Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

F_P

Sitat fra: sn0le på onsdag 08. april 2015, klokken 23:05
Får bare problem når jeg prøver å legge ut bilde på tlf her.
Men for å forklare litt, inntil bildene kommer, så fant jeg en 40-50mm stor gummimuffe som er synlig via hanskerommet.
Tok vekk dekselet for å koble meg på den røde ledninga i hanskerommet.
Det var da jeg så den gjennomføringen.
Den er så langt inn at det var såvidt armen min rakk.
Brukte en lang tynn metalltråd for å komme gjennom gummien.
På andre siden er det like ille mtp plass.
Men det går på et vis.

Hvor mye skal du ha for den Tap-a-fusen?

Om du ikke gidder Haslum så kan du plinge på å svinge innom meg på Kløfta. Det må være nærmere om du ikke har flyttet da  ;) Skuffet over at du ikke kjøpte kamera av meg  :'(
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

#421
Sitat fra: F_P på torsdag 09. april 2015, klokken 22:58
Om du ikke gidder Haslum så kan du plinge på å svinge innom meg på Kløfta. Det må være nærmere om du ikke har flyttet da  ;) Skuffet over at du ikke kjøpte kamera av meg  :'(
Å, er det du som driver Bilkomponenter.no?
Vurderte å kjøpe kameraet der, spesielt siden jeg kunne plukket det opp på Kløfta.
Men så var du borte hele Påsken (stod på siden), og jeg ville ha kameraet ASAP.
Bestilte kameraet onsdags kveld i forrige uke og håpet Komplett kunne klare å få det ut til Lørenskog på lørdagen, noe de ikke klarte.
Så da falt den planen i fisk.
Men da vet jeg i alle fall hvor jeg skal sende folk for å handle kamera når jeg skal gjøre montasje for dem. :)
Prisen din på 3.290,- m/16GB minnekort eller 3.468,- m/32GB minnekort for 650'en er faktisk ganske bra spør du meg. :)
Godt mulig man kan spare noen hundrelapper ved å kjøpe fra utlandet og fortolle det, men synes det er greit å handle i Norge mtp garanti og forbrukerrettigheter. :D
Jobber i Oslo så jeg dro innom Sven-E i går og fikk sikringsholderen.
Fikk en hyggelig prat med han og. :D

Edit: Har nå mekket til bildene og lagt ved. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eifi

Noen som har forsket litt på sensitivitetsinnstillinger på g-sensor og bevegelses sensor på Blackvue dr650?
Jeg har forstått at det står altfor sensitivt innstillt som default, men hadde vært greit med noen tips om fornuftige verdier.

HåkonE

Blackvue har jo elendig bildekvalitet sammenlignet med de beste i dag. Sliter fort med å se skiltnummeret, noe som vel må være 1.prioritet på et dashkamera....

Kan få designmessig likt kamera på ebay med langt mer egnet letterbox format (ultra vidvinkel/21:9), høyere oppløsning (1296p), bedre bildekvalitet (Ambrella CPU) og plass til opp mot 256GB lagring for under 1000 kr (+mva).

Sliter litt med å se greia med Blackvue om man ser bort i fra at de har norsk importør.

Thor2014

Blackvue 550 som mister lyd.
Har skjedd flere ganger. Kommer tilbake dersom jeg formaterer minnekortet.
Noen som vet hvorfor?

Øggen

Sitat fra: Haknys på fredag 10. april 2015, klokken 12:58
Blackvue har jo elendig bildekvalitet sammenlignet med de beste i dag. Sliter fort med å se skiltnummeret, noe som vel må være 1.prioritet på et dashkamera....

Kan få designmessig likt kamera på ebay med langt mer egnet letterbox format (ultra vidvinkel/21:9), høyere oppløsning (1296p), bedre bildekvalitet (Ambrella CPU) og plass til opp mot 256GB lagring for under 1000 kr (+mva).

Sliter litt med å se greia med Blackvue om man ser bort i fra at de har norsk importør.

Link?

F_P

Sitat fra: sn0le på fredag 10. april 2015, klokken 11:06
Å, er det du som driver Bilkomponenter.no?
Vurderte å kjøpe kameraet der, spesielt siden jeg kunne plukket det opp på Kløfta.
Men så var du borte hele Påsken (stod på siden), og jeg ville ha kameraet ASAP.
Bestilte kameraet onsdags kveld i forrige uke og håpet Komplett kunne klare å få det ut til Lørenskog på lørdagen, noe de ikke klarte.
Så da falt den planen i fisk.
Men da vet jeg i alle fall hvor jeg skal sende folk for å handle kamera når jeg skal gjøre montasje for dem. :)
Prisen din på 3.290,- m/16GB minnekort eller 3.468,- m/32GB minnekort for 650'en er faktisk ganske bra spør du meg. :)

Det er meg, og du hadde fått 10% rabatt på prisen. Ligger rabattkode i tilbudstrådene her inne :)

Takk for bilder av gjennomføringen. Kjekt å vite, men det så da fryktelig trangt ut. Får vel prøve på egen bil først  :P

Kan forresten nevne at den skandinaviske distributøren TURA som vi nå handler hos kommer til å slutte med Blackvue kamera der 32GB er inkl. De går over til 16GB for å holde prisen på samme nivå. Det betyr at 650/750 med 32GB mest sannsynlig forsvinner fra norske nettbutikker om kort tid. Fint for oss for vi har ikke tenkt å juster opp prisen  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Sitat fra: F_P på fredag 10. april 2015, klokken 13:49
Takk for bilder av gjennomføringen. Kjekt å vite, men det så da fryktelig trangt ut.
Det kan jeg skrive under på at det er. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

skyfawn

jeg kjøpte et 64gb minnekort på aliexpress til min 650gw, tror det kom på 60,- inkludert frakt :D fungerer fint

tfjelde

Sitat fra: skyfawn på fredag 10. april 2015, klokken 19:32
jeg kjøpte et 64gb minnekort på aliexpress til min 650gw, tror det kom på 60,- inkludert frakt :D fungerer fint

Har du sjekket kortet ? Har selv kjøp disse tilsynelatende billige 64gb minnekortene på aliexpress det var til og med inkludert minnekortleser i de 60 kr. Problemet er når du setter kortet i pc'n så kommer det opp som 64gb og du kan fint skrive 64gb med date til det også men prøv og lese tilbake disse filene så blir det fort litt problemer.

Av de 5 kortene jeg fikk sist var ingen over 4gb selv om de er merket med Samsung 64gb

Er en usikker på om en har fått "fake" sd kort så kan de testet med denne H2testw http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/H2testw.shtml

sn0le

#430
Sånn. Da var jeg ferdig med min installasjon.
Fikk ikke jobbet i går pga styremøte i borettslaget.
Men når jeg kom meg hjem i dag så heiv jeg meg rundt.
Det som gjenstod var å koble tap-a-fuse i sikringsboks og å trekke coaxen til det bakre kameraet.

Jeg begynte med coaxen. Planen min var å legge en så skjult løsning som mulig.
Dvs gå via den gummisaken over til bakluke. Den biten gikk greit, med nok Zalo i den greia.
Så var det neste steg, komme seg inn i bakluka og bort til kamera.
Men var ikke keen på å borre i bakluka, og ville heller se om det lar seg gjøre å fikse det på annet vis.
Etter mye forsking så innså jeg at det store plastdekselet på bakluka måtte av for at jeg skulle kunne finne en
vei for coaxen.
Og la meg si det sånn...... ALDRI, under noen omstendigheter, ta av det store plastdekselet på bakluka.
Om du gjør det så er du garantert 30-60 minutter med bannskap og selvpining.
SO DON'T!!!!
Omsider fikk jeg dritten på plass igjen, og jeg er sikker på at naboen måtte desinfisere ørekanalene sine etter å ha sitti på verandaen sin og hørt på at jeg plagdes.

Det positive med dette var at jeg nå er kjent med hvordan innsiden av bakluka ser ut.
Og jeg tror det skal være mulig å få lagt kabelen samme ruta som jeg har brukt, men uten å ta av det store dekselet.
Man må dytte ei trekkefjær inn i bakluka oppe der ved gummidingsen (nylonfjær med metalltupp som er magnetisk) og få den så langt inn som mulig.
Da havner den forhåpentligvis i området nede ved baklykta.
Hvis man så vipper ut håndtaket med knappen for lukking av bakluke, så vil man kunne få tak i den der, enten ved å stikke hånda inn, men mest sannsynligvis må man bruke en teleskopmagnet.
Lykkes man med det, så kan man trekke en trekketråd tilbake til gummidingsen med trekkefjæra, og så trekke coaxen med trekketråden.
Når man har så fått coaxen ned dit så stikker man trekkefjæra ned langs innsiden av plastdeksel på høyre side der kablene til bremselys og varmetråder går. Da bør man havne ned i samme området som coaxen befinner seg i.
Da bør det være en "smal sak" å få kabelen opp dit man vil ha den.
Dette tenkte jeg å teste ut på neste bil jeg monterer på, hvis eieren vil ha kabelen skjult.

Så kom kobling av 12V. Der ville jeg ikke lage hull i dekselet til sikringsboksen.
Jeg klipte av den skjøtehylsa som var på enden av kabelen på tap-a-fusen.
Så fisket jeg kabelen ned i et hull på sikringsboksen og fikk den etterhvert ut på baksiden av sikringsboksen.
Der kunne jeg lodde på den ene lederen i strømkabelen til kameraet og slenge på krympeslange.
Til jord så tok jeg en kort bit 1,5mm2 kabel fra ringskoen og loddet den sammen med minus på strømkabelen, og slengte på krympeslange.
Gjorde det på den måten siden lederene i kabelen til kameraet er veldig tynne, og var bekymret for dårlig kontakt i kabelskoen.
Legger ved et bilde.

Så installasjonen min er gjort på følgende måte:
- Strømkabel via tak og A-stolpe ned til bak hanskerommet.
- Brukt gjennomføring i torpedovegg for å føre strømkabel fra bak hanskerommet til sikringsboks.
- Fisket kabel til tap-a-fuse via eksisterende hull i sikringsboks, ned og ut.
- Koblet minus til egnet skrue i frunken.
- Trukket coax via panoramartaket, så via C-stolpe, via gummiføring ut i bakluke.
- Brukt en føringsvei i bakluka som ikke krever borring eller klipping/lodding av coax.

Alt i alt gikk det masse tid på dette.
Men det var første gang, og jeg forsket en del på å finne løsninger for å holde kablingen så skjult som mulig.
I morra må jeg stikke på Tesla en tur og kjøpe klips til baklukedekslene.
Det er 4 klips på det øverste dekselet, 3 på hver av de på sidene og rundt 10 stykker på det store dekselet.
Totalt 20 klips, og jeg klarte å ryke 6 av de.  :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Keion

Veldig bra beskrevet sn0le, skal prøve å montere mitt i dag. Skal se om jeg klarer å få til trikset ditt med bakluka uten å borre/rive av dekselet.

For dere som har montert 12v i taket: Jeg har sikkerhetspakke på min bil og jeg har den sorte boksen i taket hvor denne ledningen er plugget inn. Hvordan har dere koblet dere på den strømmen? Virker som at noen bare har koblet fra den sorte boksen (hva er den?), men det burde vel være greit å hekte seg på den strømmen på en måte. Har selv tenkt å bruke en av disse "strømtyvene" for å koble meg på uten å måtte lodde.

skyfawn

jeg la ut noen bilder på side 27 du kan se på. Jeg nappet ut pluggen og la lederne fra blackvuen inn i pluggen for så å stappe pluggen inn igjen i den svarte boksen.

berry89

Noen som har prøvd å montere et blackvue kamera inne i kupeen? Tenker da på om vidvinkelen er stor nok til å få med siderutene? Ser på min bil (Autopilot) er det et lite felt over speilet der det skal være mulig å sette et kamera. Noen som skal til å montere snart som kanskje kunne ha sjekket om dette vil ha noe for seg? 

mr.rs4

Sitat fra: Haknys på fredag 10. april 2015, klokken 12:58
Blackvue har jo elendig bildekvalitet sammenlignet med de beste i dag. Sliter fort med å se skiltnummeret, noe som vel må være 1.prioritet på et dashkamera....

Kan få designmessig likt kamera på ebay med langt mer egnet letterbox format (ultra vidvinkel/21:9), høyere oppløsning (1296p), bedre bildekvalitet (Ambrella CPU) og plass til opp mot 256GB lagring for under 1000 kr (+mva).

Sliter litt med å se greia med Blackvue om man ser bort i fra at de har norsk importør.
Har du / andre link til et bedre dashcam enn Blackvue 750?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA