Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gassrespons og regen på i3

Startet av TorAtle, søndag 22. desember 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. desember 2013, klokken 22:02
Jeg skjønner ikke at akselerasjonen fra 0-20 km/t skal være av så stor interresse, det er bare til å svi av dekk da uansett, og det er ikke det som er bilkjøring eller morro med en bil. Det er i alle fall min mening.
Jeg elsker å kjøre min Z3 rundt svingene i sommerhalvåret, men å spinne ut av lyskryssene ? Nei takk.
Jeg nevnte i første post at det var dårlig gassrespons. Dette ble fulgt opp senere ved at noen mente at det var kun under 30-40km/t at responsen var dempet, som igjen senere ble til 0-30km/t og nå altså 0-20km/t. Milevis fra det jeg mente. Det er ikke snakk om å stå i lyskrysset og svi dekk.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

bromm

Med all respekt, TorAtle - denne diskusjonen virker ganske meningsløs. Det som diskuteres er om folks subjektive meninger om gassrespons - hva er egentlig vitsen ? Hvem bør få rett til slutt ? For min egen del så er ikke dette et tema i det hele tatt - har kjørt i3 mye, også i tett by-trafikk (og passert neste lyskryss før andre biler har forlatt det forrige), og for min del kan du bare skrive om det du har opplevd på den korte turen din så mye du vil - jeg orker ikke å lese mer om akkurat det...

LMOR

Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3.

OK, siste innlegget mitt i denne tråden :-)

Jeg tror ingen her har hevdet at i3 kan måle seg med M3 til det en M3 er bygget for. Vi har kun diskutert hva som skjer de første ms og sekund, og fordeler med respons, elektronikk og spinn, samt hva som passer best i en by som i3 er laget for. (MegaCity Car). Jeg har ikke blitt klokere på hva M3 kan gi meg av fordeler i en by vs i3, og har ikke fått noen nyttig informasjon i denne tråden i forhold til å eventuelt revurdere min bestilling :-)

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Mitt poeng var uansett at det var veldig stor forskjell på responsen i veldig lav fart, i forhold til høyre fart. Jeg anslo at knekkpunktet var mellom 30 og 40 km/t, men jeg så ikke på eksakt hvor. Over denne farten merket ikke jeg noen manglende respons, og jeg har mange ganger diskutert respons i forhold til effekt med turbodieselentusiaster.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Lunde

#34
Det er helt normalt å begrense momentet på lav fart i elbiler. TH!NK hadde sine City Bee som ikke holdt igjen nok der. Det gjorde den litt tricky å kjøre da de fleste fikk hjulspinn forover og bakover om de var uvant med bilen. Det verste var at stikkakslingene rett å slett knakk. Med forsterkede akslinger røk girkassa.

Om effekten på motoren fikk være konstant (om mulig) uavhengig av turtall ville momentet fra 0 i teorien være uendelig. Med konstant moment vil effekten øke med turtallet naturlig nok til Effekten når sin maksgrense. Turtallsøkning utover dette vil gi gradvis reduksjon av moment. 0-20 er som enkelte hevder strengt tatt en "øvelse" for spesielt interesserte. Under 20 er dessuten mer en øvelse utfort i Phus om når du skal parkere bilen. Ikke glem at de som lager biler skal lage en som de kan gå god for uavhengig om det er eksperter eller en gammel skjelven dame som skal hantere bilen. I sistnevnte tilfelle passer det dårlig med en bil som spinner løs ved minste trykk på pedalen.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Sonus

Lurer på om REX-versjonen med 175mm dekk har samme strupingen?

Midt ankepunkt blir jo at BMW har gått på beskostning av noen kjøreegenskaper som de er så gode på for å få lengre rekkevidde med smalere dekk.

Tror en Concept ActiveE hadde passet meg bedre :)

Lunde

Respons på en bil med forbrenningsmotor handler jo ikke bare om motorens egenskaper, men hele drivlinjens reaksjonstid. For å spare drivstoff ligger jo vanligvis en bil med forbrenningsmotor på et turtall og en utveksling som er langt fra klar til "rask respons". Girkassa skal finne rett gir og motoren skal bygge turtall og ladetrykk før effekten er optimal. En turbodiesel har i tillegg et svært kort effektivt arbeidsregister så når den omsider når sitt maksimale stuper effekten før neste gir tar fatt på oppgaven. Så fort du slipper gassen vil girkassen igjen finne seg til rette med "økonomisk" drift. "responsen" på en elbil programmeres i høyeste grad slik at kjøringen skal være komfortabel først og fremst slik at en urolig "skjelvende" høyrefot ikke umiddelbart gir samme skjelvende respons i drivverket. Vi snakker ikke "respons" som i effekt her for selv motorsvake elbiler kan ha raskere respons sånn sett enn de som faktisk har makseffekt. Prøv en Tassari å se om du liker "gassresponsen på den? Skjelver høyrebeinet skjelver alle i bilen i samme takt. TH!NK har en "gassrespons" som ikke er like kilen som en Tassari, takk og pris, men faktisk så er responsen er mer momentan enn alt annet på markedet inklusive i3 og Tesla. MEN som sagt uten at effekten på motorene er sammenlignbare. Jeg liker denne mer momentane responsen, men jeg har mine preferanser og (u?)vaner andre har sine. Med i3, LEAF og iMiev (ikke forsøkt på Tesla) kan du tråkke pedalen i bunn og slippe den helt ut i rask rekkefølge samtidig som motoreffekten er konstant og bilen holder jevn fart. Det er kun snakk om tideler av et sekund, men det kan du ikke på TH!NK uten at de i bilen nikker med hodet i samme takt. Det blir en vane og som nevnt før må de som lager biler finne en gyllen middelvei alle kan leve med å jeg tror dette er riktig. Dog kunne de selvsagt endret disse parametrene med modus på fremdrift. D Sport Advanced What ever. En vanlig bil solgt til  folk flest vil alltid inngå kompromisser. Dog er elbiler udiskutabelt raskere på "banen" i nær sagt alle situasjoner enn en tradisjonell Bil
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

pberg

På kjekke forbrenningsbiler har man jo manuelt gir, og kan velge respons, forbruk og støy selv....  :)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

#38
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
Jeg tror vi skal drepe den sammenligningen mellom i3 og M3 før den går noe videre:

http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk

En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3. 170hk vs 400hk. i3 føltes kvikk i lovlige hastigheter, men det er ikke en sportsbil akkurat.

Hva i all verden er det egentlig du prøver å poengtere her ? Du vet vel at du (altså kameramannen) sitter i en i3 på det andre forsøket der, (håper jeg), og du ser vel ikke den bråkebøtta til høyre for deg heller (se på dashbordet i slutten av drag'et, så skjønner du hva jeg snakker om) - prøv en "pause" på 34 sek.   ;) ;) ;) ;)

Det ser slik ut :

bromm

Jeg har sagt det før TorAtle.... Og nå syns jeg du skal slutte med tåpelighetene dine. Når vi får fartsgrenser på over 100 km/t i dette landet, så kan du godt komme tilbake, (og gjerne kjøre forbi oss), også....

LMOR

Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk

Det som jeg synes er flott med denne vinkelen, er at den viser tydelig at grunnen til at M3 ikke holder i3 unna fra start, er at den spinner. Den responsen som denne tråden startet med, gir kanskje er bedre følelse for noen, men jeg derimot, som nevnt flere ganger, ønsker meg en bil som i3 som sørger for en mest mulig optimal balanse, slik at jeg kan trykke gassen i bånn, uten at resultatet er at jeg spinner, men at jeg faktisk klarer å kjøre fra de andre. Ser ikke for meg en eneste gang med i3, at jeg trenger kreftene til M3 over 100km/t i Norge. Det ville blitt dyrt både i forhold til dekk og bøter :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

robertdn

Første post på dette forum :)

Har nok sine utfordringer å være bilprodusent i dag og skal tilfredstille "alle" sine behov, og når de forsøker blir gjerne kritikken at de er for avanserte eller for lite kompromissløse. Et eksempel fra BMW kan være e60 M5, der alle valgmulighetene rett og slett ble for mye for enkelte. BMW har med i3 laget et særdeles godt kompromiss som fungerer svært bra, der valgmulighetene relaterer seg mer til styring av forbruk i steden for grad av sportslighet/komfor.

Når jeg kjørte avgårde ut på motorveien etter prøvekjøring av i3, virket min egen bil virkelig steinalder i forhold til i3en, og det første jeg savnet var faktisk gasspedalen på i3. Prøveturen min var bare på ca 30 min, med 3 i bilen, men syntes den var perfekt satt opp for de fleste øvelser med tanke på gassrespons og regenerering.

Objektivt antar jeg at i3 har veldig god gassrespons i forhold til de vanligste bilene i norge i dag (90% av bilparken?) mens subjektivt sett vil de jo alltid være noen som vil ha det litt eller mye annerledes :)
Cooper D (selges), E39 M5 (solgt), BMW 530xd & i3

9932S

De blev mitt første og.
Jeg må si meg enig i de TorAtle skriver!
i3 er en velkomen teknikkbombe som vi mest sansynlig alle har bestilt.

Men de må vare ok og komme med komentarer og synspungter.
jeg blev og forundret over at de var fordrøjning i respons, lave hastigheter. (tenkte rart dette ikke var diskutert før)
Fikk og en overraskelse da jeg svingte av motorveien i litt høy fart og lettet på gassen, bilen trillet videre i full fart, som en vanlig bil uten motorbrems....  Kontrakten er signert ;D

LMOR

Da har analysert 2 tester, med kamera og måler responsen (gjennomsnittet) :-).

Andre har sikkert forklaringen, men "alle" har litt rett.

Endring i hastighet de første 8 sekund i km/t: (det interessante er at det avtar mot slutten igjen), men noen stor forskjell de første 3s er det ikke :-)

10, 11, 13, 14, 15, 13, 10, 10
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Men husk nå på at det er forskjell på respons og akselerasjon. Respons er *tiden* det tar fra gasspådrag til drivlinjen responderer, og akselerasjon er fartsøkningen etter at responsen har skjedd..  :-)

Respons måles i sekunder(helst brøkdeler av), og akselerasjon måles i meter per sekund per sekund. Dvs.  her har du målt akselerasjon.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA