Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toyota RAV4 EV

Startet av Kristia, torsdag 12. desember 2013, klokken 12:18

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: EV_Mor10 på lørdag 25. februar 2017, klokken 02:11
Pratet med importøren som har RAV4 EV på finn.no og han nevnte noe om ombygning dersom jeg skulle importere en RAV selv.
Noen som vet hva han mente med det?

Ser at det er en god del penger å spare på å importere selv.
Har en onkel som bor halve året i California og sønnen i huset der borte er bilmekaniker, så han kan sikkert bistå med en utvelgelse av bil.
Får passe på å fylle opp bilen med Jdemo og kanskje noen dekk/annet stæsj ved import.
Det eneste jeg kjenner til av ombygning, er at vin-nummeret må skrives inn i karosseriet. Og for mange er det vel et must å montere Chademo, setevarmere og kanskje DAB, etter det første jeg kan komme på, og anskaffelse av vinterhjul med tpms. EVSE kan sikkert bygges om til nivå 2, men det kan være bedre å kjøpe en Panasonic EVSE: http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25

Sender du bilen RoRo, så er det ikke lov å ha bagasje i den.  Hvis du sender den i container, kan du fylle den opp.

Brorson

Det er vell riktig at det ikke er noe ombygging av bilen, om det ikke er noen nye regler etter at jeg importerte min i August 2014.

Hideyowife

Er disse bilene som ligger på Finn per nå for salg greie å vurdere? Hva er erfaringer med disse for dere som eier disse med tanke på å få reparert feil. Hva er det man må regne med?
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Brorson

De ligger vell litt høyt i pris utfra kjørte kilometer!
Reparasjoner vet jeg svært lite om , har vært heldig så langt!

ragwo

#139
Er folket fortsatt positivt innstilt til RAV4EV og forhandlerne, dvs Sør Import og den lokale Toyotapusheren med tanke på oppfølging og service? Ser at bilene som ligger ute nå ikke selges med noen form for garanti. Er praksisen endret fra tidligere? RAV 4EV er på papiret den perfekte elbilen for oss, men tanken på lite eller ingen mulighet for hjelp hvis noe skulle skje er skremmende.
Eldrid - 2013 Leaf

Tormod Beck

Ja Rav er en fin og god bil og ut fra Sørimport utsagn holder batteriet lbilens levetid  4-500000 ble det meg fortalt??? Har vell fortsatt ikke funnet noen som kan og vil ta service og reparasjoner på den

HallvardS

Hei
Vurderer å kjøpe en Rav4 EV, og det ser ut som de er greie bortsett i fra noen skifter av Drive Units i USA.
Har snakket med Elbilmek i Asker, og de er villige til å ta service og skru på den.
Er det noen her som har konkrete erfaringer fra eierskap ift problemer, opplevelse av reell rekkevidde sommer/ vinter, og ladespeed m Jdemo hurtiglader?
Takker.

Mvh
Hallvard

Tormod Beck

Min var nr 3 med norske skilter, for 4 år siden. Min sønn har vært fornøy så lenge han hatt den. Fikk den tilbake for 2 måneder siden, den har ikke på den tiden vært innom et verksted, bare EU kontroll. De som ligger på Finn er Vell priset litt høyt?

Radiobil1

Hvilke deler av infotainment systemet på den funker her på berget?

       
  • Gps, funker navigasjon, eller må noen laste inn nye kart eller noe annet?
  • Tlf regner jeg med går greit
  • Radio, her regner jeg med den har sat-radio, så da blir det vel nettradio via tlf og aux.
  • Hva annet funker/ Funker ikke?
Noe annet på bilen som må europeifiseres?



PaulAsgeir

Det er ikke mulig å legge inn Europa-kart. Er helt ulike systemer ble jeg fortalt av Toyota i Norge.
FM radio funker, er jo fortsatt endel FM-stasjoner.
Tlf problemfritt, men stemmestyringen er engelsk.

Trekkoppbil

#145
Sitat fra: Radiv på mandag 01. oktober 2018, klokken 23:38
Hvilke deler av infotainment systemet på den funker her på berget?

       
  • Gps, funker navigasjon, eller må noen laste inn nye kart eller noe annet?
  • Tlf regner jeg med går greit
  • Radio, her regner jeg med den har sat-radio, så da blir det vel nettradio via tlf og aux.
  • Hva annet funker/ Funker ikke?
Noe annet på bilen som må europeifiseres?
Blåtannlyd fungerer.
Så man kan kjøre nettradio og navigasjon etc på tlf eller nettbrett. Navigasjon har jeg ikke prøvd.
Man bør ha en holder for telefon, så man kan se på skjemen på telefonen mens man kjører, sidan RAV'en ikke viser info om radiostasjoner. Hvis man til sammenligning hørerer på nettradio over blåtann i f.eks Leaf, så vil man få fram info på skjermen i bilen om navn på radiostasjon og programvert, navn på sanger og band, bitrate på strømmmen, med normale radio-apper i 30-40-kroners-klassen. Det er denne info som mangler på skjermen på RAV. Tjenester som Spotify har jeg ikke prøvd.

Av andre ting på bilen, så har jeg ikke klart å finne kroker til slepetau. Så hvis du kjører deg fast om vinteren, har jeg ingen råd om hvordan du skal få bilen laus igjen. Kanskje den må løftes med kran eller helikopter. Bakpå bilen burde man kanskje sette på hengerfeste eller noe annet.
Den har heller ikke 4wd.

Trekkoppbil

Sitat fra: HallvardS på mandag 20. august 2018, klokken 22:38
Er det noen her som har konkrete erfaringer fra eierskap ift problemer, opplevelse av reell rekkevidde sommer/ vinter, og ladespeed m Jdemo hurtiglader?
Top Ten List of problems with RAV4 EV / Pre-purchase List:
http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=1589&start=0

Radiobil1

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Radiv på mandag 01. oktober 2018, klokken 23:38
Hvilke deler av infotainment systemet på den funker her på berget?

       
  • Gps, funker navigasjon, eller må noen laste inn nye kart eller noe annet?
  • Tlf regner jeg med går greit
  • Radio, her regner jeg med den har sat-radio, så da blir det vel nettradio via tlf og aux.
  • Hva annet funker/ Funker ikke?
Noe annet på bilen som må europeifiseres?
Blåtannlyd fungerer.
Så man kan kjøre nettradio og navigasjon etc på tlf eller nettbrett. Navigasjon har jeg ikke prøvd.
Man bør ha en holder for telefon, så man kan se på skjemen på telefonen mens man kjører, sidan RAV'en ikke viser info om radiostasjoner. Hvis man til sammenligning hørerer på nettradio over blåtann i f.eks Leaf, så vil man få fram info på skjermen i bilen om navn på radiostasjon og programvert, navn på sanger og band, bitrate på strømmmen, med normale radio-apper i 30-40-kroners-klassen. Det er denne info som mangler på skjermen på RAV. Tjenester som Spotify har jeg ikke prøvd.

Av andre ting på bilen, så har jeg ikke klart å finne kroker til slepetau. Så hvis du kjører deg fast om vinteren, har jeg ingen råd om hvordan du skal få bilen laus igjen. Kanskje den må løftes med kran eller helikopter. Bakpå bilen burde man kanskje sette på hengerfeste eller noe annet.
Den har heller ikke 4wd.


Har ikke trengt 4wd på 35 år med bensinbil, så det går nok greit. Hvor snill er elmotoren å kjøre igang med på snø, det er jo mye dreimoment i den?

Blåtann eller aux er mer enn nok, til radio og musikk på anlegget.
Skulle nå tro at dette toyota kartsystemet skulle la seg gjøre å få inn norgeskart på, eller kjører de annet system i USA? Hvem leverer kartene til til Toyota? Er det ikke plass til hele verden, det får man jo i en liten tomtom!

Men all info om bilens elsystem og metriske data er flott.

Får man på et vanlig rav4 hengerfeste, eller må man hente et fra usa?
Noen som har kjøpt noe annet extrautstyr, som vindavviser til panser og vinduer, og formstøpt gummimatte til bagasjerommet?

Tormod Beck

Kjenner en som hadde hengerfeste til Rav, vet ikke om det er solgt,
Kan jo bare brukes som sykkelstativ,

EV_Mor10

Sitat fra: Radiv på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:49
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Radiv på mandag 01. oktober 2018, klokken 23:38
Hvilke deler av infotainment systemet på den funker her på berget?

       
  • Gps, funker navigasjon, eller må noen laste inn nye kart eller noe annet?
  • Tlf regner jeg med går greit
  • Radio, her regner jeg med den har sat-radio, så da blir det vel nettradio via tlf og aux.
  • Hva annet funker/ Funker ikke?
Noe annet på bilen som må europeifiseres?
Blåtannlyd fungerer.
Så man kan kjøre nettradio og navigasjon etc på tlf eller nettbrett. Navigasjon har jeg ikke prøvd.
Man bør ha en holder for telefon, så man kan se på skjemen på telefonen mens man kjører, sidan RAV'en ikke viser info om radiostasjoner. Hvis man til sammenligning hørerer på nettradio over blåtann i f.eks Leaf, så vil man få fram info på skjermen i bilen om navn på radiostasjon og programvert, navn på sanger og band, bitrate på strømmmen, med normale radio-apper i 30-40-kroners-klassen. Det er denne info som mangler på skjermen på RAV. Tjenester som Spotify har jeg ikke prøvd.

Av andre ting på bilen, så har jeg ikke klart å finne kroker til slepetau. Så hvis du kjører deg fast om vinteren, har jeg ingen råd om hvordan du skal få bilen laus igjen. Kanskje den må løftes med kran eller helikopter. Bakpå bilen burde man kanskje sette på hengerfeste eller noe annet.
Den har heller ikke 4wd.


Har ikke trengt 4wd på 35 år med bensinbil, så det går nok greit. Hvor snill er elmotoren å kjøre igang med på snø, det er jo mye dreimoment i den?

Blåtann eller aux er mer enn nok, til radio og musikk på anlegget.
Skulle nå tro at dette toyota kartsystemet skulle la seg gjøre å få inn norgeskart på, eller kjører de annet system i USA? Hvem leverer kartene til til Toyota? Er det ikke plass til hele verden, det får man jo i en liten tomtom!

Men all info om bilens elsystem og metriske data er flott.

Får man på et vanlig rav4 hengerfeste, eller må man hente et fra usa?
Noen som har kjøpt noe annet extrautstyr, som vindavviser til panser og vinduer, og formstøpt gummimatte til bagasjerommet?
Er i prosessen med å få tak i en RAV4 selv og har undersøkt litt rundt ekstrautstyr.
Alle RAV4 EV fra 2012-2014 tilsvarer den amerikanske 2012 standardversjonen av RAV4, bortsett fra noen ytre endringer på lys, front, m.m.
Den amerikanske RAV4 er større enn den europeiske, så det er nok lurt å kjøpe alt fra USA.
Hengerfestet er veldig forskjellig på US RAV4 2012 og EU RAV4 2012. Veldig mye enklere å henge på et amerikansk feste med kun 4 bolter så vidt jeg kan se.
I USA tauer de mye med RAVene sine og planen for meg er å ha et hengerfeste, så jeg får dratt opp og ned båten av vannet som ikke fraktes langs offentlig vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA