Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Kjetilmik

Jeg monterte nettopp lys i en oktober 70D.
Måtte leite endel etter kabelen på fører siden.
Klarte ikke å finne den via den lille luken.

Jeg dro ut teppe litt, fant den ca 10-15 cm ned og bak for ladekontakten.

Se og føl deg frem etter en sort korrugert kabel (heter det det?) ledningen satt tapet til denne med hvit tape.

Kan kanskje være lurt å demontere deksler på samme måte som høyresiden.

lunitiks

Jeg fant heller ikke ledningen på førersiden bare ved å åpne teppeluka bak ladeporten.


Måtte av med listverk, slik at jeg fikk skjøvet teppet fram. Litt tungt men det gikk.


Sjekk bildemontasjen på DIY-innlegget mitt her (klikk på bildene for å blåse de litt opp i størrelse):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.msg429925.html#msg429925
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

frosken

Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:51
Original er 0.2W, oppgradert er 0.8W og gir ganske greit lys der fremme,  de er og fine til å ha under dører men som forbrønn lys synes jeg de er for kalde.

Da liker jeg varmhvite som er mye penere (har både varm og kald fra 1-4W, 1W er passe), men her er jo smaken som baken.
Sier du at du har interiørlys som passer i fotbrønnene som matcher det varme interiørlyset i taket på nyere Teslaer? Jeg kjøpte pakka med kraftigere lys fra Abstract Ocean. De lyser godt, men er en del kaldere enn lyset i taket. Ser litt rart ut.

sigurdi

Sitat fra: frosken på søndag 31. januar 2016, klokken 18:24
Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:51
Original er 0.2W, oppgradert er 0.8W og gir ganske greit lys der fremme,  de er og fine til å ha under dører men som forbrønn lys synes jeg de er for kalde.

Da liker jeg varmhvite som er mye penere (har både varm og kald fra 1-4W, 1W er passe), men her er jo smaken som baken.
Sier du at du har interiørlys som passer i fotbrønnene som matcher det varme interiørlyset i taket på nyere Teslaer? Jeg kjøpte pakka med kraftigere lys fra Abstract Ocean. De lyser godt, men er en del kaldere enn lyset i taket. Ser litt rart ut.
Dette er min mening:
Interiør lys = varm hvit for stemning
Trunk & Frunk = kald hvit for mest mulig lys utbytte siden dette er for fungsjon. 

Har endel beta sett ute på prøve og ser bra ut så langt, men får nok ikke tid til å lage monteirngs guide og bilder samt produsere opp litt volume før i mars.

Monterings tid er ca 1min for 2.rad og 15min for forbrønner til sjåfør og passasjer, er litt trangt å komme til kabel.
Men letter en å bytte til AO siden en må da ta ut de gamle. :-)

Men smaken er som baken og kan selvfølgelig lage i kald hvit også da fra litt over 1W til 4-5W som da lyser opp hele bilen. ;-)

Jeg bruker 30cm ledstriper med borrelås og tosidig tape, så lyset sprer seg bedre en spott effekten jeg synets man får med Abstract Ocean sin løsning.
Passer da også biler uten braketten bak, men jobber fremdeles med bedre løsning for montering med nextgen seter som har skinn trekt lengre bak en de eldre skinnsettene og stoff seter.

Jeg har og Abstract Ocean sine på vei inn til lager om noen ønsker dem isteden, prismessing vil nok prisen bli ganske like.

Jeg foretrekker Abstract under dørene og i Frunk på D biler, mens mine egne passer Trunk og fotbrønner.
Men jeg liker jo litt mer lys og ikke spotter har jeg faktisk kun i garasjen. (Synest AO sine blir litt spot som fotbrønn lys)

Noen av Beta testerene kan jo legg ut bilder om de har tid.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: lunitiks på søndag 31. januar 2016, klokken 10:22
Jeg fant heller ikke ledningen på førersiden bare ved å åpne teppeluka bak ladeporten.


Måtte av med listverk, slik at jeg fikk skjøvet teppet fram. Litt tungt men det gikk.


Sjekk bildemontasjen på DIY-innlegget mitt her (klikk på bildene for å blåse de litt opp i størrelse):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.msg429925.html#msg429925

Flott guide, men anbefaler ingen å ta av innlasting listen som ligger tvers over bak på Tesla.
Noen få biler er den grei å ta av, men på de fleste sitter denne svært godt fast og få den av og på uten å knekke et par låseplugger så har du mer flaks en dyktighet.

Er ikke bare jeg som har gjort den tabben og prøve å fjerne denne og de har opplevd samme problem og største problemet er at den ofte ikke blir så tight etterpå som den var før. 
Det går fint å ta ut teppet uten å ta av uten denne er fjernet når de to sidedekslene er av.

Her er montertings video som viser hvordan man fjerner side deksel, det er lik fremgangsmåte på begge sider.
Har du 2013 modell med hvite låseplugger så må du bruke ganske mye makt, blå og grønne plugge kommer ganske greit.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Thomas N

Jeg fant kabelen på sjåførsiden i dag :)
Nå gjenstår bare passasjersiden.

Ligger det kabler i dørene også? Tenker på stemningslyset.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

sigurdi

#306
Sitat fra: Thomas N på mandag 01. februar 2016, klokken 20:42
Jeg fant kabelen på sjåførsiden i dag :)
Nå gjenstår bare passasjersiden.

Ligger det kabler i dørene også? Tenker på stemningslyset.
Ja, i de bilene jeg har sjekket så er det kabler til leddlys under dårhåndtakene på innsiden.

Har også montert dette på biler uten interiør/lyspakke som test, men har ikke klart å oppdrive en tosidig tape som både holder i skyen brukt her og samtidig kan tas av igjen.
Lime de permanent på plass er ikke et løslig problem, men få en leddstripe som kan monteres og fjernes uten spor har desverre været vannskelig.

Skyen er smurt inn med noe som gjør at ikke engang 3M tosidig tape for skinn og tepper ikke biter.

Så om noen har funnet en tosidig tape som både biter på dørtrekkene til Tesla og som samtidig kan tas av igjen uten at hele trekket blir ødelagt blir jeg ekstremt glad for en PM.

Har X antall ruller med ulike 3M og scotch taper som ikke holer mer en dager før de løsner, eller som aldri går av.

Den ene strøm uttaket skrur seg på og av sammen med leddene i fortbrønner, steminigs lyset kan skrus av på ved å velge ambient på skjermen, så den vil da ikke fungere desverre siden den knappen mangler på biler uten utvidet interiør pakke. ;-(
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Har vurdert å ettermontere lys i dørene på D`en, men vil absolutt ikke ha dem på under kjøring. På P`en er de slått av via nevnte bryter på skjermen, men de er veldig kjekke når bilen settes i park og kupelysene er slått av (liker ikke å sitte på utstilling). Da er det faktisk nok lys til å se hva man gjør. Vurderte å koble på lys under dørene (original foran, ettermontert bak), men det ser ut som de foran kun lyser når døra åpnes. Og da er det ikke mye vits. Lysene under bakdørene slår seg på når bilen settes i park. Så litt i villrede på om det finnes noe i fordørene som blir strømførende i park uten at dørene må åpnes.

Blir vel å forske litt på det til våren. Da skal dørtrekkene uansett av ifm støydemping.

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. februar 2016, klokken 23:24
Blir vel å forske litt på det til våren. Da skal dørtrekkene uansett av ifm støydemping.

Du får berike forumet med et DIY-innlegg på dette. Interessant for mange regner jeg med
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Thomas N

Er det så enkelt som å bytte lyspære i Frunk for å få bedre lys der eller må no annet gjøres?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Muffinman


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på onsdag 03. februar 2016, klokken 05:19
Tullete pris  >:(

Ikke enig - dessuten får man rabatt.

Bruk rabattkode elbilforum14 (= 10% rabatt)
Skriv koden inn i rabattkodefeltet + enter så regnes ny pris ut automatisk ut
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thomas N

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 02. februar 2016, klokken 23:06
Det finnes lamper som passer rett på og gir bedre lys.

http://www.bilkomponenter.no/categories/tesla
Så en slik kan byttes med den som sitter i frunk på en 70D?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

F_P

Siden det er undertegnede som står bak de tullete prisene ;)

Minner om at 1 lampe koster ca. 200,- hos Tesla.

Forventer endelig inn disse forresten. Leveringstiden har vært altfor lang, men nå kommer de endelig om noen uker. Bestilt opp 400 lamper til oss og sigurdi så det holder forhåpentligvis en liten stund.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA