Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Med eller uten panorama

Startet av Tønsberg, onsdag 11. desember 2013, klokken 13:14

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:30
Sitat fra: Tønsberg på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:07
Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:05
Du får også litt mindre varmetap uten panoramatak. Dette vil vel gjøre at forbruket på vinterstid går ned. Spesielt hvis du kjører der det er kaldt, vind eller du kjører fort.
Godt poeng!
Nei, det fungerer motsatt. I varme strøk er det best uten soltak for å sperre for sola, mens i land med kulde vil sola øke temp i bil. Drivhuseffekt. Nå har vi jo ikke sol bestandig, men metallet i taket er en bedre kuldeleder enn glass.
Det er ikke mange timene på vinteren at vi har sol. Og selv om det er sol så er den såpass svak at den ikke vil gjøre noe forskjell.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Og selv om metallet er en bedre termisk leder enn glass er det jo innredning på innsiden av taket, i motsetning til biler med panotak. Der er det kun glass.

D.O

Sola varmer masse fra mars og deler av februar. Er kun desember og januar som ikke gir noe tilskudd. Og tøybiten i taket har ingen innvirkning på isolasjonsverdien. Men taket er belagt og minsker innstrålingen noe. Reel effekt er uvisst, men garantert bedre enn med alutak. I temperaturer rundt 10'C slik som i mai,april,september og oktober vil sol kunne ta en vesentlig del av varmebehovet.

Vi har bolig med store vinduer plassert slik at vi utnytter dette. Disse har tak som beskytter når sola står høyt, og slipper den inn på vinteren når den står lavt. Utgjør mye på vår bolig. Selv om vinduene er store i boligen, vil soltaket på Teslan utgjøre en mye større andel av total oppvarmingsareal. Men det er klart at bilen ikke er isolert og taper effekt raskere.

Har sett en test av bil hvor dette var tema, men husker hvor? Mythbusters?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.


Zneip

Sitat fra: D.O på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:19
Sola varmer masse fra mars og deler av februar. Er kun desember og januar som ikke gir noe tilskudd. Og tøybiten i taket har ingen innvirkning på isolasjonsverdien. Men taket er belagt og minsker innstrålingen noe. Reel effekt er uvisst, men garantert bedre enn med alutak. I temperaturer rundt 10'C slik som i mai,april,september og oktober vil sol kunne ta en vesentlig del av varmebehovet.

Vi har bolig med store vinduer plassert slik at vi utnytter dette. Disse har tak som beskytter når sola står høyt, og slipper den inn på vinteren når den står lavt. Utgjør mye på vår bolig. Selv om vinduene er store i boligen, vil soltaket på Teslan utgjøre en mye større andel av total oppvarmingsareal. Men det er klart at bilen ikke er isolert og taper effekt raskere.

Har sett en test av bil hvor dette var tema, men husker hvor? Mythbusters?

Ta en MS med panotak - kjør 90 km/t i 10 minusgrader. Ta på innsiden av panotaket med hånda. Tror du virkelig ikke at det da er ganske mye kaldere enn et stofftak? Hadde det vært et innvendig "trekk" man kunne dratt for skulle jeg ha vurdert panotak på min bil.

Argumentet med takstativ er heller ikke gyldig lengre - whispbar har utviklet et takstativ for MS uten panotak som kommer på markedet om kort tid...
Nord Trøndelag | X90D

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:29
Argumentet med takstativ er heller ikke gyldig lengre - whispbar har utviklet et takstativ for MS uten panotak som kommer på markedet om kort tid...

Ja, for den som liker å bore i taket og nagle fast permanente fester. Om man planlegger det ville jeg ihvertfall gått for sort tak om bilen ellers var lys, slik at ikke festene blir så fremtredende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

Vil heller ha panotak med takststativ, enn vanlig tak med stativ der man må bore 8 hull i taket. Får vondt bare av tanken.  :'(
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

ebbrey

Aldri hatt soltak. Elsker pano taket. Bruker det mye. (ja selv nå) veldig glad i 12%/vent posisjonen. Når bilen er kald tar det litt tid før varmeapparatet finner en god balanse slik at "trekken" fra taket forsvinner. Men denne er jeg blitt litt glad i uansett så kjør på med pano! En av de siste tingene jeg hadde tatt bort om jeg skulle bestillt igjen.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Leaf_2014

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:32
Vil heller ha panotak med takststativ, enn vanlig tak med stativ der man må bore 8 hull i taket. Får vondt bare av tanken.  :'(

Det er jo dette man vanligvis gjør når man monterer rails. Må kanskje ut med taktrekket.
Leaf 2014

Zneip

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:32
Vil heller ha panotak med takststativ, enn vanlig tak med stativ der man må bore 8 hull i taket. Får vondt bare av tanken.  :'(

I følge det jeg har hørt er det ikke snakk om boring av hull - men klipsing under kromlista. Har ikke sett løsningen selv da - så det gjenstår å se. Uansett litt begrensende å måtte velge panotak utelukkende for å ha mulighet til å sette på takstativ...
Nord Trøndelag | X90D

Stellar

Sitat fra: Zneip på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:32
Vil heller ha panotak med takststativ, enn vanlig tak med stativ der man må bore 8 hull i taket. Får vondt bare av tanken.  :'(

I følge det jeg har hørt er det ikke snakk om boring av hull - men klipsing under kromlista. Har ikke sett løsningen selv da - så det gjenstår å se. Uansett litt begrensende å måtte velge panotak utelukkende for å ha mulighet til å sette på takstativ...

Hvis du ser på produktbildet i linken ser du et bor, og 8 popnagler.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

sebbamok

Mine argumenter mot panotak:

- Mer som kan bli ødelagt
- Ødelegger det estetiske innvendig
- Støy
- Irriterende sollys
- Billigere uten (prisen var faktisk laveste prioritet i dette tilfellet)

Nedsiden er at jeg ikke kan feste takstativ. Håper at innvendig volum kan gjøre opp for det. Skeptisk til å montere whisperbar skistativ med popnagler. Ser den an foreløpig.

Øyvind.h

#27
Mine argumenter for panotak:

- Deilig med åpent tak fra april-september
- Mye penere estetisk utvendig og innvendig
- Veldig stille - merker kun ekstra støy i tunneler (samt en plystrelyd som skal utbedres)
- Passe solskjerming som gjør at man ikke plages av sola
- Helt avhengig av takstativ og skiboks
- Veldig billig med glasstak fra Tesla (jeg betalte drøyt 9K)
- Kjapp ventilering av kupeen på sommeren
- Datteren min synes det er fantastisk å kunne se opp på himmelen, stjerner, måne etc. Hun elsker å sitte å pludre i baksetet og titte opp gjennom glasstaket

Ulemper:
- Enda en ting som kan gå i stykker/lekke
- Antar taket vil slippe igjennom mer kulde enn ett med litt polstring, selv om jeg ikke har merket noe kulderas foreløpig selv i -10
- Liten bruksverdi i vintermånedene
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 18:29
Mine argumenter for panotak:

- Deilig med åpent tak fra april-september
- Mye penere estetisk utvendig og innvendig
- Veldig stille - merker kun ekstra støy i tunneler (samt en plystrelyd som skal utbedres)
- Passe solskjerming som gjør at man ikke plages av sola
- Helt avhengig av takstativ og skiboks
- Veldig billig med glasstak fra Tesla (jeg betalte drøyt 9K)
- Kjapp ventilering av kupeen på sommeren
- Datteren min synes det er fantastisk å kunne se opp på himmelen, stjerner, måne etc. Hun elsker å sitte å pludre i baksetet og titte opp gjennom glasstaket

Ulemper:
- Enda en ting som kan gå i stykker/lekke
- Antar taket vil slippe igjennom mer kulde enn ett med litt polstring, selv om jeg ikke har merket noe kulderas foreløpig selv i -10
- Liten bruksverdi i vintermånedene

Sist men ikke minst, én mindre ting å polere. Tak er noe herk å polere. (Ja, man kan polere glass, men ikke like nødvendig pga hardhet og minimal slitasje.)

Corny

Sitat fra: Tønsberg på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:11
Sitat fra: Corny på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Greit å høre. Gratulerer med ny bil! Hvordan har den første uken med Tesla hvert?

Første uke har vært elektrisk (beklager, klarer ikke å la være)!! Litt surt vær og travelt før jul, men det er utrolig hvor mange ting man bare må ut og handle et sted langt borte etter at ungene har lagt seg...
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA