Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel på bensin Webasto - feil på doseringspumpe?

Startet av Nils, torsdag 12. desember 2013, klokken 18:14

« forrige - neste »

Nils

En hjelpsom sjel fylte diesel på tanken for varmeapparatet. Ingen stor overraskelse at det ble slutt på varmen.
Har tømt tank, tørket ut rusk (minimalt), fylt bensin. Prøvde å blåse ut diesel fra slangen frem til motorrommet uten at det skjedde noe. (Har senere lest meg opp på at doseringspumpen også stenger.)
Ved å pumpe frem bensin manuelt (12V puls rett på doseringspumpen) startet Webasto på første kjøretur. Nå vil den ikke mer. Det kommer ikke bensin ut av slangen som er koblet inn på Webasto.
Har feilsøkt og mistenker nå doseringspumpen for å være svak. Når jeg pulser den kommer det bare ut 4-5 dråper pr puls. Dråpene skvetter 30 cm bortover.
Noen som vet hvor mange pulser som skal til for å pumpe en desiliter?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elmo

Jeg renset bensintanken for ikke lenge siden (og skrev innlegg om det på elbilwiki).
I den forbindelse lekte jeg også med å pulse ut bensin av slangen (egentlig mest for å fylle den igjen etter å ha blåst den ren). Det var som du sier bare noen få dråper pr puls.

Men hvis du tror pumpa sliter med dieselrester så kan du kanskje ta den ut og pulse gjennom noe sprit (løser kanskje opp dieselolje bedre enn bensinen?).
Men det er vel mere sansynlig at problemet er at dyser i selve webastoen ikke liker å være smørt inn med diesel (tror jeg).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nils

Jeg tenkte først det samme som deg - at Webastoen var sotet ned. Jeg begynte derfor foran med demontering/rensing. Det var noe sot i brennkammer men ikke veldig mye. Glødeplugg måler riktig (0,3 Ohm).
Når jeg følger prosedyre for feilsøking her http://www.techwebasto.com/redirect/heater_main/heater_technical_bulletins/TSB_T_Top_Troubleshooting_Tree.pdf side 3: -kobler bensintilførsel fra på webasto- så kommer det ikke noe bensin ut under oppstart.
Det går greit å blåse gjennom slangen fra pumpen og frem til varmeren.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elmo

Sitat fra: Nils på fredag 13. desember 2013, klokken 10:23
Det går greit å blåse gjennom slangen fra pumpen og frem til varmeren.

Hva med slangen fra tanken til pumpa?   Kanskje mye luft i den gjør at pumpa ikke virker?
Jeg har lest at noen har hatt problemet med det etter å ha kjørt helt tom for bensin.

Selv var jeg nøye med å sjekke at det kom bensin ut av pumpe før jeg monterte slangen fra pumpa og fremover (jeg fikset til en plugg så det ble lett å få ekstern spenning på pumpa) 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nils

Her kommer en oppdatering på mitt Webastoproblem.
Jeg klarte ikke å finne ut av dette på egenhånd. Flyttet doseringspumpe frem til Webasto og prøvekjørte OK. Monterte tilbake og fikk startet Webasto men den ville ikke fyre i gang igjen etter stopp.

Leverte bilen inn til Auto Team Bergen på Midttun.
De fikk ikke skikkelig kontakt med diagnose via pc. Webasto demontert og testet i benk.
Funnet feil på doseringspumpe og feil på en sensor i styringen.
De loddet inn en sensor fra en kassert styring og byttet doseringspumpe.

Trolig var jeg "heldig" som slapp unna med en pumpe + 3,5 timer arbeid. Totalt kr 5682 inkl mva.

Godt jeg tar vannfylling selv...
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

ulrikqk

Sitat fra: Nils på fredag 13. desember 2013, klokken 10:23
... Glødeplugg måler riktig (0,3 Ohm).

Min Webasto virker ofte ikke når det er koldt  ;) Kan det hænge sammen med, at glødeplugg'en skal forvarme bensinen, eller er det glødeplugg'en som altid antænder bensinen (og dermed ikke temperaturafhængig)?

Er uanset interesseret i at vide, hvor du måler modstanden i glødeplugg'en.

mvh. Ulrik Q K
P106E 2001, Moss

jornheim

Sitat fra: ulrikqk på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:33
Sitat fra: Nils på fredag 13. desember 2013, klokken 10:23
... Glødeplugg måler riktig (0,3 Ohm).

Min Webasto virker ofte ikke når det er koldt  ;) Kan det hænge sammen med, at glødeplugg'en skal forvarme bensinen, eller er det glødeplugg'en som altid antænder bensinen (og dermed ikke temperaturafhængig)?

Er uanset interesseret i at vide, hvor du måler modstanden i glødeplugg'en.

mvh. Ulrik Q K

Det er svært at måle en så lav modstand med nøjagtigked. Et billigt multimeter er ikke godt nok til opgaven.
Men her står lidt mere om dette tema og reparationer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4695.msg66456.html#msg66456
Jfr. også http://www.elbil.no/wiki/PSA:Webasto

Den bedste måde at teste Webasto (de nyere i hvert fald) er som sagt programmet "Webasto Thermo Test".
Desværre findes det ikke mere på den amerikanske webside, men søg på nettet. Også ældre versioner kan bruges, den nyeste er v215, tror jeg.
Min Webasto (C) har efter udskiftning af modstanden på printkortet fungeret fint, men der er en del andre fejlmuligheder.

Jornheim



Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA