Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Deleliste, dokumentasjon, spec.. etc.. Buddy M9

Startet av fonzie, fredag 29. november 2013, klokken 12:20

« forrige - neste »

fonzie

Hei!

Kjøpte med en Buddy M9 2010 mod. Jeg vet ikke hvor lang rekkevidde den normalt skal ha, men tipper den går rundt 3 mil med fulle batterier - holder i massevis for meg. Kjøpte den på auksjon og det er noen småfeil med den. Jeg har ikke fått fullstendig oversikt enda - hatt den i 2 dager.

Men for at jeg skal få fikset den hadde det vært kjekt med en deleliste og kanskje noen tegninger på bilen. Eventuelt 3-parts (nesten alt er vel det her) deler jeg kan kjøpe til den. Bilen manglet også bruksanvisning.. Om noen har noe slikt, som de kan scanne og sende over hadde jeg vært svært takknemelig.

Ved første øyekast har bilen følgende behov:
- Lekker - tror det er i nedkant av vindu + eventuelt skjøt over vinduet. Da jeg hentet bilen var det skøytebane i fotbrønnene - sikkert 2 cm med frosset vann.. Dessuten når jeg kjørte den hjem, rant det 1 dl fra taket, via kupelyset - ref. lekk skjøt tak..
- Noen pærer som må byttes
- Mulig jeg bytter ut noen av bremseklossene (Fiat 127??)
- 1 stk sikkerhetsbeltefeste (den du putter belte inn i) er kaputt
- Låsemekanisme førerside er demontert - muligens kaputt..

Gudene vet om det var et bra kjøp eller ikke, men 1200,- i forsikring + årsavgift + ingen eukontroll(?) = billig bil.

Av alle latterlige ting ble jeg forundret over at bilen hadde hengerfeste. Kjekt til sykkel, men hengeren veier jo 200 kg bare den (den på gårdsplassen).

Komfort - bedre enn min andre pendlebil - Land Rover 88" fra -77 ;)

kort fortalt - er det noen som sitter på noe info om disse bilene, er det bare å sende over. Har tittet på Elbil-wiki og den tyske siden - men jeg skulle gjerne hatt noe mer ..



espenel

Her er noe , men jeg vet ikke om du bruker samme Curtis  fartsregulator som på min 2008 mod.
Jeg har bare skrudd opp lokket under bagasjerommet og tatt bilde av komponentene og googlet og funnet dokumentasjon for hver enkelt komponent.
Hvordan få ut service rapport : http://www.aspenberg.info/kewet/srvrep.html
Resetting av Carcomputeren under ved v knee i bilen:http://www.aspenberg.info/kewet/resetcc.html
Jeg fikk ikke til å få ut service rapport fra min bil selv med omloddet ledning fra clas ohlson og hyperteminal programmet som lå på pcn allerede.

Wired

Hei Espenel,
Din modell er ikke den samme som han har, så dokumentasjonen vil nok ikke stemme overens.
Ta en Telefon til gutta på Økern, det er jo de som har designet og produsert den så de kan bidra med info.
//wired

fonzie

Takker og bukker for nyttige tips - jeg jobber videre med saken ;)

Ps - vedr. lekkasjen. Jeg skrudde av interiørpanelet på dørene. En mulighet for vanndam i bilen kan være vann som siger inn via vindu og/eller rundt dørene. Dette kan igjen gå inn i dørene. Dersom de små hullene i bunn av døren er nærmest tette, kan det teoretisk renne over og inn i kupen - i tillegg til de hullene som er drillet for å feste interiøret peker innover/kan lekke. Har puttet litt tec-7 i hullene og ser om dette hjelper. Har ikke rukket å teste med hageslange enda.. 

Lekkasjen fra kupelyset antar jeg kommer fra kondens, som har samlet seg opp som følge av fuktighet i bilen. Tipper bilen hadde stått et par uker ubrukt før jeg kjøpte den på auksjon.

Jeg legger ut mer info når jeg kommer over det. Som sagt synes jeg det er overraskende lite tilgjengelig (på en så enkel bil). Kanskje litt feil å sammenlikne med Land Rover, men her finner man aaalt ;)

Ha en fortreffelig jul!

Wired

Dine antagelser om lekkasjen er nok meget riktige, det var ett problem på de tidlige modellene at vannet i dørene fyllte seg opp og rant over.
Problemet løses ved og flytte på diffusjonssperren og drenere dørkasse og vidusføringslist skikkelig(med drill (mulig bytte av list bør vurderes).
Gutta hos Buddy electric kjenner godt til dette.
//Wired

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA