Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Coachen, mandag 23. desember 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

Zuexi



Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 15. november 2016, klokken 18:53
10' for ny kurs med B-vern er billig....

Med tanke på hva delene koster, synes jeg det er helt jævlig dyrt... (mindre det krever masse borring og arbeid)
Synes med en gang man nevner ordet elbil for en trikker så er det prisen.

Jeg har p-plass rett ved siden av strømskapet, så ny kurs skal gjennom måler og ut på vegg, alt fra 3 -  8 meter avhengig av hvor ladeboks skal plasseres. Kom ikke her og si at det er koster ca. 7000 i arbeidstimer...
Nå vurderer jeg å bare få lagt opp kurs til CEE kontakt istedenfor.

Er det noen ulemper med å koble ladeboks via en slik kontakt?

jan.lrsn

Et type B vern er foreløpig forholdsvis dyrt i innkjøp, så 10 000 hørtes ikke urimelig dyrt ut!

Følg produsentens anvisning, men jeg vil anta at den sier fast tilkobling!

Zuexi

Sitat fra: jan.lrsn på onsdag 16. november 2016, klokken 00:17
Et type B vern er foreløpig forholdsvis dyrt i innkjøp, så 10 000 hørtes ikke urimelig dyrt ut!

Følg produsentens anvisning, men jeg vil anta at den sier fast tilkobling!
B-vern var tidligere veldig dyrt. Synes ikke det nå lenger. koster fra ca. 1500 kr. Kjøper du B-vern i ladeboksen, koster det en drøy 1000-lapp mer.
Da sitter du igjen med en sikring og kabelen som trikker'n skal legge opp, forbruksmateriell og selve tilkoblingen.

jan.lrsn

Sitat fra: Zuexi på onsdag 16. november 2016, klokken 07:32
Sitat fra: jan.lrsn på onsdag 16. november 2016, klokken 00:17
Et type B vern er foreløpig forholdsvis dyrt i innkjøp, så 10 000 hørtes ikke urimelig dyrt ut!

Følg produsentens anvisning, men jeg vil anta at den sier fast tilkobling!

B-vern var tidligere veldig dyrt. Synes ikke det nå lenger. koster fra ca. 1500 kr. Kjøper du B-vern i ladeboksen, koster det en drøy 1000-lapp mer.
Da sitter du igjen med en sikring og kabelen som trikker'n skal legge opp, forbruksmateriell og selve tilkoblingen.

Det var veldig mye rimeligere enn hva jeg kjøper de for! Har du elnr?



jan.lrsn

Jeg er ikke kjempefan av Chint, men til en tredjedel av prisen i forhold til Eaton og SE, så vil jeg absolutt vurdere å kjøpe dette istedet!

lr-80

#622
"Hei
Kr 15000 med 32A kurs og scame ladestasjon med b vern. Det er 5 års garanti på ladestasjonen.
Uten b vern koster 32 kurs(en fas) kr 7900 med cee stikk."

Dette høres vel greit ut? Denne ladestasjonen er justerbar slik at 32A kan brukes når det virkelig trengs, og vi begrenser øvrig bruk de gangene. Bare kurs og ladestasjon med B-vern og CEE-stikk blir ikke billigere enn totalpakka med 5 års garanti (men da får jeg kanskje med kabel?). Takknemlig for innspill på pris og løsning.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

John Doe

Har opplevd problemer med å lade min i3 i veggladeren på jobb, alle andre ser ut til å lade fint, men min bil løser ut sikringen når jeg lader med den blå kabelen (type2???)..

Veggladeren er merket med 7kw og har to kurser og mulighet for to ladeuttak.
Kursen som forskyner veggladeren er bare på 16A.

Jeg har funnet innstilling i bilen for Charge rate og satt den til minimum, men sikringen løser ut allikevel.

Noen forslag til hvorfor dette skjer?
BMW I3 60Ah
NineBot One e+

AyuCon

Hadde en kort periode hvor min i3 prøvde å trekke 32A fra 16A stasjon ( sikret med 20A)
Fikk ladet med "redusert" hvor den trakk ca 20A uten at den tok sikringen, usikker på hva som gjorde at dette var et problem og hvorfor det løste seg selv etter en periode.

hemi

Sitat fra: John Doe på onsdag 22. mars 2017, klokken 14:39
Har opplevd problemer med å lade min i3 i veggladeren på jobb, alle andre ser ut til å lade fint, men min bil løser ut sikringen når jeg lader med den blå kabelen (type2???)..

Veggladeren er merket med 7kw og har to kurser og mulighet for to ladeuttak.
Kursen som forskyner veggladeren er bare på 16A.

Jeg har funnet innstilling i bilen for Charge rate og satt den til minimum, men sikringen løser ut allikevel.

Noen forslag til hvorfor dette skjer?

Noen har gjort en feil når de satte opp ladern, og glemt å sette dip/jumpere inni ladern til 16A, så den presenterer seg som 32A, ladern på jobben min  har samme feil, elektrikerne skjønner stortsett ikke "avanserte" ting.

gå i softwaren på bilen og still ned til "redusert" på AC lading

grnnen til at sikringen ikke går på de andre, er at det trolig er e-golf, eup osv, biler med 16A ladere, de trekker aldri mer enn 16A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA