Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test og gjennomkjøring av de vanlige bremsene.

Startet av GeirH, søndag 15. desember 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

GeirH

Hei alle.
Mulig det er nevnt før, men jeg har i alle fall lest litt om at bremsene blir lite brukt og derfor kan "sette" seg litt. Dette er vel et av argumentene for den gode prisen på service. Bremsene må "smøres" opp. Vel, kanskje ikke helt etter boken det jeg gjør, men her kommer scenarioet.
Jeg kjører bortover en fin og oversiktlig veg. Drar girspaken til venstre OG HOLDER DEN DER I CA. 1 sekund. Da går den i N (nøytral/Fri). Av hva jeg kan forstå så finnes det da ikke regenerering og det er kun vanlige bremser som funker. Trykk på bremsepedalen og du får en fin gjennomkjøring. Dra spaken til venstre og bak igjen og du er i gir og kjører videre. Jeg har jo ikke sjekket at skivene blir varme og at det faktisk er fysiske bremser som brukes, men det virker slik da displayet ikke viser regen i det hele tatt.

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

jkirkebo

Sitat fra: GeirH på søndag 15. desember 2013, klokken 12:50
Jeg kjører bortover en fin og oversiktlig veg. Drar girspaken til venstre OG HOLDER DEN DER I CA. 1 sekund. Da går den i N (nøytral/Fri).

Prøv å sette den i R istedenfor (når du kjører fremover), da går den rett i N uten forsinkelse.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynet

Sitat fra: GeirH på søndag 15. desember 2013, klokken 12:50
Hei alle.
Mulig det er nevnt før, men jeg har i alle fall lest litt om at bremsene blir lite brukt og derfor kan "sette" seg litt. Dette er vel et av argumentene for den gode prisen på service. Bremsene må "smøres" opp. Vel, kanskje ikke helt etter boken det jeg gjør, men her kommer scenarioet.
Jeg kjører bortover en fin og oversiktlig veg. Drar girspaken til venstre OG HOLDER DEN DER I CA. 1 sekund. Da går den i N (nøytral/Fri). Av hva jeg kan forstå så finnes det da ikke regenerering og det er kun vanlige bremser som funker. Trykk på bremsepedalen og du får en fin gjennomkjøring. Dra spaken til venstre og bak igjen og du er i gir og kjører videre. Jeg har jo ikke sjekket at skivene blir varme og at det faktisk er fysiske bremser som brukes, men det virker slik da displayet ikke viser regen i det hele tatt.

Geir

Har gjort dette i to vintre på Leafen, og da spesielt like før jeg parkerer. Har ikke rust på skivene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA