Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gassrespons og regen på i3

Startet av TorAtle, søndag 22. desember 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

LMOR

#45
Ja, det var feil begrep, mente å skrive at respons"feilen" på 50ms er inkludert.

Men det var antydet tidligere at det var stor forskjell på "responsen" under og over 30-40 km/t, og ord som ødeleggende ble brukt.

Det er tross alt viktigst for de fleste av oss, at det faktisk skjer noe, og du kommer deg frem, og ikke står og spinner. Hvis en for alvor mener at det er et problem at bilen venter i 50ms, for så å komme opp i 35km/t på 3 sekund, så var denne øvelsen ikke så interessant. Men jeg syntes det var nyttig å få noen tall på dette.

Noen har sikkert et kamera som kan ta 1000 bilder i sekundet, og som faktisk kan måle responsen, for så å sammenligne med en bil som har kortere respons, men som likevel kommer opp i 35km/t på 3 sekund, uten å kost mer en f.eks. 50% mer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Så til sikkert ett av de dummeste spørsmålene dere har fått:

- Kan jeg bruke regenerering ... til å lade i3'en med ... under slep? (hysj)  ???
(Forutsatt at den ikke er kjørt heeeelt tom)  :-\




Ingebrigt

#47
Ja, det kalles hybridbil :-)

Bilen vil nok bare tolke det som en lang nedoverbakke. Tviler på at det oppfordres til slikt i brukerhåndboken da.

i3_X5_116dA

Sitat fra: Ingebrigt på mandag 30. desember 2013, klokken 19:32
Tviler på at det oppfordres til slikt i brukerhåndboken da.

Ja, det var det jeg trodde ...  ;D

Apfelsaft

Overrasket over at folk virker uviten (og likegyldig) til pedalforsinkelse... Dette var noe jeg merket ganske fort egentlig. Har eid denne bilen i over et år nå.

Og det at pedal respons svir dekk? Det komme an på hvor langt inn du presser pedalen... Det svir mer dekk ved at du trykker inn pedalen og ingenting skjer, til kraften plutselig kommer som et burst 50-200 ms etterpå...

Det ER utvilsomt pedalforsinkelse i denne bilen. Så vidt jeg vet er dette grunnet 1) fastvare og 2) begrensning i inverter, men da at nr. 1 er hovedsynderen.

Det er en fordel med liten forsinkelse. Du har bedre kontroll. Du kan gjøre små justeringer iløpet av en liten tidsperiode. Isteden for at den lille justeringen du skulle gjøre ender opp med å bli feil... Det er vanskeligere å kontrollere.

Rask respons kan ofte bety at pga. at du får kjapp tilbakemelding så presser du ikke pedalen videre. Når du ikke får respons er det naturlig for mange å "be om mer".

Jeg tror mange her forveksler pedalforsinkelse med overgangen som BMW har programmert inn som gjør at kraften overføres med en gjevn økning.

Jeg merker fortsatt forsinkelse når alt av sikkerhetssystemer er slått av (TCS, ABS, ESP, regen etc.) i såkalt "roller mode". Fortsatt lett å drifte med. Men du lærer deg å kompensere for forsinkelser, som ikke burde være til stede i denne bilen. I normalmodus er det større forsinkelser, mye pga. overgangen fra regen-modus til drive-modus.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Robert Sund

Sitat fra: Apfelsaft på søndag 19. mars 2017, klokken 10:20
Overrasket over at folk virker uviten (og likegyldig) til pedalforsinkelse... Dette var noe jeg merket ganske fort egentlig. Har eid denne bilen i over et år nå.
Lunde kom med gode argumenter tidligere i denne tråden for hvorfor produsenter og mange brukere vil ha litt forsinkelse; jeg er ikke en av dem.


SitatOg det at pedal respons svir dekk? Det komme an på hvor langt inn du presser pedalen... Det svir mer dekk ved at du trykker inn pedalen og ingenting skjer, til kraften plutselig kommer som et burst 50-200 ms etterpå...
+1


SitatDet ER utvilsomt pedalforsinkelse i denne bilen. Så vidt jeg vet er dette grunnet 1) fastvare og 2) begrensning i inverter, men da at nr. 1 er hovedsynderen.
Ja det er nok fastvare (firmware)


SitatRask respons kan ofte bety at pga. at du får kjapp tilbakemelding så presser du ikke pedalen videre. Når du ikke får respons er det naturlig for mange å "be om mer".
Der jeg virkelig merker dette er på biler med treg bremserespons. Det er noe jeg virkelig hater. Det er så mye enklere å dosere bremser med biler som bremser jevnt fra man trykker på pedalen enn biler som triller mange meter før bremsene "går på". De fleste har kun prøvd biler med normal (manglende) respons og vil derfor aldri opplevd forskjellen.

Noen biler til og med "hjelper til" med å bremse kraftigere hvis de tror det er en nødsituasjon. Noen av de jeg kjørte på bane sammen med opplevde dette når det var vått og bilen de kjørte (Mercedes) nødbremset inn mot en sving med påfølgende ABS og derved dekk som glir mer på fukthinnen på veien og som derved igjen gir vesentlig lengre bremsestrekning. Eneste mulighet for å få gjenopprettet bremseeffekten var å slippe bremsen og så bremse mindre enn det som trigget denne funksjonen; en mindre erfaren sjofør og det hadde endt i grusfella på banen. Dette var fullstendig reproduserbart. På en vanlig bil (med ABS) vil man kunne lette bare akkurat nok til at dekkene slutter å skli og så har man fullt grep tilgjengelig igjen.

Samme effekt vil det være på vanlig vei, og jeg tror få har så god selvkontroll at de klarer å slippe bremsen hvis de har desperat behov for å bremse!

På snø og is var "hjelpen" like livsfarlig, men det har jeg ikke observert selv. På tørr asfalt var "hjelpen" unyttig og skrapet gummi av dekkene, men det hadde ingen merkbar effekt på bremsestrekningen.

Apfelsaft

#51
Sitat fra: Robert Sund på søndag 19. mars 2017, klokken 15:01
Lunde kom med gode argumenter tidligere i denne tråden for hvorfor produsenter og mange brukere vil ha litt forsinkelse; jeg er ikke en av dem.
Lunde nevner dette:
1. Tricky å kjøre (han refererer til THiNK); førte fort til hjulspinn for folk som ikke var vant med bilen:
- Dette handler mer om hvor mange "nyanser" du har i pedalen. Altså, hvor mange forskjellige posisjoner du har i mellom 0- og 100 %. Hvis bilen begynner å spinne for uvante sjåfører så 1) trykker de pedalen for hard og fort inn, 2) det er for få "nyanser" i kontrollgrensesnittet, altså for lite justeringspotentiale, 3) dårlig grep og kjøreegenskaper (ikke overraskende på disse bilene) eller 4) en kombinasjon av alle 3.

Han nevner også t de som lager biler skal kunne gå god for den uavhengig om det er eksperter eller en gammel, skjelven dame som skal håndtere den. Dette er jo sant, men det er her du legger inn flere moduser. Et bestemor-modus, et eco-modus, et komfort-modus og et sportsmodus. Ideelt sett skulle du kunne endre dette selv. Uansett så er det til alles fordel, inkludert bestemor, at du har god justerbarhet i pedalen! En bestemor, uansett hvor skjelven hun er vil ikke presse pedalen fort og dramatisk ned i bunn.

2. Akslinger, girkasse og/eller festeinnretninger kan ryke:
Dette er fortsatt ikke helt relevant. Ja, det stemmer at dette er en utfordring og BMW har faktisk justert i3s fastvare flere ganger fordi festeinnretningen knakk, spesielt i situasjoner (f.eks. over fartsdump) der bakhjulene mister grep, spinner opp og har et sinnsykt moment når den får grep igjen som fører til stor påkjenning.

Problemet med dette argumentet iht. respons er at i i3-en og mange andre biler begynner ikke en myk overgang med en gang, det er et opphold før det skjer noe. Jeg har opparbeidet muskelminne der jeg trykker inn pedalen før jeg vil at bilen skal gå frammover. Noe som er mindre sikkert fordi jeg planlegger frem i tid. På denne korte tiden kan det komme frem noe jeg ikke så, og det har skjedd. Jeg stoppet før jeg kom av gårde, men poenget er at du vil ha best mulig kontroll over bilen.

En myk overgang som begynner med en gang gjør ihvertfall at responsen er på plass. BMW i3 har både en myk overgang og en plagsom forsinkelse. Noe av dette er pga. den er i bremsemodus før du trykker pedalen inn et visst stykke. I roller mode (med regen deaktivert) er det også forsinkelse (som trolig er fastvare).


___
Et eksempel er Hyundai Ioniq. Denne har også en del forsinkelse. Det er en bråere overgang, noe som for mange vil føles som raskere respons. Bjørn Nyland nevnte forresten dette og at han ikke likte det. Problemet er at det ikke er dette som er problemet, men det omtales feilaktig som respons. Du har hovedsaklig en bråere overgang og mindre justeringsmuligheter, ikke bedre respons. Ioniq har lite justeringsspenn i tillegg til at hjulspinn og "torque steer" kommer veldig lett enten du skal ut på en vei fra fullstopp eller kjøre forbi en lastebil i en tunnel.

Bilen var heilt grei å kjøre, men hadde et veldig middelmådig konebilpreg over seg i kjøreegenskapene (skal sies at den ellers var godt utstyrt og komfortabel, alt i alt en god og fornuftig bil). Styringen var også helt uten feeling, veldig nummen og krevde mer oppmerksomhet og konsentrasjon. i3 på sin side har god feedback og styringen er veldig lett og forutsigbar, krever mindre energi/konsentrasjon å holde rundt en kurve. Mer komfortabel på langturer, noe jeg har mye erfaring med. Litt OT, men...

Jeg tror det handler mer om "vanlige folk bryr seg ikke" og derfor legger de ikke inn like mye arbeid i slike områder. Det gjør også ganske idiotiske kompromisser slik at bilen skal føles komfortabel og lettkjørt til å begynne med selv om etter litt erfaring dette ikke viser seg å stemme. Men det merker ikke folk, da de er vant med sin egen bil. De færreste prøver og analyserer biler som en interesse.



Sitat
[SPOILER]Der jeg virkelig merker dette er på biler med treg bremserespons. Det er noe jeg virkelig hater. Det er så mye enklere å dosere bremser med biler som bremser jevnt fra man trykker på pedalen enn biler som triller mange meter før bremsene "går på". De fleste har kun prøvd biler med normal (manglende) respons og vil derfor aldri opplevd forskjellen.

Noen biler til og med "hjelper til" med å bremse kraftigere hvis de tror det er en nødsituasjon. Noen av de jeg kjørte på bane sammen med opplevde dette når det var vått og bilen de kjørte (Mercedes) nødbremset inn mot en sving med påfølgende ABS og derved dekk som glir mer på fukthinnen på veien og som derved igjen gir vesentlig lengre bremsestrekning. Eneste mulighet for å få gjenopprettet bremseeffekten var å slippe bremsen og så bremse mindre enn det som trigget denne funksjonen; en mindre erfaren sjofør og det hadde endt i grusfella på banen. Dette var fullstendig reproduserbart. På en vanlig bil (med ABS) vil man kunne lette bare akkurat nok til at dekkene slutter å skli og så har man fullt grep tilgjengelig igjen.

Samme effekt vil det være på vanlig vei, og jeg tror få har så god selvkontroll at de klarer å slippe bremsen hvis de har desperat behov for å bremse!

På snø og is var "hjelpen" like livsfarlig, men det har jeg ikke observert selv. På tørr asfalt var "hjelpen" unyttig og skrapet gummi av dekkene, men det hadde ingen merkbar effekt på bremsestrekningen.[/SPOILER]
Jepp... Dette også... Er så mange søppelbiler rundt på veiene... Eierene liker dem fordi de ikke vet bedre...

Hvilke bil føler du er bedre på bremserespons?
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Robert Sund

#52
Den beste bilen hittil er min egen Lotus Elise S1 (og andre gen 1 Elise som jeg har kjørt). Den er uten bremsekraftforsterker. Den har så stiv og god forbindelse til bremsene at det eneste som kan gi antydning til svamping er gammel bremsevæske. Den er en drøm å bremse. Forskjellen til alt av personbiler jeg har kjørt er meget stor.

Jeg har også likt bremsene på løps og rallybiler jeg har prøvd.

Edit:
Jeg har ikke kjørt i3 enda. Bremserespons er helt klart en ting jeg kommer til å teste hvis jeg prøver en. Jeg forventer ikke at i3 er på det nivået men er klar til å bli overrasket  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA