Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging til nye lithium ion polymer batterier

Startet av Elmo, mandag 01. september 2008, klokken 00:07

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 26. august 2008, klokken 21:41
Vi har Th!nk til salgs, og kan gi deg en god pris på innbytte.

Se http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14569084

Arne Magnus

Arne Magnus.
Jeg syns det du skriver i annonsen på Finn er så interessant så jeg håper ikke du har noe imot at jeg starter en tråd med annonseteksten din i håp om at du kan gi oss litt mere info om disse batteriene.

"Denne bilen er oppgradert med nye lithium ion polymer batterier, ny lader på 3600W og avansert batteriovervåkingsystem med full garanti. Dermed er alle de svake punkter på den klassiske Th!nk fjernet. Ingen batteriservice med vannpåfylling eller spesielle lademønster er nødvendig. Sett den i kontakten etter bruk, og du har alltid minst 85 km tilgjengelig. Lader fullt opp på 3 timer.
Vi kan også levere 200 Ah batterier som gir minst 180 km rekkevidde.
"

Hvem er "vi" ?
Kan dere bygge om PSAer til disse batteriene også?
Hvor lang levetid (i km) ser du for deg?

/Jørn
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rav4_EV

SitatHvem er "vi" ?
Kan dere bygge om PSAer til disse batteriene også?
Hvor lang levetid (i km) ser du for deg?

Euromatic AS Org nr:  970983872

Ja, men dette er utviklet for Enviro Elbilsalg, og selges kun av dem.

Minst 3500 syklinger @80% DOD.

Garanti 5 år / 100.000 km

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2008, klokken 16:15
Sv: Defekte batterier...klar for fyllingen ?

Nominell spenning 133 volt, 36 celler. 100 kg for 100 Ah system. 200 kg for 200 Ah system.
100 Ah ferdig montert 120.000 kr. + mva
200 Ah ferdig montert 170.000 kr  + mva

Ny lader, batteriovervåkingsenhet og interface til Think A266 er inkludert.
Grunnet godkjenning kan vi ikke selge dette til egenmontering.

Arne Magnus
Sitatet over kommer fra en annen tråd som også omhandler disse batteriene.

Sitat.... utviklet for Enviro Elbilsalg, og selges kun av dem.

Det var litt underlig for jeg spurte Palle hos Enviro for bare 2-3 måneder siden hvordan det går med Sigmunds Litium batteri-prosjekt, og han svarte at det nok dessverre aldri kom til bli rimelig nok til at det blir aktuellt for vanlige bileiere å få konvertert blier med defekte NiCa batterier. Visstnok mest fordi at både elektronikk og motor måtte skiftes også.

Er det, slik du ser det, mulig å konvertere PSA til samme pris som du nevner for Think?   
Det er jo dyrt, men allikevel interessant. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rav4_EV

Ombygging av PSA er helt nytt, og flere tester skal gjøres før det blir avgjort om det skal selges. Spørsmålet er også  det som Palle har vært inne på, om det blir rimelig nok.
Vi har omprogrammert elektronikken i PSA for at de skal passe med Lithium Ion, men foreløbig er prisene estimert til å ligge på minst det samme som for Think ombygging, og antagelig noe over da batterikasser o.l. må byttes.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. september 2008, klokken 09:21
Vi har omprogrammert elektronikken i PSA for at de skal passe med Lithium Ion

Hei hei.

Har du knekt koden, og greier å omprogramere PSA bokser. (eller er det snakk om å "justere" laderen til å lade blybatterier)

Skulle gjerne lagt inn max tid bilen lar en trekke 200A ( kjøre på rødfeltet) Noe ala' 200A i max 2 sec, og 170A i 10 sec og deretter minst 1 min karantene før en igjen kan dra mer enn 100 A.

Hadde dette vært mulig ville jeg ikke lenger vært redd for å låne ut Elbilene mine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Vi har full kontroll på  programvaren, og endringer som du nevner er fullt mulig å gjennomføre.
Men dette har vært en omfattende jobb som jeg har gjort for en kunde, og er således ikke i mine hender lenger.
Så da vet du hvor du må henvende deg med din forespørsel.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

JCBX


elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 30. november 2010, klokken 10:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 29. november 2010, klokken 22:24
Sitat fra: Baltor på mandag 29. november 2010, klokken 20:11
De må også passe på å få med en garanti for at bilen er like trygg som før og fortsatt lovlig etter kjøretøyforskriftene.
Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis?
Jeg mener det jeg skriver, at kunden som går til et registrert firma og kjøper et såpass dyrt produkt må kunne forvente at det de kjøper er trygt og lovlig. Lov om produktansvar gjelder her. Som kunde bør man nok minne leverandøren på dette, gjerne ved å be om en skriftlig garanti.
I og med at det pr i dag er uklar praksis er det viktig å passe på at kunden ikke blir sittende med regningen hvis bilen skulle ta fyr eller bli avskiltet.
Firmaene som tilbyr dette produktet kan enten gjøre en nødvendig jobb mot myndighetene eller tegne en solid tabbeforsikring.

Da er tråden tatt opp her:

Jeg tenker mest på hva en som eier av ombygget kjøretøy kan gjøre. En har allerede krympet ned utgiftene ved å kjøpe batterier og BMS fra kilder i utlandet, som egentlig ikke garanterer noe annet enn at utstyret fungerer. Faktisk er utstyret flyttet fra en bil til en annen, så hele tråden blir ganske så vak, og en kan ikke forlange at leverandøren av batteriene, skal følge opp et hvert kjøretøy en bruker batteriene i. Batterier er dyre, og det er ikke unaturlig å bruke ett sett batterier til flere forskjellige kjøretøy. Det er også tenkelig at en benytter forskjellig kjemi avhengig av årstid, og bytter ut litium til NiCd for vinterbruk.

Dermed kommer tankene inn på Vinter og sommerdekk problematikken. Bilfabrikanten og vegmyndighetene godtar at et dekk kan brukes bare det er innenfor visse krav. F.eks lastkapasitet, hastighetsmerking, og innenfor gitte rammer for bredde og rulleomkrets. Porsche har faktisk ingen begrensning i bredden, men en må likevel holde seg innenfor gitte rulleomkretser.

Kan en tenke seg at en Elbil med annen batterikjemi må ligge innenfor samme spenning/kapasitet, eller er det lov som med dekk å gå opp i kapasitet. ( les hastighet, lasteevne )

Jeg tror bilene som i dag bygges om stort sett er like trygge som opprinnelig, og i alle fall i tråd med eksisterende kjøretøyforskrifter. Kjenner ikke til noen kjøretøyforskrifter som pr. dags dato gjør en forsvarlig batterikjemioppgradert PSA eller Think ulovlig.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. november 2010, klokken 12:27
Jeg tror bilene som i dag bygges om stort sett er like trygge som opprinnelig, og i alle fall i tråd med eksisterende kjøretøyforskrifter. Kjenner ikke til noen kjøretøyforskrifter som pr. dags dato gjør en forsvarlig batterikjemioppgradert PSA eller Think ulovlig.

det som er utfordringen er hvordan man kan dokumentere 1) hva som er et forsvarlig nivå, og 2) at ombyggingen er på dette nivået.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Stemmer det.

Og en er allerede forpliktet til å utføre sliktb arbeid på en forsvarlig måte. Kanskje alt som skal til er regler ala' det en ser på baderom på hus:

Arbidet skal utføres forskriftsmessig. Mange misforstår dette til at arbeidet må utføres av profesjonelle. Egentlig betyr det bare at arbeidet skal følge en viss standard, og en slik standard bør vi også følge.

Et minstekrav må være er at systemet passer seg selv, og f.eks ikke krever manuell avstengning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA