Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikjemi?

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 20. desember 2013, klokken 12:19

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Noen som har fått med seg hvilken batterikjemi det er snakk om på e-Up og e-Golf?

Jeg kunne kanskje tenke meg en e-Golf som bil nr 2, men lurer på hvilken batterikjemi de har gått for, slik at jeg kan vurdere selv hvor lang levetid batteriene vil trolig ha. Jeg syns det er veldig lite informasjon på nett om en bil som er allerede solgt i så stort antall i norge.

Er forresten batteritemperatursystemet væskebasert?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MikkeBoomBoom

Med forbehold om feil så mener jeg på at det er luftavkjølte Lithium ion batterier..

Espen Hugaas Andersen

Det er nok li-ion, ja, men hvilken type?

LiCoO2?
LiMnO4?
LiFePO4?
LiFeMnO2?
LiNiCoAlO2?
LiTiO2?

Og om batteriene er luftavkjølt, er batteriene passivt luftavkjølt, som Leaf, eller aktivt luftavkjølt, som i-MiEV?

Dette er informasjon som er enkelt å finne ut på nesten alle andre elbiler, men VW virker som de har lyst til å dele minst mulig informasjon med kundene...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. desember 2013, klokken 12:58
Det er nok li-ion, ja, men hvilken type?

LiCoO2?
LiMnO4?
LiFePO4?
LiFeMnO2?
LiNiCoAlO2?
LiTiO2?

Og om batteriene er luftavkjølt, er batteriene passivt luftavkjølt, som Leaf, eller aktivt luftavkjølt, som i-MiEV?

Dette er informasjon som er enkelt å finne ut på nesten alle andre elbiler, men VW virker som de har lyst til å dele minst mulig informasjon med kundene...


Jeg tror jeg er Elbilist Grunnkurs og du er Elbilist VK2 ;) Lar noen andre svare jeg  ;D

Ps. jeg har sendt mail til Møller (ikke lokal forhandler) når jeg lurer på ting som dette (hadde noen spørsmål om effekt i innebygget lader og medfølgende ladekladd, kjappe svar..)

flux

#4
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. desember 2013, klokken 12:58
Det er nok li-ion, ja, men hvilken type?

LiCoO2?
LiMnO4?
LiFePO4?
LiFeMnO2?
LiNiCoAlO2?
LiTiO2?

Og om batteriene er luftavkjølt, er batteriene passivt luftavkjølt, som Leaf, eller aktivt luftavkjølt, som i-MiEV?

Dette er informasjon som er enkelt å finne ut på nesten alle andre elbiler, men VW virker som de har lyst til å dele minst mulig informasjon med kundene...
Det ser ut til at VW setter sammen sine egne batterier med celler fra Sanyo/Panasonic, men at de vil produsere egne celler på sikt sammen med Varta i Tyskland.

"The batteries use nickel, cobalt, and manganese as a positive material and graphite as a negative material. Battery project leader Dr. Christian König told AEI that the same material has been used for around 15 years: "It's nothing special, nothing new, but adapted to greater reliability. It has been modified to withstand even 10 years of operation and in the past it wasn't, that's the big difference." The charge capacity is expected to reduce from 100% to 80% over a period of eight years."

http://ev.sae.org/article/12459

http://www.youtube.com/watch?v=7DHUR1oqZ5c#t=336

Det ser ut til at e-Up bruker NMC som er samme kjemi som Leaf planlegger å bruke i sitt neste generasjons batteri:

http://insideevs.com/nissan-ceo-carlos-ghosn-second-generation-battery-is-coming-online-now/

Espen Hugaas Andersen

Takk. Det svarte på det spørsmålet. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA