Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gassrespons og regen på i3

Startet av TorAtle, søndag 22. desember 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

TorAtle

Kan melde om et par snodige problemer med i3.

Den har en veldig merkbar throttle lag som får tankene tilbake til 80-tallets turbo-motorer. Hvorfor vil BMW ødelegge elmotorens respons på denne måten? Merkelig valg.

Regen reduseres en god del når man svinger. Den negative akselerasjonen man forventer og bruker aktivt for å redusere hastigheten er plutselig ikke der lenger når man svinger, og jeg så meg flere ganger nødt til å bruke de vanlige bremsene. Overgangen var brå og ikke velkommen.

Kan ikke huske å ha lest om slike problemer i de mange testene som ligger online.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Kjenner meg ikke igjen i det første, respons var umiddelbar. Men hvis du kjører når det er glatt, så blir regenereringen skrudd av, sikkert spesielt i svinger, ellers ville det være som å dra i håndbrekket. Å svinge på glatta vil uansett være "spesielt", når all elektronikken holder deg på vegen. Men du venner deg fort til det :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 11:55
Kjenner meg ikke igjen i det første, respons var umiddelbar. Men hvis du kjører når det er glatt, så blir regenereringen skrudd av, sikkert spesielt i svinger, ellers ville det være som å dra i håndbrekket. Å svinge på glatta vil uansett være "spesielt", når all elektronikken holder deg på vegen. Men du venner deg fort til det :-)

Ditto - jeg hadde heller ingen lignende problem som først beskrevet, og jeg har kjørt både på bart føre og når det var glatt. Når det er glatt så er selvfølgelig regen tunet ned, ja - men dette føles ikke som noe anderledes enn at man merker at hjulene slipper når man bremser en vanlig bil på glatta - hvis man i tillegg bruker bremsene, noe man naturlig og instinktivt vil gjøre, så er bremseeffekten helt som på en vanlig bil, siden fremhjulene også bremses. Jeg kjørte såpass mye at jeg opplevde denne endringen i regen som et varsel om at "her er det glatt - pass på", og dette vil jeg heller påstå er en fordel istedet for et problem.

Hvis gasspådrag oppleves som "forsinket" på denne bilen, så må det være så glatt at DSC-lampa lyser konstant (pga. hjulspinn) - da er det tid for å aktivere DTC (inne i iDrive-menyen), hvis man sliter med å få fart fremover. På bart føre er det så "instant" at det føles det ut som man "flytter sin egen rygg med fotbladet" - når bilen raser i fra en V8 M3 opp til 80 km/t, så sier det seg vel selv, at det ikke kan være noe særlig forsinkelse inne i bildet ;)

TorAtle

Selger kommenterte at det var flere som hadde reagert på gassresponsen, så den kan jeg garantere ikke er umiddelbar. Den er programmert til å komme mykt på. I eco+ modus vil jeg anta at den er enda verre, jeg kjørte bare i comfort i det kvarteret jeg hadde til rådighet. Jeg savnet veldig sport+ modusen, for å si det slik. Regner med at den er tilstede i i8 :)

0-80 sammenligningen med M3 er ikke helt relevant da en tidsforsinkelse som vi snakker om her antagelig er i størrelsesorden 50-200ms. Ikke lange tiden, altså, men helt ødeleggende for gassresponsen. Jeg er også enig i at bilen gjorde sprinten fra stillestående til åtti kvikt.

Det var bart føre når jeg kjørte. Bilen var aldri i nærheten av å miste traction, verken når det gjelder aks eller regen.

i3 er sikkert ikke tiltenkt BMW-kunder som er mest opptatt av kjøreegenskaper og -følelse. Mulig jeg hadde for høye forventninger.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

? Hvilken bil sammenligner du med da?, når en M3 med 400+Hk blir hengende etter. Uansett blir det litt på kanten å kalle dette ødeleggende. Hvis alternativet er å spinne på asfalten, så er sikkert det tøft, men du får ikke noe mer fart fremover, og det blir litt høyere kost med dekkene. Eller kan jeg bekrefte at det er betydelig mindre respons i eco+ modus. Men det er jo hele poenget..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Jeg la merke til at det var merkbart mindre respons under 30-40km/t enn over. Over den hastigheten var responsen umiddelbar. Under var den godt dempet. Tipper det er fordi California-hippie-damer på platåsko ikke skal sprette for mye rundt under parkering...    :D
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

TorAtle

Ah, så dempingen er relatert til hastighet. Det kan sikkert stemme, jeg kjørte mest i kø med en god del testing av aks fra lav hastighet.

Kan ikke si jeg liker det uansett. Strikk-følelse på gasspedalen er utrolig irriterende. Jeg har enda ikke kjøpt en bil med turbo nettopp pga dette.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Hva sammenligner dere egentlig med? Jeg har siste 8-trinns automatkasse fra BMW, og i3 er raskere enn den. Og i3 er altså raskere enn en M3 400+ HK fra stillestående. Spennende å høre hvilken bil dere da kjører, som gir mer moment raskere enn i3 fra 0?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

LMOR, vi snakker ikke om det samme. Her er wiki om throttle response: http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_response

Et lite uttrekk: "Throttle response is often confused with better power, but throttle response is rather related to time taken for change in power level".
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Jeg forstår det, men jeg lurer bare på hvilken bil dere sammenligner med.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Her er klipp fra noen tester, som stemmer helt med det jeg opplevde, sammenlignet med "sammenlignbare" biler:
--
Stop light to stop light acceleration is impressive in any mode. When depressed fully, the throttle provides full power in all three modes. Comfort mode provides the expected linear throttle response, with progressively less responsiveness through mid-throttle for the other two modes.
--
With 168bhp and 184lb ft of torque the moment you brush the throttle, the new BMW is more than merely brisk. In fact, its performance is good enough to match some big name hot hatches with 0-37mph in 3.7sec, 0-62mph in 7.2sec and a 50-75mph split of 4.9sec. Traction is excellent, even on a heavily loaded throttle away from the lights, without any hint of wheelspin or interruption from the various electronic driving aids.
--
Acceleration. Ferocity unexpected from the car's modest ratings of 170 horsepower, 184 pounds-feet of torque. The rocket-like lunge on hard throttle is breathtaking, and can be a handful for the unwary driver.
--
Top Gear: Acceleration around the suburbs is blissfully smooth and quiet, even for an EV. It steps away from rest as briskly as you like, but without any shunts or jerks, and it slows back down the same way, usually without your needing the brake pedal because you get pulled back pretty firmly (and the brake lights come on) when you release the accelerator, thanks to about 70bhp worth of regenerative braking.
--
osv, osv... Siden dette er første innlegget jeg har lest som sier noe annet, er jeg spent på hvilken bil jeg kan få tak i som gir meg noe bedre, til bykjøring, og med automat.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Stikkkontakt

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 15:00
? Hvilken bil sammenligner du med da?, når en M3 med 400+Hk blir hengende etter. Uansett blir det litt på kanten å kalle dette ødeleggende. Hvis alternativet er å spinne på asfalten, så er sikkert det tøft, men du får ikke noe mer fart fremover, og det blir litt høyere kost med dekkene. Eller kan jeg bekrefte at det er betydelig mindre respons i eco+ modus. Men det er jo hele poenget..

Dersom en M3 E90/91 blir hengende etter en i3 bør dere snarest mulig få M3-en på verksted.
M3-en skal såvidt bli frakjørt av TMS performance på 0-100. (Dvs ekte Europatall for TMSP ligger på 4,6-4,8-ish. M3 E90 har vært testet fra 4,4-4,9 i de testene jeg har lest)


Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Det er vel så enkelt at en ikke klarer å gire raskt nok manuelt. Jeg har sett på denne filmen flere ganger nå, og 200ms er det ikke mulig det tar fra du ser han trykker på gassen til den akselererer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sonus

Sitat fra: TorAtle på søndag 22. desember 2013, klokken 11:47
Kan melde om et par snodige problemer med i3.

Den har en veldig merkbar throttle lag som får tankene tilbake til 80-tallets turbo-motorer. Hvorfor vil BMW ødelegge elmotorens respons på denne måten? Merkelig valg.

Regen reduseres en god del når man svinger. Den negative akselerasjonen man forventer og bruker aktivt for å redusere hastigheten er plutselig ikke der lenger når man svinger, og jeg så meg flere ganger nødt til å bruke de vanlige bremsene. Overgangen var brå og ikke velkommen.

Kan ikke huske å ha lest om slike problemer i de mange testene som ligger online.

Jeg opplevde også strupingen som snodig. Hadde forventet meg mer fra 0-30kmt, men derfra var den kjapp. Dessverre tilsier ikke batterikapasiteten mange slike fullakselerasjonsøvelser om man ønsker å beholde noe større rekkevidde dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA