Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: JorEl på onsdag 26. september 2018, klokken 19:06
Noen som tenger et dashcam i Teslaen sin?
https://electrek.co/2018/09/26/tesla-dashcam-feature-autopilot-camera-version-9/

Den funksjonen som kjem originalt e delvis ubrukelig da den kun tar opp når bilen kjøre.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

What-a-watt

Tror det Tesla kommer med nå er bare begynnelsen. Det blir nok lagt til flere funksjoner etterhvert.

JorEl

#1127
Frister ikke å innstalere selv, da jeg har til tider flere enn 2 tommeltotter. Pleier å få ting til, men på andre eller tredje forsøk :P
Men dashcam uten å ta opp , feks en forbipasserende som kommer for å tegne på bilen din med en spiker ???. Hadde vært kjekt å få med den muligheten.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sarwar

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 27. september 2018, klokken 08:50
Tror det Tesla kommer med nå er bare begynnelsen. Det blir nok lagt til flere funksjoner etterhvert.

Godt mulig men med dagens hardware er det fortsatt mange begrensninger mtp opptak bak, G-  og bevegelse sensor. Føler det er tryggere med to kanals dashcam

Saerdna

Har lest igjennom deler av tråden, så beklager hvis dette er besvart tidligere - men jeg prøver meg:

Jeg vurderer BlackVue DR900S-2CH til min TMS. Spesielt er jeg nok interessert i "parking mode" og live tilgang til kamera over cloud.

1. Hvordan fungerer cloud-funksjonen? Krever denne at kameraet har WiFi-tilgang, eller kan den på en eller annen måte koble seg til bilens LTE-forbindelse? Parkerer man på en typisk parkeringsplass, er det jo sjeldent at man har WiFi tilgjengelig.

2. Jeg har forstått det sånn at man kan koble kameraet direkte til bilen via en kontakt i panelet ved bakspeilet. Hvilket batteri vil den da trekke strøm fra? 12V-batteriet eller bilens hovedbatteri? Hvis 12V-batteriet, er det fare for at dette tappes for fort? Jeg har ikke peiling på dette, som dere skjønner, så essensen i det jeg spør om er vel:
Er det noe batteri-issues jeg trenger å tenke på ved "always on og parking mode" med BlackVue annet enn at jeg naturlig nok vil få økt vampire drain.

3. Er det noen i Norge som har erfaring med installasjon av nevnte kamera på TMS? Jeg tenker da på en profesjonell innretning uten synlige kabler, etc. Gjerne i bergensområdet, men kan fint kjøre litt rundt om nødvendig.


geear

1. Kameraet må ha internett via wifi. Jeg kjenner ikke til at det er mulig å dele bilens nett, så du må dele på en mobiltelefon eller router - eller ha dekning fra bygning der du parkerer.

2. Kjenner ikke løsningen på Model S, men det er 12V du trekker fra. Hovedbatteriet lader 12V selv når bilen er av, så det er ingen fare for at du går tom. Har kamera alltid på i både e-Golf og Model X.

3. Det er mange som installerer, alt fra Bilradiospesialisten til privatpersoner. Har selv brukt adapter fra noe franske greier der du byttet dekselet under speilet, og det ser veldig integrert ut.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Sitat fra: gr på søndag 30. september 2018, klokken 17:13
2. Kjenner ikke løsningen på Model S, men det er 12V du trekker fra. Hovedbatteriet lader 12V selv når bilen er av, så det er ingen fare for at du går tom. Har kamera alltid på i både e-Golf og Model X.

Viktig å få med seg at likestrømskonverteren ikke er tilkoblet hele tiden og at vedlikeholdslading av 12v går i sykluser. Tesla hevder at man ved å koble til utstyr som trekker strøm fra 12v når bilen er av/ikke lader vil man få flere sykluser på 12v batteriet, og dermed kortere levetid. Jeg vet ikke hvor dype disse syklusene er og hvor mye det utgjør i praksis, men greit å ta med seg det astpektet ihvertfall. Kobler man for eksempel til et ekstralys rett ned på batteriet når bilen er avslått hører man at vedlikeholdsladingen starter øyeblikkelig.

emmern

Noen som vet om en guide for å sette opp et tokanals kamera på en moderne Model S UTEN Takluke (MED glasstak) ?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OlaM

Sitat fra: emmern på mandag 08. oktober 2018, klokken 18:02
Noen som vet om en guide for å sette opp et tokanals kamera på en moderne Model S UTEN Takluke (MED glasstak) ?

Har ikke prøvd selv, men denne virker ok: https://teslatap.com/articles/ultimate-tesla-dashcam-guide/ (se under rear camera installation)
'21 3LR

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Brukte ikke noen guide, men det er veldig enkelt. I alle fall om du ikke skal tre kabelen gjennom gummioverføringa til bakluka. Kort sagt bare å stappe kabler inn mellom glass og kant vha høvelige verktøy som utgåtte plastkort e.l. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Husk å gå gjennom innstillingene til Blackvue med Over the Cloud. Standardinnstillingene til Blackvue er å ta opp lyd av hva som blir sagt inne i bilen, bilde fra kamaeraene, fart og posisjon og legge dette offentlig på nett slik at alle og enhver kan se hvor du er og høre hva du sier i bilen.

https://www.csoonline.com/article/3309952/security/blackvue-dashcams-share-cars-mapped-gps-locations-stream-video-feeds-and-audio.html

https://www.digi.no/artikler/roper-bilenes-posisjon-fart-retning-og-video-og-lydopptak-i-sanntid-uten-at-sjaforene-vet-om-det/447993
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emmern

Sitat fra: cra på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:30
Brukte ikke noen guide, men det er veldig enkelt. I alle fall om du ikke skal tre kabelen gjennom gummioverføringa til bakluka. Kort sagt bare å stappe kabler inn mellom glass og kant vha høvelige verktøy som utgåtte plastkort e.l. :)

Ifølge den guiden som ble foreslått her var det ganske omfattende jobb med paneler, og trekking av kabler.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Sitat fra: emmern på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:20
Sitat fra: cra på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:30
Brukte ikke noen guide, men det er veldig enkelt. I alle fall om du ikke skal tre kabelen gjennom gummioverføringa til bakluka. Kort sagt bare å stappe kabler inn mellom glass og kant vha høvelige verktøy som utgåtte plastkort e.l. :)

Ifølge den guiden som ble foreslått her var det ganske omfattende jobb med paneler, og trekking av kabler.

Hvis du skal gjennom gummislangen via bakluka: ja. Det var en del knot. Gjorde det på forige bil, men den hadde lyst interiør. Nåværende er svart, så jeg har synlig kabel fra bakkant av innertak over til bakluka. Jeg demonterte på forige bil da jeg bytta inn, og det var enda mer styr, så jeg fant ut at det var rett og slett ikke verdt det. Det innebar forøvrig også boring av et hull i bakluka.  :o

Utover det plukket jeg vel ut panelet på høyre side av dashboardet (bare å vippe ut med plastverktøy, men sitter litt hardt pga mange klips på lite område), og løsnet et par klips på siden av midtkonsollet for å enklere stikke plaststrips jeg brukte som trekkesnor forbi området. (Jeg henter strøm fra OBDII, ikke fra speilhuset).

Ellers mener jeg å huske at det kun var stapping av kabel hele veien. Mulig jeg vippa ned mikrofon/lys oppe under taket for å enklere få kabelen til bakre kamera over på "innsiden" av innertaket i front, men det husker jeg rett og slett ikke; mulig jeg blander sammen med forige bil her. I bakkant trakk jeg bare kabelen inn til midten og tredde den under innertaket ut bake ved makluka. Mye enklere enn å ta av alle klipsene bake til høyre som på videoen, men du får noen tommer synlig kabel. Så å si usynlig med svart interiør.

Uansett var det ikke allverden til hokus pokus, men jeg brukte litt tid på å prøve meg fram med hvor jeg klarte å stikke plaststripset. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA