 3 pinner. Finnes det en overgang og hva heter denne 4 pins kontakten?


Cobos

EDIT: Vedlagt bilde av kontakten.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Trøndertesla

3 fas - så vidt jeg vet... 3 pinner = 1 fas.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Cobos

Ja den blå overgangen fra Tesla er naturligvis enfase, og innser at jeg antagelig ikke får brukt den sammen med denne 4-pins pluggen vist ovenfor.
Rødt adapter kan jeg alltids skaffe fra Tesla (etterhvert), men jeg er mer nysgjerrig på evt overgang. Hva kan det lages overgang til?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

#3
Bruk han 32A 230v trefas og koble to av faselederene til hun enfas 32A. Da har du overgangen du trenger. Jord kobles til jord på begge sider. Minst 4 kvadrat kabel, helst 6. Da får du ladet med 32A enfas. Husk at dette er noe du egentlig ikke har lov til å gjøre selv, og konsekvensen av dårlig arbeid kan bli stor.

EDIT: Sjekk sikringsskapet. Det er ikke sikkert at det står 32A sikring selv om stikket er godkjent for denne strømmen.

JohanH

Bruker en slik adapter i min garasje nå, fungerer utmerket. Min inngikk i adaptersettet laget av jkirkebo, god kvalitet. Han lager sikkert en på bestilling til deg :) Jeg trekker 32A uten problem, men har satt den ned til 20A da jeg stort sett har god tid å lade.

Cobos

Jeg ser at rett ved siden av kontakten sitter det en klump med en sikring på, den står det JVM16-63, C32, 400V antar det betyr at det er 400V 3 fase kontakt men er det 63A eller 32A kurs da?
Ja få jkirkebo til å lage en overgang høres VELDIG mye lurere ut enn å rote rundt med 3 fase overganger selv. Jeg kan koble opp lamper med sukkerbiter, men 400V og 3 fase holder jeg meg viselig unna :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

400v kontakter skal være røde, ikke blå. Det kan være sertifiseringen på sikringen som er inntil 400v. Ville uansett målt.

EDIT: Bildet viser vel en han? Hvis den er spenningsførende har det vært hobbyelektriker på ferde...

Høgis

Sitat fra: Cobos på torsdag 26. desember 2013, klokken 18:18
Ja den blå overgangen fra Tesla er naturligvis enfase, og innser at jeg antagelig ikke får brukt den sammen med denne 4-pins pluggen vist ovenfor.
Rødt adapter kan jeg alltids skaffe fra Tesla (etterhvert), men jeg er mer nysgjerrig på evt overgang. Hva kan det lages overgang til?

Cobos

Kjøpte også settet fra jkirkebo. Dette løser lading fra mange varianter av kontakter, men må nok vente til blått og rødt adapter kommer fra Tesla med å få tatt det i bruk.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.msg104241.html#msg104241
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Cobos

Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. desember 2013, klokken 19:00
400v kontakter skal være røde, ikke blå. Det kan være sertifiseringen på sikringen som er inntil 400v. Ville uansett målt.

EDIT: Bildet viser vel en han? Hvis den er spenningsførende har det vært hobbyelektriker på ferde...
Det sitter en 4 pins stikk i veggen som er rundt 2cm større i diameter enn den jeg har bilder av. Derfra går det en skjøteledning på kanskje 1m som inkluderer den sikringsboksen. Videre derfra går det inn i lysbordet såvidt jeg har sett. Jeg tok vel bildet i siste del av den skjøteledningen såvidt jeg husker. Er det da fortsatt en hobbyelektriker?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Hvis det sitter han på begge ender av skjøteledningen er det neppe helt reglementert, nei. Farlig er det nok også - det er jo ingenting som beskytter fra å komme i kontakt med pinnene. Det er en grunn til at hun` ene som sitter på veggen er utformet slik at man ikke kan komme i kontakt med spenningsførende deler, for å si det sånn.

Cobos

Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. desember 2013, klokken 19:37
Hvis det sitter han på begge ender av skjøteledningen er det neppe helt reglementert, nei. Farlig er det nok også - det er jo ingenting som beskytter fra å komme i kontakt med pinnene. Det er en grunn til at hun` ene som sitter på veggen er utformet slik at man ikke kan komme i kontakt med spenningsførende deler, for å si det sånn.
Nå ble jeg nysgjerrig, så gikk ned og sjekket. Det er Hun i veggen og den skjøteledningen er hun til han. Så kontakten jeg har bilde av er den som sitter i strømfordeler boksen til selve lysriggen, altså der man plugger lyskasterne og dermed når jeg sitter med den i hånda er den ikke koblet til strømnettet. Såpass tilstede er jeg at jeg ikke fikler med kontakter med strøm (vel normalt ihvertfall). Men jeg har fortsatt ikke fått vite hva en slik kontakt faktisk heter. Er det noe som vet det og kan vise meg et bilde av denne?

La forresten merke til at den større utgaven som satt i veggkontakten har 4 store solide pinner fordelt som 4 øyne på en terning, med en liten veldig kort pinne i midten. Tipper den holder ting på plass?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA