Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er UMC?

Startet av Stiania79, mandag 16. desember 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

Tobo65

På min tur fra Oslo til Trondheim for et par uker siden traff jeg en kar fra Tesla Trondheim, på Superchargeren på Lillehammer. Han spurte om jeg hadde fått noen råd om lading når jeg mottok bilen på Alna. Dette kunne jeg avkrefte. Han sa da at de (Trondheim) anbefalte at man ikke ladet bilen om det ikke var behov og at man passet på at den ikke ble stående med UMC plugget inn etter at lading var avsluttet da dette kunne framkalle 12 V feilmeldinger og problemer med 12V-batteriet om den stod lenge tilkoblet uten pågående lading. Tesla jobber visstnok med å løse lade-problematikken.
Jeg har stort sett hatt bilen tilkoblet hver natt, men har justert ned ladefarten (ampere-styrken) for å unngå at bilen blir ferdig ladet før jeg skal bruke den. Jeg har ikke hatt noen problemer så langt. Og lading har alltid startet når jeg plugger inn.
"Elvira"  P85, sort, sort, karbon, 19" og alt utenom pluss og barneseter. #P2476  VIN P17715. (Tromsø) Solgt høsten 2017

«Elinor» X100D, midnight black, sort standard interiør, 7 seter. Juli 2018

Mottatt 28.11.2013!

TesLars

Er det farlig å ha UMC'en koblet til strøm selv når den ikke er i bruk?
Oslo
Black Model S

Harlex

Sitat fra: Bonefish på mandag 16. desember 2013, klokken 16:57
Lurer på om de som har fått bil i desember opplever problemer med sin UMC. Min fungerer hver gang og på første forsøk. Er det bare jeg som har vært heldig eller har Tesla utbedret dem?
Nei du er ikke unik.... Det er bare slik at dem (antar relativt få) som har problemer skriker mer enn oss som har ingen problemer.... Akkurat som det skal være med andre ord....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

satheesh.net

Sitat fra: TesLars på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:48
Er det farlig å ha UMC'en koblet til strøm selv når den ikke er i bruk?

Kort svar; nei. ;)

satheesh.net

Sitat fra: Harlex på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:38
Sitat fra: Bonefish på mandag 16. desember 2013, klokken 16:57
Lurer på om de som har fått bil i desember opplever problemer med sin UMC. Min fungerer hver gang og på første forsøk. Er det bare jeg som har vært heldig eller har Tesla utbedret dem?
Nei du er ikke unik.... Det er bare slik at dem (antar relativt få) som har problemer skriker mer enn oss som har ingen problemer.... Akkurat som det skal være med andre ord....

+1

Jeg har overhode ingen problem med lading (eller noe annet ved bilen). *bank i bordet* Den oppfører seg simpelthen eksemplarisk og i mine øyne perfekt! ::)   

Tesla-man

Sitat fra: sondell på mandag 16. desember 2013, klokken 20:13
... (riktigok i Sverige med TN nett). Så det har helt klart noe med nettet å gjöre.

Nettopp; kan det være vårt IT-nett som er del av problemet?  Vi har jo TN i deler av landet som kan delforklare at noen har problemer og noen har ikke.  I tillegg har vi en UMC som sier "Norway Only" - antar at det er pga vårt nesten landsdekkende ITnett.  Hadde vært spennende å sett en oversikt ala regnearket ifm. levering (annen tråd) hvor alle la inn type nett, type UMC osv. Kanskje det ville indikere noen fellesnevnere.  Er jeg helt på jordet eller kan det være noe her?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Kallagtunet

Det du spør om er vel allerede gjort. Feil og problemer oppleves i begge typer nett.

Nuvolari

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:20
Sitat fra: sondell på mandag 16. desember 2013, klokken 20:13
... (riktigok i Sverige med TN nett). Så det har helt klart noe med nettet å gjöre.

Nettopp; kan det være vårt IT-nett som er del av problemet?  Vi har jo TN i deler av landet som kan delforklare at noen har problemer og noen har ikke.  I tillegg har vi en UMC som sier "Norway Only" - antar at det er pga vårt nesten landsdekkende ITnett.  Hadde vært spennende å sett en oversikt ala regnearket ifm. levering (annen tråd) hvor alle la inn type nett, type UMC osv. Kanskje det ville indikere noen fellesnevnere.  Er jeg helt på jordet eller kan det være noe her?

Flere med TN nett som har rapportert problemer med UMC. Men det hadde vært intressant om de med TN fikk teste en EU versjon av UMC. Kan tenkes at det er den norske hybrid UMC som skaper problemer på både TN og IT nett.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Tesla-man

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:23
Det du spør om er vel allerede gjort. Feil og problemer oppleves i begge typer nett.

Ok, var ikke klar over det.  Hvor er regnearket?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Sofus

Sitat fra: Harlex på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:38
Sitat fra: Bonefish på mandag 16. desember 2013, klokken 16:57
Lurer på om de som har fått bil i desember opplever problemer med sin UMC. Min fungerer hver gang og på første forsøk. Er det bare jeg som har vært heldig eller har Tesla utbedret dem?
Nei du er ikke unik.... Det er bare slik at dem (antar relativt få) som har problemer skriker mer enn oss som har ingen problemer.... Akkurat som det skal være med andre ord....

Det er nok ikke bare noen få som har problemer med at det skjer en feil idet ladegrensen er nådd og lading avsluttes. Men man blir kanskje ikke bevisst på problemet før man har reist på ferie og vampire forbruk gjør at bilen ønsker å starte lading igjen. Bruker man bilen hver dag kan det hende du har et problem med UMC'en uten å være klar over det.

Det er ikke meningen å skrike, men jeg ville i allefall sjekket at man kan stoppe og starte lading med UMC inne uten problemer.
Model S

TerjeV

Er det meningen at lading skal gjennopptas automatisk for etterfylling dersom innstilt 80% er nådd og vampire drain trekker ned? Hvor langt ned går i så fall fyllingsgraden før lading skal starte opp igjen?
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

christian1986

Min røk natt til 23. desember. Godt fornøyd med at det skjedde da og ikke en natt senere:P.

Byttet hos tesla, samt hentet mitt blå adapter!

Sofus

Ja, det er meningen at lading skal restarte når vampire drain har tappet batteriet for noen få (3-5?) % for å vedlikeholde innstilt fyllingsgrad.

Dette fungerer bra med ladekablen fra Salto, men feiler hver gang med iallefall min UMC (trodde det gjaldt alle).

Model S

Kallagtunet

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:09
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:23
Det du spør om er vel allerede gjort. Feil og problemer oppleves i begge typer nett.

Ok, var ikke klar over det.  Hvor er regnearket?

Ikke noe regneark men en avstemming hvis ikke jeg tar feil. Du søker sikkert like kjapt på forumet her som meg vil jeg tro.

Havebigfun

Sitat fra: Sofus på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:22
Ja, det er meningen at lading skal restarte når vampire drain har tappet batteriet for noen få (3-5?) % for å vedlikeholde innstilt fyllingsgrad.

Dette fungerer bra med ladekablen fra Salto, men feiler hver gang med iallefall min UMC (trodde det gjaldt alle).
Jeg har ikke sett referert av noen at det virker med UMC- heller ikke scheduled lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA