Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Remote services

Startet av pberg, fredag 20. desember 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

pberg

I følge prislista så har i3

6AC intelligent eCall,
6AE Teleservices og
6AP Remote services

som standard. Er det mer enn dette som skal til for å fjernstyre varme og lading? Eller må en ha 6AK connected services i tillegg?

Fant dette i uk:


3. Remote Services (SA6AP)

    requirement for using the Remote Services (6AP) service: ConnectedDrive Services (6AK) and/or Intelligent Emergency Call (6AC)
    requirement: registration in the My BMW ConnectedDrive customer portal
    the vehicle can be locked and unlocked via the BMW Call Centre or My BMW Remote App (smartphone app)
    My BMW Remote App is available on the App Store or on Google Play™
    other remote functions: localisation of the vehicle by flashing the lights/sounding the horn, temperature control inside the vehicle



BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Vind

Du trenger 6AK abonnementet for at det skal fungere tilfredstillende - i 3 år.  Dette er også omhandlet i tråden: "Hvordan spesifiserer vi bilene våre".  Det du ikke trenger er pakken som inneholder Concierge services.  Forhandleren din vil kunne gi detaljert beskrivelse når du snakker med ham, dette er desverre ikke beskrevet veldig klart hverken i prisliste eller på nettet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#2
Er du sikker på dette? Hvor står det?

Det står and/OR i utklippet over, og jeg finner heller ikke noe om det i avtalen jeg har skrevet med BMW, og at det er en kobling? Det gir ikke helt mening å ha disse som standard, hvis det krever noe i tillegg. Dette er en bil som er online som standard, men ikke med tilgang til apps i bilen osv.

6AP
Remote Services
Remote control of specific vehicle functions. Services can be performed upon request to the BMW Customer Information Centre or actioned via a smartphone with the BMW i Remote app (available on Apple iOS and Android platforms). Remote functions include:
- Remote lock/unlock
- Vehicle Finder (within a 1500m radius of the vehicle)
- Remote headlight flash
- Online Search and POI send to car
- Vehicle charge status information
- Activation of charging and programming of charging timetable
- Charging station search and send to car
- Range Map and route calculations from the app map based on live data from the vehicle - Efficiency analytics
- Efficiency tutorials on range optimisation
Available and active for the lifetime of the vehicle but requires configuration in the user's ConnectedDrive portal.

ConnetctedDrive portal får du tilgang til som standard.

6AK er noe helt annet:

6AK
BMW Online Services
Access to a WAP based BMW Online portal to view a wide range of general and location-based information services. These include the latest news and sports headlines, a five-day weather forecast and an online POI search via Google Local Search.
The in-vehicle BMW Application menu offers a choice of apps that can be managed individually to build a personalised portfolio including Wiki Local, BMW Routes and Qype. Further personalised content includes My News and Online Office for access to a personal email account in the vehicle (these require configuration in the ConnectedDrive portal).
Also includes option 6NR, BMW Apps interface when ordered in combination with option 609 – BMW Navigation system Professional.
BMW Online Services are initially available for three years and can then be extended or renewed. BMW Apps is available and active for the lifetime of the vehicle and requires the free BMW Connected app to be installed on the device (currenty supported on Apple iOS devices and a limited range of Android smartphones).

Sjekk også med forhandler, men be dem dekke prisen på en opsjon du ikke trenger hvis de tar feil :-)

Jeg har kjøpt alt, så får jeg testet ut hva som har verdi. Det kan være greit å ringe BMW og be dem søke frem en lokasjon til deg, som de sender til bilen. Det kan kanskje forhindre en ulykke en dag...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

I følge selger på Bavaria i dag, så trenger du ikke noe ekstra for å få app-styring av varme og lading. Så da tok jeg ikke noe ekstra der.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Sitat fra: pberg på fredag 20. desember 2013, klokken 19:34
I følge selger på Bavaria i dag, så trenger du ikke noe ekstra for å få app-styring av varme og lading. Så da tok jeg ikke noe ekstra der.

Hvis tanken kun er bruke appen "BMW i Remote", altså fjernstyringsmulighetene utenfor bilen, så er nok det riktig. Men hvis man skal utnytte alle internett-relaterte funksjoner INNI bilen, som f.eks Nyhetsfeed (RSS), Facebook, Twitter, Internett-radio, Glympse, Wiki Local etc. etc. så må man ha 6AK/6NR i tillegg. Det er også under "BMW Apps" at all ny funksjonalitet vil dukke opp fremover (det lanseres stadig nye slike Apper, og mange håper/tror nå at Spotify er det neste som kommer).

Jeg tror at det blir en klart bedre opplevelse med tanke på både bruk og salg av bilen, hvis man har med dette. Jeg synes det åpenbart er verdt 2.400 kr (dette vet jeg fra min nåværende BMW som også har BMW apps).

Kan være litt forvirrende dette med apper, forresten. Men dette er de 2 som gjelder (finnes både til Android og iOS):

BMW i Remote https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bmwi.remote
Brukes for fjernstyring og oversikt utenfor bilen

BMW Connected https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bmwgroup.connected.bmw
Brukes som bindeledd mellom smart-telefon og bilen, slik at andre kompatible apper på telefonen (eller iPad/iPod Touch) kan benyttes av bilen.

NB! For å bruke BMW i Remote, må man ha en konto på https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/login?locale=en_NO - når man har opprettet konto der, så kan bilen legges til inne i kontoen, og da skal alt være klart for å bruke BMW i Remote.

LMOR

Jeg er helt enig i at det er verd det, og det er litt av sjelen til i3 å være på nettet hele tiden. Men spørsmålet var om en kunne greie seg uten.

Det blir også spennende å prøve Concierge services. Sannsynligvis ikke så nyttig i en bybil, men det vil vise seg hvilke typer spørsmål de faktisk kan svare på. Hvis det fungerer som en telefonkatalog som sender telefonnummer og adresser til bilen, så kan det faktisk bli nyttig.

Men for å bruke Apps, må du også ha en smartphone med nok data inkludert, da disse tjenestene går gjennom din egen mobil. Det betyr (er ikke sikker) at du også må koble til telefonen med kabel når du setter deg inn, og huske å ta den med ut når du går. Litt upraktisk på korte turer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#6
Sitat fra: LMOR på lørdag 21. desember 2013, klokken 10:34
Men for å bruke Apps, må du også ha en smartphone med nok data inkludert, da disse tjenestene går gjennom din egen mobil. Det betyr (er ikke sikker) at du også må koble til telefonen med kabel når du setter deg inn, og huske å ta den med ut når du går. Litt upraktisk på korte turer.

Ja, riktig at du må bruke egen telefon og datakvote for Apps. Men det går ikke så mye data med mindre man konstant kjører nettradio eller ting som streamer hele tiden. Nyhetsoppdateringer via RSS og Newsfeed for Twitter/Facebook bruker veldig lite data, og det er disse som kanskje er mest interessant å bruke til daglig (ihvertfall sånn av egen erfaring). Jeg har brukt disse tjenestene de siste 2 årene på min nåværende bil, og jeg har funnet ut at totalforbruket nesten aldri når oppi 500 Mb. Hvis man setter av 1Gb, så skal det være rikelig (og nå begynner det jo å bli vanlig med både 3,5 og 6 inkludert i mobilabonnementene).

TIPS:
For å unngå det med å koble mobil med kabel, så har jeg funnet på en flott løsning. Jeg har kjøpt en egen (brukt) iPod Touch (må være 4de eller 5te gen), som jeg har tilkoblet i bilen med kabel. Denne har jeg satt opp med BMW Connected og alle andre apper som støttes gjennom BMW Connected. Den får Internett gjennom at den kobler seg opp til mobilen min, som deler ut nett via sin "Wifi Hotspot". Dette er en veldig fin oppstilling, fordi alt går automatisk - når mobilen, en Xperia Z1, kobler seg til bilen over Blåtann, så har den en "Smart connect"-regel som sier at den også skal slå på Wifi Hotspot. Så derfor får iPod'en nett bare når telefonen er i bilen, og man har også full kontroll på forbruket gjennom telefonen....og som bonus får man jo også tilgang til musikksamlingen på iPod'en med visning av platecover i hovedskjermen og tilgang på spillelistene :) :) :)

Jeg har allerede testet ut at denne iPod-løsningen fungerer på i3, og jeg kommer til å bruke denne løsningen også på den  ;)

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:20
For å unngå det med å koble mobil med kabel, så har jeg funnet på en flott løsning. Jeg har kjøpt en egen (brukt) iPod Touch (må være 4de eller 5te gen), som jeg har tilkoblet i bilen med kabel. Denne har jeg satt opp med BMW Connected og alle andre apper som støttes gjennom BMW Connected. Den får Internett gjennom at den kobler seg opp til mobilen min, som deler ut nett via sin "Wifi Hotspot".

Men i alle dager? Du kobler vel telefonen til bilen via Bluetooth for å bruke handsfree-funksjonaliteten? Hvorfor henter ikke bilen da bare internett-aksessen via Bluetooth? Det fungerer glimrende med f.eks konas iPad på tur da hun kun har WiFi-versjonen. Den kobles svært lett opp mot telefonen, så lenge "Delt Internett" er påslått på telefonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2013, klokken 12:01
Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:20
For å unngå det med å koble mobil med kabel, så har jeg funnet på en flott løsning. Jeg har kjøpt en egen (brukt) iPod Touch (må være 4de eller 5te gen), som jeg har tilkoblet i bilen med kabel. Denne har jeg satt opp med BMW Connected og alle andre apper som støttes gjennom BMW Connected. Den får Internett gjennom at den kobler seg opp til mobilen min, som deler ut nett via sin "Wifi Hotspot".

Men i alle dager? Du kobler vel telefonen til bilen via Bluetooth for å bruke handsfree-funksjonaliteten? Hvorfor henter ikke bilen da bare internett-aksessen via Bluetooth? Det fungerer glimrende med f.eks konas iPad på tur da hun kun har WiFi-versjonen. Den kobles svært lett opp mot telefonen, så lenge "Delt Internett" er påslått på telefonen.
På X3 fungerer dette utmerket med bluetooth og mobiltelefon, og tilgang til apper, så dette virker litt tungvint Broom - men har ikke fått testet på en i3.  Nå bruker jeg iPhone, så det er mulig det er forskjell på Android og iPhone.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Det kan virke tungvindt det som jeg beskrev, men det har faktisk vært nødvendig, ihvertfall før den helt siste versjonen av iDrive, fordi BMW ikke har støttet Android tidligere. Men nå har jo Android-støtte kommet, så det er mulig det fungerer smertefritt over BT nå (men dette er neimen ikke enkelt, for Blåtannprotokollen er så avansert, at nesten alle telefontyper oppfører seg forskjellig - selv så har bare halvparten av de telefonene jeg har prøvd, klart å levere Internet riktig slik at BMW Live fungerer (sistnevnte kan kjøre over BT uten Connected Drive for nett-tilkobling - i i3 fungerer den også på innbygd SIM).

Så ja, det fungerer sikkert over BT på enkelte telefoner, men jeg er litt tvilende til at BT internet sharing skal fungere feilfritt på alle telefoner. Til det har jeg sett for mye av det motsatte tidligere. Løsningen min kan være en omvei, for de som havner i trøbbel - og den er ikke komplisert selv om det ser slik ut.

Og jeg trenger altså ikke engang å røre mobilen når jeg setter meg inn - alt ordner seg helt automatisk :)

lillemarius

Er det nødvendig med  Bluetooth Professional får å få noe av dette til å fungere? Har forstått det slik at det ikke er nødvendig, men...?

LMOR

Her var det 2 gode forslag. Synes iPod løsningen høres bra ut. Antar at dere har testet bluetooth på en nyere BMW med Apps? Er båndbredden god nok til at en kan streame musikk med lossless kvalitet? Jeg har ikke bluetooth musikk i min bil, bare via kabel. På leiebiler jeg har brukt, så er ikke lydkvaliteten via bluetooth god nok, men det påvirkes kanskje ikke når en bruker data over bluetooth.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fant denne:

Using data connection requires personal hotspot activation on your cell phone after Bluetooth pairing (Settings -> Personal Hotspot or Settings -> General -> Network -> Personal Hotspot).

Betyr det bare første gang, eller hver gang? Hvis du må gjøre det hver gang, så er det mer upraktisk enn kabel.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR link=topic=11290.msg158606#msg158606

Betyr det bare første gang, eller hver gang? Hvis du må gjøre det hver gang, så er det mer upraktisk enn kabel.
Den X3'en jeg har brukt mye finner telefonen min og kobler seg opp automatisk.  Men jeg må ha aktivere deling av Internett på, den er normalt av, men det er ett klikk.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: Vind på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:25
...men det er ett klikk.

Det kan fort være et klikk for mye, og det er "litt" irriterende - hvis man allerede har rukket å kjøre i vei, slik at man må fikle på telefonen i fart ;)

Men dette finner den enkelte ut av selv. Hvis de endelig har fått til BMW Connected over BT, så er jo det bra i seg selv. De som synes at BT-tilkoblingen fungerer dårlig, og har problemer med sin telefon, så er iPod-løsningen tilgjengelig som en utvei. Det kan godt være at mange også synes det er greit og ha musikken sin på en iPod, istedet for å streame fra mobil over BT. Sistnevnte fungerer forresten også veldig bra, siden BMW støtter utvidet data rate (EDR). Like bra som andre høykvalitets BT-høyttalere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA