Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

sigurdi

Da fikk jeg endelig tid til å lage en test kabel og montere i Frunk.
Bilder av Frunk og Trunk ligger vedlagt.
Mulig jeg får tatt noen bilder mens der er lyst også, så en kan se hvordan kablene ble når de er montert.

Følgende er montert:
Frunk 2stk 30cm led striper (3000K - ganske likt original lysene), en helt bak i rommet og en på filten i utløpet.
Trunk 4stk 30cm led striper, to på hver side. En under "hattehylla" på hver side og en i hver brønn.

Desverre så har jeg ikke fått to leder kabel ennå, så demoen ble laget med singel 0,75 kabel som er alt for tykk.
Da ble splitten mitt på kabel og ikke i selve kontakten, siden det ikke er plass. :-)
(Ikke verdens peneste løsning)

Mangler og 3M tape, pga den som følger med led stripene er for dårlig, så de henger på plasten under hattehylla, og inne i frunk, går supert på stålet i brønnene og på filten i frunk.

Desverre så har jeg ikke fått tak i selve kontakt huset som går i kontakten i bilen, har selve kontaktene, så ble ikke verdens peneste løsning som dere ser på bildene.
Dersom noen alikevel har lyst på et sett, så tenkte jeg å lage noen når jeg er hjemme fra jobb, blir desverre etter 04.November.
Pris bør havne mellom 300-400 for både frunk og trunk ink frakt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Olatho

Fant ei luke på venstre side av bagasjerommet. Er det her kontaktene sitter?
Eneste sted jeg kunne finne noe som minner om tilgang til strøm baki der, men jeg har ikke lyspakka...


Muffinman

Dette er ladeporten...ikke forsøk å koble til noen lys der.

Aldri.

satheesh.net

Sitat fra: Olatho på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:00
Fant ei luke på venstre side av bagasjerommet. Er det her kontaktene sitter?
Eneste sted jeg kunne finne noe som minner om tilgang til strøm baki der, men jeg har ikke lyspakka...



Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:12
Dette er ladeporten...ikke forsøk å koble til noen lys der.

Aldri.

Second that. Never.

sigurdi

Skal ta litt mer bilder og forklare hvor en kobler til, men tiden går desverre alt for kjapt.
Har virket som halve forrige uke fløy avgårde he he he.
Må stikke på jobb før jeg har fått laget ferdig noe mer en test sett, der bruksverdin var bedre en looken for å si det slik. :-)
(Er noen deler som lar vente på seg, samt litt fintenking.)
Alfa settet, var ikke 100% fukt tett i overganger kabel-led lys, som er helt greit bak filt osv i Trunk, men letteste selvmontering i Frunk er bare under matta, og da er det greit med vanntett, vet jo aldr hva folk finner på å søle i Frunken he he he.
Og litt usikker om jeg skal lage permanente lengder med ledlys, eller plugger på hver led stripe.
Mer jobb å lage med plugger, men kan letter bytte ved annen farge eller om en ledstripe dør.
Har dere synspunkter?
Horten
Model X90D (18.03.17)

Olatho

Ser ut som det blir hjelp til montering av et tilsvarende sett på TOCN-treffet i Sarpsborg i helga, så jeg tror jeg satser på det. Ditt virker litt mer gjennomtenkt, med plugger i stedet for å koble seg rett til ledningene blant annet, men det er greit å ha litt veiledning her for å få det pent, tenker jeg.

sigurdi

De er selve skjøten med plugger i begge ender du ser på bildet, så plugg and play, men huset til delen som går inn i kontakten på biliden er ikke så lett å få tak i.
Splitten er på selve skjøtekabelen, og blir ikke slik i ferdig.
Får ikke 2x0.75 ledninger inn i hus som er for 1x0,25 kabel. ;-)
Så ingen modifisering på eksisterende anlegg.
Men fått du på TOCN på Søndag er det genialt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Olatho

Gravde litt mer baki der, og fant utskjæringer til originale lys. På venstre side er det ingenting annet enn ladeporten. På høyre side derimot er det en kabelbunt, det en av kablene er terminert i en plugg. Resten fortsetter videre.




petersv

Sitat fra: Olatho på onsdag 15. oktober 2014, klokken 08:47
Gravde litt mer baki der, og fant utskjæringer til originale lys. På venstre side er det ingenting annet enn ladeporten. På høyre side derimot er det en kabelbunt, det en av kablene er terminert i en plugg. Resten fortsetter videre.

Den svarte kontakten med rød/svart kabel er den som er til bagasjeromlys.

cra

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:12
Dette er ladeporten...ikke forsøk å koble til noen lys der.

Aldri.

Mener å huske at alt som har med høyspenning (lading/drift/over 12V) å gjøre i elbiler er oransje, slik at det skal være lett å identifisere. Hade kanskje vært snertent med lys og kupevarmer tilkoblet denne? (Ja, jeg tuller. Ikke rør det!)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

Skarpe farger er "høyspent" Orange ofte brukt.
Skal ikke køddes med
Og finne lys som takler DC spenning på 330-404v er vel ikke det letteste he he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

gss

Sitat fra: Olatho på onsdag 15. oktober 2014, klokken 08:47
Gravde litt mer baki der, og fant utskjæringer til originale lys. På venstre side er det ingenting annet enn ladeporten. På høyre side derimot er det en kabelbunt, det en av kablene er terminert i en plugg. Resten fortsetter videre.
Hvor på høyre side er dette? Og hvordan plukker man av "teppet" uten å ødelegge for mange klips? Jeg har prøvd såvidt, men synes det virker skjørere enn på andre biler jeg har plukket fra hverandre.

Olatho

Jeg hadde ingen problemer med å løsne teppet fra karmen rundt bagasjeromsdøra.
Det er også en liten firkantet utstempling i teppet bakerst, mot bakskjermen, der de originale lysene ville sittet. Denne kan du klare å få en finger eller to inn i, men jeg fikk ikke tak i kablene gjennom den. (Du må pirke litt for å løsne kanten av utskjæringen).

Men det var ingen klips så vid jeg så langs døra. Der var bare teppet pressa inn under gummi(plastik)lista.

Tai

Jeg har bestilt ledlys for lenge siden men vegret meg for å prøve meg på dette fordi jeg ikke har visst nok om hva som er hvor. Ser du tok bilde av høyre side olatho, det jeg fikk vite sist var at kontakten var på venstre side. Har hendvendt meg direkte til Tesla om hvor kontakten sitter uten å ha fått annet enn svada til svar.

Som deg har heller ikke jeg lyspakke og har irritert meg veldig over det latterlige lyset i trunken. Etter bildet du tok Olaho er jeg trygg nok til å prøve å montere lysene. Skal ta rikelig med bilder og få dokumentert dette en gang for alle!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

CFM

Sitat fra: Tai på mandag 10. november 2014, klokken 18:03
Jeg har bestilt ledlys for lenge siden men vegret meg for å prøve meg på dette fordi jeg ikke har visst nok om hva som er hvor. Ser du tok bilde av høyre side olatho, det jeg fikk vite sist var at kontakten var på venstre side. Har hendvendt meg direkte til Tesla om hvor kontakten sitter uten å ha fått annet enn svada til svar.

Som deg har heller ikke jeg lyspakke og har irritert meg veldig over det latterlige lyset i trunken. Etter bildet du tok Olaho er jeg trygg nok til å prøve å montere lysene. Skal ta rikelig med bilder og få dokumentert dette en gang for alle!

Jeg ser frem til dokumentasjonen din Tai! Har heller ikke lyspakka og har såvidt funnet en ledning som snur innenfor den fliken på høyre side der lystet sitter hos de som har. Men den sitter trolig stripset fast i en bue og jeg har ikke kjangs til å få dratt den ut uten å få løsnet på interiøret. Og Tesla vil ikke gi meg noen tips om hvordan løsne på noe uten å ødelegge ting. Tipper det er ledning på venstre side også men der har jeg ikke funnet noe ennå.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA