Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Postman pat

stemmer nok da, siden jeg ikke har sig, og mer relevant, ikke har lyspakka. hvor skal en ta strøm fra da da, siden jeg ikke vil mikke med luken og ledningsføring der?   pp
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Muffinman

Godt spørsmål. Jeg ville sjekket bak innredningen hvor de sekundære bagasjeromslysene er på biler med lyspakka. Kanskje kablingen ligger der på alle biler.

ELTesla

Sitat fra: Postman pat på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:26
stemmer nok da, siden jeg ikke har sig, og mer relevant, ikke har lyspakka. hvor skal en ta strøm fra da da, siden jeg ikke vil mikke med luken og ledningsføring der?   pp

Skriv gjerne her hvis du finner ut av dette.

MyTess


Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:00
Sitat fra: Postman pat på torsdag 02. januar 2014, klokken 00:15
ser at signature har 2 lampmer i selve bagasjerommet, men slike har ikke jeg.
Jeg har ikke sig, men har to lamper på hver side i bagasjerommet (i tillegg til den i selve luken). Har lyspakken.

Har du noe bilde Øyvind?


Sent from my iPad using Tapatalk

Postman pat

ja ja, jeg kjørte skikkelig "chicken" idag og forsket meg frem til en helt enestående enkel lysløsning til bagasjerommet, siden jeg ikke har lyspakka og ikke (enda) gidder å stå i kald garasje og demontere panelene for å finne ut om lyskablingen er i bakveggen i bagasjerommet.   man kjører til BILTEMA, kjôper 2x batteridrevne lyslyster LED med bevegelses sensor for  @ kr 64,90per stk  og vips så har man mirakler av lys.   kommer med 2 sidig tape for å limes under hattehyllestativet.  Add batteries first  and " LET there be light!"

skal legge ut bilder, men dette var over all  64,90 kroners  forventning. sensor går på ved bevegesle og vips er det månelyst.

skal nok gjøre det bedre til våren, men dette var en glimrende vinterlôsning  sålenge.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/Skapbelysning-PIR-44822/

tror nå det finnes ca 8 forskjellige løsninger dokumentert, men denne er 5 minutters "light versjonen" for oss utålmodige frysepinner som ikke har lyspakka eller tålamod.

vh og god helg. PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

valvolainen

....Dette lyset står på under gange da formoder jeg?
Nifty forøvrig! Ikke stort å se nedi der, selv ikke _med_ lyspakke.

Tuxedo

Høres veldig bra ut!  Men slår de seg på ved kjøring hvis det ligger noe greier/varer og flytter litt på seg i trunken?

Postman pat

sekker og bagasje som rør på seg ja, men sålenge hattehyllen er på forble det mørkt. sensoren er ikke  vid i sin rekkevidde, så jeg tror det skal gå bra.  rapport følger senere når full roadtesting er gjort. innsatsen på 2x 64,90 er til å leve med i tilfelle det forblir månelyst. +.  ikea har jo 10 packs paa AAA batterier for nesten itno!

fortsettelse fôlger senere.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Øyvind.h

Bra tips postman :)

Tips fra meg: kjøp deg noen sett med oppladbare aa/aaa så slipper du å kaste batterier hele tiden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Med stby-forbruket på 55% av 0,7 mA med lys på blir det nesten det samme om de er slått av eller på- er de på hele tiden holder nevnte Ikeabatterier med 1500mAh omtrent et år. Hvis lyset er bra er det nok den enkleste og rimeligste løsning :)

Muffinman

Litt enkel oppgradering av lys i kveld. En av fire ledstrips virket ikke - dårlig kontakt som ikke ble oppdaget før alt nesten var ferdig montert - så det ble en stripe foran og en i bagasjeluka. Det ble veldig mye bedre enn opprinnelig, og det går fin å klare seg uten de to i sidene på bagasjerommet. Kommer dog til å bestille og montere der også. Grei måte å koble på forresten, avisolerte ender inn i pluggen som for anledningen var tatt ut av orginallyset, deretter å plugge sammen igjen. Skikkelig kontakt og strekkavlastning. Se for øvrig bilder.

jog

Hvordan kom du til kablene, måtte du ta ned bakplata på bagasjerommet?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Muffinman

Bare å vippe ut den originale lampa med et skrujern. Må være litt bestemt.

Postman pat

road test av biltema lys nevnt tidligere i denne strengen.   MARVELOUS,!!!!

de batteridrevne lyslistene fra biltema tente ikke under kjøring , bare når det er mørkt ute eller i garasje, og kom på når hattehylle eller en hånd beveger seg i bagasjerommet.  husk å sette ekstra tosidig tape på den ene siden når du monterer , da får du en skråvinkel som sender lyset lenger og bedre.  husk og å sette sensoren ytterst mot bagasjerommet, da kommer den på med en gang. gjorde en av hver, så jeg merket forskjell, skal snu den ene.

for 2x64,90 kr er dette en kjempeløsning. delenummer og lenke til biltema.no lenger opp i denne strengen.

skal gjøre samme som muffinman for frunken, så takk for bilder.

Dagens nye prosjekt er hattehylllen som skal heves når bakdøra går opp.
noen uante deler er funnet frem og brukt. Dette har alle i heimen!!! følg med!
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Muffinman

Husk å brette ledstripsen rundt og bak når du monterer i frunken. Tror nok at den sitter bedre da. Du løsner plastdelen lyset sitter i ved å fjerne to splinter som er under pakningen foran og deretter løfte matta i forkant. Så tar du hånda i et søkk like ved lyset og drar opp. Da løsner hele shiten :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA