Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det overgang/adapter fra 3-fas 32A vegguttak til 1-fas 32 A stikk?

Startet av Teslafrank, fredag 13. desember 2013, klokken 18:46

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: Tesla85 på søndag 15. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 14:51
Uhm.. i min garasje er det dessverre kun lagt opp til en kraftig en-fas (40A m 10 kvadrat kabel) men i huset har jeg 400V.
Spm til el ekspertene her..: hvis jeg bytter ut den 10mm kabelen m en 5G2.5, da kan jeg dra 11kw i garasjen har jeg forstått..
Ergo lade Teslan m opp til 11kw (hvis jeg ikke bruker noe annet i garasjen samtidig)
Men...
hvor mye kan jeg dra fra hver kurs når jeg bruker 230V..? altså enfas, har skjønt at jeg ikke kan dra 16A fra alle tre kursene samtidig over N leder.. tror jeg.. :P
hvordan regner jeg på dette..?

Du er da privilegert som har så mye strøm til garasjen!  :P

Jah.. d har jeg skjønt.. :D
Tenkte på dette da jeg bygde for 5 år siden.. og trodde "dette får da holde i massevis" dette var før jeg viste hva Tesla var fornoe.. og før jeg fant et 170A 400V ESAB sveiseapparat på halv pris på Jula.. :P

shb

Ja neste er 32A. Men du kan jo stoppe Teslaen på feks 9kW når du ikke har "fanden i helene" å må ha bilen fulladet raskt. Så har du til lys og 1200w drill. Eller så lar du Teslaen få 32A 230 1 fase gir 8kW og legger ny 400V 16A 3 fase så har du til sveise og til 2 Teslaer når du ikke sveiser?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Bjørn

Sitat fra: shb på søndag 15. desember 2013, klokken 17:05
Ja neste er 32A. Men du kan jo stoppe Teslaen på feks 9kW når du ikke har "fanden i helene" å må ha bilen fulladet reskt. Så har du til lys og 1200w drill. Eller så lar du Teslaen få 32A 230 1 fase gir 8kW og legger ny 400V 16A 3 fase så har du til sveis og til 2 Teslaer når du ikke sveiser?

Ah så mange muligheter..  ::) Jeg tror ikke det er plass i røret til en kabel til.. den 10mm er ganske tykk.
er det lov å legge en 5G2,5 gummikabel i rør, i bakken..?! el må man bruke en sånn stiv en..?

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 16:32
Men lader jeg Teslan på 400V 16a så har jeg altså "brukt opp" kursen til garasjen, og kan knapt slå på lyset der 800W samtidig..?!
Er neste steg opp da 400V 32A og 5G6 kabel.. eller finnes det noe imellom..? hva får jeg feks v en 5G4 kabel, 12m strekk og lagt i rør i bakken..??

Ja, lader du bilen på 3x16A er det ikke noe igjen. 800W med lys, det var da voldsomt, hørt om LED? ;)

Kabel er billig i forhold til resten av jobben, spesielt bare 12 meter. Så om du legger kabel bør du legge 5x10mm2 med en gang.

Tommelfingerregelen er ellers 20A på 4mm2 og 25A på 6mm2 men dette må elektrikeren slå opp i forhold til flere parametre som kabeltype, forlegning osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 17:18
Ah så mange muligheter..  ::) Jeg tror ikke det er plass i røret til en kabel til.. den 10mm er ganske tykk.
er det lov å legge en 5G2,5 gummikabel i rør, i bakken..?! el må man bruke en sånn stiv en..?

Ok, så ikke at du tenkte på eksisterende rør. Antar det ikke er et 50mm rør da, som det burde være når det er nedgravd...

Gummikabel er ikke tillatt til fast installasjon. I rør bruker man normalt PFXP. Hva som går i eksisterende rør kan vi gi bedre info om hvis du kommer med dimensjonen på røret. Uansett er det ikke snakk om å dra en kabel til, du erstatter den som er der med den nye, og bruker den gamle til å dra den nye igjennom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Ja, lader du bilen på 3x16A er det ikke noe igjen. 800W med lys, det var da voldsomt, hørt om LED? ;)

Kabel er billig i forhold til resten av jobben, spesielt bare 12 meter. Så om du legger kabel bør du legge 5x10mm2 med en gang.

Tommelfingerregelen er ellers 20A på 4mm2 og 25A på 6mm2 men dette må elektrikeren slå opp i forhold til flere parametre som kabeltype, forlegning osv.
[/quote]

hehe.. LED var jævlig dyrt da jeg hengte opp lysarmaturene mine.. :P

Ok, så ikke at du tenkte på eksisterende rør. Antar det ikke er et 50mm rør da, som det burde være når det er nedgravd...

Gummikabel er ikke tillatt til fast installasjon. I rør bruker man normalt PFXP. Hva som går i eksisterende rør kan vi gi bedre info om hvis du kommer med dimensjonen på røret. Uansett er det ikke snakk om å dra en kabel til, du erstatter den som er der med den nye, og bruker den gamle til å dra den nye igjennom.
[/quote]

Jo, det er 50mm rør ja.. så da er d bare å slite ut den 3G10 kabeln igjen da, og dra m seg en 5G10 da.. Da kan jeg vel i teorien dra 40A da..? 400Vx40Ax1,73= 27,7Kw..?

Noen som er intr. i en 12m 2 år gammel pent brukt ( :P ) 3G10 kabel til sin 232 kontakt..?! :D

jonorunde

Vekker denne til live igjen...

kan noken oppgi kor dei har kjøpt 1-fas 32A (CEE 132, heiter den det?) hunplugg ?

malmberg som linka til tidligere har - men kun i pakker på 10 :)


Eg trenger kun 1, 1m kabel, og en 32A 3-fas han, som er lett å få tak i.
Kven hos Tesla bestemte at det var en god ide å levere med 1-fas/32?

jono


Cronos

Ble dette spørsmålet noengang besvart for oss ikke-elektrikere som er happy med å kjøpe ferdige produkter?

Hvor kan man kjøpe en ferdig overgang?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Øggen

Sitat fra: Cronos på tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:44
Ble dette spørsmålet noengang besvart for oss ikke-elektrikere som er happy med å kjøpe ferdige produkter?

Hvor kan man kjøpe en ferdig overgang?

Om du mener det ikke er besvart, så ta kontakt med kirkebø her på forum. Han har slike overganger ferdige og sender de til deg.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Så lenge det følger med samsvarserklæring med slike adaptere så er alt vel.
Men man skal tenke på hva følgene blir hvis man bruker et adapter som forårsaker brann.
La oss si at en hel parkeringsgarasje brenner ned til grunnen, og 50 biler brenner opp. Da trur jeg det kan bety trøbbel for den stakkarn som brukte et hjemmesnekra adapter.

JK sine adaptere er vel laget av elektriker om jeg ikke husker feil.
Men ville nok ha bedt om samsvarserklæring om jeg kjøpte av noen som lager de selv.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på torsdag 13. mars 2014, klokken 00:12
La oss si at en hel parkeringsgarasje brenner ned til grunnen, og 50 biler brenner opp. Da trur jeg det kan bety trøbbel for den stakkarn som brukte et hjemmesnekra adapter.
I såfall kan det nok by på trøbbel hjemmelaget eller ikke, siden kun adaptere godkjent av av leverandøren av ladeløsningen er lovlige.
Så enten la være å benytte annet enn orginal adapere, eller sørg for at det er feilfritt slik at det ikke kan forårsake brann. Uansett ikke bruk skjøteledninger i felles garasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: sn0le på torsdag 13. mars 2014, klokken 00:12
JK sine adaptere er vel laget av elektriker om jeg ikke husker feil.
Men ville nok ha bedt om samsvarserklæring om jeg kjøpte av noen som lager de selv.

De er skikkelig laget, men du får ingen samsvarserklæring.

Ville uansett ikke benyttet slikt i fellesgarasjer etc. Normalt sett er jo behovet for slikt når man er ute på tur uansett, og da stort sett utendørs. Hjemme finnes jo langt bedre løsninger enn å bruke en halvstabil UMC med adapter og overganger.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA